UKRAINIAN
MEDIA LANDSCAPE -
2015

OLES HOYAN
DIANA DUTSYK
OTHAR DOVZHENKO
VALERII IVANOV
VITALII MOROZ
OLEH KHOMENOK

'
LL
all
<
all
>
O
—
—
-
all

Konrad
Adenauer
Stiftung

AN




FOREWORD

The Konrad Adenauer Foundation (Konrad Adenauer Stiftung: KAS) has got 80 International
Offices which are realizing projects in 120 countries of the world. One of the basic strategies
regarding this activity consists in giving support to democratic and independent media
outlets.

The significant contribution in training programmes for Ukrainian journalists is offering
scholarships to young people that can be used by them for taking up courses or practice at
one of the media outlets in Germany.

The first-level Ukrainian partner the KAS Office is working with in media domain is the
Academy of Ukrainian Press. In cooperation with this institution we are conducting round
tables, workshops and other events where the representatives of press, radio, television
and Internet-editions can improve their theoretical knowledge and practical skills level.
Within the framework of ‘Social Journalism School’, hundreds of journalists have learned
how to analyze, reasonably estimate and present information on different issues, describing
things accurately as they really are. In particular, it concerns such topics as the European
integration, energy sector, climate protection... Considering the events in several cities of
Eastern Ukraine, where the military activities were going on, the practical workshops were
conducted which pertained to journalistic profession during the political and martial conflict.
Such events are often being held involving the prominent German media experts.

One of the Foundation objectives to work with journalists lies in providing the thought diversity
presence in Ukrainian media outlets. In this context, there exists some gap connected with
the oligarchic influence on media. Nonetheless, the thought diversity in Ukrainian media is
not still completely lost. After the protests in Kyiv known as the Euromaidan which took place
two years ago, Ukrainian society is waiting for the new priorities acceptance and the new
quality of national media. It is a pleasure to point out that the Konrad Adenauer Foundation
is also engaged in changes currently happening in this domain.

Gabriele Baumann

The Head of the Konrad Adenauer Foundation Office in Ukraine

4] Konrad
Alagenier KAS POLICY PAPER 24 1

/ Stiftung



UKRAINIAN MEDIA LANDSCAPE — 2015

Ukrainian media landscape — 2015: analytical report / edited by Valeriy Ivanov. — Kyiv.: KAS,
AUP, 2015.

Ukrainian media landscape is the analytical report that is tracing media development trends
in 2014-2015. It contains the reflections of structures and Ukrainian media market. The
special emphasis is placed on media activity in terms of martial conflict. The joint efforts of
Ukrainian prominent media experts resulted in preparation of this report.

A Konrad
Adenauer
/11 Stiftung

Akapemia YkpaiHcbKoi MNpecn

This edition is published by support of the Konrad Adenauer Foundation.
The authors are responsible for information given in chapters.
Cover photo from Dzerkalo Tyzhnia. Ukraine, http://dt.ua/

© KONRAD-ADENAUER-STIFTUNG

AUSLANDSBURO UKRAINE, 2015

KONRAD-ADENAUER-STIFTUNG

01021 Ky1v

VUL. SHOVKOVYCHNA, 10 OFF. 4
WWW.KAS.DE/UKRAINE
OFFICE.UKRAINE@KAS.DE

Konrad

2 KAS POLICY PAPER 24 @Adcnaucr

Stiftung



CONTENT-

FOreword ...
INtrodUCHION ..o

Chapter 1. Ukrainian media during war: 2014 — 2015 (Diana Dutsyk) ........................

Chapter 2. Printed media (Oleh Khomenok) ..........
Chapter 3. Radio broadcasting (Oles Hoyan) ........
Chapter 4. Television (Othar Dovzhenko) .............

Chapter 5. Internet and social media (Vitalii Moroz)

Aboutthe authors ...

Konrad
@Adcnaucl KAS POLICY PAPER 24

Stiftung



INTRODUCTION

This analytical report is covering the years of the most severe trial in Ukrainian history. Not
only physical space served as the arena of war escalation. Another space, the virtual one,
suffered from the same fierce battles. Moreover, the ceasefire was out of the question here.

Ukrainian journalists turned to be not ready for the war. So, it could not be different as no-
body of us was expecting so tragic course of events at that time. The absence of special
action skills under shelling or poor ability to give the first medical aid were not the only points
in this matter. What is more important, there was a lack of understanding regarding that,
how media should work on native territory during the martial conflict. Is it allowed to practice
symmetrical answers? Do Ukrainian media have to respond similarly when Russian media
use propaganda? Should one hide information about the losses and everything in general
that would reveal weakness and unpreparedness of the Defense Ministry for regular military
operations? Is it appropriate to broadcast the numerous ATO and National Security and De-
fense Council messages or, perhaps, one should check if they are true and reliable? Is hate
speech relevant and reasonable if it is directed to the enemies and their supporters?

Unfortunately, Ukrainian media community has not found a common solution in these mat-
ters till now, however, too much depends on it. Finally, the western journalistic proverb ‘The
truth dies first in war’ may be absolutely applicable to Ukrainian situation.

It must be admitted that Ukrainian journalists do not check information thoroughly enough.
This is the basic reason why confidence rating of Ukrainian media is dramatically falling.
According to ‘Ukrainian Society’ monitoring data held in 2014 by NAS Institute of Sociology
of Ukraine, 25,2% of Ukrainian people trust in Ukrainian media when 45,4% - do not. These
results were completely different in 2013 when 37% trusted in media and 28,6% - did not.
Moreover, the lack of confidence is increasing from the minimal level in the West of the
country (24% distrust against 41,2% of confidence, considering that the western region of
Ukraine is the only one where the level of confidence in Ukrainian media has been saved as
in 2013) to the maximal level in Donbas region (68,3% distrust against 5,7 % of confidence).

So, what has happened? Why did Ukrainian media loose the confidence just in the most dif-
ficult time? The basic function of media is informing. If journalists do not give information or it
is doubtful, they cannot enjoy confidence any more. Unfortunately, this has been happening
in the East of Ukraine. People living there, speaking metaphorically, ‘look out of the window’,
that means, they have a possibility to be informed from relatives or friends about real events.
So, when this physical reality does not coincide with the virtual one, received from media,
they are certainly disappointed. The reason for it consists not only in the intensive lie (for
example, statement that Ukrainian warriors do not shell the civil residential points that is re-
peated like a mantra by Ukrainian media after the government), but in a smaller one (when,
for instance, it was informed about great explosion in the centre of Mariupol; the disproof of
it by local police was already given till evening, but Ukrainian big TV channels presented this
fabulous explosion as in news).

There are actually two motives for it. One the one hand, there is so called journalism of
loyalty when a journalist is choosing from the whole news stream only that what reflects his
country in a good manner, as he believes. Here belong appeals not to criticize the power
in time of war as well as the long concealment of crimes done by some volunteer battalion
fighters. On the other hand, there exists some ordinary incompetence and laziness. The
information must be checked! Otherwise, it does not have a right to emerge in media. But it

J Konrad
£ | Adenauer

Stiftung

4 KAS POLICY PAPER 24



is much easier to dub the posts in social networks because one can find more sensations
there, though, mostly false.

Is it possible to return confidence? Yes. It is necessary to work honestly and proficiently for
this. There are examples of such work. It is difficult but required. Otherwise, who needs jour-
nalism which is deprived of confidence?

Valeriy Ivanov
Professor, Doctor of Philology, The president of the Academy of Ukrainian Press

Konrad
AJ KAS POLICY PAPER 24 5

Stiftung



Diana DUTSYK
UKRAINIAN MEDIA DURING WAR: 2014-2015

First, since 1991, after declaration of independence, Ukraine found itself in war in
2014. The annexation of Crimea by Russia and martial conflict in the East, where Rus-
sian Federation is taking active part, completely changed the life of the country, and,
consequently, put Ukrainian media under new conditions. These conditions caused
new challenges which had to be faced by Ukrainian journalists. First of all, it refers
the threat to journalists’ lives and challenges to the freedom of speech.

Security of journalists and breaking their professional rights

2014 was the most difficult year for journalistic work in Ukraine (as for Ukrainians as
for the foreigners): 7 dead, 33 kidnapped, 47 arrested [According to ‘Telekrytyka’ monitor-
ing data].

‘In 2014, Ukraine fell down on place 129 according to ‘Reporters without borders’ rate. It is the
worst period in Ukrainian history since obtaining independence in 1991. Cruel and retributive
measures against the protesters led all in all to overthrow of Viktor Yanukovych. The further
military actions in the Eastern region caused violence spreading and other violations against
journalists’ [1, 2]. That what is emphasized on in its international organization’s report.

Ukrainian journalists had to work in extreme conditions the whole year, being under the
pressure of power during the Revolution of Dignity and, afterwards, under the pressure of
different actors in Crimea and in the Eastern Ukraine.

‘Reporters without borders’ draw the attention in their report particularly to proclamation
of ‘separate republics’ by ‘pro-Russian activists who do not recognize central government
because of its European position’ and facts that ‘journalists became their targets, were at-
tacked directly or not allowed to the territory controlled by the militants’.

For the first half of 2015 ‘Telekrytyka’ found out 115 cases of breaking journalistic rights
(460 cases for the whole previous year). 40 such cases were connected with using physi-
cal violence against journalists. The level of violence against journalists has been reduced
to some degree comparing with the previous year (for the whole former year ‘Telekrytyka’
found out 278 such cases. This year, there is obstruction of access in the first place among
all types of violation — 44 cases. Here belong non-admission to public sessions and non-re-
sponsiveness to inquiries. For the whole 2014 year the monitoring of ‘Telekrytyka’ found out
100 such cases). Political pressure is in the third place of rights breaking. 16 times have
journalists been insulted by officials or some non-adequate decisions and laws have been
accepted making journalistic work much more difficult [3].

In the first half-year, two journalists were also killed: ‘Sievodnya’ (Today) newspaper cam-
eraman Sergii Nikolayev was wounded mortally in Pisky village; the scandalous journalist
Oles Buzyna was killed in Kyiv. The violation of journalistic rights on the territory of annexed
Crimea and in non-controlled by the government Eastern regions is also worth telling.

Crimea. After annexation of Crimea, Russia began to hold to the total riddance policy direct-
ed to Ukrainian mass media in Crimean information space. So, last year in spring a number

J Konrad
£ | Adenauer

Stiftung

6 KAS POLICY PAPER 24




of media outlets were closed and all independent journalists had to move to continental
Ukraine because of Russian power pressure.

The Journalists Protection Committee prepared the report under expressive title ‘The choice
of Crimean journalists: emigration or Russian censorship’ about press freedom status in
Crimea [4].

For example, after the annexation of Crimea, ‘Chornomorska TRK’ Itd. stopped its cover-
age. Afterwards, the Crimean-Tatar channel ATR experienced repressions. The journalists
of these channels had to move to Kyiv and renew the newsrooms’ work in the capital. Now
they are broadcasting via satellite. Nowadays, there is not any Ukrainian media outlet on
the peninsula that would inform objectively about the events in Ukraine. As for the Crimean
power, (particularly, the chief of Crimean Public Chamber, Hryhorii loffe), it is encouraging
Crimean media to use propaganda strategies in their work in order to resist so called ‘an-
ti-Russian propaganda’ held by Ukrainian media [5].

