
Belarus

55

3.2. Belarus

Belarus is generally considered to be the last dictatorship in
Europe. The governing regime has re-established a Soviet-
style communist system of power and has brought the
gradual democratic and economic transformation of the
country, which started with the declaration of independence
in 1990, to a halt. Since President Alexander Lukashenka
changed the constitution in 1996 by means of a controversial
referendum, all power lies in the hands of the President.
This has not only led to the establishment of a centrally
planned economy as well as international isolation of the
country, it has also resulted in the persecution of opposition
parties, the free media and non-governmental organisations.
In recent months, this pressure has been aggravated. In
particular, during the parliamentary elections and the
referendum on the extension of President Lukashenka’s term
of office in October 2004, massive falsification and offences
against the OSCE-standards of free and fair elections were
observed. According to independent surveys, the majority of
the Belarusian population has ceased to support President
Lukashenka. Nevertheless, there have been only minor
protests, as in general there is little interest in political
matters in Belarus and political and social engagement is
low.

I. General Conditions

Under a democracy, the general conditions for the media in
Belarus would be described as promising: almost 100 per
cent of the Belarusian population is literate and the country
currently has a high ratio of university students (303 per
10,000 people). This is equivalent to the levels in a number
of leading European countries. With its population of almost
10 million, Belarus in 2003/04 registered 43 higher education
state establishments and 16 non-state universities.1
Nevertheless, the quality of both secondary and university
level education far from complies with European standards.
Since 1998/1999 the percentage of professionals with PhD
degrees working in high educational establishments has
been decreasing. Furthermore, in 2002 the new state
ideology designed by the Lukashenka administration and
based on the Soviet model became an obligatory part of the
university and secondary school curricula.
                                                          
1 www.giac.unibel.by/index.php?module=subjects&func=viewpage

&page%20%20id=23&menuID=M51000000 .

Illiteracy
and education

http://www.kas.de/publikationen/2006/7532_dokument.html


The KAF Democracy Report 2005

From the 1960s Belarus became one of the most developed
Soviet republics with its own electronics industry.
Nowadays, practically the whole population has access to TV
and radio. Families living in the big cities have more than
one TV or radio set. Three national TV programmes and at
least two or three Russian TV channels are available to city
dwellers. (In the Western part of the country, Polish TV is
also accessible.) At least five FM-stations are on the air in
each big city.

According to information provided by the Ministry of
Information (as of 1 July 2004) there were 1,324 periodicals
registered in Belarus, including 813 newspapers, 463
magazines, 48 bulletins, catalogues and almanacs as well as 9
information agencies, 133 radio and 52 TV channels. This
number has diminished since November 2003, when 1,492
periodicals were registered in Belarus as well as 8
information agencies and 182 radio and TV broadcasting
networks. Over the intervening eight-month period, a total
of three additional electronic media and one news agency
emerged, but 89 newspapers, 57 magazines and 14 bulletins,

Local media

TV, Radio

Print
catalogues and almanacs ceased to exist.2

According to the non-state Belarusian Association of
Journalists (BAJ), only 20 newspapers can be considered to
be fully fledged independent publications, covering political,
economic, social and cultural issues uncensored by the
authorities. Belarus has no independent TV or radio stations.
Out of 182 TV and radio programmes registered as of 1
November 2003, 120 were state-owned.3 As for the
remaining private ones, they have been conspicuously
reducing their coverage of the political or other realities of
Belarusian society and public life, thereby endangering their
existence. The same pertains to those 93 organisations
holding cable-broadcasting licences from the Ministry of
56

Information.

What concerns opposition political parties is that none have
their own media house, either electronic or print.4 The only
                                                          
2 Belarusian Association of Journalists (BAJ): Analytical Monitoring of

Conflicts and Freedom of Expression Violations in the Mass-Media
Field, Minsk 2004a, p. 4.

3 Belarusian Association of Journalists (BAJ): Mass Media in Belarus –
2003 Annual Report, Minsk 2004b, p. 3.

4 It is important to note, however, that some newspapers are close to
opposition political parties, and give more space to their politicians.
One of the examples was Vremje, which was suspended in May 2004.
According to local sources, Vremje was close to the United Civic Party,
which partly covered the newspaper’s running costs.



Belarus

57

exception is the Belarusian Communist Party and its
newspaper Comrade. Quite recently a state-owned
publishing house refused to print the paper. The ban should
be viewed as an act of revenge against the party, which
during the latest parliamentary election campaign became a
member of the opposition coalition Five Plus. Generally
speaking, since independence, Belarus has not had any
political party periodicals with a reasonable position in the
market. 

