
24 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

In July, an unprecedented phone hacking scandal resulted 
in the abrupt demise of the British daily paper News of 
the World. The media mogul Rupert Murdoch, whose News 
Corporation group the tabloid was a part of, had to appear 
in front of a British parliamentary committee to answer 
questions about his role in the scandal, and Prime Minis-
ter David Cameron came under massive political pressure. 
The phone hacking practices of the newspaper evoked out-
rage around the world. The countries that keep an iron grip 
on their own media were especially vociferous. None more 
so than China, which sees its own stance on freedom of the 
press vindicated and accuses the Western media of hypoc-
risy. Yet, calls for more regulation are not going down well 
in Asian online media and blogs.

END OF “THE WORLD’S GREATEST NEWSPAPER”

The media industry finds a name for each year: 2009 was 
the ‘Year of the Great Newspaper Meltdown’ during the 
global financial crisis. Thanks to the huge proliferation of 
the iPad from Apple, 2010 was named ‘Year of the Tablet’. 
And 2011 will probably be christened ‘Year of Hackgate’ in 
retrospect.

The awkward neologism is derived from ‘Watergate’ and 
represents the scandal centring on the News of the World. 
Employees of the paper are supposed to have ‘hacked’ into 
the phones and voicemails of several thousand people for 
years. The allegations go back all the way to 2006. But it 
was not until early July that the scandal flared up properly, 

Paul Linnarz is Head 
of the Konrad-Ade-
nauer-Stiftung Media 
Programme Asia 
based in Singapore.

“COLLATERAL DAMAGE” 
FOR THE MEDIA
THE “NEWS OF THE WORLD AFFAIR” AND THE  
STRUGGLE FOR PRESS FREEDOM IN ASIA

Paul Linnarz



25KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

when it became known that the News of the World had 
acquired access to the mobile phone of the British schoolgirl 
Milly Dowler. At that time, the girl was missing and she was 
subsequently found murdered. The paper is also said to 
have hacked into the phones of familiy members of some 
British soldiers who were killed in Iraq and in Afghanistan.

Close confidants of Rupert Murdoch, among them the 
News International boss Rebecca Brooks, were temporarily 
arrested in July on suspicion of culpable involvement in the 
hacking affair. Two high-ranking members of the London 
Metropolitan Police resigned. British Prime Minister David 
Cameron came under massive political pressure. He had 
engaged the former Editor in Chief of the News of the 
World, Andy Coulson, as press officer. When appearing 
in front of the parliamentary committee, Murdoch himself 
rejected all personal responsibility in the matter. His 
tabloid News of the World, the self-proclaimed “World’s 
Greatest Newspaper”,1 was already history at the time of 
the hearing. The newspaper appeared for the last time on 
10 July. Several hundred employees lost their jobs.

Nothing has got the media world more 
frenzied this year than ‘Hackgate’. For the 
British public, the scandal was a shock. It is 
true that tabloid journalism has always been 
notorious for its insatiable hunger for ‘sex, 
crime and scandals’ in the UK. But the dirty methods of the 
sensationalist reporters involved in the affair went beyond 
even the worst fears; you couldn’t go any lower in the 
realm of ‘journalistic ethics’.

The outrage soon spilt over into the USA. In his adopted 
home country, Rupert Murdoch owns the highly respected 
Wall Street Journal and the New York Post tabloid. Apart 
from those, the U.S. TV channel Fox is also part of the 
Murdoch group. The FBI is said to have started investiga-
tions back in July. According to media reports, the U.S. 
federal agents are investigating the question of whether 
employees of News Corp might have hacked into the 
phones of family members of the terror attacks of 11 
September 2001.

1 |	 Cf. News of the World, http://newsoftheworld.co.uk 
	 (accessed October 9, 2011).

The dirty methods of the sensatio-
nalist reporters involved in the affair 
went beyond even the worst fears; 
you couldn’t go any lower in the realm 
of ‘journalistic ethics’.

http://newsoftheworld.co.uk


26 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

For Anglo-Saxon authors, the German language seems to 
provide the more appropriate terms in such extraordinary 
situations: “The Schadenfreude is so thick you can’t cut 
it with a chainsaw”, wrote Reuters in a report about the 
reactions of the media competitors.2 According to The 
Economist, the Murdochdämmerung has started for the 
Australian media mogul.3 But the sunset will take a while 
in spite of the hacking scandal.

