Links: KAF Democracy Report 2005

Egypt

3.6. Egypt

Over the course of the last five years, all four main segments
of the Egyptian media landscape — television, radio, printed
publications and the Internet — have changed. There has
been a degree of liberalisation in what can and cannot be
covered by the local media. This is primarily the result of
domestic pressure to free up the journalistic environment —
Egypt has a relatively strong tradition of liberal media dating
back to the time of the monarchy — and also of foreign,
mainly American, pressure to liberalise politically. The
spread of technology has aided, to a certain degree, the
access of the average Egyptian to alternative sources of
information. While radio and newspapers have been
ubiquitous in Egypt for generations, the advent of satellite
TV and the Internet has brought a host of new media
forums. The number of satellite dishes has multiplied
exponentially over the last several years, and Internet
penetration rates, while still minuscule, are growing, with
the help of the government’s ‘Free Internet’ initiative and a
more recent ADSL initiative.! While all of these things add
up to a relatively positive — if unhurried — trend towards
media reform, it should be added that locally produced
content in all four media segments is still closely watched,
and ultimately controlled, by the state.

l. General Conditions

Egypt has done a relatively good job of combating illiteracy
over the course of the last half century, bringing the number
of its citizens who can both read and write from 12.5 per
cent in 1960 to currently more than half the population.
Despite these positive indications though, Egypt’s explosive
population growth (which rises by some 2 per cent every
year) tends to make illiteracy ever harder to confront. The
generally poor condition of the state-run education system is
another obstacle to universal literacy. The state — struggling
to transform its unwieldy, command economy into a
globalised, private sector-driven one, while attempting to
accommodate some 600,000 additions to the labour market
annually — has strained budgets to the breaking point. The
generally very high pupil-teacher ratio in state schools is an
oft-quoted indicator. While private schools tend to have
better student-teacher ratios, these schools generally remain

! American Chamber of Commerce in Egypt (AmCham): Business

Monthly, Cairo 2004.

Illiteracy
and education

125


http://www.kas.de/publikationen/2006/7532_dokument.html

The KAF Democracy Report 2005

Local media

Radio

126

vV

beyond the reach of the average citizen, who cannot afford
the much higher tuition.

There are a large number of local radio and television
stations, as well as numerous newspapers available to the
Egyptian consumer.

Egyptian radio — the first radio service in the Middle East —
has long played a vital role in the state’s history. Today,
eight radio-broadcasting networks, all run by the Egyptian
Radio and Television Union (ERTU), fall under the auspices
of the information ministry, and transmit the Egyptian
Radio Service. With the arrival of Nilesat in 1996, radio’s
reach expanded with transmissions covering all Arab
countries, most of Africa and Europe, and some Asian
countries, as well as the United States — a total of 252
stations.? The state retained a total monopoly on radio
broadcasting until mid-2003, when two privately operated
music stations were launched by the privately owned Nile
Production Company: Nugoum FM and Nile One, which
broadcast, respectively, Arabic and Western pop music.

The state also boasts eight terrestrial, free-to-air TV
channels, broadcast from the country’s principle mubhafizat,
or governorates. According to Egyptian law, the state is the
sole authority allowed to establish and broadcast TV or radio
channels locally. Private terrestrial TV channels are still not
allowed. Foreign-licensed TV or radio channels may hire air
time and transmit their programmes from Egypt, but Egypt
cannot be the headquarters of local or foreign private-sector
TV channels. The launch of Egypt’s two Nilesat
communications satellites, one in 1998 and the second in
2000, dramatically increased the number of regional and
international stations available to those Egyptian households
with satellite dishes, estimated to be 10 per cent of all
households country wide.®> This profoundly affected the
landscape of local TV. As regional competitors pulled market
share away from Egyptian state news channels, Cairo had to
liberalise in order to maintain its audience. This was
probably why Cairo allowed the launch of the private sector
Dreem TV station in the late 1990s by business tycoon
Ahmed Bahgat. Now, along with the relatively progressive
Dreem, the average Egyptian viewer has access to a host of
regional alternatives for television news.

2 Egyptian Radio and Television Union (ERTU).
3 TIbid.



Egypt

Egypt, with its long affiliation with the printing press and
political broadsheets, also boasts an enormous number of
printed Arabic-language periodicals. These are dominated by
the state’s three flagship dailies — A/-Ahram, Al-Akhbar, Al-
Gomhouriya — each of which channels the government line
while maintaining a distinctive identity. Each paper claims
to circulate between 900,000 and 1 million copies per day.
Unofficial reports within the industry, however, suggest that
the true figures are much lower. Besides the dozens of
smaller state-run publications, there is a substantial number
of opposition and independent publications. The last year
has also seen the introduction of a couple of new private
dailies.*

Given the lack of credible statistics, readership is thought to
have remained fairly steady in recent years, though down
from what it was in the 1960s and 1970s. Rapid population
growth, however, may have helped some publications
maintain their readership in terms of absolute numbers.
While profit motives generally do not drive the state press,
newspapers and magazines compete with each other for
readership and advertising revenue. Private publications — of
which the minority are locally licensed — take revenue more
seriously. But even then, some magazines are set up for self-
promotion by leading businessmen or to represent a political
trend without being tied to a political party.