Since 1994 the most controlled sector of society in Belarus
has been the electronic media. The current (and stable)
media policy actively tries to prevent domestic or foreign
capital from investing in electronic media.5 The opposition
has no access to state-run electronic or print media, where
members of the opposition are frequently portrayed in a
very negative way. The Internet is currently underdeveloped
in Belarus. Internet users are mostly young people, scholars
and administration officers in private and state enterprises. 

The Internet is, however, a dynamic sphere of
communication and every year there is a significant increase
in its users. Nowadays the total number of Internet users is
around 4 per cent of the Belarusian population. Internet
prices are monopolistically high; many regional and local
newspapers can afford an Internet subscription only with
the help of foreign assistance. This is also a sector where
there is relative freedom, although the government is
tightening control over Internet sites and email as well.
There is no targeted email news within the country, except
the daily news update of human rights watchdog Charter 97
to the international community. On the other hand, a few
examples of Internet-based projects (such as the campaign
‘Self.Made.Man’ by Studentskaya Dumka) have shown the
potential for Internet-based activity among young people.

According to different sources the audience of the three
national TV channels varies from 30 per cent (the channel
Culture) to 65 per cent (All-National TV Channel) to 80 per
cent of the population (The First National Belarusian TV).
The audiences of FM stations are significantly smaller and
are listened to by only 30 per cent of the population. The
state-run broadcaster (The First National Programme) has a
larger audience (around 40 per cent) because it is
                                                          
5 It should be noted that in Belarus investments are completely under the

control of the presidential administration. The only exception is the
black market, which is not interested in being visible through media or
publications.

Media
ownership

Media
access

Internet
media

TV, Radio



The KAF Democracy Report 2005

retransmitted by wire. Although the electronic media (both
Belarusian and Russian) have the largest influence on public
opinion, the Belarusian state and independent printed media
(with different target groups) are undoubtedly influential.

Total daily circulation of all state newspapers is around 2
million copies, and their readership is around 4 million
people. These figures are obviously on a different scale from
the independent media. The total circulation of independent
newspapers is no more than 200,000 copies, including the
independent weekly editions. Their permanent readership is
estimated by BAJ at around 600,000 people. The small
circulation of the independent newspapers (compared to the
circulation of the state media) can be explained by different
factors: apart from the very difficult financial situation of the
newspapers, the authorities often create obstacles to their
distribution and cause frequent problems for publishing
houses. 

International satellite programmes are only accessible to a
small portion of the Belarusian population. This could be
explained mainly by two factors: 1) the significant cost of
satellite equipment and 2) the low percentage of people who
speak foreign languages at an acceptable level. Rough
estimates show around 200,000 people or 2 per cent of the
population have access to satellite programmes.

Print
58

Thus, TV is used very often [4] as a source of information,
followed by the radio [often: 3] and the press [often: 3]. The
Internet occasionally [2] serves as an information source
while the verbal exchange of information is uncommon
[almost never: 1].

In general, the media has a significant influence [3] on the
formation of political opinion in Belarus. This influence is
mainly exerted by the state-owned TV channels, radio and
newspapers. The Belarusian authorities are extremely
vigilant about any increase in popularity by the independent
newspapers. The more popular or influential a national or
regional independent newspaper becomes, the higher the
probability of its closure by the authorities or the danger of
it losing its readership because its publication is suspended.
As an example, the publication of the Minsk-based
Belorusskaja delovaja gazeta (BDG/Belarusian Business
Newspaper), one of the most popular independent
newspapers in Belarus, was suspended for three months last
year. The formal reason for this were the warnings issued by
the Ministry of Information. After the end of the suspension

Media
consumption

Media
influence on

political
opinion

TV, Internet,
Radio, Print



Belarus

59

the newspaper could not find a printer in Belarus and the
state distribution monopolists (Belasajuzdruk, the retail
seller, and Belposta, the subscription distributor) unilaterally
cancelled their contracts with BDG. As a result BDG lost a
significant part of its readership.

The influence of state-owned and independent media varies
significantly depending on the different social and political
sectors of Belarusian society. The independent press is
mostly distributed in the big cities. Its readers are the local
intelligentsia, businessmen, some students and socially or
politically active state employees as well as workers. The
latter categories buy the independent press not so much for
its unbiased information, but order to find
arguments to reinforce their own litical positions.
The state-owned media, being easily accessible throughout
the country, gather a much larger audience and readership.6
These are mainly state employees and workers at state
enterprises whose social expectations are more or less
satisfied by the existing political and economic system. A
significant part of this media audience are people with non-
critical attitudes or low social expectations such as the rural
population or retired people. 