In any case, the stockbrokers don’t want to start intoning 
the swan song for the 80-year-old corporate boss just yet. 
This is indicated by the sales figures published in August. 
According to these figures, News Corp was able to increase 

its revenues compared to the previous year 
by twelve per cent to a total of nearly five 
billion U.S. dollars. News of the World might 
have been a catastrophe for the image of 
the company, but ‘Hackgate’ will not affect 
profits in practice, at least in the short term. 

Rupert Murdoch has been making most of his money with 
his TV channels in the U.S. and the UK for a long time 
anyway. Compared to those, the defunct tabloid repre-
sented a small revenue item.

EXAGGERATED HOPES AND OVERRATED ALTERNATIVES

The affair is thus leaving a bitter aftertaste. It looks like 
corporate empires such as News Corporation, with tentacles 
extending across several continents and several types of 
media can remain unscathed by even the vilest of machi-
nations, at least economically. So what has ‘Hackgate’ 
brought about apart from the resignation of some people 
in the second row and several hundred unemployed 
journalists, not all of whom were probably involved in the 
phone hacking affair? Which lessons can be drawn from the 
scandal for the press and the media in general?

2 |	 Cf. Mark Hosenball and Kate Holton, “Special report: Rupert 
	 Murdoch, a hands-on newspaperman‟, Reuters, July 19, 2011, 
	 http://reuters.com/article/2011/07/19/us-newscorp-murdoch- 
	 papers-idUSTRE76I1IT20110719 (accessed October 14, 2011).
3 |	 The Economist, “Last of the moguls‟, July 21, 2011, 
	 http://economist.com/node/18988526 (accessed October 14,  
	 2011).

‘Hackgate’ will not affect profits of  
News Corp in practice, at least in the 
short term. Rupert Murdoch has been 
making most of his money with his TV 
channels in the U.S. and the UK for a 
long time anyway.

http://reuters.com/article/2011/07/19/us-newscorp-murdoch-papers-idUSTRE76I1IT20110719
http://reuters.com/article/2011/07/19/us-newscorp-murdoch-papers-idUSTRE76I1IT20110719
http://economist.com/node/18988526


27KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

“For those of us who’ve been warning 
about the dangers of too much media 
power concentrated in too few corpo-
rate hands, this scandal is a godsend”, 
rejoiced Jeff Cohen, director of the 
Park Center for Independent Media.

Optimists hope for stricter rules against the 
increasing media concentration. “For those of 
us who’ve been warning about the dangers 
of too much media power concentrated in 
too few corporate hands, this scandal is a 
godsend”, rejoiced Jeff Cohen, for instance, 
founder and director of the Park Center for Independent 
Media. His colleague Craig Aaron from Free Press seconds 
this with the demand “to contend with the serious damage 
the Murdoch empire has done to our media system over 
the past few decades”.4

Thinking along the same lines, there are many who believe 
that it is already a step forward that News Corp withdrew 
its bid to take over the British TV channel BSkyB under 
massive political pressure once the scandal had become 
public. On the other hand, News Corp already holds 
close to 40 per cent of the shares in the company. James 
Murdoch, the son and likely successor of the ‘Teflon mogul’, 
was actually confirmed as head of BSkyB in late July by a 
unanimous vote of the Board of Directors. This is not at all 
what the dismantling of a media empire would look like.

Bloggers and online visionaries, Ariana Huffington being 
one of them, reckon that due to the phone hacking scandal, 
the end of all classic media is nearly upon us, or at least 
they think that it was actually the internet that uncovered 
what had gone on. According to Huffington, “it was new 
media that played a huge part in bringing the News of 
the World down so fast”.5 By this, Huffington means the 
microblogging platform Twitter on the one hand; she also 
indirectly credits mumsnet.com with particular achieve-
ments. The popular British website “by parents for 
parents” had spontaneously organised protest campaigns 
against the News of the World in online forums and on 
Twitter. That it was actually mumsnet.com that made the 
phone hacking affair around the tabloid a political issue 
 

4 |	 Brian Stelter, “Scandal Stirs U.S. Debate on Big Media‟,
	 The New York Times, July 19, 2011, http://nytimes.com/
	 2011/07/20/business/media/murdoch-scandal-stirs-us-debate- 
	 on-big-media.html (accessed October 19, 2011).
5 |	 Noah Davis, “Arianna Huffington Claims New Media Brought 
	 Down Rupert Murdoch‟, Businsess Insider, July, 18 2011, 
	 http://www.businessinsider.com/arianna-huffington-rupert- 
	 murdoch-new-media-2011-7 (accessed October 19, 2011).