All state-run television, radio channels and broadsheets are
de facto mouthpieces for the long-ruling National
Democratic Party (NDP). These include the ‘big three’ state
daily papers, along with a number of weekly papers and
other periodicals, and the ERTU-dominated television and
radio stations. It should be borne in mind, however, that the
establishment of new political parties has long been
considered nigh impossible. (It should be added, however,
that there are occasional exceptions to this rule. One
example is the liberal Al-Ghad Party, which — despite
expectations — was granted a licence confirming it as a
legitimate political party in 2004, even if party head Ayman
Nour was subsequently arrested on forgery charges.)

In addition, a number of independent local Internet
newspapers exist. Such local websites, however, avoid
agitating the government — i.e. they steer clear of the ‘red
lines’s — as they are still susceptible to harassment,

4 AmCham 2004. Examples of non-governmental press include A/-

Wafed, Al-Ahaly and others.

Print

Media
ownership

Internet
media

127



The KAF Democracy Report 2005

Media
access

Radio

vV

Print

Media
consumption

Radio, Print,
TV, Internet

128

bureaucratic or otherwise. The government, meanwhile, in
line with its recent tilt towards ‘modernisation’, economic
integration and foreign investment, has aggressively
promoted Internet use, first with the launch of the Free
Internet Initiative in 2001, then, more recently, with an
assertive ADSL-line campaign. The country’s Internet
service providers have — after a number of recent local
acquisitions — fallen into the hands of four main providers,
the biggest of which, Linkdotnet, is part of the Sawiris
business empire. Technically, the country’s Internet
infrastructure — especially after the recent appointment of a
technocrat as prime minister — continues to improve. While
Internet penetration rates remain modest, the government
has invested much time and money promoting the medium,
and connectivity has become increasingly viable for average
citizens. The average monthly cost of an ADSL connection,
for example, is now LE 150, or about US$ 22 — doable for
most urban professionals, but hardly an option for the
majority of the rural poor. Government figures put the
number of Internet users in Egypt at about three million
(compared to only 300,000 four years ago), representing
approximately 4 per cent of the population.®

As for the percentages of the population with access to
general media outlets, the following can be said:

* Nearly all households have radios — there are an
estimated 14 million radio sets in a country of 70 million.

* Nearly all households have access to television, which
has an estimated 96 per cent penetration rate.

= Satellite penetration in Egypt currently stands at around
10 per cent of households nationwide.

» Newspaper readership among literate Egyptians is low,
with regular readers constituting less than 20 per cent of
the adult population.®

Although Egypt suffers from a high illiteracy rate, the print
media often [3] serves as a source of information. The
ubiquity of radios [often: 3] and especially TV [very often: 4]
more than offsets the disadvantage in terms of media
penetration. The Internet, which offers the most diverse
spectrum of opinion — even in Arabic — is also used very

> AmCham 2004.
6 Egypt State Information Service (SIS): Cairo Press Review, Cairo 2005.



Egypt

often [4], but only by a small percentage of the population.
Ultimately, Egypt continues to be a word-of-mouth culture.
Verbal exchange probably still accounts for the vast majority
of information transfer [very often: 4]. This proclivity has
been aided by the relatively recent introduction of new
modes of local communication, such as email, mobile
phones, SMS messaging, etc.

The mass media has a significant influence [3] on the
formation of political opinion. Given Egypt’s long
experience with the mass media (relative to other countries
of the region), along with the deep penetration of almost all
forms of mass communication, it comes as little surprise that
radio, television and newspapers inform the vast bulk of the
public. While alternative sources of information (via satellite
and Internet) have become increasingly accessible, the vast
majority of Egyptian citizens still get their news from state
information organs. The state’s long acquaintance with —and
jealous guardianship of — the national communications
apparatus has made it adept at steering popular perceptions,
primarily over domestic issues, to its own advantage.
Coverage of Israel is also subject to a certain amount of
manipulation, given the impact of the Palestinian issue on
popular emotion.

All local television stations, the vast majority of local radio
stations, and a large proportion of Egypt’s newspapers are
state owned. As stipulated in the Constitution, the press is
meant to be ‘a popular, independent authority, which
‘...shall exercise its vocation freely and independently in the
service of society through all the means of expression.” In
practice, though, the longstanding domination of the
government by the NDP — and by virtue of the fact that
practically all national media organs come under the
exclusive purview of the state — has led to a situation where
news coverage in state papers is inevitably pro-NDP.
Officially, all the holders of leading positions at state-owned
newspapers and media authorities are appointed by the
Ministry of Information. Practically speaking, though, no
such appointments can be made without the tacit
endorsement of the President.