East. In the Eastern Ukraine, on the territories under the ‘DPR/LPR’ militants’ control, a lot of
media outlets (both press and channels) were closed as well because of physical threat to
lives of journalists from these editorial offices. Many journalists were captured by militants.
In return, after taking the buildings of local channels under their control on these territories,
the militants started creating their own media (for instance, ‘Luhansk 24 channel’, ‘Novoro-
sia’ agency, etc.).

Lots of journalists from Donetsk and Luhansk regions along with their families had to move
to other Ukrainian regions, including Kyiv. Some of them are Oleksii Matsuka, Denis Ka-
zanskyi, Serhii lvanov, Oleksiy Bryzh and many others. This situation encouraged new me-
dia initiatives creation and development that are directed to inform citizens from Eastern
Ukraine. The most famous are ‘Donbas. Reality program (broadcasting on the Radio Svo-
boda), ‘Hromadske Telebachennia Donbasu’ (Donbas Public Television), web-site ‘Chetvior-
taya vlast’ (The forth power) under the link vlada.io.

The absence of necessary working skills in terms of war or conscious ignorance of safety
rules also caused the great number of journalists who suffered during the first conflict phase
in the East. Some time later, the situation began to level off. Different civic organizations are
currently conducting trainings on security issues and informing on conflicts for journalists
who are working in hot zones. Moreover, the accreditation system is implemented for jour-
nalists who are working in ATO zone. However, till this time, there is a problem with insur-
ance for journalists who are delegated to the East by editorial offices.

Challenges to the freedom of speech

In 2014, new political reality emerged on the background of which Ukrainian media had to
work. Real war, information war including Russian propaganda as its element, economic
crisis became the main basic factors of journalistic work formatting in 2014 and 2015 till
this time. Since the beginning of Crimea annexation and war in the East, one must balance
every day between democratic values protecting and informational security challenges. This
situation does not encourage the freedom of speech expanding. We are concentrating on
the basic challenges to Ukrainian media environment for the reason that precisely this crit-
ical approach provides an opportunity to evaluate the real state of affairs in the national
media space.

4] Konrad
Jm KAS POLICY PAPER 24 7

Stiftung



1. Information war and Russian propaganda

By the time of Crimea annexation and military operations in the East, long-term Russian
information policy preceded which was aiming at ‘the Russian world’ construction and So-
viet identity revival (despite the fact that it is a real paradox) out of Russian border zone.
This policy was intended to influence population of the post-Soviet countries who are most
comfortable with Russian language, so, first of all, it concerned Ukraine. Information attacks
worked against any Ukrainian governmental initiatives to come out of mental and ideological
post-Soviet space borders. These informational attacks grew into regular since the begin-
ning of the protests in Kyiv Maydan and later on they turned into the real information war,
where Russian media outlets (with a few exceptions) became propaganda instruments.

On the 9™ of December, 2013, Russian President, Vladimir Putin is creating by his order
‘Russia today’ international agency (which is comprised of such Russian-speaking media as
RIA News, Sputnik news agency with multimedia hubs in dozens of countries and streaming
in 30 languages), general director of which was appointed Dmitrii Kiseliov. The basic task of
the agency as well as Russia Today TV channel is external propaganda. These media which
are working in different languages and in different countries successfully imposed their bi-
ased interpretation of events in Ukraine to the western audience. It was allocated 6, 48 bil-
lions of rubles (more than $150 millions) for ‘Russia Today’ International Information Agency
and 15, 38 billions of rubles (more than $360 millions) for RT TV channel from the budget [6].

The whole Russian media system (with a few exceptions of opposition media outlets) was
working for the Russian-speaking audience. Russian annual media monitoring conducted
by NGO ‘Telekrytyka’ demonstrated that they finally stopped working in accordance with
journalistic ethics and professional standards and turned to propaganda field drawing their
attention from the internal to external problems. Fakes, hate speech directed against Ukrai-
nians and everything Ukrainian (particularly, such lexicon as ‘Ukrainian punishers’, ‘junta’,
‘fascists’, ‘rightsectuals’, ‘ukrops’, etc.), manipulative interpretation of political processes in
Ukraine, representation of events only from the single position of one conflicting party, refer-
ences to some anonymous or not confirmed sources, in particular, using testimony of the so-
called fictitious ‘witnesses’ — this long enumeration of instruments used by Russian media is
certainly not complete. During 2014, they created a stable enemy image from Ukraine that is
proved by the number sociological surveys of Russian public opinion which was conducted
by ‘Levada Centre’.

Russian propaganda influenced directly Ukrainian media too because they used to refer to
Russian media as reliable information sources in their work. At some moment, it became
clear that media which spread fake information are not worth using as a source. Thus, in
March, 2014 the movement ‘Stop Censorship!” and media NGOs addressed journalists with
the appeal not to present Russian pro-government media information concerning the events
in Ukraine. Other foreign editorial offices were offered to send their own correspondents to
Ukraine and Russian journalists were asked not to misinform their nation and the world [7].

However, there is still a number of Ukrainian media on the central and regional levels [8],
which because of ignorance or even consciously represent Russian messages so often. |
particular, media experts had many questions concerning objectivity of presenting events
in Ukraine by ‘Komsomolskaya Pravda’ (Komsomol Truth), media holding ‘Vesti’ (News) or
‘112 Ukraine’ TV channel, for example.

J Konrad
£ | Adenauer

Stiftung

8 KAS POLICY PAPER 24




The real separatist media network which legitimated illegal ‘DPR’ and ‘LPR’ was formed on
the territories in the East, uncontrolled by Ukrainian government. Among them, for instance,
‘Luhansk 24’ TV channel, newspapers ‘Novorossia’, ‘the XXI century’, a number of Internet
sites [9].

People who consumed information from either Russian, or separatist media outlets were
sensual to the Russian propaganda messages. Thus, according to sociological survey con-
ducted by NGO ‘Telekrytyka’ in February, 2015 among local citizens in 5 regions: kharkiv,
Odesa, Kherson, Donetsk and Luhansk (including districts which were not under Ukrainian
control at the time of survey), the acceptance of Russian media messages was significantly
higher on the captured territories of the East than by respondents on another side of the
frontier. 49% called Maydan as ‘fascist revolt’, 67% consider that its reason was oligarchic
collusion and manipulations of the USA (on the territories under the governmental control —
19% and 46% respectively). However, 41% agree on its acceptance as national revolution,
47% consider the refusal from integration with Europe as one of the reasons (68% and 58%
from Ukrainian side). The majority (66%) thinks, that the main consequences of Maydan are
Crimea annexation, martial conflict in Donbas and economic crisis in Ukraine. 15% do not
agree with this [10].

Aggressive Russian propaganda caused the number of Ukrainian media projects emer-
gence which are aimed at denouncing myths and exposing fakes. The examples of this
are the initiative of Kyiv Mohyla journalism school students and alumni called StopFake
(started its activity on the 2" of March, 2014) as well as analytical group of Dmytro Tymchuk
‘Informational resistance’ (started working in Facebook during annexation of Crimea and
launched its own web-site later on). Moreover, at the central TV channels Ukrainian journal-
ists began to denounce fake news spread by Russian media outlets.

2. Attempts undertaken by the state to withstand Russian propaganda using prohibitions

The intensive manner of Russian propaganda was increasing at the same time with war
activity escalation in the Eastern Ukraine. Despite the lack of relative practice, Ukrainian
government had to find responding mechanisms. These mechanisms were not always suc-
cessful as they based on prohibition policy. It turned additionally to Russian propagandists’
advantage in the West and during their work with people on the occupied territory. Further-
more, from the very beginning, such reaction caused criticism of international media organi-
zations which claimed to protect freedom.

Thus, in August 2014, the National Television and Radio Broadcast Council in Ukraine pro-
claimed the list of 15 Russian channels which were banned for retranslation in the country
because of war and violence propaganda. The list was made on the basis of National Coun-
cil and Kyiv District Administrative Court decisions. According to the document, the follow-
ing Russian channels were banned for retranslation in broadcasting and cable networks:
‘Piervyi Kanal’ (The First Channel, International Network), ‘RTR -Planet’, ‘NTV -Mir’ (NTV
World), ‘Russia-24’, TVCI, ‘Russia-1’, NTV, TNT, ‘Petersburg-5’, ‘Zvezda’ (Star), ‘Ren TV,
‘RBK TV, Life News, Russia Today, ‘Istoriya’ (History).

On the 2™ of December, 2014, the Ministry of informational policy was created. The post of
Minister was occupied by a former director of ‘The 5" Channel’, the Member of Parliament
from Petro Poroshenko political block — Jurii Stets. Creation of this entity divided active society

/] Konrad

J rdenaier KAS POLICY PAPER 24 9

Stiftung



into two parts: the first one thought that such organization will defend Ukraine against Rus-
sian propaganda, when the second one expressed their fears that the Ministry will set some
censorship for Ukrainian media outlets. However, the half-year activity of the Ministry did not
demonstrate enough efficiency neither in a struggle against Russian propaganda, nor in the
integrated governmental communication policy building that is required in war conditions.

On the 2™ of April, 2015, Petro Poroshenko, the president of Ukraine signed the law ap-
proved by Verkhovna Rada (The Highest Council, Ukrainian Parliament) on the 5" of Feb-
ruary ‘About changes to some Ukrainian laws regarding Ukrainian TV and radio broadcast
space informational protection’ (the bill #1317). Herewith, the part of Russian movies and
serials are not allowed to show in Ukraine.

Moreover, Ukrainian state finds it necessary to create its own foreign broadcast channel
that would inform the foreign audience. There exists such a private channel: in August 2014
started Ukraine Today — English language streaming TV channel of ‘“1+1 media’ group.

Though, in February 2015, the Minister of information policy announced foreign broadcast
channel creation called ‘Ukrane Tomorrow’ (on the basis of BTB and UTR). In June, 2015
the bill ‘About social streaming system’ was published and it caused the serious wave of crit-
icism by media experts due to ambiguity of goals, foreign broadcast program, its audience
and financing [11].

So, talking about systematic information policy strategy, it is absent. The officials from different
ministries and agencies often substitute the notion of information policy to counter-propagan-
da or governmental PR. However, neither PR nor counter-propaganda will solve the problems
that Ukraine is currently facing. The contemporary state information policy should be the result
of making compromise by different interested parties and only in this case it can be effective.

The alternative to the policy of prohibitions and non-systematic counter-propaganda should
become final creation of social streaming system, media literacy systematic implementa-
tion in schools and universities, providing support to Ukrainian information production (cin-
ematography, TV programs, books, etc), new government communication strategy building
which should necessarily include communication with people (differential approach to differ-
ent groups and regions), non-conflictive manner of communication within the government
and with the world [12].

3. Media oligarchization

Ukrainian central TV Channels (which function as the basic source of social and political
news for population till this time according to various sociological surveys) like the number
of leading printed and online media belong to the great financial and industrial groups which
treat media not as a relevant business but as the way of influence on the policy and one’s
own business interests protection. Currently, the most influential media groups at the TV
market remain Dmytro Firtash/Serhii Liovochkin (Inter), lhor Kolomoyskyi (1+1), Viktor Pin-
chuk (ICTV, New channel, STB) and Rinat Akhmetov (‘Ukraine’). Regarding printed/online/
radio, these are holdings UMH (of Serhii Kurchenko) and ‘Vesti’. All these media owners
have their personal political interests which are changing simultaneously with political condi-
tions and it is reflected at once in editorial policy of media outlets (for example, ‘Telekrytyka’
monitoring is recording permanent wars between oligarchs, Ihor Kolomoyskyi and Dmytro
Firtash directly in news coverage of their TV channels).