http://nytimes.com/2011/07/20/business/media/murdoch-scandal-stirs-us-debate-on-big-media.html
http://nytimes.com/2011/07/20/business/media/murdoch-scandal-stirs-us-debate-on-big-media.html
http://nytimes.com/2011/07/20/business/media/murdoch-scandal-stirs-us-debate-on-big-media.html
http://www.businessinsider.com/arianna-huffington-rupert-murdoch-new-media-2011-7
http://www.businessinsider.com/arianna-huffington-rupert-murdoch-new-media-2011-7


28 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

is also the opinion of William Dutton, Professor at the 
Oxford Internet Institute. “There had been rumours about 
private voicemail being hacked into for years, but nobody 
had looked into the matter seriously.”6 Peter Apps from 
Reuters concludes: “The rise of the internet and particu-
larly social media are revolutionizing the structures of who 
controls information – and therefore to a certain extent the 
resulting structures of power.”7 

And who would seriously contradict this statement seeing 
the events happening in the Middle East! But what people 
tend to forget is that it was not bloggers or virtual friends 
who initiated the ‘political issue’, but the British daily paper 
The Guardian. It was this paper that published the first 
online report about Milly Dowler’s voicemail being hacked 
into on July 4th after months of investigation. It was only 
then that the storm of outrage erupted on the internet.

For observant newspaper readers, the 
hacking into voicemails by the News of the 
World must actually have been more than 
just a ‘rumour’ much earlier. It was back in 
2009 that a reporter working at the paper 

had been arrested because he had engaged a private 
detective to hack into the mobile phones of the royal 
family. At that time already, in July 2009, it was once again 
The Guardian that was able to prove that this was neither 
a one-off incident nor a single perpetrator. But at that time, 
there were no protest campaigns against the News of the 
World.

One thing is clear: Twitter in particular often responds 
more quickly than classic media. First hints of the death of 
Osama bin Laden, for instance, initially made the rounds 
on Twitter before the news agencies and the remaining 
media reported it. Generally however, microblogs and 
virtual networks mainly pick up on matters previously 
published in the press and on the radio, as was last the 
case in the UK. Also, the editorial offices themselves are  
 

6 |	 Cf. Der Spiegel, 31/2011, Issue dated August 1, 2011.
7 |	 Peter Apps, “Analysis: Press barons lose information monopoly 
	 in Twitter era‟, Reuters, July 14, 2011, http://www.reuters.
	 com/assets/print?aid=USTRE76D5CA20110714 (accessed  
	 October 14, 2011).

In 2009 a News of the World reporter 
had been arrested because he had in-
duced to hack into the mobile phones of 
the royal family. The Guardian proved 
that this was not a one-off incident.

http://www.reuters.com/assets/print?aid=USTRE76D5CA20110714
http://www.reuters.com/assets/print?aid=USTRE76D5CA20110714


29KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

The 2002 Broadcasting Act in Indonesia 
was meant to guarantee decentralised 
structures. Instead, the corporations 
have used the last decade to buy up the 
local channels one by one.

now making use of Twitter, Facebook & Co. The UK daily 
paper The Guardian is one of the pioneers in the new era 
of media convergence.

Hopes for greater media pluralism and less concentration in 
the media world might not be unfounded in the aftermath 
of the ‘Hackgate’ affair, but should be viewed with some 
scepticism. Especially in transition countries, 
the topic is at the very top of the agenda. 
Television in Indonesia, for instance, is 
dominated by four large holding companies 
(Emtek, MNC, Transcorp, Viva). They control 
just over a dozen channels between them. 
In principle, the 2002 Broadcasting Act was meant to 
guarantee decentralised structures, and the Indonesian 
government had envisaged a type of ‘federal’ system with 
independent TV channels in the individual regions; but the 
implementation failed due to the resistance of the large 
corporations. Instead, the corporations have used the last 
decade to buy up the local channels one by one. In April, 
it became public knowledge that Emtek would now also 
like to take over Indosiar, which would contravene the law 
according to the Indonesian Broadcasting Commission, 
but which represents no problem according to the Capital 
Market and Financial Institution Supervisory Agency 
(Bapepam). The Supervisory Agency has the last word 
on planned mergers and acquisitions, which is why Emtek 
will probably manage to realise its intentions unless the 
Ministry of Information and Communication sides clearly 
with the Broadcasting Commission in the end.