Currently, the state controls the vast bulk of published and
broadcast opinion. This ratio is, however, quickly tilting
towards equilibrium, as satellite television becomes available
to larger and larger numbers of citizens. The introduction of
regional competitors — freely available via satellite dish — has

Media
influence on
political
opinion

State-owned
media

State-owned
media and
published
opinion

129



The KAF Democracy Report 2005

Government
press
conferences

130

dramatically affected the equation. Larger and larger
numbers of Egyptians are getting their news from Gulf-
based or Lebanon-based news stations, which are perceived
as offering more objective news coverage. It should be
added, however, that this phenomenon has forced Cairo to
liberalise its news coverage — incrementally, at least. The
notion that ‘They’ll get it anyway from Jazeera’ has, at least
in some cases, persuaded the state media to report events
that would have otherwise gone uncovered. Clearly, there is
a dominance of state-owned media.

The coverage of the state-owned media tends to be very
friendly towards the government [+2], although there is a
discernible difference when it comes to treatment of the
government and its policies in the three different branches
of the media. Relative to the broadcast media (television and
radio), the press (even the state press) is considerably more
liberal in its outlook. In the big state newspapers, and in the
handful of opposition ones, a certain degree of criticism of
the government is allowed. Certain well-known editorialists
(who presumably know just how far they can go) will often
offer light to moderate disapproval of certain state policies.
The President, personally, of course, is never — under any
circumstances — the subject of criticism.

The broadcast media are much more conservative. Criticism
of the government and its policies is rarely seen or heard.
Presumably, the fact that so much more of the population
relies on radio and television for their news rather than on
newspapers (given the high illiteracy rate) has emboldened
the state to allow greater scope for criticism in the latter.
There is a notable difference between local news coverage in
English and in Arabic, with news in the former tending to
be more liberal. The state-run, English-language A/-Ahram
Weekly, for example, is allowed notably greater leeway in
its coverage of traditionally touchy subjects, like government
election rigging and the presidential succession.

The government has made serious attempts to become more
transparent over the last five years, largely as a result of
external pressures to liberalise. Presidential speeches and
press conferences are almost always broadcast or carried in
newspapers, while cabinet ministers — especially the recently
appointed raft of reformers holding economy portfolios — are
regular speakers at numerous events, which are usually
covered by the local press. In another indication of Cairo’s
efforts to at least appear more transparent, the government



Egypt

recently appointed a presidential spokesman. State television
also regularly broadcasts parliamentary sessions.

All journalists, though, are not given equal access to press
conferences. Generally, journalists must get permission to
cover senior-level press events from the Information
Ministry’s press centre. However, if a journalist does not
have accreditation with a reputable media organisation, or if
he/she represents a media outlet that has written over
critically about Cairo in the past, permission could be
delayed until the event has passed. Particular writers, known
for writing over critically, will be blacklisted from events,
and are often denied official press cards. This is much more
common, of course, with local journalists than with foreign
ones. Major press conferences at the presidential or
ministerial level are usually broadcast by one or more of the
state television networks. While the state media have
enjoyed a monopoly in the broadcasting of all press
conferences, this has begun to change slightly.

Il. Legal Environment

Technically, freedom of opinion is explicitly defined as a
right due to all citizens. Article 47 of the Egyptian
Constitution reads: ‘Freedom of opinion is guaranteed. Every
individual has the right to express his opinion and to
publicise it verbally or in writing or by photography or by
other means within the limits of the law’.” While freedom of
opinion is nowhere restricted by any kind of subsequent
amendment, it can, in theory, be challenged within the
context of the Emergency Law, which has remained in effect
ever since the 1980 assassination of President Anwar Sadat.
The emergency law stipulates that, given a ‘state of
emergency, the state can essentially override anything set
down in the Constitution if it involves a threat — real or
perceived — to national security.

The next article, number 48, guarantees the ‘Freedom of
press, printing, publication and mass media.’ It goes on to
state that, ‘Censorship of newspapers is forbidden as well as
notifying, suspending or cancelling them by administrative
methods.” However, this is immediately followed by an
important qualifier: ‘In a state of emergency, or in time of
war, limited censorship may be imposed on newspapers,
publications and mass media in matters related to public

7 The Egyptian Constitution, Article 47.

Freedom of
expression

Media
coverage

131



The KAF Democracy Report 2005

Regulation
of media
coverage

132

safety or national security in accordance with the law.”® The
Emergency Law has long served as a handy excuse to stifle
opposition opinion in the media, as it essentially allows the
executive to do virtually anything it wants — without
accountability to any other branch of the government.
Ostensibly, the law is aimed at threats to national security,
but such a general, unspecific mandate can be made to fit
any circumstance. News reports about, say, Muslim—Coptic
friction could be banned, theoretically, because such reports
could potentially trigger wider interdenominational conflict
— which itself could be perceived as a ‘threat to national
security’.