4] Konrad
10 KAS POLICY PAPER 24 A | Adenmuer

[ Stiftung



In war conditions, when advertisement market fell significantly down, the dependence of
media on subsidized oligarchic budgets only increased in the same way as the dependence
on editorial policy conducting. Thus, according to ZenithOptimedia agency, Ukrainian ad-
vertisement market reduced in 2015 to twice — to $382 millions (the lowest indicator for the
last 10 years) [13]. Such situation will certainly ensure the loyalty of journalists to the great
holding owners’ policy (on the background of working places disappearing).

Therefore, de-oligarchization should be one of the key reforms in media sector. Though, this
process does not mean nationalization of media resources or their division between new oli-
garchs who are loyal to the current government. De-oligarchization means new transparent
rules on the media market which would deprive oligarchs of the opportunity to use media as
the instrument of pressure or influence.

4. Significant quality downfall of journalistic activity

From the first glance, this challenge can seem not so considerable. The situation was so
before the war in the East. However, information war which is occurring simultaneously
with the real one requires the specific proficiency, moral and ethical qualities from every
journalist. Despite of having a great number of universities which prepare journalists and
many training opportunities, the journalists don’'t know how to work following the standards,
especially in war conditions.

The quality of Ukrainian journalism significantly fell down. It ca be explained by the following
reasons:

- Poor basic education;

- Reluctance to refer to self-education, low reading culture;

- Ignorance of basic professional standards;

- Decreasing of the requirements level to journalistic materials in editorial offices.

For this reason, Ukrainian journalists often use unchecked information sources, forget about
the balance, use subjective and evaluative statements in news, and fall into excessive emo-
tions. In war conditions, such incompetence can cost life to Ukrainian fighters and ordinary
civilians who live in the conflict zone.

Therefore, the urgent issue consists in formulating rules of conflict presenting in the East by
means of media self regulation but not due to legislative prohibitions (as offered by some
Members of Parliament, in particular, with the 2050a bill that is implementing war censorship
of the operative headquarters and that is opposed by Ukrainian media organizations).

Summing up, Ukrainian media are currently working under new conditions that make
them face new challenges and take additional responsibility but also make it possible
to change media market rules

[1] Ukraine took the 129" place in the World Freedom of Speech Index ‘Reporters with-
out boarders’// http://osvita.mediasapiens.ua/media law/world journalists/ukraina posi-
la 129 mistse u vsesvitnomu indeksi svobodi slova reporteriv bez kordoniv/

[2] 2015 World Press Freedom Index // http://index.rsf.org/#!/index-details/lUKR

4] Konrad
Jm KAS POLICY PAPER 24 11

Stiftung



[3] Anastasia Stanko. Four months without Serhii Nikolayev, halfa year in a basement for
Maria Varfolomeyeva // http://osvita.mediasapiens.ua/media_law/government/chotiri_mi-
syatsi_bez_sergiya_nikolaeva_pivroku_pidvalu_dlya_marii_varfolomeevoi/

[4] Muzaffar Suleymanov. The choice of Crimean journalists: emmigraton or Russian cen-
sorship// http://osvita.mediasapiens.ua/media_law/government/vybor_zhurnalistov_kryma
emigratsiya_ili_rossiyskaya_tsenzura/

[5] Journalists in Crimea were appealed to use propaganda influence on the target audience
whose consciousness is still possible to change// http://osvita.mediasapiens.ua/media_law/
government/u_krimu_zhurnalistiv_zaklikali_zdiysnyuvati_propagandistskiy vpliv_na_tsi-
lovi_auditorii_svidomist_yakikh_sche mozhna_zminiti/

[6] Russia started a new propaganda containing web-site in English language // http://world.
Ib.ua/news/2014/11/10/285534 rossiya_zapustila_noviy.html

[7] Journalists appeal to journalists not to use pro-Russian media information about the
events in Ukraine // http://www.unian.ua/politics/892921-jurnalisti-zaklikayut-koleg-ne-viko-
ristovuvati-informatsiyu-provladnih-rosiyskih-zmi-schodo-podiy-v-ukrajini.html

[8] Roman Shutov. Do local media support Russian propaganda? // http://osvita.mediasa-
piens.ua/monitoring/advocacy_and_influence/chi_pidtrimuyut_mistsevi_zmi_rosiysku_pro-
pagandu/

[9] Roman Shutov. The Goebbelses of local bottling // http://osvita.mediasapiens.ua/ethics/
manipulation/gebelsi_mistsevogo_rozlivu/

[10] What is Russian propaganda messages support level in the conflict zone: sociological
survey // http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/yakim_e_riven_pidtrimki_
mesedzhiv_rosiyskoi_propagandi_u_zoni_konfliktu_sotsiologichne opituvannya/

[11] Ylianna Matusova. Ukrainian foreign broadcast — just a TV channel or multimedia
system? // http://osvita.mediasapiens.ua/tv_radio/1411981046/ukrainske_inomovlennya_
lishe_telekanal_chi_multimediyna_sistema/

[12] Analytical report of NGO ‘Telekrytyka’ ‘Countering Russian informational aggression:
common efforts for democracy sake’ // http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/advoca-
cy_and_influence/analitichniy_zvit_protidiya_rosiyskiy_informatsiyniy_agresii_spilni_zusil-
lya_zadlya_zakhistu_demokratii/

[13] Alexander Paskhaver. Ukrainian advertisement market fell down to the lowest in-
dicator for the latest decade / New Time // http://nv.ua/publications/kak-internet-vytesny-
aet-iz-ukrainskogo-mediarynka-tv-reklamu-i-kogda-on-oboydet-pechatnuyu-pressu-56887.
html

12 KAS POLICY PAPER 24

J Konrad
£ | Adenauer

Stiftung




Oleh KHOMENOK
PRINTED MEDIA

General information

In 2014-2015, Ukrainian press experienced hard crisis times caused by external as well
as by internal factors. The events in Crimea and in the East of Ukraine and decreasing the
purchase capacity of people belong to external factors, when the internal include general
advertising market falling, low journalistic proficiency level and inability to respond to the
time challenges and situation in the country.

No changes occurred in the registration and printed media regulation procedures in Ukraine
in the last years. Press activities are regulated by the laws ‘About the printed media (press)
in Ukraine’, ‘About information’, ‘About the governmental support to media and social insur-
ance for journalists’. Since April, 2013, the registration of publications with national, regional
and foreign forms of distribution is conducted by the State Registration Service, and the
registration of those with local form of distribution is conducted by the structural unities of
the central departments of Justice under the Ministry of Justice. Data about printed media
registration are included in the printed mass information means and information agencies
state list as entities of information activity http://dzmi.informjust.ua/.

According to the registration service data in 2013-2014:

2013 2014
Totally for 2013 Totally For 2014

Registered (undergoing updated registration)
printed means of mass information that belongs | 9420 681 8938 474
to the local distribution sphere

Refused in registration (undergoing updated
registration) to printed media

Acknowledged certificates on the state
registration (undergoing updated registration)
of printed mass information means:

expired 545 1073 1514 450
invalid 109 42 213 44

One of the tendencies that was observed during the last years consisted in printed editions
publishing delay.

147 135 199 24

Since the beginning of 2014, a number of printed editions announced their closing: ‘Zhenskii
zhurnal’ (Women magazine), ‘Kontrakty’ (Contracts), ‘Istorii Zviozd’ (Stories of stars), ‘Seri-
al’, ‘Vzgliad’ (Point of view). Some of these editions remained their activity in online versions.

In March, 2014 the newspaper ‘Kommersant-Ukraine’ closed with scandal due to the at-
tempts to bring censorship in action by Russian publishers. Ukrainian version of the news-
paper ‘Zhyzn’ (Life) stopped its activity for political reasons.

In this period business ‘Investgazeta’ newspaper and weekly journal 2000’ stopped their
publishing and started working on-line. In February, 2015, the last business newspaper ‘Ka-
pital’ stopped its printed publishing. Cost reduction leads to disappearance of some editions

Konrad
AJ KAS POLICY PAPER 24 13

Stiftung



from retail trade. So, since January 2015, ‘Uryadovyi Kuryer’ (Governmental courier) news-
paper stopped its retail trade sale and is distributed by subscription.

Significant reduction of editions with local registration was caused by political events in
Ukraine. After the annexation of Crimea by Russian Federation nearly all local ARC editions
either had to register as Russian till the 15t of April, 2015, or stop their publishing on Crime-
an territory. Due to the events in Eastern Ukraine, a great number of editions stopped their
publishing in Donetsk and Luhansk regions.

One more tendency is outgoing of printed edition foreign owners from Ukrainian market. If
in previous years it concerned only general political editions, in recent time it is typical to
the glossy segment of press market as well. In March 2014 Sanoma Media Ukraine holding
closed two glossy magazines — the women magazine Sensa and the monthly magazine
Casaviva. Final Sanoma'’s leaving Ukrainian market happened in November 2014 after clos-
ing 4 glossy magazines Esquire, National Geographic, ‘Home fireside’ and Men’s Health, as
well as two more, ‘Cosmopolitan Ukraine’ and Harper’s Bazaar, — holding was able to sell
Hearst Shkulev Ukraine to publishing house.

For the last two years, the tendency of printed media online portals active development and
rapid online audience increasing remained, especially on the regional level. Online audience
of successful regional editions is often greater than a circulation and audience of one printed
edition and often interacts with the printed version audience. Online resources increasing
led also to more profits from the network component of media companies.

After the change of government in Ukraine, the municipal press reforming processes cov-
ering 518 regional and local newspapers of municipal property were restored. Their one cir-
culation contains 2 millions 349 thousands copies that covers about two-thirds of Ukrainian
subscription market. According to Derzhomteleradio (state municipal entity of television and
radio broadcasting), 33,9% of municipal editions work for 21% profit without any subsidies
from local budgets and their general annual profit takes up to 286,7 millions UAH that covers
about one third of the local press market in Ukraine, 4631 specialists work in editorial offices,
a half of them are journalists. At the same time, in 2015 about 80 million of UAH were allo-
cated from Ukrainian budgets of different levels for supporting editions of municipal property.
Additional subsidies from the state budget in 2014-2015 are given in the table below:

Budget expenditures Funds administrator | 2015 2014
Presenting Verkhovna Rada of Ukraine Verkhovna Rada 26 millions 21 millions
activities on television and radio Secretariat 3421 306,1
broadcasting; financial aid to ‘Holos thousands thousands

Ukrayiny’ (Ukrainian voice) newspaper and
‘Viche’ (Assembly) magazine editions.

Financial aid to ‘Uryadovyi curyer’ The Cabinet of 4 millions 489 |4 millions 169
(Governmental courier) newspaper Ministers Secretariat | thousands thousands
Financial aid to editions covering The Ministry 3 millions 2 millions 390,6
economic issues and ensuring government | of Economic 69,7 thousands
purchases web-portal functioning. Development and thousands

Trade of Ukraine
Financial aid to cultural topic printed The Ministry of 7 millions 890 |8 millions 460,9
editions, newspapers in the languages Culture of Ukraine  [thousands thousands

of national minorities, financial aid to the
touring activity of national performers.