The vast majority of young people do not watch Belarusian
TV (except for music or entertainment programmes), and
sometimes are not even aware of the names of either state or
independent newspapers. The most active among them
consider the Internet as their main source of information.

The state-owned electronic and print media are under tight
administrative control. The directors of TV and radio
stations and the editors-in-chief of state-run newspapers are
appointed by the President.7 Nowadays, as a result of the
total control established over the state-owned media, they
are overtly viewed by the authorities as tools for
implementing state, or rather presidential, policy in the
country. The main message of the state media is: the state is
good; everything else (including opposition, civil society,
and the independent media) is bad.

                                                          
6 Being subsidised, the retail and subscription costs for state-owned

newspapers are 30–50 per cent lower than those for independent ones.
7 It is perhaps worth mentioning the ironic fact of contemporary

Belarusian history, i.e. that the first – democratically – elected
President (Lukashenka) won in 1994 using the existing freedom of
speech. He started his presidency by taking total control of the state
broadcasting and TV company as well as of all state-owned newspapers
and printing houses by replacing chief editors and directors.

State-owned
media
rather in 
 social or po



The KAF Democracy Report 2005

60

There is no legal protection, since there are no independent
courts in the country. The warnings needed to suspend
media outlets are issued by the Ministry of Justice. The new
media law (under preparation) is likely to worsen this
situation, introducing censorship of the Internet. 

Since there are no independent electronic media in the
country and since the number of independent newspapers
has dramatically diminished over the past two years, it is
evident that the state-owned media have a dominant
position in determining published and broadcast opinion. A
demonstration of this was the latest parliamentary elections
and referendum campaign conducted by the state-owned
media in favour of the President and pro-government
candidates. On the national TV channels during the
campaign ‘there was a significant increase in the number of
negative or even hostile portrayals of opposition candidates
… Such materials were shown at prime time’. The President
remained the main political subject. As before, he was
presented ‘either positively or extremely positively in all
state-owned media’. 8 There is no doubt that in the absence
of any independent TV or radio stations the independent
Belarusian newspapers cannot withstand the absolutely
dominant position of the state-owned media. Their share of
published opinion is at least 10 times smaller than that of the
state-owned press. Moreover, the circulation of just one
presidential newspaper, Sovetskaja Byelorussia, is almost
twice as large as that of all the non-state (independent) press.
The propaganda coverage of state-owned media is clearly in
favour of the President and the government [+3].

Being the main political figure, President Lukashenka is also
the main ‘speaker’ of the Belarusian government. Press
conferences held by the government or by parliament’s
representatives are almost non-existent. There is strict
selection of the journalists invited to the press conferences
held by the President. The official reports broadcast by the
state-owned TV channels are, as a rule, carefully edited. 

II. Legal Environment

While much of the existing legislation can be said to provide
for individual freedoms, the freedom of expression, etc,
conditions are such that activities in most areas are severely
curtailed.
                                                          
8 Media Monitoring (MEMO): Parliamentary Election 2004 – Coverage

in the Belarusian Mass-Media, Minsk 2004, p. 1.

Freedom of
expression

Government
press

conferences

State-owned
media and
published

opinion



Belarus

61

The right of freedom of expression in Belarus is guaranteed
both domestically, by Article 33 of the Belarusian
Constitution, and by international treaties which Belarus has
ratified and is therefore legally bound to observe. As with
other areas in Belarus, the same is true of media legislation:
what is guaranteed by the laws of the state has little in
common with what happens in practice. As international
organisations usually report, Belarus has one of the worst
freedom of expression records of all the former Soviet
republics. Since 1994 the general trend has actually been
towards monopolisation and censorship as well as towards
increasingly numerous attacks against independent or
opposition press, and the closure of a number of private
newspapers as well as the only independent FM station,
Radio 101, 2. 9

The media in general are controlled by the Ministry of
Information, but the Ministry of Justice (through frequent
court cases) is also involved in regulating media coverage
(mainly through its State Press Committee issuing warnings
to the independent printed press). The State Control
Committee is also engaged in the confiscation of property.
Due to new legislation implemented in spring 2004 the
Ministry of Communication is also involved in the process of
media control: since then, private courier firms have had to
obtain a licence from the Ministry of Communication in
order to be allowed to distribute any form of printed
material. The main courier, the Belarusian Post, is run by
this ministry.