Egypt’s defamation laws, which include prison sentences in
the case of offences, are a source of longstanding
controversy. Given the government’s tight control of the
broadcast media, defamation or libel cases are the most
common. Libel is punishable by a maximum of one-year
imprisonment and/or a fine ranging between LE 1,000 and
LE 5,000. If the target of the offence is a public official, the
maximum penalty is two years in jail and/or a fine ranging
between LE 5,000 and LE 20,000. After several high-profile
libel cases, representatives of the Press Syndicate and the
government reached an agreement on the drafting of a new
press law to be submitted to parliament. High-ranking
officials have promised that the draft law would be both in
accordance with journalists’ requests and that jail terms
would be replaced with hefty financial fines for offending
publications.® Some observers, however, express doubts that
jail terms for press offences will ever be eliminated
altogether.

The implementation of general media coverage is also set
down in the Constitution. Article 207, under the ‘New
Provision’ (amended in 1980), which, in its second chapter,
deals with the Press Authority, states: ‘The press shall
exercise its vocation freely and independently ... It shall
thus interpret the trend of public opinion while contributing
to its information and orientation within the framework of
the basic components of society’.!® As was mentioned above,
however, the Emergency Law ostensibly overrides elements
of the Constitution.

8 Ibid, Article 48.

9  weekly.ahram.org.eg .
10 The Egyptian Constitution, Article 207.



Egypt

No particular people, groups or organisations are excluded
by law from working as journalists, but certain groups are
given less opportunity to air their complaints via the local
media. These groups are generally determined by their
religious affiliations. One of the things the state is most
sensitive to is the potential for inter-religious strife,
particularly between Christians and Muslims. For that
reason, interdenominational frictions are quickly dealt with
by the authorities — and played down in the state-run media.
This has to do with the state’s longstanding fear of foreign
intervention, with the ‘protection’ of a given religious
minority as a pretext. The government is particularly fearful
of such an outcome in light of recent instances of foreign
intervention elsewhere in the region.

In most cases, media reports must be examined and
approved by state authorities before publication, except in
the case of self-censoring publications. The government
employs official censors whose job is to peruse all printed
materials registered abroad before they are printed locally.
Content deemed offensive to the state or to religious
sensibilities is removed.

Though news coverage has liberalised incrementally in the
past few years, the legal implementation of media coverage —
while receiving plenty of attention, particularly from the
Journalists’ Syndicate — has seen only slight improvement
[+1]. The events of 9/11 totally changed the rules of
engagement for Egypt as well as the United States. While no
new anti-terror legislation was passed restricting the
freedom of media coverage, none was really necessary, as the
Emergency Law was already in place (which allows the state
‘limited censorship,” as mentioned above). The one thing
9/11 did do is push the cancellation of the Emergency Law —
which some observers had thought was imminent — into the
distant future. Since 9/11, in which several Egyptians
allegedly participated, the state has been in no mood to
revoke the state of emergency. The subsequent rise in
regional terrorism, along with the deteriorating
circumstances in both the occupied Palestinian territories
and Iraq, has made any de facto lifting of the Emergency
Law practically inconceivable at the current juncture.
Nevertheless, abolition of the law remains a chief demand of
the increasingly vocal opposition, particularly the Muslim
Brotherhood.

Changes in
the past five
years

133



The KAF Democracy Report 2005

Censorship
under the

134

law

Within the last five years, it is safe to say that free media
coverage has improved, albeit slightly. This slight
improvement [+1] can be attributed to two things. Firstly,
pressure for democratic reform and greater government
transparency — which tangentially includes improved press
freedoms — has come from both home and abroad. This
includes the Journalists’ Syndicate’s push for a better legal
environment, as well as pressure — namely from the US and
the EU — to liberalise politically. The US Ambassador in
Cairo regularly criticises local journalism for its lack of
accuracy and objectivity, mainly in its coverage of US and
Israeli policy. Washington also tends to come down hard on
anything broadcast or printed by the state media that could
be construed as ‘anti-Semitic’. This could be seen in the row
between Cairo and Washington caused by the airing two
years ago of the Ramadan serial Faris Bela Gowaad, which
was accused of ‘anti-Semitism’.!!

The introduction of regional satellite TV stations — and, to a
lesser extent, the Internet — to a substantial number of
Egyptian homes has forced the local media to make
concessions in terms of what it does and does not cover.
Since citizens will see the news on Al-Jazeera, or on the
BBC’s Arabic-language website, the thinking goes, state
media might as well run it — if they do not, they will just lose
more credibility. For these reasons, some aspects of the
Egyptian media have progressed, albeit slightly, in terms of
reporting. One example was the daring coverage of
traditionally taboo topics by Dreem TV. Still, the traditional
‘red lines’ remain.