Konrad

14 KAS POLICY PAPER 24 @AJ

Stiftung



On the 17" of June, Verkhovna Rada Committee on freedom of speech and information pol-
icy issues supported the bill ‘About reforming state and municipal printed mass information
means’. According to the bill, it is expected that reforming printed mass information means
and editorial offices is carried out in two stages: the first one should be implemented during
the year from the day when the law comes into force, and the second one should be realized
during next two years. On the first stage, the printed media and editorial offices reforming is
carried out if these structures appealed with corresponding petitions and were included in
the list approved by The Cabinet of Ministers of Ukraine and Derzhomteleradio (state munic-
ipal entity of television and radio broadcasting). On the second stage, the reform of printed
media and editorial offices which were not reformed at the first stage is carried out.

Circulation, distribution and publishing system

Such problems as non-transparent circulations and the lack of certification system for edi-
tions remain in the press market development. Both national and regional editors are not
interested in disclosure of their editions’ real circulation. The most of editions indicate over-
estimated circulation manipulating at the advertisement market in this way. Therefore, the
audience survey data and information about the subscribed editions are used for circulation
market evaluation. The general trend of recent years became both retail and subscription
circulation falling. According to sociological data, the audience of one daily publication larg-
est number does not exceed 700 thousand people that are rather few for a country with 45
millions of people.

The daily audience of national editions measured

in thousands people
TNS data, MMI Ukraine research ‘2014/4+2015/1’

690,26 674,56 M Siegodnya (‘Today’)

634,77

Fakty (‘Facts/ Facts and
commentaries’)

M Vesti (‘News’)

349,23
Komsomolskaya Pravda
(“The Komsomol Truth in
Ukraine’)

M Hazeta po Ukrayinski
133,04 (‘Ukrainian Newspaper’)

- 73 ® Komanda (‘Team’)

According to the state periodicals circulation enterprise ‘Press’, more than 2127 titles of
printed editions were included to ‘Ukrainian publications index in 2015’ and 1469 of them
can be subscribed to and received abroad.

Among the general quantity of editions that are distributed in 2015, newspapers cover 42,
9%, magazines and journal-type periodicals — 55, 7%, books - 0,7 %, electronic editions —
0,7 %.

Konrad
@Adcnaucr KAS POLICY PAPER 24 15

Stiftung



The number of publication indexes in CIS countries and far abroad that are distributed by
the ‘Foreign editions index for the first half of 2015’ makes 6 440, newspapers — 7,5%, mag-
azines — 91,6%, books — 0,9%.

General amount of Ukrainian editions included in index is less up to 12% than it was sug-
gested for subscribing in the first half of 2014. Less number of Ukrainian editions included in
the index for 2015 is caused by several factors. Firstly, it is related to periodicals publishing
delay considering difficult social and economical situation in 2014. Secondly, the annexation
of Crimea and conducting anti-terrorist operation on the territory of Donetsk and Luhansk
regions (about 30 editions from these regions are not published according to subscription)
led to this.

In accordance with subscription results for 2015, 11 millions 822, 31 thousands copies of
national and foreign editions are subscribed, that makes 72,4 % out of the general single
circulation level for the 15t of January, 2014 (16 mmillions 330,79 thousands copies). Foreign
periodicals subscribed editions for the 15t of January, 2015 made 6, 75 thousands copies but
it does not influence press market significantly.

Thus, subscribed editions fell more than by one quarter for a year. At the same time, in com-
parison with the subscribed editions of 2011 (19 millions 154 thousands copies), general
subscribed circulations falling for four years made more than 40%.

The share of subscribed national, local and foreign editions in general circulation of 11 mil-
lions 822, 31 thousands copies approved for 2015 makes:

- national editions — 64,2 %;
- local editions — 35,7 %;
- foreign editions — 0,1 %.

Significant reduction in subscribed periodicals concentration can also be observed. Thus, in
2015:

- for one Ukrainian citizen — 0,28 copies (in 2014 — 0,34 copies);
- for one family — 0,83 copies (in 2014 — 1,03 copies).

It is worthy of not, that subscription for 2014 was conducted before the annexation of Crimea
by Russian Federation. General single circulation of editions without those published in
Crimea in January 2014 made 15 millions 745, 55 thousand copies. Taking this figure into
consideration, the subscription level in 2015 makes 75,1 % out of the previous year. The part
of editions in AR Crimea in general single circulation made 3,6 %.

It is evident that circulation falling is mostly influenced by social and economic decline in the
country than by the loss of territories where subscription was conducted.

It should be also mentioned that there are less local editions in the subscription though partic-
ularly local editions would have to provide information about local news and events for people.

Among the reasons of such printed editions falling it is reasonable to refer to the world ten-
dencies for edition form transformation and the ways of distribution as well as non-compli-
ance of the local editions content to the audience needs and migration of the local news con-
sumers to internet-media and social networks. Thus, according to the sociological survey
conducted by Kyiv International Institute of Sociology in May-June, 2015, 51% of respon-
dents answered that if local newspapers disappear, it will not affect their capacity to find out

16 KAS POLICY PAPER 24

J Konrad
£ | Adenauer

Stiftung




local news. At the same time, local press and internet media as the sources of information
about local news became nearly equal and make 32 % and 29 % respectively.

LOCAL PRESS CONSUMING.
THE RESTORATION OF LOCAL PRESS TO PRIVATE OWNERSHIP.

The influence of local newspapers
on news receiving

Imagine that local newspapers do not exist any more.
R How would it influence your local news receiving?
It would extremely turn for the worse 14%
I 1%
I 51 %

B 8%
B 7

It would inconsiderably turn for the worse

It would not influence me

There are not any local newspapers
in my settlement

It is difficult to say for sure

Local news sources

Did you have " O A.II Ukraine
for the last six months... B W city

! village
45 43
33
16 24
14
Toreceive alocal Tobuyalocal  To subscribe To receive Nothing out
newspaper free newspaper to a local alocal of above

newspaper newspaper from mentioned
distributors
in the street (%)

N = 1855 the citizens of settlements where there are local newspapers,
N from the city = 1340, N from the village =515 out of them.

‘“LE;’:‘WG K‘|S R Ttom

Thus, about one third of respondents discovered local news from press. However, only 30%
of them (and 14 % of all respondents) consider that the absence of local printed editions
would significantly worsen their capacity to find out local news. Consequently, local newspa-
pers do not play an important role for most Ukrainians: they are read but this is not the only
and not the single information source.

Printed editions cutback caused structural changes in the press distribution system. Retail trad-
ing centers diversify the assortment by relative production and currently not newspapers or mag-
azines but telephone cards, stationary and other relative production make more profit in the retail
trade system. Press publishing system in Ukraine is also in decline due to printed editions falling
and price increase for printing services that made profitability in this domain nearly impossible.

Konrad
@Adcnaucr KAS POLICY PAPER 24 17

Stiftung



Advertising market

The situation at advertising market has significantly broken down. In 2014, general adver-
tising market reduced from $1, 4 billions to 685 millions and according to Zenith Optimedia
prediction, it will reduce in 2015 up to decade minimum and will make $382 millions. $60
millions can be received by newspapers and magazines, though, in 2013 printed press mar-
ket sector reached up 300 millions.

UNDER THE MICROSCOPE

The advertisement market capacity in Ukraine

Internet v Press Out-of-home media Radio Cinematography «— market capacity o »— share of the market segments
f-h di d h ke 9% h f th ke

Data source: ZenithOptimedia

o ‘
3% —1 o 300 - 1 = o/ 1%
Lo 1% g L o]
S | | ‘ 0f — ol BN ‘ =N A poo— 50/
19% A 17% 1506 —spSles 30 149% —opnek 5%
x billions ‘ S v /555 b7 1
220‘0_ illions A 54OU 25(10_ millions A 5200 240“‘0_ millions L 54[?0 240‘.Oi millions e 5500
2007 2008 2009 2010
. <1%
‘ ‘ 1
| oL BN 11% —elulie— 19% 10% | — o
' eoo.— 60 506 —s gl 8% e
149 —o g 15% .
) s — 24%
206 $10 22% — “'l‘ .
( millions 2090 —=e}\ billions S millions
220% — 54% —52% — 45% 199% — 44%

20m 2012 2013 2014

© Infographics http://nv.ua/

The National Advertisement Coalition’s data, published at the end of 2014, were somehow
different: they were more optimistic. However, press suffered most from advertizing market
falling in 2014 and newspaper advertising market experienced the worst downturn — 37% if
operating absolute figures.

The only rising up segment in media advertising market became internet — increase by 5%.
According to the National Advertisement Coalition, in 2015 Internet will remain the only seg-
ment which will be continually increasing by 9%.

The amount of press advertising market in Ukraine for 2013-2014 according to the
National Advertisement Coalition

Annual results of 2013, | Annual results of 2014, % changes of

millions UAH millions UAH 2014 to 2013
Press, totally 2497 1670 - 33%
Newspapers 1143 720 -37%
Magazines 1354 950 - 30%

These figures indicate that press sphere can hardly exist at this time. The further cutback of
circulation and editions is predicted. Both national and regional publishers are looking for the
opportunities to minimize expenditures by means of publishing frequency reducing, removing
colored pages, making fewer headlines in the edition. Moreover, publishers are searching for
profit increase opportunities using online services, alternative distribution systems creation, etc.

Konrad

KAS POLICY PAPER 24 @Adcnaucr

Stiftung

18



Oles HOYAN
RADIO BROADCASTING

Over the last year, Ukrainian radio broadcasting was trying to find balance between policy
and business. This was happening during the annexation of Crimea, military activity, further
commercialization and consolidation of the market, social radio broadcasting creation, mod-
ern media technologies and online proposals engagement.

Crimean ‘Radio-Leader’ station with 15 years successful practice at the market was closed
because it could not receive the license in accordance with Russian law. JFK Ukraine Com-
pany in Crimea was forced to stop its radio research due to activity cessation of local radio
companies. New editorial policy appeared in the state ‘Radio Crimea’ company. All these
changes led to significant reshuffling in Ukrainian media landscape. First of all, it influenced
advertising market which, apart from this, suffered a lot from martial conflict in the East of
Ukraine as a number of powerful advertisers in Donetsk and Luhansk regions stopped their
advertising campaigns.

In this context, it is worthy to mention the decision of Russian radio station ‘Russkoye radio’
to dissociate itself from Ukrainian radio network ‘Russkoye radio - Ukraine’ because of the
live broadcasting campaign conducted by it on raising funds in order to supply Ukrainian
army with body armor vests. In response, ‘Russkoye radio - Ukraine’ assured that it will
follow the position of Ukraine in future as well and there were not and will not be any live
broadcast failure. Moreover, previously there was significant Russian musical content at
this one and many other radio stations but later they refused from those performers who
announced anti-Ukrainian slogans, supported annexation of Crimea and military actions
conducted by Russian Federation in the East of Ukraine. For example, the head of ‘TAVR
media’ radio group Ihor Chernyshov mentioned that after annexation of Crimea such singers
as Valeria and Joseph Kobzon disappeared from his radio stations. The head of Business
Radio Group Board, Anatolii Yevtukhov informed that he removed from live broadcasting all
those who supported a well-known petition to Putin, in particular, Oleg Gazmanov, ‘Lyube’
band and other.

