
THE MEDIA IN MACEDONIA 
 
Vladimir Zlatarsky / Dirk Förger 
 
On World Press Freedom Day, about 200 journalists met in the Macedonian 
capital of Skopje in May 2009 to protest against unfair trials of journalists 
and pillory political pressure and the level of press freedom in general. To be 
sure, Macedonia’s constitution guarantees freedom of opinion and the press. 
Moreover, laws such as the electronic media act of 2005 and the radio act do 
allow a certain latitude for journalists. Yet problems remain: many media de-
pend on the state, wages are low, journalist training is defective, and out-
rages against reporters are still happening.  
 
Macedonia’s secession from ex-Yugoslavia in 1991 did not bring domestic 
unity. One enduring problem is the tension between the Macedonian majority 
and the Albanian minority. The armed conflict between the army and Alba-
nian separatists was resolved only by the Ochrid agreement (OFA). Today, 
the country is a parliamentary democracy endeavouring to join the EU and 
NATO. Yet the Atlantic Alliance did not issue an invitation to the 2008 Bucha-
rest summit, probably because of the ethnic tension and persistent corrup-
tion in the country and the unresolved dispute with Greece over the name 
Macedonia. 
 
Headed by Nikola Gruevski, the coalition of civil and Albanian forces that cur-
rently governs the country continues to steer a course towards Europe, but it 
is confronted by great challenges: high unemployment, an extensive shadow 
economy, murky relations between politics and the economy, and the uneasy 
coexistence of ethnic groups. All this is echoed by the media of the country. 
 
The total number of Macedonian print media can only be estimated; it is said 
that there are around 750. The most powerful newspaper group is the one 
owned by the Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) which acquired three 
products called ”Dnevnik”, ”Utrinski vestnik” and ”Vest” in May 2003. 
Founded in 1996, Dnevnik boasts the highest circulation. The paper itself 
states that it is printing 55,000 copies a day, having broken the monopoly of 
the former ’state paper’ ”Nova Makedonija”. Good style and up-to-date cov-
erage brought new readers. With a circulation of 30,000, ”Vest” belongs to 
the yellow-press category. Printed in 8,000 copies, ”Utrinski vestnik” mainly 
offers analyses and comments. 
 
Even privatization could not prevent the fall of ”Nova Makedonija”, the 
mouthpiece of the communists before independence. These days, it is barely 
hanging on with a circulation of 3,000. The eponymous company also owns 
”Vecer” (circulation 3,000) and the Turkish-language ”Birlik”. 
 



Established in Sofia in 2004, the immensely popular ”Vreme” has meanwhile 
reached a circulation of 10,000, appearing also on Sundays under the name 
of ”Nedelno vreme”. ”Fakti”, the leading paper published in the Albanian lan-
guage, appears also in the Kosovo. At the same time, two Kosovanlanguage 
papers are being published in Macedonia, ”Koha Ditore” and ”Lajme”. 
 
About 60 weeklies are being printed in Macedonia, of which many appear at 
irregular intervals and face great financial problems. However, all the coun-
try’s print media stand in need of financial transparency. The considerable 
pressure exerted by the state on the media, mostly through paid advertise-
ments, adversely affects the choice and quality of information. Moreover, the 
special advantages enjoyed by established houses make it even more diffi-
cult for new independent papers to enter the market. 
 
In 1997, the Council for Electronic Media (CEM) was established to monitor 
radio and television channels, protect pluralism and the freedom of opinion, 
and safeguard the independence of all media. Although CEM members are 
nominated by renowned institutions, they are all appointed by parliament in 
the end, a procedure which Freedom House regards as problematic.  
 
Currently, there are six media institutes that hold broadcasting licences: 
MTV, a public-service channel, A1 TV, Alsat-M, Kanal 5, Sitel, and Telma. A1 
TV, the market leader that was launched in 1993 as Macedonia’s first private 
channel, attracted 23.7 percent of the viewing public in 2007. Next in line at 
12.3 percent is Sitel, which has been mainly airing entertainment pro-
grammes since 1993. Kanal 5 has a market share of 7.6 percent, while 
Telma has 3.9. Launched in 2006, Alsat-M airs programmes in the Albanian 
language, swiftly winning over 86 percent of the country’s Albanian popula-
tion. At 52, the number of TV stations is high for a small country like Mace-
donia, although the funding question remains moot in many cases. 
 
At a total of 62, radio stations are also fairly numerous, although only four of 
them hold a national licence. Because of the growing importance of television 
and, to an even greater extent, the internet, the number of listeners has 
been declining in recent years. On a regional and local scale, however, radio 
stations, two of which are transmitting Albanian-language programmes, still 
retain their importance. 
 
Among the country’s news agencies, Makfax has established itself as a repu-
table source. Founded in 1992, the agency also reports in Albanian and Eng-
lish. Makedonski Informativen Centar, another private agency, was estab-
lished in 2007.  
 
Founded in 1992 on the initiative of parliament, Makedonska Informativna 
Agencia also offers trilingual service. Portal Total supplies business news 



every day. Finally, the internet has become a major source of information 
thanks to the online editions of various papers and journals. 
 
The charges made in May of this year appear justified. In the view of Free-
dom House, the media in Macedonia are only ’partially free’. Outrages are 
still being committed on journalists for whose protection associations have 
been founded, although these are ethnically divided and hardly cooperate at 
all. Thus, the Association of Journalists exists side by side with the Associa-
tion of Albanian Journalists. 
 
The associations will have their work cut out to protect their own members 
from physical or legal persecution and lay abuses before the public: in May 
2006, for example, a court in Kumanova sentenced Mr Bozinovski, an inves-
tigative journalist, to three months’ imprisonment for libel and defamation 
after he had written an article exposing the links between politics, business, 
and journalism. Although Mr Bozinovski’s article was written three years ago, 
and the libel clause on which the proceedings were based had been struck 
from the code days before the sentence, the court obviously wanted to finish 
the case under the ’old law’. The prisoner owes his premature release only to 
the pressure exerted by the EU and Amnesty International. Reports about 
attacks on Albanian journalists are piling up as well: in September 2007, for 
example, a reporter of the Albanian-language Alsat-M television channel had 
his camera forcibly torn from him when he filmed policemen who had 
aroused the rage of villagers by stopping the car of an MP who was involved 
in a parliamentary scandal. When he refused to hand over his camera, the 
journalist was knocked down by policemen. 
 
The electronic media act adopted in 2005 was intended to protect pluralism 
from cartels. Thus, the owner of one electronic medium is not prohibited 
from acquiring an interest in another. What he may not do, however, is ac-
quire an interest in a company which owns a print medium or is active in ad-
vertizing, telecommunications, or the film industry. Once again, however, 
there is a gap between theory and practice, all the more so as many Mace-
donian TV channels belong to influential enterprises which, in turn, are 
closely related to political parties. 
 
IN: Auslandsinformationen 7-8/2009, ISSN 0177-7521, Konrad-Adenauer-Stiftung 
e.V., Berlin, p.162-166 