The local broadcast media are— with the exception of the
two music-oriented radio stations — entirely controlled by
the state, and are, therefore, self-censored. Printed
publications registered abroad, however, must allow
government censors to check content before printing (which
is done locally) and distribution. State censorship covers two
main categories: the morally offensive and the political. In
the first case, the state will censor any film or pictures that
would be viewed as offensive to traditional Muslim
sensibilities. Political censorship by state authorities is, in a
state of emergency, permitted, with ‘limited censorship’
being imposed on mass media ‘in matters related to public
safety or national security in accordance with the law’
(Article 48). Obviously, both terms could be applied to

11

weekly.ahram.org.eg .



Egypt

almost anything. In some cases, coverage of certain groups —
or issues associated with those groups — is restricted.
Coverage of potentially divisive religious issues is forbidden,
and at least one newspaper has been closed down within the
last five years because it ran an article implicating a Coptic
priest in forbidden sex acts. Cairo knows that Muslim-
Christian fighting would inevitably lead to foreign -
probably US — intervention, a circumstance it wants to avoid
at all costs. Additionally, the state will not allow a forum for
its traditional enemies, the Islamists, whose ultimate goal is
the foundation of an Islamic Republic. More recently, the
ranks of the anti-Israel/anti-US/anti-globalisation activists —
which are quickly coalescing in the post-9/11 order — have
also been barred from opinion making. This is a result of the
dramatic demonstration-riots of the spring of 2003, when
anti-war sentiment very quickly became anti-regime
sentiment.

If journalists or media organisations cross any ‘red lines’,
they face a number of legal (and possibly extra-legal)
consequences. If their reporting could be construed as an
attack on an official figure, they could face fines of up to LE
20,000 (more than US$ 3,000); prison sentences of up to two
years; closure of the publication; and unofficial bureaucratic
harassment and intimidation.

TV stations, radio stations and newspapers must be licensed
by the state before they can publish or broadcast. Obtaining
such licences is extremely difficult. Licences are very often
simply refused rather than taken away. For businessmen and
companies, the likelihood of acquiring an Egyptian
publication licence is minuscule, as the authorities make the
bureaucracy involved untenable. Some recent exceptions to
the rule have been two music-based FM stations, and a
handful of Arabic-language newspapers. The authorities
responsible for licensing new media organisations are
entirely controlled by the ruling NDP.

Official press cards are given to journalists — local and
foreign — by the Information Ministry’s press centre, if the
applicant works as a journalist for a state media organ or if
he/she is the employee of a known and approved media
service. Press cards gain the holder entrance to most
ministerial-level press conferences, but a special ‘presidential
card’ is needed to attend events where the President will be
present. The activity of journalists — local and foreign — is
controlled by this system of press cards. Occasionally,

Media
licences

Journalists’
status

135



The KAF Democracy Report 2005

Monopolies
and cartels

136

journalists are turned down who are not accredited with
reputable news institutions or are deemed hostile to the state
(i.e. they have written something in the past that could be
seen as reflecting negatively on the regime). Work permits
are being refused quite often. Generally, journalists with
press accreditation (i.e. approved by the press centre) can
attend public meetings of the government and parliament.
In the case of high-level meetings, for example at the
ministerial level, special arrangements have to be made in
advance with the press centre.

While the formation of private media monopolies is almost
impossible, it is not, technically, prohibited by law. Private
media cartels generally do not exist, as the state tends to
keep the nation’s media organs under its control. There is
one exception: the fledgling media group of the
entrepreneurial Adeeb family, which owns the private
business daily A/-Alam Al-Youm and also holds a significant
stake in the two new FM radio stations. Both, however, have
little to do with the formation of public political opinion,
with the first concentrating entirely on business issues and
the second focusing entirely on music and entertainment.
The only thing that could properly be called a media
monopoly is that of the state over government-run media
organs.

The political position of media monopolies, if they were ever
to become more formidable, would most probably be pro-
business. This is the only political stance that would be
tolerated by the current regime, which is itself quite pro-
business/foreign investment. While a long-awaited draft
‘anti-monopoly law’ continues to await passage in
parliament, the issue continues to be a contentious one, and
is seen as a threat by certain entrenched business interests.
Such a law, if it is ever passed, would be aimed more at real,
industrial monopolies, like private-sector steel companies,
rather than (non-existent) private media monopolies.2

In cases of state repression, journalists can appeal to the
Journalists’ Syndicate, which is quite active and will usually
take up the cause of journalists suffering from state
repression. The power of the syndicate, however, is
extremely limited vis-a-vis the state. The libel law is a good
case in point: despite ten years of official disapproval of the
current law (which includes prison sentences), the

2 AmCham 2004.



Egypt

government has yet to revise the harsh legislation.
Generally, higher courts are helpless to stop state-instigated
repression, as the judicial branch of the government — like
the legislative one — is ultimately controlled by the ruling

party.