During a media event in Jakarta arranged by the German 
Embassy and the International Institute for Journalism 
(IIJ) of GIZ, a German organisation for international 
collaboration, Meidyatama Suryodiningrat, Editor in Chief 
of the Jakarta Post, pointed out the dangers linked to the 
conglomerates, but also said that he was not expecting to 
see effective regulation for Indonesia until ten years down 
the line at the earliest.

So ‘Hackgate’ might have rekindled awareness of the 
topic of ‘media concentration’ around the world, but the 
economic interests of the powerful corporations go against 
stricter rules and regulations. An alarming development in 



30 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

this context not only in Indonesia but also in Bangladesh, 
for instance, is that increasingly licences for newspapers 
and radio channels are being issued to major companies 
from other economic sectors. This allows the companies 
to virtually dispense with their PR work, running their own 
media instead. So far, they have tried to bring journalists 
onto their side with gifts, free travel or, as is quite common 
in many Asian countries, with envelopes full of money. 
They now control the reporters and editors as owners or 
employers, by means of the monthly pay cheque.

RECKONING WITH THE WESTERN MEDIA

Seen by itself, ‘Hackgate’ has not redefined 
the role of social online networks and micro-
blogging platforms, nor will the scandal 
result in the dismantling of the oligopolies in 

the global media markets any time soon. But one thing 
is sure: ‘Hackgate’ is making it more difficult to promote 
freedom of the press. The New York Times talks about the 
“collateral damage” of the affair.8

The phone hacking practices of the News of the World 
were the cause; but the arguments were furnished by 
the reactions in the political arena, which were no doubt 
largely necessary or at least understandable. Zimbabwe, 
for instance, was one of the first countries responding to 
Cameron’s statement that he wanted to fundamentally 
overhaul press regulation in the UK because of ‘Hackgate’. 
The British Prime Minister’s comment that he did not want 
to restrict the freedom of the press in doing so was ignored. 
Instead, the Zimbabwe Broadcasting Corporation is talking 
about a “lesson to the Third World”. Making reference to 
“media analyst” Alexander Rusero, the radio channel calls 
“the concept of free media […] a myth” and says that 
“people should judge from the way the British government 
has reacted to the scandal that even the West can not 
practice what they preach”.9

8 |	 Cf. Bill Keller, “Why Tyrants Love the Murdoch Scandal‟, 
	 The New York Times, July 24, 2011, http://nytimes.com/2011/
	 07/31/magazine/why-tyrants-love-the-murdoch-scandal.html  
	 (accessed October 14, 2011).
9 |	 Cf. Zimbabwe Broadcasting Company, “Media parcitioners 
	 warned‟, July 18, 2011, http://www.zbc.co.zw/news- 
	 categories/local-news/10497-media-practioners-warned.html  
	 (accessed October 14, 2011).

‘Hackgate’ is making it more difficult to 
promote freedom of the press. The New 
York Times talks about the “collateral 
damage” of the affair.

http://nytimes.com/2011/07/31/magazine/why-tyrants-love-the-murdoch-scandal.html
http://nytimes.com/2011/07/31/magazine/why-tyrants-love-the-murdoch-scandal.html
http://www.zbc.co.zw/news-categories/local-news/10497-media-practioners-warned.html
http://www.zbc.co.zw/news-categories/local-news/10497-media-practioners-warned.html


31KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

In Asian countries where freedom of the press is 
non-existent or restricted, the media were happy to adopt 
any critical comment emanating from the USA or the UK. 
Every piece of writing in the Western media, which tore into 
Rupert Murdoch, his News Corporation or the News of the 
World, was gratefully reprinted locally making reference to 
the foreign source.

In September, the International Press Institute (IPI) reacted 
with a ‘breaking news’ discussion on the occasion of its 
annual world congress held in Taipei under 
the heading: “Poisoning the Fight for Press 
Freedom”. In an advance announcement, 
IPI Director Alison Bethel McKenzie stated: 
“However, we will continue to work towards 
ensuring that journalists around the world 
are not punished because of a few bad apples.” At the 
same time, the Institute, which is based in Vienna, fears 
that the legal proceedings against News of the World “may 
set unique precedents for how courts treat newspapers, 
and make it easier for governments around the world to 
suppress the media”.10