However, inspite of the annexation of Crimea and military activity in Eastern Ukraine, radio
ratings remained almost unchanged. Three leaders in average weekly coverage according
to JfK Ukraine on request of ‘Radio Committee’ intersectoral industrial association in late
2014 were not changed: ‘Hit FM’, ‘Shanson’ and ‘Russkoye Radio - Ukraine’.

The head of Radio Expert advertising agency, Alla Frolova pays attention to the fact that
“Top-10 radio stations were not changed throughout the year, though having a little rotation
with each other’. ‘Although, it was extremely difficult year not only for media but for all inds
of business, radio demonstrates not bad achievements in the sphere of listeners’ demand’,
- such is the analysis of situation by Oksana Shchavel, ‘TAVR media’ radio group market-
ing-director.

In general, situation with Ukrainian radio broadcasting mostly remains stable. Nearly 120
sate and commercial mostly networking radio stations can be found in Ukraine. Every week,
83% of Ukrainians from 12 to 65 years are listening to the radio (in comparison, radio in US
covers 92% of the audience, in Great Britain - 89%). The most part of the radio audience
is concentrated in two great holdings ‘TAVR Media’ (‘Russkoye radio - Ukraine’, ‘Hit FM’,

4] Konrad
Jm KAS POLICY PAPER 24 19

Stiftung



Kiss FM, ‘Melodiya’ (Melody), ROKS and Relax) and UMH (‘Autoradio’, ‘Nashe radio’ (Our
radio), ‘Retro FM’, ‘Europa Plus’, ‘Holos Stolytsi’ (Capital voice), ‘Jam FM’, ‘Lounge FM’ and
‘Pyatnytsia’ (Friday) ). These two holdings gather 65 % of all advertisement budgets. Other
two giant players at the market are Business Radio Group (‘Shanson’, ‘Lyubimoye radio’
(Favorite radio), DUFM, ‘Perets FM’ (Pepper FM), ‘Business radio’ and ‘Rabinovich FM’) and
Luks (‘Luks FM’ and ‘Radio 24’) [1].

6%
TRK Lyuks

(‘Lux TV and
Radio Company’)

BRG
15%

However, an interesting tendency can be traced in Ukraine when niche stations’ rating is
rising up for the reason that stressful situation in the country gives a good opportunity for
particular format companies to dissociate themselves from other media which present much
about war and ther negative information. For the last year, the Relax (‘TAVR Media’) and
LoungeFM (UMH) indicators increased more than twice working in the ‘easy listening’ and
Soft AC formats.

PAA'@ Radio Relax weekly coverage dynamics in Kyiv, CovMax%

14,1% p—
g
—
12,405
o
8o 925
e —
The annexation
of Crimea .
. . The occupation
€ id The Revolution and occupation of Donbae
uromaidan of Dignity of Donbas
VY e B B B
W4 12113 PD WI+Z13PD We=21 IR0 W45 R0 W' 3+114 2D W1+2'14 R0 W14 PD WIta'14 B0
cits Trnin+ cilies min+ cities Irmin+ cilies tmin= cilies 1min- cilies tmk= cilies 1mins Scilies i+

Period from 21.01.2013 till 14.12.2014
Selective totality:

For 2013 - 12 612 respondents

For 2014 - 13 107 respondents

Kyiv population in age of 12-65 years old

Cov.Max% radio station audience
For the average week in Kyiv



Ukrainian radio streaming market research became industry. ‘Radio Committee’ intersec-
toral association, which was created in 2007 in order to start the single sectoral audience
research and later covered the greatest Ukrainian radio holdings, at the beginning of 2015
united 5 more advertising agencies (Publicis Groupe, ‘ADV Ukraine’ group, Group M, UMG
and Radio Expert). Thus, amost all the biggest market players met under the one roof and
radio became media industry as it comes already to strategic development of this sector
while internet popularity is increasing and TV market has a smart budget to its disposal.
Radio became effective and not expensive media that is measured qualitatively.

‘Ukrainian media holding’ marketing director, Yulia Reznichenko considers that industrial re-
search provide argumentation so that the advantages of radio over media concurents could
be spoken over. Furthermore, the efficiency of media plans enables to negotiate with clients
argumentatively. In her opinion, Ukrainian radio market became civilized precisely thanks to
industrial research. As for the companies which do not use radio listening data in their activ-
ity, they can hardy be regarded as true market players. TAVR radiogroup marketing director,
Oksana Shchavel also thinks that officially- acquired from ‘Radio Committee’ research using
will make the market more transparent and, consequently, increase the leve of confidence
in it. As she says, amateur times are over and advertisers’ confidence is very important for
radio stations as well as the possibility to work proficiently and transparently [2]. Summing
up, commercial radio broadcasting market in Ukraine became business that is based on
monopolization and consolidation.

As for the state and social radio broadcasting sectors, during the last year considerable
changes also happened that enables to reveal some progress in consolidation unity cre-
ation, namely, National Radio Company of Ukraine and regional radio committees. On the
7t of April, 2015, a number of symbolic events for Ukrainian media environment happened
in Mystetskyi Arsenal (Art Arsenal, Kyiv art gallery): The President of Ukraine, Petro Po-
rosheko signed the law ‘About some changes to some Ukrainian laws regarding Social
television and radio broadcasting in Ukraine’. Afterwards, the logo of the ‘First National’
channel and Ukrainian radio call signs were changed in live streaming. The project of social
radio broadcasting was presented in this way. The first radio channel will become general-
ly informative with an embedding of show discussions. The second one, being orientated
predominantly on the audience of youth, will contain experimental innovative broadcasting.
The third one wil become typical cultural channel a characteristic to the most European an-
alogues. Such consolidation unity creation in a radio broadcasting system was developing
not so easy andcaused some misunderstanding in regional media system. However, as it
was mentioned by media expert Taras Shevchenko: ‘From new amendment to the law about
social broadcasting will gain mostly regions. Regional TV and radio channels are really able
to become an objective information source, completely deprived of local power influence. It
is also positive that the President decided to make PR on the basis of signing this law. Now,
it is important for him that the law will function!

One more conspicuous phenomenon on the radio broadcasting market was creation in 2013
and successful promotion of ‘Public radio’ as Ukrainian non-governmental organization
aimed at Ukrainian independent radio streaming foundation. ‘Public radio’ crew consisting
of Andrii Kulykov, Natalia Sokolenko, Serhii Andrushko, Iryna Slavinska, Oleksandr Buziuk,
llona Dovhan, Kyrylo Lukerenko and other, works on volunteer basis and does not receive
regular funding. However, it took up responsibility to act following the public speaker stan-
dards and promote a complete public broadcasting system creation in Ukraine. ‘Public radio

A | Konrad
Jm KAS POLICY PAPER 24 21

Stiftung



is prepared for the future regular broadcasting on the Public radio channel. This future 24
hours informational and analytical channel could become not only one of the first turning to
the public broadcasting visual results but also a specific ground where the working models in
other social broadcasting structural units would be experimented. We offered such partner-
ship mode also last year. And we did it'. — reported Andrii Kulykov, radio station announcer
and emphasized that all programs of ‘Public radio’ correspond to social speaker mission and
his standards. It refers also to everyday Russian language program ‘Donbas Chnonicles’
which is being prepared by the editorial office above all for the citizens of Eastern Ukraine.

An important trend at the Ukrainian radio market became emergence of more radio stations
following ‘conversational radio’ format, in particular, ‘Radio Viesti’ that is broadcasting mainly
for the East and North Ukrainian audience. Its appearance in Ukraine caused an ambicu-
ous reaction of the public because the owner of radio station, ‘Multimedia-invest’ holding is
conducting the pro-Cremlin editorship, manipulating with facts, interpretation and negative/
positive balance, as it was mentioned by chief-editor of ‘Telekrytyka’, Natalia Lihachova [3].
As the demonstrative one can consider appearance of this radio station in Kyiv and operat-
ing at the frequency previously controlled by another radio station, ‘Radio 24’ that belongs
to TRK ‘Lyuks’ media holding and stands on pro-Ukrainian ground. In the context of the
frequency division by conversational radio stations, it is worth to refer to ‘Radio Era’ which,
despite of loosing some audience in Donetsk and Luhansk regions and in Crimea, remains
to be an influencial broadcaster as it has been controlling all its FM-frequencies, particularly
in the East of Ukraine.

According to Zheneva convention decision, 2015 year in Ukraine had to become the final
one in the switch to digital broadcasting, however, currently it turned to be unreal because of
its expensive value. Ukrainian radio industry is generally skeptical about a switch to digital
broadcasting format but it is studying and offering the development for other radio broad-
casting strategies. Among them:

a) online-broadcasting;
b) multiplatform decisions;
c) hybrid radio.

Concerning online broadcasting, every Ukrainian live broadcast radio station of all owener-
ship types, format and classification is currently provided with a web-version and data-flow
streaming broadcast. The boost of online-broadcasting is still held off due to the slow 3G
Internet realization in Ukraine, though, in case of its successful realization, radio-consumers
will be able to listen to Internet radio in an automobile. However, when these technologies
start functioning, thousands FM-stations will join hundreds of those currently operating that
are broadcasting exceptionally in Internet. Among them, there are not only amateur but also
semi-professional stations, for instance, student radio stations and radio projects: ‘Cam-
pus Radio Ukraine’ at Taras Shevchenko Kyiv national university (http://campusradio.univ.
kiev.ua/), ‘KPI Radio’ of ‘Kyiv politechnical institute’ national technical university of Ukraine
(http://r.kpi.ua/), ‘Radio SumDU’ of Sumy national university (http://sumdu.edu.ua/ukr/radio,
‘Radio VTSU’ of Kharkiv railway university (http://vtsu.org.ua/), ‘Youth radio’ and ‘Radio K:)
BIT’ of ‘Kyiv Mohyla Academy’ national university (http://molode.com.ua/ and http://www.
radiokvit.com.ua), ‘UKUpochtsi radio’ (stands for English as ‘Common radio’ and the first 3
capital letters probably denote Ukrainian) of Ukrainian Catholic University (http://ucu.edu.

*  Translator’s note

22 KAS POLICY PAPER 24

J Konrad
£ | Adenauer

Stiftung




ua), ‘OST Radio’ of ‘Ostroh Academy’ national university (http://www.oa.edu.ua), ‘Engeneer
radio’ of the Radio technique, connection and instrumentation engeneering institute (http://

inrtzp.vntu.edu.ua) and other.

RADIO EHT-

RA LML

SECTHBATE 2013 HATIT IMPOEKTH
(Gryaercoiui
VRIS DeCTHRANE “Tonoe y Kampi™ Crypent-TV TpeiHm

MH B MEPEXKAX

10

STHAT SECTHEATIO "CT¥AEHTCRKITIT MIKC"

CITYXATH ¥ NOKIA

m Internet Radio
P A,

HAINA KHOTTREA

Multiplatform decisions include radio visualizing as the listeners wish not only to listen to but
also ‘watch’ the radio. Therefore, radiostations dub the live broadcast on cameras and use
YouTube. For example, ‘Russian radio - Ukraine’ has 600 subscribers. ‘Hit radio’ and ‘Radio
Svoboda’ (Freedom) have a little bit less of them.