Access to information is guaranteed by the Constitution.
However, in practice access to independent newspapers is
limited for many sections of the public because of the higher
prices of some of them (they do not receive state subsides,
unlike the state-owned ones) and their limited distribution. 

New laws adopted in 2003 on mass media and information
security are, according to the UK-based global campaign for
free expression, Article 19, ‘woefully inadequate. The fact
that the changes introduced following consultations with
domestic and international NGOs and IGOs have been
purely cosmetic reveals that the Belarusian authorities
simply do not appreciate the magnitude of the task facing
them in meeting Belarus’ human rights commitments’.10

                                                          
9 The year of the first presidential election, marking the beginning of

authoritarian rule in Belarus.
10 Article 19: Belarus: Instruments of Control, London 2002.

www.article19.by/laws/memomassmediae.html .

Media
coverage

Regulation
of media
coverage



The KAF Democracy Report 2005

62

Specific areas breaching international standards of concern
were regulatory issues, including registration; the
independence of regulatory bodies; self-regulation; the
regulation of journalists and broadcasting; content issues,
including false news and positive obligations on the media;
freedom of information; and the protection of sources and
penalties. More importantly, the imposition of registration,
licensing and accreditation systems, all overseen by bodies
which are not independent of the government, represents an
excessive exercise of state control over the media,
inconsistent with international guarantees of freedom of
expression.11

According to the Law on the Press, the Ministry of
Information (through the State Press Committee) or any
type of court judge can issue official warnings to newspapers
for alleged violations of the law without a court decision. As
a result the publication is suspended. Once a newspaper has
been issued with two warnings within a given year, it can be
(and usually is) closed down. Three issued warnings result in
the closure of the newspaper. The most important legal acts
are not the related laws, but presidential decrees and special
regulations regarding the media (e.g. licences). The Criminal
Code also contains several articles which are often used by
the authorities: Article 367 (slander against the president),
Article 368 (insulting the president), and Article 368
(insulting government officials), all of which stipulate prison
sentences for journalists found guilty of these offences. More
frequent are ‘honour and dignity’ cases since the prosecutor
only has to prove that the subject of an article or report
suffered emotional distress as a result of its publication.12

Warnings by the State Press Committee can be (and often
are) successfully appealed against, and if a paper is closed by
decision of the court, that decision can also be appealed.
There has never been a case where a newspaper has
successfully appealed closure, but until now there have only
been two papers closed under this procedure: Nasha Svaboda
in 1994, and Pahonya, in 2001.

There is no official censorship permitted by law or decree;
however, the editors-in-chief of the state print media and
the directors of state broadcast and television are selected by
the President. It has been a practice of independent

                                                          
11 Ibid.
12 IREX: Media Sustainability Index 2002, Washington 2002, p. 58.

www.irex.org/publications-resources/msi_2001/index.htm .



Belarus

63

newspapers since 1994 to publish a blank space where the
government has consored them. Since independent
newspapers with blank spaces drew a lot of public attention,
the authorities started using more sophisticated methods,
such as confiscating the printed issues of a newspaper, so
called ‘post-censorship’ punishments.13 Another means is the
refusal to print a newspaper containing suspicious material.
For example, in the beginning of August 2003 Niasvizh
(district town) Publishing House refused to print the issue of
Niasvizhski Cas newspaper after the head of the Information
Department of the local Executive Committee became
acquainted with its contents. The same year the Ministry of
Information obliged all commercial FM stations to submit
printouts of their news programmes. The job of analysing
these news programmes was given to the Main Analytic
Department of the ministry. One of the leading experts of
this department commented, ‘a lot of things happen in mass
media, and sometimes it is necessary to have proofs’.14

There are many ways of complicating the lives of
independent newspapers, including frequent tax controls
and the resulting fines. What is more, all newspapers
wanting to receive grants from foreign aid organisations are
obliged to apply for permission to the Department of
Humanitarian Aid in the Presidential Administration.
Permissions are rarely granted. Also quite frequent is the
confiscation of newspapers for far-fetched administrative or
legal reasons. One example is the confiscation of 8,000 copies
of Predprinimatelskaya Gazeta, on 11 June 2003 by officers
of the Ministry of Interior, because it contained articles by
journalists of BDG, whose publication at that time was
suspended. No authorising document was shown while the
copies were being confiscated.

During the past five years more than 20 independent
newspapers have ceased to exist because of the reasons given
above. It should be stressed that after the presidential
elections in 2001, western donors significantly reduced their
support for the independent press (and to NGOs as well)
because of administrative obstacles (e.g. IREX and Internews
have been closed down by authorities), but also due to the
lack of a strategy.