David Schlesinger is confronted by this scenario practi-
cally every day. He has been managing the activities of 
Thomson Reuters in China since February 2011. The news 
agency Reuters is part of this group. Schlesinger is also a 
Director of the Committee to Protect Journalists (CPJ). As 
IPI does, this non-profit organisation based in New York 
promotes freedom of the press. While the topic was still 
prominent in the headlines in the UK, Schlesinger gave 
a talk at Sun Yat-sen University in the Chinese city of 
Guangzhou in July entitled “Media, Murdoch and Social 
Responsibility”. Without putting a gloss on events, he 
started by pointing out that “it is clear that the News of the 
World’s actions have thrown the role and responsibility of 
the press in society into disrepute”. But then Schlesinger 
went on to stress the “watch dog” function that the media 
have to “expose excesses, corruption and problems”. In 
his opinion, that could only be done effectively if the press 
and broadcasting media regulated themselves and this  
 

10 |	With respect to the whole event see http://ipiworldcongress.
	 com/2011 (accessed October 14, 2011).

The International Press Institute fears 
that legal proceedings against News  
of the World “make it easier for govern-
ments around the world to suppress 
the media”.

http://ipiworldcongress.com/2011
http://ipiworldcongress.com/2011


32 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

regulation was not performed by precisely the organisa-
tions that the media are calling to account.11

Of course this comment referred to the spontaneous 
reactions of the British government to the phone hacking 
affair in its own country. But where else would Schlesin-

ger’s demand for self-regulation have also  
been more apropos than in China? No other  
country in Asia and hardly any other country  
in the entire world is criticised more fre- 
quently and more harshly for its media 
censorship than the ‘Middle Kingdom’. It 

should therefore not have come as a surprise to anybody 
that foreign comments on ‘Hackgate’ were eagerly 
accepted, translated and published widely. But unlike the 
controlled media landscapes in the neighbouring Asian 
countries, such as Vietnam, Myanmar and Laos, China 
did go further. In a country where journalists tend to be 
discouraged from reporting on ‘sensitive’ issues, they were 
now actually officially encouraged to report more exten-
sively, more freely on the affair.12

Quite a few of these comments and quotes read like a 
reckoning from the era of the Cultural Revolution. At the 
end of July, the national news agency Xinhua, for instance, 
wrote in an English language online article: “The recent 
revelations of the outrageous escapades of the News Corp. 
have laid bare the hypocritical, legal and moral problems 
of the Western media.”13 Another comment stated that 
the “so-called concepts of ‘Freedom, Justice and Human  
 

11 |	Cf. David Schlesinger, “Media, Murdoch and Social Res-
	 ponsibility”, speech in July 2011, http://cpj.org/blog/ 
	 Schlesinger%20Caixin%20speech%20July%202011%20 
	 v2%20_2_.pdf (accessed October 14, 2011).
12 |	“Over all my years in the business, the internal instructions 
	 have always been ‘you are not allowed to report on such  
	 and such’ or ‘we have to toe the line on such-and-such.’ But  
	 this is the first time that we’ve received an advisory saying  
	 we can report more extensively, more freely. We’re totally  
	 overwhelmed with gratitude, and we don’t know what to do  
	 now!”, Ji Ye, senior employee at Phoenix Television, quoted 
	 from: http://chinadigitaltimes.net/china/media-control 
	 (accessed October 14, 2011).
13 |	Xinhua, “Phone-hacking exposes Western media’s 
	 hyprocritical, legal, moral problems‟, July, 29 2011,  
	 http://news.xinhuanet.com/english2010/indepth/2011-07/ 
	 29/c_131016601.htm (accessed October 14, 2011).

Hardly any other country is criticised 
more frequently and more harshly for 
its media censorship than China. This 
is why foreign comments on ‘Hackga-
te’ were published widely.

http://cpj.org/blog/Schlesinger%20Caixin%20speech%20July%202011%20v2%20_2_.pdf
http://cpj.org/blog/Schlesinger%20Caixin%20speech%20July%202011%20v2%20_2_.pdf
http://cpj.org/blog/Schlesinger%20Caixin%20speech%20July%202011%20v2%20_2_.pdf
http://chinadigitaltimes.net/china/media-control
http://news.xinhuanet.com/english2010/indepth/2011-07/29/c_131016601.htm 
http://news.xinhuanet.com/english2010/indepth/2011-07/29/c_131016601.htm 


33KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

Rights’ they have long boasted about are all but hypocritical” 
and that instead “the ultimate goal of the Western Media is 
to maximize their commercial gains”.14 Chen Xun, Professor 
at the School of Journalism and Communication of Renmin 
University, is quoted – without quotation marks but in the 
indicative – with the following statement: “Under the cover 
of ‘media freedom,’ they [comment by editor: the Western 
media] wantonly challenge the privacy of the public, which 
is a direct example of the human rights violation […].”15