Ill. Political Conditions

There are certain groups that have traditionally been
excluded, to varying degrees, from having their issues
covered in the mainstream local media. Such groups can be
broken down into two general categories: religious and
geographic. The former include the Coptic Christians, who
form a substantial minority of the national population, and
have regularly complained that Christian affairs go relatively
uncovered by government media.

It should also be mentioned that, in terms of newspapers,
readership is thought to be heavily concentrated in the
capital, reflecting an inherent bias in the media. The
publishing houses for the three major daily newspapers —
which also account for a large proportion of secondary
publications — are located within one square kilometre of
each other in the capital. All printing is done in Cairo, with
distribution to the rest of the country on a nightly basis by
rail and bus or truck. More importantly, though, coverage is
slanted towards issues relating to the central government or
the country as a whole, with an accompanying Cairo-
oriented slant in the perspective. There is hardly any such
thing as a local newspaper, even in Alexandria, with a
population of nearly 5 million, including affluent and well-
educated segments. As one former A/-Ahram journalist
explained, the effect is to alienate large numbers of potential
readers. Even southern cities such as Luxor and Aswan,
though suffering from high illiteracy rates, would also have
hundreds of thousands of potential readers who might be
tempted to buy newspapers that actually addressed issues of
local concern. However, no such newspapers exist.

Essentially, all state-run media practises self-censorship, as
the editorial staffs of these institutions are well versed in
what can and cannot be covered. Foreign publications
printed in Egypt, on the contrary, must be shown to state
censors before printing and local distribution. Self-
censorship occurs in all segments of the state-run media, as
well as in certain state-friendly publications, like those of
the American Chamber of Commerce in Egypt. Generally,

Coverage of
marginal
groups

Self-
censorship

137



The KAF Democracy Report 2005

Illegal state
repression

138

the ‘red lines’ to be avoided in self-censoring publications
are criticisms directed at the person of the President and his
immediate family and divisive religious issues. Dangerous
areas also include Egyptian cooperation with Israel, the issue
of the presidential succession and political Islamism.!3

Today, the state has backed off from threatening or
intimidating journalists — at least compared to the 1970s.
Journalists are still occasionally subject to harassment by the
state, although this is generally only seen when the
government is on the defensive, as during parliamentary
elections, for example. Generally, the only kind of state
repression contrary to the law that journalists or media
companies might face would be low-intensity bureaucratic
impediments or mild harassment.

While there have been instances of physical intimidation,
this is much less common. For example, during the 2000
parliamentary elections, where a number of extreme voting
irregularities occurred, there were numerous reports of
attacks by security forces and plainclothes assailants on
photographers, reporters and correspondents. In an example
of the judiciary’s helplessness in the face of state repression,
the Ministry of Interior went ahead with elections despite a
number of rulings handed down by administrative courts
regarding the irregularities.!* More recently, in early
November 2004, the chief editor of A/-Arabi was kidnapped
and beaten. Although the identity of the culprits is
unknown, the victim officially accused the Interior Minister
in a complaint sent to the prosecutor-general. He linked the
incident to an article in the newspaper alleging that the real
culprits of the Taba attacks!> were not the ones arrested and
identified by the Interior Ministry. While the Press
Syndicate condemned the attack on the editor, few observers
expect the culprits — if they were, in fact, state agents — to
face any legal punishment. This incident was, however, the
exception rather than the rule.!

While Egypt does not have an official policy of ‘censoring’
the Internet, it would appear that, at least on some

Even though censorship by the government is a reality, there is also
more indirect censorship exercised mainly through threats made by
fundamentalists. The case of Sayyed Al-Qemni is a good example of
this.

14 weekly.ahram.org.eg .

15 Anincident in 2004 when bombs exploded in facilities in Sinai popular
with Israeli tourists.

weekly.ahram.org.eg .



Egypt

occasions, state authorities have taken steps to block or
disrupt certain Islamist websites, particularly those — like the
Muslim Brotherhood website — that tend to be highly critical
of the government. While both the Interior Ministry and the
Ministry of Communications and Information Technology
insisted they had nothing to do with the matter, many
observers suspected that the government was, in fact,
preventing local access. The government has also, in a few
cases, closed down local sites deemed pornographic or
‘offensive to religious sensibilities’. Some observers suspect
the government of using its technical control over Egypt’s
four main backbone ISPs to make sites inaccessible to
Egyptian web surfers. Although the government consistently
denies that it has any kind of Internet monitoring unit, like
the governments of Saudi Arabia and China, IT experts say
such filtering would be technically possible, since the
majority of Egypt's Internet traffic flows into the country
from one primary subterranean cable that could,
theoretically, be accessed by the state.