                                                          
13 After publication of material disliked by the authorities pressure is

exerted on the editor-in-chief. As a result contracts for printing a
newspaper can be revoked by the printing house. Printing houses in
Belarus are state-owned.

14 BAJ 2004b, p 13.

Changes in
the past five
years



The KAF Democracy Report 2005

64

In 2004 the administration also successfully reduced the
broadcasting time of some Russian TV channels. The
objective was achieved by substituting some Russian TV
programmes with Belarusian ones on such channels as ONT
or RTR. Moreover, the Belarusian channel Lad replaced the
Russian TV channel Culture. In some other cases
‘disobedient’ Russian journalists were expelled from the
country. In reaction to the administrative pressure many
independent media (especially some regional and district
ones) have become more cautious when covering political
issues, or do not cover sensitive political issues at all.15

Evaluating the effect of these legal modifications on freedom
of the media one can speak of extreme aggravation [-3]. As a
consequence the current state of media coverage ranges
between extreme aggravation to abolishment [-3].

Even though there is no legal censorship, criminal
persecution of journalists is common. By law, nobody,
regardless of the groups or organisations they belong to, can
be excluded from working as a journalist. In practice, both
court and police intimidation is frequently used against
independent and opposition journalists. The consequences
journalists, media companies or organisations have to fear
range from minor to major fines that might endanger the
economic viability of some individuals and/or media
companies/organisations. In 2002, for the first time, the
Belarusian authorities applied the provisions in the Criminal
Code on ‘Slander of the President’ against Mikola
Markievich and Paval Mazheika from the Hrodna-based
newspaper. They were sentenced to one and a half year’s
external exile. In general, official debarment, compulsory
liquidation of media companies and physical punishments of
critical journalists occur.

Compared to these measures tax controls, confiscation of
equipment and property and above all suspension are quite
common. In August and September 2004, just before the
2004 parliamentary elections and referendum the Ministry
of Information suspended for a three-month period several

                                                          
15 However, at the same time, a new understanding of the role of an

(independent) press has emerged. Instead of tight affiliation with
opposition political forces or concrete political parties some
independent periodicals have made attempts to take as independent and
professional a position as possible (for example, Belorusskij Rynok or
Belorusskaja Delovaja Gazeta). This is evident in a wider coverage of
the political, cultural and social realities of Belarusian society, as well as
in a less didactic and politically motivated approach, without, however,
refusing to criticise the authorities.

Censorship
under the

law



Belarus

65

newspapers and magazines including Vremya, Novaya
Gazeta Smogorni, Navinky, Predprinimatelskaya Gazeta,
Regionalnaya Gazeta and Narodny Predprinimatel. Most of
these newspapers were suspended because of violations of
the formal requirements regarding the newspapers’
registration. Being suspended and therefore not having any
revenue for three months makes it very difficult for
independent newspapers to survive financially.

An additional instrument is licensing. The State Press
Committee controls the licensing of media; however, it
commonly violates the correct procedures. Licences can be
revoked at the whim of the committee, for example if a
media outlet is regarded as too controversial (as happened
with the Radio Station 101.2 in 1994), or they can be
withheld altogether at the discretion of the committee.
Licences or registrations are very often refused or taken
away. Further on the milicia (police) frequently harass
overtly independent opposition publications. Equipment
seizures (the biggest threat to any aid programme to support
the independent press) and unsolved burglaries are not
uncommon either.

Journalists in Belarus officially do not need state permission
to practise their profession. In practice access to presidential
press conferences is restricted to a carefully selected group of
journalists. Representatives from the independent media are
seldom present. Even if accredited they are frequently
excluded. A legal challenge to this practice is all but
impossible. The official reports broadcast by state-owned TV
channels are as a rule carefully edited.

There is no law regulating the formation of monopolies and
cartels by private media companies. The dominance of the
state-owned media is anyway overwhelming. There are two
major journalists’ organisations in Belarus – the state Union
of Journalists and the non-state Belarusian Association of
Journalists (BAJ). Whereas the state-run organisation has not
reported any significant problems for journalists, the
Belarusian Association of Journalists stated in its 2003
Annual Report16 that the state is denying registration to new
titles, trying to limit the influence of the non-state mass
media by denying information to their journalists, and
introducing restrictions on the printing and distribution of
independent newspapers. BAJ also concluded that the

                                                          
16 Belarusian Association of Journalists (BAJ): Mass Media in Belarus –

2003 Annual Report, Minsk.

Journalists’
status

Media
licences

Monopolies
and cartels



The KAF Democracy Report 2005

66

pressure on non-state media has been strengthened in 2003
and 2004.

