eeeeeeee




RADIO PROFILE
in Cambodia

Puy Kea

AN

Konrad
Adenauer
Stiftung



Copyright © 2007 Reahoo Publishing

Prepared by Puy Kea
Sponsored by Konrad Adenauer Foundation

All rights reserved.

No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval
system or transmitted in any form or by any means, electronic,
mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior
permission of the publisher.

Although the publisher and author of this book have made every
effort to ensure that the information was correct at the time of going
to press, the publisher and author do not assume and hereby
disclaim to any party for any loss or damage caused by errors or
misleading information.

Book Cover and Internal Design © 2007 by Oav Cago

ISBN:

Printed by Ponleu Khmer Printing House, Cambodia



PREFACE

Due to long decades of civil war and political strife, many of
the country’s profiles, clippings and documentation on various
fields including media sector--have been destroyed or left
unfilled.

Prior to conducting such a research, | have realized that no
such a tool has ever been produced.

This handbook is not complete and nor sufficient for the
mass media, but | believe that this handbook can contribute
towards helping communication actors, radio producers, and
those who may wish to learn a brief and general picture of
Cambodia’s radio profile.

This handbook is based on the experience and innovative
thinking of senior staff of, and with full support of the Konrad
Adenauer Foundation, whose contribution | would like
especially to acknowledge: Mr. Werner vom Busch, Regional
Representative of Konrad Adenuer Foundation (KAF) based
in Singapore, and Ms. Britt Gehder, program officer of KAF.

Last but not least, | wish and hope that more inputs of new
pieces of information, and sources on the matter will arise
upon the publication of this handbook, so as to make this
handbook more accurate, and useful source for everyone in
need.






Radio Profile in Cambodia

RADIO PROFILE
in Cambodia

Cambodia is located in South East Asia, or better known as
one of the former Indo-Chinese nations where experienced
almost a century under the French protectorate (1863 to
1953). The country borders with Vietham in the east, Laos
in the north and Thailand in the west. It has a population of
14 million living in the area of 181,035 sq. kilometres. Cam-
bodia has gone through long decades of civil war and poli-
tical wrangling. Although, the country has enjoyed complete
peace from 1999, this country is still listed as one of the
poorest countries in the region in which 35 percent' of its
total population remain poor who are living under the poverty
line or earning less than one US Dollar a day.

As a result of the political and social problems, the percen-
tage of literacy in Cambodia is 62.8 percent’, a rate of which
considered low, particularly, in rural areas, where about 80
percent of the population are farmers.

I. The Radio Articulation Background

In 1947, the first state-owned Radio Station was established
in the Kingdom of Cambodia with the signature of His Majesty
the King Preah Bat Sisowath, the King of the Kingdom of
Cambodia. The station, which was named RNK for short

' World Bank Report released in Feb. 2006.
? The figure based on report of the General Population Census of
Cambodia 1999



Radio Profile in Cambodia

PRESENTATION EN KHMER

m.‘l.fu'-.'ﬁ
&ao gengfilamiipm  dld |gh.5hn|uJJnt=,aﬂ£ \
#m8 L08 L bl !
dyo  EUAMI e nli_lﬁmnn }
mispmaigng
Fufk flec i) d.ud BiinamAbanas -y
j-__'1 wi_tiblgng - i : ; / .
Tes oagitemidpus . e NETi
L e o Sh 35 Sk on a1
lasipoutines s 30 8 e e
al.ch E:;}a‘]hlgu‘hﬁnﬂ ;;-,-.imw_‘lni g?}ll '-'sl; Révell musculaire

£ Musique minterrompus
1nan aj-angr akinfam

ekfRgRAZIUNA QM
L

PUILL-RADIO (TR0 & Bh25)
ail av service dv VENDEUR
a1 & celul de I'ACHETEUR
8 k. 23 Rythmes variés
& h. 30 Fin d’émision
MIDI
1 h. 00 lecture des progremmes
i1 b. 02 lea plus belles chonsons d’amour
avec Néang SENG DY-SISAMOUTH
Méang KEQ SETHA et I'nrcheste
DANTREl KHOSSNAKAR

-!_I-.knell: f1ANRR Arugens

gepon

Iﬁmn.-‘n o
afl.oe  Fenglalamitpm
ad.oo RINNEITW
d.mo :51!11?:

., #Au cours de ce concert. Sisamouth
1 chantera pour vous

id.Lt mu::lﬂnmﬁnki:gm i < Rose Blanche »

e e N!iiﬂ'\ﬂf-l‘l 11 h. 45 « crousons le sillon... du disque »

SOIR
17 h. 00 lec'ure des programmes et prélude d'orchestre

DEAMITAN AN -ME-1n

—

18 h. 00 en nos studios: 'orchestre LOKHONKHOL
12 h. 30 La femme et lo foyer par Mme Sokhon-Samon
19 h. 45 «Purlons Anglals uneémission rézl'sde par la BEC

% 20 h. 00 Interméde musical.
NE MANQUEZ PAS
i a 18 h 15
I'intére‘schte causerio de LY THEAM TENG
JL'Art dans la linératures

Radio program archive in 1950s



Radio Profile in Cambodia

(Radio Diffusion Nationale Khmere) was actually introduced
and conducted under the French protectorate's policy (since
the country was under such a protectorate for almost a cen-
tury: 1864 to 1953). Cambodia’s King Norodom Sihanouk
was able to claim complete independence on 9th November.
This Radio Station was under the direct supervision of
Ministry of Propaganda’.

The main purpose for the establishment of the radio station
was to air to the public the important event, occurring in the
country and outside of it, as well as, education, customs,
tradition, science, health, agriculture, road traffic, household
knowledge, and entertainment through to traditional and
modern songs, opera, drama, music among others.