In addition, there are evaluations and com- 
ments circulating in the People’s Republic, 
which could, at least in part, feature in any 
British or U.S. magazine. An analysis pub- 
lished mid-July by the China Daily, for instance, stated: “If 
proved, the British newspapers [comment by the editor: 
besides the News of the World also the criticised popular 
papers The Sunday Times and The Sun], and the media 
professionals involved in the scandals, will not only have 
broken the law, they will also have seriously violated 
universally applied media ethics.”16 The Century Weekly 
magazine summed it up as follows in an editorial that 
appeared in Caixin Online: “But, in fact, the core issue is 
simply whether the law was broken. Period. It would be 
wrong to suggest that press freedoms should be restricted 
as a result of the scandal. Neither are tighter regulations 
in order.”17 

THE “FIFTH ESTATE” ON THE NET

China’s verbal assaults against ‘the Western media’ on the 
one hand and the simultaneous criticism of the demands 
currently emerging in the UK and in the USA for greater  

14 |	Mo Hong’e et al., “Commentary: What has UK phone-hacking 
	 scandal exposed?‟, Xinhua, July 20, 2011, http://news.
	 xinhua.net.com/english2010/indepth/2011-07/20/c_139977 
	 80.htm (accessed October 24, 2011).
15 |	Lu Hui, “Commentary: What has the UK phone-hacking scandal 
	 exposed‟, Xinhua, July 20, 2011, http://news.xinhuanet.com/
	 english2010/indepth/2011-07/20/c_13997780_2.htm  
	 (accessed October 24, 2011).
16 |	China Daily, “Western media morals‟, July 13, 2011, 
	 http://chinadaily.com.cn/cndy/2011-07/13/content_ 
	 12889063.htm (accessed October 19, 2011).
17 |	Century Weekly, “Press Independence and Beating Back 
	 Hackers‟, July 29, 2011, http://english.caixing.cn/2011-07-29/ 
	 100285359.html (accessed October 19, 2011).

There are evaluations and comments 
circulating in the People’s Republic, 
which could, at least in part, feature 
in any British or U.S. magazine.

http://news.xinhua.net.com/english2010/indepth/2011-07/20/c_13997780.htm
http://news.xinhua.net.com/english2010/indepth/2011-07/20/c_13997780.htm
http://news.xinhua.net.com/english2010/indepth/2011-07/20/c_13997780.htm
http://news.xinhuanet.com/english2010/indepth/2011-07/20/c_13997780_2.htm 
http://news.xinhuanet.com/english2010/indepth/2011-07/20/c_13997780_2.htm 
http://chinadaily.com.cn/cndy/2011-07/13/content_12889063.htm
http://chinadaily.com.cn/cndy/2011-07/13/content_12889063.htm
http://english.caixing.cn/2011-07-29/100285359.html
http://english.caixing.cn/2011-07-29/100285359.html


34 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

supervision of the media seem to suggest a contradiction at 
first sight. But if you look more closely, this turns out to be 
an ongoing process with a number of hurdles. Online social 
networks, microblogging platforms and internet-capable 
smartphones play a considerable part in this, not only in 
China but also in Malaysia or Singapore, for instance.

For the free or mostly free media landscapes in Europe, 
North America and Latin America as well as for countries 
in Asia such as the Philippines and Indonesia, the idea of a 
“Fifth Estate” (William Dutton), which Twitter, Facebook & 

Co. are representing separate from the tradi-
tional media, might be somewhat overstated. 
Because in the end, as ‘Hackgate’ has shown, 
even ‘sensitive’ topics will find their public  
via all channels of dissemination in a pluralis- 
tic landscape. In strongly regulated or even 

censored media markets, on the other hand, bloggers, 
Twitter users and ‘virtual friends’ are continually testing 
the limits of their freedom. And by doing so, they are 
putting considerable pressure not just on politicians but 
also on the traditional media.

With respect to the recent elections in Singapore, Kelly 
Choo from Brandtology is concluding, for instance, that 
“online media has definitely been a game-changer in that it 
allows for the democratisation of all voices”. Prime Minister 
Lee Hsien Loong also observed that due to “the impact of 
the social media” on the internet there had been a “distinct 
shift in our political landscape”.18

On his Facebook page, the Malaysian Deputy Inspector-
General of Police Khalid Abu Bakar defended the massive 
police action against the people taking part in the ‘Bersih 
2.0’ demonstration in early July by stating that the police 
had thereby prevented a “nightmare”, such as the UK had 
experienced with the violent protests there in the summer. 
Abu Bakar then saw himself heavily criticised on the 
internet, where there is a great deal of freedom in Malaysia  
contrary to the traditional media, one of the accusations  
 

18 |	Asiaone News, “Social media shake up Singapore political 
	 terrain‟, May 12, 2011, http://www.asiaone.com/News/Asia 
	 One+News/Singapore/Story/A1Story20110512-278449.html  
	 (accessed October 9, 2011).