III. Political Conditions

Belarus is a country under authoritarian rule. The role of the
state-owned media in maintaining the existing system of
power is extremely important. The basic message of the
state-run media can be described as follows:

 Thanks to the strong and successful politics of the
President, Belarus has not only escaped from a number of
the problems peculiar to other post-Soviet nations, but is
even flourishing.

 Subsequently, all kind of criticism is denied and political
opposition remains the principle target of attacks.

 Thus, being ideologically oriented, the state-owned
media are inevitably selective in their coverage of the
current political, cultural, economic or social situation,
and do not reflect a number of alternative views and
issues. For example, they do not cover social and career
prospects, alternative youth culture and music as well as
democratic values and the activities of civil society and
NGOs. The absence of representatives of national
minorities in state-owned media means that they neglect
the existing national minority problems. Social problems
(like the quality of communal services or the growth in
prices for food and manufactured goods) are also non-
issues, as are business conditions and market
transformations. The voice of representatives of cultural
and intellectual elites opposed to the discrimination of
Belarusian culture and language is ignored.

The political opponents of the regime, with their appeals for
the democratic transformation of Belarusian society and for
a change of the present political system, are denied access to
the state-owned media. Thus, a significant portion of the
population is deprived of unbiased information about
different social and political perspectives as well as the
activities of different political parties and NGOs and national
minority organisations.

The role of state-owned media as instruments of propaganda
makes the situation of journalists working for them quite
strange. They are obliged to serve the regime and its
ideology. As a result, self-censorship is a common

Coverage of
marginal

groups

Self-
censorship



Belarus

67

phenomenon. The long period of repression against the
independent press in Belarus has also had its repercussions
on the non-state newspapers and journalists working for
them.

The pressure is exerted with some regularity. Repression
against the independent media occurs in advance of and
during important political events such as elections. This is a
‘prevention’ policy by the authorities in an attempt to limit
the influence of the independent media on public opinion. It
usually continues after the elections. The authorities take
note of active media outlets during the elections and take
administrative steps against the most active ones. State
repression is thus used very often.

On election days access to some web pages of both
independent newspapers and NGOs is usually blocked. This
happened for the first time during the 2001 presidential
elections and was repeated, most recently, on the day of the
parliamentary elections and the referendum (17 October
2004).

The independent print media were also repressed before and
after the parliamentary election and referendum periods. In
view of the presidential election that is to take place in 2006,
it is likely that the repression will continue. And the
possibility cannot be excluded that by 2006 few, if any,
independent newspapers will survive. Thus, during the past
five years state repression has brought the present situation
of freedom of the media in Belarus to an extreme
aggravation [-3].

Administrative measures include the refusal of access to
state-owned printing facilities or to state monopolised
distribution systems in order to deliver independent
newspapers to their subscribers. Independent printing
presses are few and state-run ones have been known to often
refuse to print material from papers considered too
oppositional.17

IV. Economic Pressures

Generally, the economic situation of independent
newspapers in Belarus is very weak. According to the law
‘On Press and Other Mass Media’ non-state newspapers are

                                                          
17 IREX 2002, p. 57.

www.irex.org/publications-resources/msi_2001/index.htm .

State
subsidies

Obstacles
to Internet
access

Changes in
the past five
years

Government
control over
print media

Illegal state
repression



The KAF Democracy Report 2005

68

allowed to devote up to 30 per cent of the whole newspaper
to advertising.18 However, for political and economic reasons
the majority of independent newspapers have never reached
this level.19 National, regional and district independent
newspapers have different opportunities and access to
markets. The volume of advertising materials published in
them varies significantly according to the scale of their
circulation. Thus, the volume of advertising material
published in district newspapers ranges from 3 per cent (for
example Miascovy cas, Pinsk district) to 8 per cent
(Hancavicki cas, Hancavicy district) of the newspapers’
space. Their advertising incomes constitute accordingly
around 0.05 per cent and 10.17 per cent of the total
newspaper revenue.20 At the same time, some successful
district newspapers, for example Hazeta Slonimskaja (Slonim
district), earn on up to 50 per cent or more of their entire
revenue from advertising. Even this relatively high level,
though, does not necessarily mean business success. The
total newspaper revenue is only sufficient to cover all its
expenses.