Hybrid radio, which combines Internet and FM radio advantages, is actively used by smart-
phone and auto receiver users. Acoording to BBC research in October, 2014, nearly two
thirds of mobile telephones owners who were interviewed consider attractive thehybrid radio
idea that is finally decisive while choosing a smartphone. Hybridradio means more cover-
age of the audience, mobile apps orientated to radio signal listening. Due to such apps, the
smartphone owners can not only listen to favorite songs, news, programs but also watch
video o the screens. They also have a possibility easily to move to radio station web-site,
receive information about the spokespersons, see the weather forecast, download music,
create individual playlists, etc. Among Ukrainian FM-stations, such mobile apps belong to
‘Radio Roks’, ‘Lyuks FM’ and ‘Radio 24’, for example.

All these new technologies are currently profitable therefore it will be reasonable to mention
Ukrainian greatest business Internet projects. Here belongs so-called network online-radio
as several radio channels of different formats are operating on one web-site. Live broadcast-
ing cannot obviously function following this strategy that’'s why the choice diversity is attract-
ing the creators of online networks. Every channel on such web-site has its own button, so
it may look like the typical analogue of a live broadcast receiver. However, no matter which

Konrad
@Adenauer KAS POLICY PAPER 24 23

Stiftung



channel has been chosen, the consumer will noneless stay on the basic station page. As
the typical example can serve MyRadio.ua station that is broadcasting from Vinnytsia and
it is founded in 2008 on RIA media holding basis. The company motto sounds like ‘Switch
on your music!’ It has 15 format channels: ‘Hard Rock’ channel offers hard-n-heavy style
music, ‘Ukrainian Hit" channel offers modern Ukrainian music, ‘Russian Rock’ channel —
Russian rock music, ‘Pop Hit’ — hot rhythmic hits, ‘Acid Jazz’ channel is half improvisation
music, ‘World Hit’ channel offers hit-parade tops, ‘Blues’ channel is keen on typical jazz and
blues, ‘Shanson’ channel offers so-called ‘city romance’ and ‘jeal music’; ‘Rock&Roll chanel
is broadcasting Rock&Roll; ‘Lounge’ channel — light,bachground music, ‘Dance Club™ chan-
nel offers pop dance music; “Trance & Progressive’ channel — dance electronic music; ‘Rus-
sian Hit’ — representatives of Russian stage; ‘RnB’ channel is keen on dance music; ‘Electro
House' is basically broadcasting pop electronic music.

One more interesting example of the network station can be MJoy Multimedia (http://mjoy.
ua/) information portal which started in 2009 in Lviv. It is stated on the web-site that ‘MJoy
Multimedia’ is Ukrainian company which deals with new broadcasting forms, complex multi-
media production and new media for business services implementing. It combines classical
traditions of audio-visual product creating with innovational approaches. The basic activity
areas: MJoy Radio, MJoy Production, MJoy Music, and also Ukrainian-Polish Radio School
(practical education training center).

Summing up, for the century of Ukrainian radio history, it faced with media concurents which
finally became its partners: since 1939, television as mass media type, since 1992, online
and mobile technologies. Radio gave drama and format division to television, consequently,
the TV serials and specialized channels appeared. Mobile telephone industry as well as
Internet became successful business due to the radio sound opportunities and functional
peculiarities. Thanks to Internet and mobile telephone industry, radio has visualized itself
nowadays, it became ‘visible’ and TV succeeded as a good promotion and development
partner. Therefore, be Ukrainian radio in any media situation or social difficulties, involving
any strategies and functions, facing with any powerful concurents or partners, if it all attracts
at least one potential listener or consumer, it means real achievements and success for ra-
dio broadcasting as a important actor in Ukrainian media landscape.

[1] ‘Hit FM’, ‘Shanson’ and ‘Russian radio — Ukraine’ finished the year as leaders of radio live
broadcast: // http://www.nam.org.ua.

[2] 'Radio Committee’ will give access to GFK data only for those agencies which invest in
the radio audience research: http://www.telekritika.ua

[3] Natalia Lihacheva. ‘Inter’ as the mirror of hybrid media space in Ukraine ‘Mediasapiens’:
http://osvita.mediasapiens.ua/

4] Konrad
24 KAS POLICY PAPER 24 A | Adenmuer

A Stiftung



Othar DOVZHENKO
TELEVISION

Television remains the most popular mass media type in Ukraine. Particularly, according to
the Horshenin Institute survey results in 2013 (before Maydan that caused increased boom
of the Internet audience), 58,2% of Ukrainians received news most from television.

More than 75% of TV media market belongs to 4 leading media groups: ‘Inter’ (owners: Dm-
ytro Firtash and Serhii Liovochkin), 1+1 (Ihor Kolomoyskyi), StarLightMedia (Viktor Pinchuk)
and ‘Ukraina’ (Rinat Akhmetov). Currently, all channels which are included in the top-10 and
the average audience quantity of which makes more than 2% belong to these holdings. The
challenge of niche TV channels was responded by TV groups using start up and rebrend-
ing of their own topical, satellite and cable casting broadasters, the format and structure
of which are constantly being changed and supplemented. Apart from top-of-the-range TV
channels (‘Inter’, ‘Ukraina’, ‘“1+1’, STB and ICTV), the top 10 also consists of New Chanel
(StarLightMedia), NTN, Mega and K1 (‘Inter’), ‘2+2’and ‘“TET" (“1+1’).

After the short increase of interest to independent (here means those, which do not belong
to 4 previously mentoned leading TV groups) informational channels — the 5" chanel, news
channel 24, ‘Espresso -TV’, their indicators fell down again except for ‘112-Ukraina’. Among
the channels which do not belong to the greatest TV groups, it is the single one having an
audience quantity more than 1% and is approaching to the top-10 list. The real owner of
this channel is unknown; according to the inquiry in 2013-2014, its founder was the Minis-
ter of Domestic Affairs in Azarov’s government, Vitalii Zakharchenko. At this time, despite
of supposed change of the owner, ‘112- Ukraina’ is often accused of hidden anti-Ukrainian
propaganda. New owners of the TV channel, according to the information from media, are
the Members of Parliament Serhii Kaplin, Serhii Liovochkin, Oleksandr Onyshchenko.

Since the 1%t of January, 2014, the TV audience measurement on request of Industrial Tele-
vision Committee is conducted by Ukrainian Nielsen International Company affiliate. For the
previous 10 years, GFK Ukraine company was people measurement panel operator.

TV channels waching indicators for five months, 2015 (January - May)

People of age 4+, all
Ukraine
Rate, % Quantity, %
TOTAL 18,85 100,00
OTHER 3,20 16,98
Inter 2,51 13,36
1+1 2,15 11,38
Ukraina 1,80 9,53
STB 1,42 7,51
ICTV 1,37 7,25
New channel 0,91 4,83
NTN 0,89 4,74
TET 0,57 3,03
2+2 0,54 2,88

Konrad

@Adcnaucl KAS POLICY PAPER 24 25

Stiftung



Plusplus 0,42 2,25
K1 0,32 1,68
Pixel 0,31 1,65
112 Ukraina 0,29 1,51
Mega 0,28 1,50
Enter Film 0,21 1,12
The 5" channel 0,20 1,08
NLO-TV 0,18 0,97
The First/Era 0,17 0,90
M1 0,15 0,79
QTVvV 0,12 0,61
24 channel 0,09 0,48
K2 0,09 0,46
Espresso TV 0,07 0,38
Tonis 0,07 0,37
Bigudi 0,07 0,35
Zoom 0,06 0,34
UBR 0,05 0,26
Indigo TV 0,04 0,23
Sontse 0,03 0,18
Malyatko TV 0,03 0,17
UNIAN 0,03 0,15
Ru Music 0,03 0,14
M2 0,03 0,14
Football 1 0,03 0,14
Discovery Channel 0,02 0,12
O-TV 0,02 0,11
Football 2 0,02 0,10
Music Box UA 0,01 0,07
TLC 0,01 0,06
The First Automobile 0,01 0,03
The First Business 0,00 0,02

Source: TV audience research (TV- panel) that was conducted by Nielsen company on
request of Industrial TV committee (monitoring — ‘Communication alliance’). The data are
suitable for people elder than 4 years old. The selective totallity covered all Ukraine. The giv-
en data represent rate and quantity indicators. For more details about indicators and target
audience selection see in ITK glossary: http://tampanel.com.ua/ru/about/glossary/

Audience structure according to the TV signal reception type

Basic reception type % of TV households in Ukraine
Analog broadcast 24,4%

Digital broadcast 8,0%

Cable 36,3%

Satellite 29,4%

IPTV/MMDS/other 2,0%

Source: Introductory research conducted by Kyiv international institute of sociology on re-
quest of Industrial YV committee in the period from January, 17, 2014 — February, 03, 2015.

Konrad

26 KAS POLICY PAPER 24 @Aa

Stiftung



Television receives also the most of profits from advertisements: according to the wide na-
tional advertisement coalition (http://www.adcoalition.org.ua/adv/statistics), TV ad market
in 2015 will make 3,93 billions UAH. The advertisement market downfall in 2014 reached
20% and stopped in 2015 and according to predictions, the previous year level will be held.
However, the tendencies demonstrate step by step audience and advertisement budgets
division in favor of Internet that, on its behalf, is stimulating online TV channels and their
video-podcasting development.

2014-2015 years are remembered at the advertisement market thanks to some legislative
initiatives designed to improve the capacity of TV channels to deal with advertising sales:

- In June, 2014, Verkhovna Rada passed the law ‘About making changes to Ukrainian law
‘About advertisements’ # 1322-VII’ that particularly enabled to make ad units more frequent
and shorter as well as to break children programs and news by advertisements.

- In May, 2015, Verkhovna Rada approved the law ‘About making changes to Ukrainian law
‘About advertisements’ (concerning ad quantity that is spreading on TV and radio)’ that re-
moved advertising quotas in 24 hours extent of TV channels broadcasting and reduced the
ad quotas during an hour from 20% (12 minutes) to 15% (9 minutes) of live broadcast time.

- Again, in May, 2015, another law was approved ‘About making changes to some Ukrainian
legislative acts (concerning ads broadcasting (relaying) in programs of foreign TV and
radio organizations)’. This law forbade the ad relaying on Russian channels in Ukraine
and legalized so-called adopted channels list made by Television and Radio Broadcasting
National Council (further, the National Council).

In 2014, 3 powerful extra-market factors made impact on television in Ukraine:

- Occupation of the part of Ukrainian territory. Russian occupants and terrorists switched off
the most Ukrainian cannels broadcasting and changed them for Russian and local ones.
Therefore, so-called ‘other TV’ quantity increased among general television indicators es-
pecially in the Eastern regions (the quantity of TV channels that are not selected into par-
ticipation in TV audience panel measuring).