The threat of state repression has not changed in quality [0]
over the last five years. Despite pressures — both internal and
external — to reform, it is understood that, if the state feels
threatened, it will not refrain from using extra-legal forms of
repression and harassment. This situation is not expected to
improve in the short term, especially vis-a-vis Islamist
dissent, as the US ‘war on terrorism’ has strengthened the
hand of the government in its treatment of the Islamist
opposition.

State-owned media monitor the production and distribution
of print media. They are produced entirely by employees of
the government, and therefore toe the government line.
Media that are not produced by the state, meanwhile,
generally have to be approved by official government
censors before they are printed. In some cases, non-political
periodicals are allowed to self-censor their content, meaning
that they will automatically avoid whatever issues have been
defined as ‘off limits’ by the government. Generally, state
authorities most definitely take advantage of these controls
and use this kind of repression very often.

IV. Economic Pressures

Government influence on local private media institutions is
done more with a stick than with a carrot. While the state
does not subsidise private media by way of advertising

Obstacles to
Internet
access

Changes in
the past five
years

Government
control over
print media

State
subsidies

139



The KAF Democracy Report 2005

Further
aspects

Repression
by non-state
groups

140

revenue (Cairo has little cash to spare these days), it does use
the powerful position of its print-media infrastructure to
keep private media close to the governmental line [+1]. This
applies only to print media, as there is little private-sector
radio and television. The state — which handles the bulk of
newspaper printing and distribution — can subtly threaten
publishers with bureaucratic delays or unexpected tax
increases for printing/distribution services if a private
publication strays too far from the accepted guidelines of
what can and cannot be published. Compared to the size of
the privated media advertising market, the state subsidy is,
however, negligible. The state press are generally considered
to be a propaganda instrument of the government [+3].

One of the major economic disadvantages faced by media
houses these days is due to the recent devaluation of the
Egyptian pound, which led to a wave of inflation, especially
for imported items, like machinery and paper. The local
printing industry is a glaring example. According to industry
sources, between 600 and 700 print houses — representing 15
per cent of the over 4,000 registered print houses — were
forced to close down in the four months following last year’s
currency devaluation. The local printing industry imports
from Europe most of the raw materials and machinery used
in paper manufacturing. As the pound lost value to the
dollar, importers began paying more for imported paper. The
average cost of a ton of paper jumped from LE 2,500 to LE
4,000 between February and May 2003. Qena Newsprint
Company, for example, saw its outstanding foreign
currency-denominated debts increase by 20 per cent
following the devaluation.'’

V. Non-state Repression

In the past, journalists and media organisations have been
attacked by non-state religious groups for broadcasting or
printing content considered offensive to Islam or
contradictory to Islamist perspectives, but there have been
no incidents of this kind since the 1990s. The non-state
repression seen in the 1990s was primarily the work of anti-
state Islamist groups, such as Al-Gamaa Al-Islamiya and the
Islamic Jihad, both of which were largely destroyed by the
government in 1997, after the country was rattled by violent
Islamist insurgency. The remnants of the two groups made a

17" AmCham 2004.



Egypt

widely publicised peace with the government in 1998, and
have been completely inactive since then.

State authorities prosecute attacks against journalists, if it is
politically expedient. If the attacks in question were
instigated by the state, there is little chance of prosecution.
If they were perpetrated by anti-state groups, the culprits are
prosecuted to the full extent of the law. In 1999, for
example, a state-security emergency court sentenced two
Islamic militants to life imprisonment after convicting them
of leading an illegal group, Al-Najoun min Al-Nar, which
made an assassination attempt on the incumbent head of the
Press Syndicate for his liberal views.

There has been a strong to extreme improvement [+3] over
the course of the last five to ten years in terms of repression.
Despite rising discontent over aggressive US and Israeli
policy in the region, there have been no Islamist-inspired
attacks on journalists or others since the Luxor incident of
1997. The reason for the relative calm after the Islamist
insurgency of the 1990s is generally attributed to two things.
First, the principle group in opposition to the government in
the past, Al-Gamaa Al-Islamiya, swore to forsake violence
shortly after the 1997 incident. Second, after crushing the
insurgency in the late 1990s, the state’s security apparatus
was boosted further after 9/11. Dissent in general effectively
ended in March 2003, when an anti-war rally in Cairo got
out of control and the regime itself quickly became the
target of popular anger. Many demonstrators were arrested
and allegedly beaten, and the security services have brooked
no dissent since then.

VI. Conclusions

The journalistic climate in Egypt has improved slightly [+1]
over the past five years, which can be attributed both to
pressure — domestic and foreign — to reform and to
competition with alternative news sources provided by
regional Arabic-language satellite stations and Arabic-
language news-based websites on the Internet. This
improvement, however, has been modest, while further
improvement is expected to be slow in coming — if it comes
at all.