There is no available data on government political
advertising in or support for state-owned media. According
to opposition estimates, the authorities spent around US$
10,000,000 on the last referendum campaign (17 October
2004). Support for the state media is fostered by the
authorities in a variety of ways: For example, subscription to
the largest state newspaper Sovietskaya Belarussia is
compulsory for most education establishments, state
institutions, factories, agricultural centres, etc. What is
more, the state-owned newspapers are distributed through
the state monopoly of the post office and the state-controlled
distribution network and are widely available in retail
outlets throughout the country. The state-owned
distribution network Belsojuzpechat refused to increase the
number of copies they distributed of non-state newspapers.

                                                          
18 On the Press and Other Mass Media. Law of the Republic of Belarus,

adopted on January 13, 1995, cf: Article 30.
19 Private businesses in Belarus are not well developed and face obstacles

from the administration in every area of their existence. As for state-
owned businesses, the government completely avoids publishing
advertising in non-state newspapers. The authorities consider
advertising as one of the sources of their support and are always vigilant
about where it is placed.

20 Interview with Uladzimir Janukievich, head of Intex-Press Publishing
House, August 13, 2004.



Belarus

69

There is no independent TV in Belarus. The state runs four
channels. For broadcasting the most effective economic
pressure is the licence control exercised by the State Press
Committee. In the past few licences have been revoked for
programmes that were critical of the government. As has
already been mentioned FM stations are obliged to submit
daily transcripts of their newscasts for the Ministry of
Information to review. Other means of putting pressure on
broadcasters include the order that 75 per cent of the music
broadcast must be Belarusian (or Russian), which is a form of
official propaganda and maintains the self-isolation of
Belarusians. Several restrictions on Russian TV channels
before the referendum in 2004 deprived the population of
their last remaining alternative source of information.    

The independent media are quite often entirely dependent
on foreign assistance – largely out of necessity because of the
paucity of domestic advertising. The conditions for free
media are repressive but they are not impossible and there
are several independent papers, for example Belorusskaya
Delovaya Gazeta, Belarussky Rynok and Belorusskaya
Gazeta, that operate on a fairly professional level, offering
balanced reporting and political analysis. The state media,
however, are a propaganda tool for the government [+3].

There are various ways to economically harm a newspaper.
For example, independent newspapers – in contrast to state-
run newspapers – receive no state subsidies. They also
charge higher rates for subscriptions and pay higher rates for
the delivery services of Belposta, the Belarussian postal
service (in 2002 the cost for independent publications was
45–60 per cent higher than for state-run ones). Since January
2004, the independent media has faced another serious
problem. According to a resolution of the Presidential
Administration dated 27 October 2003, and a letter from the
President's Office No. 10/403 dated 15 December 2003 and 5
January 2004, all rights for publishing the listings for
Belarusian TV channels (BT, ONT, STV, Lad) were passed to
the state information agency BelTA, which belongs to the
President's Office. Previously, the TV listings were
distributed by several private companies.21 The fee quotes
sent to different newspapers varied from 50,000 Belarusian
roubles (US$ 25) to over 5 million Belarusian roubles (US$
2,500) per month for the ‘basic package’ (four Belarusian
channels and the Russian channels RTR, NTV and TVC).
The difference is explained by the system of ‘discounts’ (up
                                                          
21 www.belta.by/42256CBF002E4A04/TVprogram!ReadForm .

Further
aspects



The KAF Democracy Report 2005

70

to 99 per cent), defined by BelTA in accordance with the so-
called ‘individual approach’ to each newspaper. All the
newspapers that received the 5 million rouble quotes were
private companies. The editors regard it as economic
pressure by the authorities, aimed at depriving non-state
newspapers of a large part of their audience.22 

V. Non-state Repression

Non-state repression against journalists and media
companies is rare in Belarus. One of the reasons is the
absence of real competition from private capital in the media
business. Most court prosecutions of independent
newspapers by private individuals or companies have been
on behalf of the authorities. This was the case in the latest
court appeal by a Belarusian businessman against the only
independent daily, Narodnaja Volia. The absurdity of the
accusations and the court’s decision to impose a fine of US$
30,000 upon the daily (a fantastic amount of money for an
independent newspaper) undoubtedly reveal the authorities’
intention to ruin the newspaper.

When journalists have been attacked and beaten, the police
have never been able to find the people responsible. The fate
of journalist Zmiecer Zavadski, who disappeared in July
2000, still remains unknown.