In strongly regulated or even censo-
red media markets, Twitter users and 
‘virtual friends’ are continually testing 
the limits of their freedom, thus put-
ting considerable pressure on the tra-
ditional media.

http://www.asiaone.com/News/AsiaOne+News/Singapore/Story/A1Story20110512-278449.html 
http://www.asiaone.com/News/AsiaOne+News/Singapore/Story/A1Story20110512-278449.html 


35KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

being that he had not understood the difference between 
a peaceful rally and violent rioting.19 Earlier, Prime Minister 
Najib Razak had already distanced himself from the action 
the police took against the demonstrators.

There is probably no place where the con- 
flicts connected to the proliferation of online 
media are currently emerging more strongly 
than in China. As many as 60 to 70 per cent 
of the students studying journalism at the re- 
nowned Shanghai International Studies University (SISU) 
think that freedom of the press in the People’s Republic 
needs to be improved. That was the result of a survey 
presented by Professor Guo Ke, Director of the Center 
for Global Public Opinion of China at the SISU, in August 
at a KAS media conference in Beijing. At the same time, 
over 70 per cent of the respondents stated that they were 
convinced that ‘freedom of the press’ was a relative term 
and not an absolute quantity.

One might initially assume from this reservation that the 
students favour a type of ‘Chinese freedom of the press’ 
as opposed to a U.S. or European concept. But this does 
not seem to be the case, or at least not consistently. 
Because only 10 to 20 per cent of the respondents were in 
agreement with the proposition “freedom of the press is a 
Western concept, from which we can learn”. And only 30 
to 40 per cent of the students stated that freedom of the 
press in China had to adapt to the local circumstances and 
conditions.

In his survey, Professor Guo distinguished between 
students of the Chinese and the international journalism 
courses of study. One feature of the international course 
is that classes are held in English. And the students there 
work with foreign lecturers, especially from the USA. The 
objective was to find out whether the orientation of the 
respective course has an impact on the students’ opinion 
on the topic of ‘freedom of the press’.

19 |	Cf. Harakah Daily, “Rally and riot, which part did you misunder-
	 stand?‟, August 12, 2011, http://en.harakahdaily.net/index.php/ 
	 headline/3327-rally-and-riot-which-part-did-you-misunderstand. 
	 html (accessed October 19, 2011).

As many as 60 to 70 per cent of the stu-
dents studying journalism at the renow-
ned Shanghai International Studies Uni-
versity think that freedom of the press 
in China needs to be improved.

 http://en.harakahdaily.net/index.php/headline/3327-rally-and-riot-which-part-did-you-misunderstand.html
 http://en.harakahdaily.net/index.php/headline/3327-rally-and-riot-which-part-did-you-misunderstand.html
 http://en.harakahdaily.net/index.php/headline/3327-rally-and-riot-which-part-did-you-misunderstand.html


36 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

In fact, there are discrepancies. The number of students 
who would like to see an improvement in freedom of the 
press for China was a little higher in the international course 
than amongst the fellow students in the Chinese language 
course. And conversely, a slightly larger proportion of 
the latter group advocated making the development of 
freedom of the press dependent on the circumstances and 
conditions in China.

Comparable differences also exist with 
respect to the question of the role played by 
the media. Traditionally, journalism teaching 
in China lists three characteristics for this: 
media should be communicative, educate 

or inform, and entertain. That the media should also be 
‘independent’ does not form part of the conventional 
understanding of their function. The Shanghai students 
were asked to give their opinion on this topic as well. With 
interesting results.

About 90 per cent of the respondents thought that the 
media should be communicative. What this refers to, 
for instance, is interaction with listeners, readers and 
viewers. Around 70 per cent of the students thought that 
the media should educate or inform. Between 40 and 50 
per cent confirmed the attribute of being ‘entertaining’ as 
relevant. An impressive 82 per cent of the students on the 
international course and no less than 74 per cent of the 
respondents on the Chinese language course considered 
‘independence’ a prerequisite for the work of the media.