One way in which the Konrad Adenauer Foundation can
support journalists and encourage a culture of open
reporting is to offer education clarifying the function of the

Changes in
the past five
years

Evaluation
of media
coverage

KAF
support

141



The KAF Democracy Report 2005

Freedom of
the media:
general
situation

Major
obstacles

142

fourth estate vis-a-vis society. All too often, journalism and
the media in Egypt are seen as sources of revenue or
propaganda. The function of the free media as a check on
powerful interests — like the government and the business
class — should be stressed to up-and-coming reporters. Such
education, though, should not be restricted to speakers of
foreign languages, but should be available in Arabic.

Secondly, financial support for small- and mid-sized private
media projects could be extended, with the understanding
that funds would only be directed towards newspapers (or
radio/TV stations) maintaining certain standards of
objectivity. Rather than using funding as a way to dictate
content (the preferred method of the US embassy), funding
could be used to encourage objective, fact-based reporting,
whether in Arabic or in a foreign language. Funding would
also take the pressure off media institutions to satisfy
advertisers by way of favourable (non-objective) coverage.
While the KAF would have to remain aware of state
sensitivities regarding certain issues, it could use its clout —
and its inherent affiliation with the super-donor EU - to
bring moderate pressure on Cairo for more liberal coverage
of relatively innocuous issues. Goals must remain realistic,
though, as it will be at least a decade before Egypt can hope
to have achieved total media freedom.

Ultimately, one can say that the local media are generally
free but still suffer under major restrictions. Most obviously,
state monopolisation and control of all domestic media
organs is antithetical to the notion of free media coverage.
As long as the government sets down specific ‘red lines’
delineating the subjects that cannot be broached by the
media, certain — highly relevant — topics will go uncovered.

Second, that the state is so sensitive to the religious
sensibilities of the conservative Muslim population will also
mean that news coverage of stories that could give an
unflattering image of Islam will go unreported. The state
will still go out of its way to avoid alienating this very
formidable political bloc.

Third, the journalistic environment in Egypt suffers badly
from the influence of advertisers, who will often -
successfully — try to influence the coverage of media outlets
in return for advertising revenue. Locally, this phenomenon
is rife; it is often implicitly understood that generous
advertisers will receive positive coverage in whatever forum
they advertise in.



Egypt

Fourth, because the government is such an avid monitor of
what is being written or broadcast locally, many sources that
would otherwise be quoted in the media are often afraid to
go on record, fearing some measure of retaliation from the
government if they were to say anything contrary to the
state’s wishes. This has the effect of making it harder for
journalists to garner information for their articles, even if
said articles are relatively innocuous or apolitical.

Finally, there is the long-held perception in Egypt that a
career in journalism is not necessarily a respectable
profession; that journalists are not necessarily responsible for
fulfilling the function of a ‘fourth estate’ in the western
sense. In the state media, journalists are perceived as
government employees rather than reporters of news stories.

Of course, the authoritarianism of the state is the one
overriding obstacle to free news coverage — this is
undeniable. There are, however, some other factors as well.
In terms of religious sensibilities, this aspect of media
manipulation seems to be over-emphasised; it does not play
as important a role in media control as some might contend.
Looking at the landscape of Egyptian media over the course
of the last five years, it is notable how much more — in terms
of television content that could be seen as offensive to Islam,
like overly suggestive music videos — is permitted now. The
favours that generally define the advertiser-journalist
relationship, in my opinion, represent a much graver threat
to free media coverage. The last two years have seen greater
pressure from the US Embassy in Cairo to conform to certain
parameters in Egyptian media coverage. This includes
pressure to provide coverage of the US (and Israel) and its
policies in a better light, and to avoid anything — editorials
or otherwise — that could be deemed ‘anti-Semitic’.

Adam Morrow

Adam Morrow is a freelance writer and journalist. He currently
covers regional political and economic news for a number of
publications, both local and international.

143



The KAF Democracy Report 2005

144

BIBLIOGRAPHY:

Al-Ahram Centre for Political and Strategic Studies: Strategic Economic
Directions 2001, Cairo 2001.

Egypt State Information Service: Cairo Press Review, Cairo 2005.

Egypt State Information Service: Egypt Yearbook 2004, Cairo 2005.
Iskandar, Adel / El-Nawawy, Mohamed: A/-Jazeera — How the Free Arab
News Network Scooped the World and Changed the Middle East,
Cambridge 2002.

The Oxford Business Group: Emerging Egypt 2004, London 2004.

United States Department of State: Country Reports on Human Rights
Practices 2004, Washington 2005.



	3.6. Egypt
	I. General Conditions
	II. Legal Environment
	III. Political Conditions
	IV. Economic Pressures
	V. Non-state Repression
	VI. Conclusions


	Schaltfläche3: 
	Schaltfläche1: 