Switching of Russian TV channels, relayed by cable and satellite operators. In July,
2014, the National Council in a court pursued prohibition of TV channels ‘The First Chan-
nel. Worldwide Network’, ‘Russia 24’, ‘NTV Mir’, ‘RTR Planet’ and ‘TVC Iternational’ re-
laying. Later on, such channels as ‘Star’, ‘REN-TV’, ‘RBK-TV’, ‘Lifenews’, ‘Russia Today’,
‘History’ and other were also included into this list. The audience selective totality of these
channels before prohibition could reach 6-7%. Currently, these channels are present at the
grey and black market sectors (in unlicensed operators’ packages and pirates, they remain
open in satellite, available in live broadcast on the occupied territories), however, Russian
channels are switched off from the people metre panel and their indicators are counted
now as ‘other TV’ the total quantity of which increased;

Political upheavals (Maydan, war, elections) stimulated demand on news, panel dis-
cussions and real time television. Informational TV channels also increased and on-line
broadcasters such as hromadske.tv as well as web-sites and social networks picked up
the traditional television audience. At the same time, the war and tragic events temporarily
influenced the program policy of family TV channels: some of them declared refusal from
entertainment projects in 2014 explaining that it is not appropriate time for this.

4] Konrad
Jm KAS POLICY PAPER 24 27

Stiftung



A salvation for TV business on the peak of economic crisis brought elections that nour-
ished the market with funds from legal and underground advertisement budgets. How-
ever, it would be unfair to talk about television as profitable business. In spring, 2015,
an unprecedented case in Ukrainian TV market history occurred: TBi channel which was
broadcasting through cable in all Ukraine stopped its activity because of financial hard-
ship. Although, in a few weeks, the channel which belonged to the Member of Parlia-
ment, David Zhvaniya according to non-official sources, renewed its broadcasting with
new top-management and program conception. It is unknown who became a new owner:
the initiatives of Ukrainian lawmakers to bring more transparency to media ownership are
still not effective.

Regulation

The intensions of the National Council to deregulate the branch and induce it to self-regula-
tion experienced fiasco from two reasons: Firstly, there was an absence of consensus in the
issues concerning self-regulation between broadcasters who were involved in oligarch wars
between their owners. Secondly, the state gives more priority to national interests rather
than to informational security and resistance to propaganda.

The National Council that almost completely changed its personnel in 2014 and recently
created Ministry of Information Policy are attempting to influence TV broadcasters’ program
policy. In particular, Verkhovna Rada approved the law ‘About making changes to some
Ukrainian laws concerning Ukrainian TV and radio space security’ (# 159-VIII) that limits
showing Russian propaganda serials about militaries and police guard as well as other cin-
ema productionof Russian origin created after the 15! of January, 2014. However, in practice
this law will evidently not limit Russian-Ukrainian co-production in Ukrainian TV and radio
space that can complicate resistance to anti-Ukrainian propaganda.

There is some sad experience in this connection: the National Council submitted a num-
ber of warnings in 2014-2015, in particular, to ‘Inter’ and ‘112 Ukraina’ for presence of an-
ti-Ukrainian propaganda in live broadcast and providing proadcast for terrorists. However,
these warnings did not cause any real sanctions and were cancelled in case with ‘Inter’.
According to Olha Herasymyuk, the member of National Council, attempts of regulatory
body to take up the functions of an area discussion moderator and help broadcasters create
general rules for self-limiting and step by step refusal from Russian content have not stiil led
to any productive results. Formally, Ukrainian law does not suppose discrimination mech-
anism of precisely Russian content that is interpreted as ‘European’. Currently, there are
attempts of lawmakers to remove Russian product from European completely (bill # 2766
‘About making changes to Ukrainian law about television and radio broadcasting’ concern-
ing European programs definition). In return, top-manager of family TV chanels, the program
content of which is based on Russian serials, announced for several times in public that this
content is not propagandistic and emphasized on impossibility to change it with something
else in the nearest perspective. However, there are some exceptions: “1+1’ TV channel al-
most completely refused from Russian content and is substituting it with its own production
serials. Though, another channel of “1+1’ group — 2+2 is going on to show mainly Russian
serials. TV channels management is frequently acting according to conjucture: for exam-
ple, ICTV channel has demonstratively refused from showing tapes with the actor Mykhayil

J Konrad
£ | Adenauer

Stiftung

28 KAS POLICY PAPER 24



Porechenkov after his shooting with the machine gun at Ukrainian positions in Donetsk in
front of cameras.

According to different evaluations, Ukrainian TV channels in 2013 spent from $65 till $300
millions buying Russian content. This sum has been naturally reduced due to the adver-
tisements market decrease and economic crisis, though, the content of Russian production
remains the basic rate making product for such TV channels as ‘Inter’, ‘Ukraina’ and ‘ICTV’.
Oksana Panasivska, TV producer considers that anappropriate content of state-aggressor
during the war against Russia could be substituted with some cheap talk shows of own pro-
duction.

Digital

In accordance with ‘Zheneva-2006’ regional agreement, Ukraine had to substitute ana-
log television with digital one completely till the 17" of June, 2015. However, there is not
technological opportunity for carrying out this duty. Partially, it is explained by economic
crisis, partially by misapplication of the previous government, consequences of which are
not solved by current governors. In 2010, it the state entrusted ‘Zeonbud’ private compa-
ny with digital television infrastructure development and administration functions, though,
this organization has rather non-transparent ownership structure and it has actually mo-
nopolized the market. Manipulations with licenses for broadcasting, fares for ‘Zeonbud’
services for broadcasters put the digital television development back. According to the
national TV and radio information space development plan, switching off analog television
will occur not till the 17" of June 2015 but start from this date. Actually, as Olena Cher-
nysha, the Member of National Council is evaluating, disconnection from analog signal
in some regions will occur in March 2016. The deadline for analog television shutdown
in Ukraine, as she predicts, will be in 2018 like in Russia where the complete upgrade to
digital TV was delayed to this period. Before switching off analog television, it is necessary
to provide at least 95% of population with digital signal coverage (‘Zeonbud’ network, as
experts assess, covers not more than 70% of population); to provide vulnerable people
with digital signal receivers (set top boxes) and equip the market with not expensive set
top boxes for retail realization; to ensure digital broadcasting licenses for those TV com-
panies which have analog broadcasting licenses but lost in previous digital competitions
(there are about 130 of such broadcasters in Ukraine); demonopolize the digital broadcast
television services market (share or nationalize ‘Zeonbud’ or give the license to an alterna-
tive to ‘Zeonbud’ digital network operator — state radio broadcasting, radio communication
and television business concern).

Public broadcasting

The state television reforming is one of not numberous models of positive changes that
occurred after Maydan. Having made use of the moral advantage after the change of
government and promises given by new governance to democratize media branch, envi-
ronment of media activists achieved their presence in live broadcast of National TV and
radio company, ‘Public television’ and ‘Public radio’ respectively. At the position of NTK
general director was appointed ‘Mediaport’ Kharkive online publication founder, Zurab
Alanasiya, whose applying was lobbied by media environment. The state television edi-

4] Konrad
Jm KAS POLICY PAPER 24 29

Stiftung



torial policy, that traditionally had served intetests of local and central governments, was
changed. According to ‘Telekrytyka' public organization monitoring, the news of ‘The
First Channel’ are reaching the highest progress in following standards, and in most
of regions, state regional TV companies make news more proficiently than commercial
broadcasters.

Public (Ukrainian law prefers the term ‘social’) television and radio broadcasting that was
attempted to emerge since 1997, has finally appeared at least on the legislative level. On
the 19" of March, 2015, Verkhovna Rada approved the law ‘About social television and radio
broadcasting in Ukraine’ in the second reading. In accordance with this law, on the basis of
National TV and radio company, regional TV and radio companies and other state broad-
casters, a public joint stock company ‘National Public TV and Radio Company of Ukraine’
(further, NPTU) will be created. Though the only shareholder of this newly created compa-
ny is the Cabinet of Ministers, this ownership form aims to safeguard the editorial policy of
NPTU from economic impact of government. NPTU funding is supposed to make 0,2 % from
the state budget of Ukraine.

This attempt to create public broadcasting is still more productive than all previous, though,
it is also followed by rather serious challenges. Reforms in state television face with resis-
tance and sabotage both from the great army of personnel who wish to keep their job place
and state officer status, and from politicians — ‘state protectors’.

There is especially fierce resistance to reorganization in regions where state regional TV
and radio companies with 500 team-workers in each one have merged for long with local
government as well as business and they don’t have a desire to turn into compact public
broadcaster’s production-branches. NPTU chairman’s effort is directed to changing TV
channel program content and it became really more qualified. However, critics are rea-
sonably drawing attention to the audience quantity reducing at the ‘First Channel’ from
2,11 % in 2013 till 0, 78% in April 2015 as the channel is orienting to ‘Facebook audi-
ence’ and receiving such indicators. Many questions concerning restructuring, property
regulations, modernization, and above all — human resources reestablishment at the
state TV companies still remain without answers.

Policy

Television remains an instrument and environment of political battle (particularly, before
elections). According to ‘Telekrytyka’ monitoring results, the period, when information ser-
vices of the most TV channels were trying to work following professional standards, began
at the end of February and finished at the beginning of June, 2014. The president elections
that took place in May, 2014, were the first for ten years without mass compromising ma-
terial emissions, hidden ads and political PR in TV news. However, before the elections to
Parliament in October, the news was full of jeansa (hidden ads) and manipulation activity
returned to its ‘pre-revolutional’ level.

4] Konrad
30 KAS POLICY PAPER 24 A | Adenmuer

A Stiftung



Table 1. General amount of materials containing violation of professional standards
that can indicate to biased production (censorship) peculiarities:

Channel January |October |September July May March |January
2015 2014 2014 2014 2014 2014 2014
‘Inter’ 33 65 16 31 14 19 53
‘Ukraina’ 22 48 17 12 9 1 29
ICTV 12 39 14 10 14 10 27
‘“1+1° 9 21 8 7 2 9 31
STB 4 13 6 8 2 4 6
New Channel - 12 6 4 8 3 13
The 5" Channel 6 1 6 5 6 7 12
The First National 7 10 7 8 5 18 66

The most manipulations and hidden ads are releasing news and political programs from two
central TV channels: ‘Inter’ and ‘Ukraina’. Both of them are directing all their propagandistic
effort to ‘Oppositional alliance’ political party promotion the ‘shareholders’ of which are Serhii
Lyovochkin and Rinat Akhmetov, owners of TV channels. Presence of ‘Oppositional alliance’
representatives in the live broadcast on these channels is disproportionally frequent and the
government criticism is presented without following the balance of thoughts standard. The
government and ‘Narodnyi Front’ (People’s front) party associated with it made several un-
successful attempts of pressure on ‘Inter’ on their behalf.

One of the most conspicuous tendencies in TV space in 2014-2015 years became so-called
oligarch war — open confrontation between Ihor Kolomoyskyi and ‘coalition’ of Dmytro Fir-
tash, Serhii Lyovochkin, Rinat Akhmetov and Viktor Pinchuk, that was developing in TV
broadcast.

The struggle for more impact on state monopolies moved into informational space in May,
2014 and after a while TV news of ‘1+1’, ‘Inter’, ‘ICTV’, ‘STB’ and ‘Ukraina’ channels were
full of black PR and compromising materials against oligarchs, their business and political
projects. Thus, instead of censorship and political dictatorship of Yanukovich regime, se-
cured by oligarchic loyalty, the ‘censorship pluralism’ of oligarchic television appeared when
every TV channel is creating a manipulating picture of the world to its owner advantage.