Although the topic of ‘freedom of the press’ therefore 
appears to be more important to the students on the inter-
national course than their fellow students being prepared 
for working in Chinese language media, it is not a case of 
clear differences; the discrepancies are less than ten per 
cent. And for the students on the Chinese language course, 
the independence aspect also figures directly in second 
place behind the attribute of being ‘communicative’.

Journalism teaching in China lists three 
characteristics: media should be com-
municative, educate and entertain. That 
it should be ‘independent’ does not form 
part of the conventional understanding 
of their function.



37KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

Beijing could not prevent the Chinese 
internet community, which comprises  
485 million people, from venting its 
anger about the collision of two high-
speed trains in innumerable microblogs.

INTERACTION AS SAFETY VALVE IN EVERY-DAY LIFE

To Guo Ke, the fact that ‘freedom of the press’ is obviously 
important to the students according to the results of the 
survey is almost even less meaningful than the minor 
discrepancies in their opinions. The Professor views the 
fact that a majority among those on the Chinese language 
course also advocated an improvement in freedom of the 
press as a ‘dilemma’. On the one hand, students at the 
360 journalism schools (2009) in China still have to take 
compulsory classes in the subject of ‘Marxism’, if for no 
other reason than that there are more funds available for 
those from the state education budget; on the other hand, 
the teaching contents for future journalists are based on the 
relevant U.S. courses of study down to the level of detail. 
“To Chinese people, it is still unfamiliar to conduct an open 
discourse or to argue.” On the other hand, says Guo Ke, 
“we motivate our students to express their thoughts freely 
and join in the discussion”. And that has consequences.

Although the Beijing leadership seriously 
tightened the controls once more from 
February onwards after the onset of the 
‘Jasmine revolution’ in Tunisia and ahead of 
the celebrations for the 90th anniversary of the 
Communist Party in early July, it could not prevent the 
Chinese internet community, which currently comprises 
some 485 million people, from venting its anger about the 
collision of two high-speed trains in innumerable micro-
blogs. The accident at the end of July left 40 people dead 
and over 200 injured. The reason for the outrage was 
provided by the spokesman of the Ministry of Transport, 
the hook initially by the traditional media – as was the case 
in the UK with the ‘Hackgate’ affair. At a press conference, 
they had asked the ministry spokesman about mistakes 
made during the rescue work. The railway representative 
then added the following comment to his non-credible 
answer: “Whether you believe me or not, I believe it.”20 
This phrase subsequently made the rounds on the internet 
at lightning speed. The spokesman had to hand in his 
resignation.

20 |	Cf. China Daily, August 17, 2011.



38 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

Attempts to prevent or at least greatly limit the protests 
in the city of Dalian by means of censorship in mid-August 
also failed. The reason for the citizens’ anger here was 
a chemical plant operating within the city limits. SMS 
messages about the demonstration and even the name 
‘Dalian’ were temporarily blocked on the internet. In 
the end, over ten thousand people came all the same. A 
different location will now have to be found for the plant.

The examples confirm Zhang Ming’s opinion. The political 
scientist from Renmin University speaks of a China of the 
past and a China of the present that are two different 
worlds, existing side by side, operating each by its own 
logic. “Government officials in China have”, wrote the 
active blogger in early August in the Southern Metropolis 
Daily, “with little preparedness, been thrust overnight into 
an age of explosive information and fierce communication. 
But the ideas in their heads are still mired in the past. They 
find it impossible to avoid feeling panicked, angry, at a 
loss, or even wronged.”21

This evaluation could easily be applied to numerous other 
countries and government representatives in Asia. They 
will use the ‘News of the World affair’ to the best of their 
ability to exert ‘even better regulation’ of critical journalists 
in the future. And they will go on accusing Western media 
representatives of ‘hypocrisy’ across the board for a long 
time to come. However, this will not enable them to prevent 
diverging opinions from starting to circulate and finding a 
response in their countries as well. Or, as a female editor 
of the People’s Daily recently expressed it at an event held 
by the Konrad-Adenauer-Stiftung: “Life here has become 
so difficult that people would go mad if they were not 
able to blow off steam by expressing their opinion in the 
microblogs.”

The article was completed on September 15, 2011.

21 |	Zhang Ming, “Trust in China’s new media era‟, China Media 
	 Project, August 9, 2011, published by Southern Metropolis Daily 
	 on August 8, 2011, http://cmp.hku.hk/2011/08/09/14670  
	 (accessed October 19, 2011).

http://cmp.hku.hk/2011/08/09/14670  