The use of non-state repression against journalists during the
past five years has slightly aggravated [-1]. This evaluation is
explained by the authorities’ use of much more efficient
means of repression against media and journalists.

VI. Conclusions

During the past five years free media coverage has developed
to the point where it ranges from extreme aggravation to
almost abolishment [-3]. It is generally expected that this
trend will have further increased by the 2006 presidential
elections. If the free media were able to present an
alternative view of the current situation in Belarus, it would
threaten the existence of the present authoritarian rule and
its supportive ideology.

                                                          
22 www.memo98.sk/en/index.php?base=data/newsletter/6/

belarus_jan2004.txt .

Repression
by non-state

groups

Changes in
the past five

years

Evaluation
of media
coverage



Belarus

71

The Konrad Adenauer Foundation has supported journalists
and the free media only on a small scale so far. Due to its
limited means, KAF has focused on topics rather than
targeted groups. Nevertheless, in all projects, independent
journalists have been an important target group.

Considering the enormous significance of free and unbiased
information for the population in the run up to the
presidential elections in 2006, but also for the long-term
development of democratic thinking, media projects will
become increasingly important in the future. It should be
stressed, however, that any intensified support should be
well coordinated with other donors to avoid cross-funding.
Moreover, it should also be remembered that the Belarusian
situation requires a systematic and long-term approach.

There are several ways in which foreign donors, and among
these the Konrad Adenauer Foundation, could support a free
media in Belarus:

 Support of remaining independent newspapers through
technical and financial aid as well as with a series of
training workshops 

 Projects focusing on editors of selected independent
newspapers (in many cases they are the key to newspaper
content and should be encouraged to reproduce prepared
articles in the local press as well as to give more space to
regional and local stories in their newspapers in order to
raise political interest in the country)

 Projects focusing on young people (magazines, Internet
sites, etc.) linked with capacity building for journalist
students and young journalists

 Financial and technical support to specified magazines
(not only for young people, but also, for example,
literary, cultural, women’s, men’s and national
minorities’ magazines), as independent magazines have
always received much less attention from the authorities

 Local ad hoc printing projects, especially in those regions,
where there is no significant coverage by regional or
national independent press

 Specified websites linking newspapers (portals)

 Specified research projects to create linkages between the
independent press and Belarusian/German analytical
centres

KAF
support



The KAF Democracy Report 2005

72

 Exchange programmes (in journalism, but not only in
journalism) between Belarusian and German NGOs
which have access to the country and are able to organise
in-country events. This would allow the sending of an
increased number of experts to the country. Study trips
could also be part of this kind of effort. However, most
important is the increase of field activities in Belarus

 Belarusian programme (in the Belarusian language) at the
Deutsche Welle.

Generally speaking, it is evident that in Belarus there is no
freedom of the media. The country is tightly controlled by
an efficient state apparatus. Dissent is quickly muted, the
country’s international isolation aggravates the situation for
the Belarusian media.

From the point of view of Belarusian journalists the major
obstacles to free media coverage are: serious state
interference in the media market, the suspension and closure
of the independent press, libel suits against journalists and
independent media, the poor economic condition of the
independent media, and the lack of foreign assistance to the
media.

From the point of view of foreign observers, the major
obstacles to free media coverage are: the lack of media
alternatives (especially electronic) in the country, no
sustainable media support from international donors
(especially for electronic media), no sophisticated strategy
(based on a readers’ survey) for the independent press and a
lack of support for the promotion of journalists. 

Aliaksandr Antsipenka / Balazs Jarabik 

Aliaksandr Antsipenka is a media theorist from Minsk. Balazs
Jarabik is a political consultant in Slovakia.

Major
obstacles

Freedom of
the media:

general
situation



Belarus

73

BIBLIOGRAPHY:

Antsipienka, Ales, Bulhakau, Valer (eds): Belarus: Reform Scenarios, Warsaw
2003.

Article 19: Belarus: Instruments of Control, London 2002.

Belarusian Association of Journalists: Mass Media in Belarus – 2003 Annual
Report, Minsk 2004.

Freedom House: Nations in Transit – Belarus, Washington 2004.

IREX: Media Sustainability Index 2002 – The Development of Sustainable
Media in Europe and Eurasia, Washington 2002.

Karlekar, Karen Deutsch (ed.): Freedom of the Press 2003 – A Global Survey
of Media Independence, Washington 2003.


	I. General Conditions
	II. Legal Environment
	III. Political Conditions
	IV. Economic Pressures
	V. Non-state Repression
	VI. Conclusions

	Schaltfläche3: 
	Schaltfläche1: 