4] Konrad
Jm KAS POLICY PAPER 24 31

Stiftung



Vitalii MOROZ
INTERNET AND SOCIAL MEDIA

Introduction

In 2014-2015, Internet and social media continued their fast-moving development in Ukraine
getting ahead of printed mass media and radio as social discussion platforms by the influ-
ence criterion. More than 20 million of Ukrainian citizens use Internet for communicating with
friends, entertainment, news search and purchases. However, TV, as the communication
channel, influence level is getting ahead of Internet covering much more audience. At the
same time, the further development of television is caused by its gradual convergention with
online platforms.

In the context of Ukrainian-Russian war in Donbas, Internet is carrying out several important
functions, in particular, consolidation of users and communication in the information war pe-
riod. By means of Internet tools, Ukraine is also getting evidence of Russian army presence
on Ukrainian territory, journalists and bloggers are monitoring Russian soldiers in Ukraine
using geo-location in Instagram, published photos in Vkontakte social network and video
in YouTube. Technologies and online-platforms help consolidate Ukrainian users for fund
raising and network activism in order to resist to Russian aggression in Donbas and Crimea.

According to Gemius [1] research, conducted in June, 2014, 18,8 million of Ukrainian citi-
zens out of more than 45 million population had access to Internet. The audience increase
made 12% a year. Nearly 90% of users are served in Internet every day.

After the change of political regime in February, 2014, the new Ukrainian government does
not practice freedom restrictions in Internet at all. Citizens have free access to the network
and for the previous year not any central censorship was detected. At the same time, in the
first half of 2015, it was noted that police officers’ actions caused to seizure of services from
one Internet provider under the pretext of ‘struggle against terrorism’. It temporarily blocked
several Ukrainian online media activity.

In December, 2014, the government created Ministry of Information Policy, the state affil-
iation dealing with information policy coordination in Ukraine and international arena. The
heads of newly created Ministry put the goal to look for the answers to Russian propagan-
distic attacking messages against Ukraine. However, the Ministry’s activity caused negative
reaction on behalf of media environment as journalists worried that the Ministry would influ-
ence their editorial policy introducing censorship in war conditions.

However, Russian threat in information space is quite understandable. Russia is applying
the arsenal of propaganda and misinformation strategies against Ukraine. Bots and throlls
(paid Internet users whose aim is to misinform and distract the users’ attention from popular
topics) are being actively used. DDoS attacks against Ukrainian government web-sites and
online media web-sites are frequent. Ukrainian media outlets are becoming more and more
present in international network. Editorial offices of key online media such as Ukrayinska
Pravda (Ukrainian Truth), Liga.net, LB.net, Podrobnosti.ua, ‘Dzerkalo Tyzhnya’ (Weekly Mir-
ror), ‘Obozrevatel’ (Observer) are currently operating on modern updated web-sites visited
by the hundred thousands of users daily.

J Konrad
£ | Adenauer

Stiftung

32 KAS POLICY PAPER 24



Access to Internet

For the last five years, the Internet audience in Ukraine is constantly increasing. According
to the mentioned Gemius data, in June, 2014, 18,8 millions of Ukrainian citizens had access
to Internet. In 2014, its increase slowed down in comparison with 2013. If in 2013, the au-
dience increased by 20%, in 2014, this percentage made 12 % of users. At the same time,
the users are online more frequent — nearly 90% use Internet every day. Women are more
active in the network, they make 50,8 % of all users, men comprise 49,2 %. According to the
age groups, the most numerous are users in the age of 25-34 years — 30% of all users, 25,8
% — in the age of 14-24 years and 21,1 % — in the age of 35-44 years. The Internet audience
spread by the city residents and village district inhabitants. The access to broadband Inter-
net remains cheap comparing with other contries — in average, monthly abonent rent does
not exceed $10.

In May, 2015, the number of Ukrainian active Internet users made 21,8 million of people — it
is evident from the results of new research conducted by Factum Group Ukraine company

2.

Social media influence

40 millions of the user profiles were registered in 4 greatest social networks in Ukraine in Au-
gust, 2014 — so are the data of Yandex Ukraine research [3]. The prominent role in number
of users played Russian social networks — Vkontakte (27 millions of profiles) and Odnoklas-
niki (11 millions of profiles) 3,2 millions of profiles were registered in Ukrainian segment
of Facebook. The number of accounts in Twitter increased by one and a half times since
the beginning of 2013 reaching the indicator of 430,000 accounts — data taken in August,
2014. In March, 2015, Watcher [4] pointed out that the number of Ukrainian Facebook users
reached 4 millions.

On the background of social media development, especially Facebook and Twitter, the opin-
ion leaders, including politicians, started active registration of their accounts in social media
for informing the audience several years ago. Nowadays, Facebook is the central platform
for social discussions in Ukraine, These discussions continue living due to cental media
— screenshots of messages published in Facebook are rapidly spreading in TV news and
online media. Politicians and journalists are the most popular users of Ukrainian Facebook
in 2015. Public Facebook profile sections updating by the Minister of Domestic Affairs, Arsen
Avakov, is followed by 315,000 users of this social network.

The influence of social media on public life in Ukraine was demonstrated also in case with
discussion on the Facebook usage policy. In April-dune, 2015, some top Ukrainian Face-
book users were banned by service administration for the reason of violating terms of ser-
vice usage. The users rejected any accusations in violation and started a public campaign
demanding to create ‘Facebook Ukrainian office’. The appeal to Facebook founder, Mark
Zuckerberg, was supported even by the president of Ukraine, Petro Poroshenko [5].

/] Konrad

J rdenaier KAS POLICY PAPER 24 33

Stiftung



Online media in digital era

For the period of 2013-2014, Ukrainian online media significantly strengthened their pres-
ence in the network and discovered new audiences. For example, since the beginning of the
war in Donbas, the audience of the greatest online media, Ukrainian Truth increased from 1
million to 3 millions of daily viewers, the number of unique users from 300,000 to 1 million,
as it is evident from SimilarWeb.com.

In response to the market development in the period of the end of 2013 and for the whole
2014, decades of new online media started their activity. These Internet resources reached
rather high operational results.Web-site attendance rate in 2015 (unique users in a monthly
period of activity) is available below:

Espresso.TV — http://espreso.tv/ — 6,5 millions;
New Time — http://nv.ua/ — 5 millions;
Inforesist.org — http://inforesist.org/ — 3,5 millions;

Hromadske TV — http://www.hromadske.tv/ — 3 millions;

Apostrophe — http://apostrophe.com.ua/ — 2 millions;
4 Vlada — http://vlada.io/uk/ — 0,8 millions;
Insider — http://www.theinsider.ua/ — 0,5 millions.

The rapid development of Ukrainian Internet media is not an easy process. Receiving online
profits (monetization) remains the key challenge to mass media management. Long-await-
ed shift has taken place in mpbile Internet market. Since May, 2015, mobile operators in
Ukraine gave their clients the access to mobile Internet according to 3G technology. The
high speed of 3G format Internet will change the market as mobile internet usage increasing
is supposed that, consequently, will lead to emergence of new actors and more competi-
tiveness at the online media market. Already today, 52% of Internet users in the USA are
reading news via mobile telephones and tablets, so are the data of ComScore research [6].

Online trends

‘The move to online’ is one of the key trends for mass media market in Ukraine and in the
world. If media were earlier classified in categories of press, television and online media,
today such classification is less relevant. The platforms are joining: printed media and TV
channels are creating online platforms and launch communication in social media adapting
the content to online environment requirements. As an example, ‘Novoye vremya’ (New
Time) magazine together with the web-site www.nv.ua, ‘1+1’ TV channel together with www.
TSN.ua web-site are demonstrating successful move to online section.

Social media became crucial in publc society functioning in Ukraine. Twitter, Facebook and
YouTube demonstrated efficiency in consolidation of active Ukrainian citizens for the last
two years. Social media help in coordination of efforts made by hindreds volunteer groups,
enable to trace Russian media manipulation methods and follow the activity of Russian
troops in Ukraine.

J Konrad
£ | Adenauer

Stiftung

34 KAS POLICY PAPER 24



Facing with propagandistic war against Russia, Ukraine is looking for effective channels of
international society informing about the events in Ukraine. English language TV channel
Ukraine Today release in live broadcast enables to communicate with the world due to round
the clock broadcasting and web-site (http://uatoday.tv/) activity. www.StopFake.org web-site
launch gives journalists an opportunity to investigate Russian manipulation strategies and
debunk false messages of the official Russian media.

Conclusions

Taking rapid development of new technologies and increased Internet impact into consid-
eration, Ukrainian media landscape is also changing. On the one hand, media industry is
strengthening its presence in Internet expecting more profits from online production. On the
other hand, the news consumption ways are changing: users are moving from web-sites to
social media, changing computers for mobile gadgets. Since 3G mobile Internet technolo-
gy is launched in Ukraine, users will consume more information being online taking part in
quicker media development process.

The current conflict between Russia and Ukraine has visually demonstrated that online me-
dia are sensitive to manipulations and hate speech. Russia is actively using propaganda
and manipulations by means of Internet technologies and social media that represents a
challenge to democracy in Ukraine. In response, Ukrainian government created the Ministry
of Information Policy. However, the efficiency of this newly created Ministry in countering
Russian propaganda is doubtful, the role of civil society in opposing propaganda is more
productive.

In terms of democratic management, Internet gives citizens more opportunities to follow the
governmental activity. Thanks to the access to public data and work with users, investigative
journalists can expose violations and corruption. In the coming years, Internet will remain
the motive force for transformation of government, business initiatives development (start-
ups, online business) and maintenance of civil society in Ukraine.

[1] http://watcher.com.ua/2014/08/19/audytoriya-ukrayinskoho-internetu-spovilny-
la-sviy-rist-za-rik-zrosla-lyshe-na-12/

[2] http://watcher.com.ua/2015/06/12/59-ukrayintsiv-korystuyutsya-internetom/

[3] http://download.yandex.ru/company/Yandex_on_UkrainianSMM_Summer_2014.pdf
[4] http://watcher.com.ua/2015/03/30/za-rik-ukrayinska-audytoriya-facebook-zrosla-na-25/
[5] https://www.facebook.com/petroporoshenko/posts/620914074709655

[6] http://www.comscore.com/Insights/Presentations-and-Whitepapers/2014/The-US-Mo-
bile-App-Report

4] Konrad
Jm KAS POLICY PAPER 24 35

Stiftung



ABOUT THE AUTHORS

Oles Hoyan — the head of television and radio broadcasting chair at the Institute of Journal-
ism, Taras Shevchenko Kyiv national university, professor, Doctor of Philology.

Diana Dutsyk — NGO ‘Telekrytyka’ executive director, Candidate of Philological Sciences.

Othar Dovzhenko — lecturer at the chair of journalism and media communication chair at
Ukrainian Catholic University.

Valerii Ivanov — the president of the Academy of Ukrainian, the head of advertisement and
public communication chair at the Institute of Journalism, Taras Shevchenko Kyiv national
university, professor, Doctor of Philology.

Vitalii Moroz — new media programs chairman at the NGO ‘Internews-Ukraine’.

Oleh Khomenok — media-trainer, printed media senior advisor at ‘Internews Network’

4] Konrad
36 KAS POLICY PAPER 24 A | Adenmuer

[ Stiftung



	kas pp24 cover eng
	kas pp24 eng