Then, until 1960, Cambodia was able to launch another
radio station with the support of the Chinese government.

Traditionally, China and its people like offering gifts for
exchange of friendship, and such gifts are often given during
any meeting or official visit made by any leader to a foreign
country. One government official, who requested not to be
named, said that China or its people hope to gain benefits
in the future from that particular country or people to whom
the gift was given.

In his opening speech at the inauguration of Stung Meanchey
radio station on 6" May 1960, Chau Seng, then Minister of
Propaganda of the Kingdom of Cambodia, , said "The history
of this radio station is that the construction of this station

¥ Cambodia was under the French protectorate from 1864 to Nov. 9, 1953.



Radio Profile in Cambodia

began in November 1956 shortly after the visit of Chinese
Prime Minister Chou En-Lai to Cambodia. During this visit
he made a statement pledging to Samdech Norodom Siha-
nouk, head of state, a grant of a radio station with a capacity
of 20 Kilowatts for medium wave (Ondes Moyennes) and
other 15 Kilowatts short wave (Ondes Courtes).

On 14" April 1959 the first broadcast went on air, and the
official hand-over of the station to Cambodia was made on
12" January 1960.

"We strongly believe that this Stung Meanchey radio station
will serve the interests of our nation and people. We are also
convinced that through this radio station, more understanding
will overlap the differences made across the nations, and
obstacles will be paved for peace and prosperity for all
human beings," said Chau Seng.

At the launching of the second radio station on 21 June
1962, which was also provided by China, Pho Proeung,
special representative of Samdech Norodom Sihanouk,
head of state said: “Through this grant aid from China, we
are able to articulate our voice to the world. This voice will be
articulated and echoed for the only protection of the peace.”

This audio apparatus mainly served as the Government
outlet of the only articulation of what information was disse-
minated to the people, or in other words, it was a mouthpiece
of the Government with which it acted as the informer to the
public of royal decrees, sub-decrees, laws, declarations,
decisions, circulars, and other material, including commercial
advertisements, as happen almost every day. This still exists
even today.



Radio Profile in Cambodia

~ PRESENTATION EN KHMER

wans(in
dums fesgialamigpes
i.l-:v mn‘{E «
- Al ﬂn‘-um:p'.llLfc"
RS T T T
be g jdemn i
e - 2 v -
“EFTERBRE Erth des Bad Bs  melpamas £
\Il T YT |
L - PR |
] — . Il = amlir ISP |
BoATIM " A
i ark B
F8 M ket fan Pesldlommag .J}..I' E.U
0 05 O tw pv Secddab aans [LL e e
CU T ._.._,;:h_* gbre Goamicleminga
| * k& &3 tlev ey watnal kL :T;:L_. TR T
&b A e Ay et - y
[ e d 1) wa g = BEEICRIE
Equ it FUBLMCITE | i
dbwa 7 RS2 & B h TS LR
s i

Bk F oy wers
L

BE b 6%  &clers das Posgrommes
ik i g

LLRLAE 1t raa bl i be dhickthdgae | Besg 088 darse

17 0 g leobarg g Frigrpssdy @1 prilode o ik,

£ L AR Y f;l,q.:ﬁ.l.-..:;-.".l'l.'-l_\_:'-l! =Paa

AR R oiedetd

=1

paamEE

'
(LT WA B T |

! sfmd iR
Y L
Y i N -3
\ LF AT, R I_ 3l aﬂl..‘.:'
Biail he R
e — —

Fopsl el TR
I wepbepiras TOPHEA FHELRM
af e le vedala
v dnee @8 de I Ruds
AN Rl

o ¥ s g i

SOIR

EE b g e pal goead, gu diindd, par Fenbeilvg PIFEAT
Fii AN ARACHINAF
e g Al b -8 el {en, wrpa fuferrosipe ol -
&N ki e Coaeiia duMwiidrede ls biatice a2y
P | to berws de Piiiae ne

9P h M %aegte wiemn o Comieikal ehaliier pawn ln

v regthege © pes 3 Hideuk Mo

Mh il Papiess segis

4
wisita il por ‘o B B CF

Mk 8 bhermdds mwcal F




Radio Profile in Cambodia

But, at the time, the reception of the airway was poor due to
weak geographical radio signal strength, especially in the
remote and mountainous areas. Furthermore, portable
radios were not widely available.

A surviving witness, Im Sa On, 72, who used to work for
public radio as a technician in the 1950’s, 1960’s and up to
the 1990’s said the main policy of national radio articulation
since the beginning was to inform and educate people
working for then Prince Sihanouk, head of state, in order to
protect peace, to upgrade national prosperity, national
solidarity, and the maintenance of national identity.

"Specific programs such as: morality, education, and voices
of supports to the royal Cambodian government were
regularly aired," said Im Sa On, and added that the radio
widely covered the nation, mainly the areas of Phnom Penh,
Kandal, Kompong Cham, and Siem Reap.

Besides this, radio “Voice of Cambodia” also issued its weekly
bulletin entitled "La Radio Diffusion National Khmer”. The
bulletin was published in two languages: Khmer and French.
The bulletin gave readers the schedule of the weekly radio
programs and was the voice of propaganda to its audience.

By that time, only A.M band had been broadcast and no-one
had initiated a launch of any privately owned stations.
Although the regimes had been changed consecutively
under the different political directions since the 1950s, the
radio broadcasting policy was still intact, and the government
was always keen to launch the radio broadcast to promote
their political agenda and platform, whether or not the arti-
culated information was the people's choice. Instead, it
served as the government’s mouthpiece.

10



Radio Profile in Cambodia

LA

. RADIODIFFUSION
 mATIONALE KHMERE ,

h £ i / I
S Vous .
."_t.?_ : =2 % - |

: wnte  # |
o e présente |

r;-'---' __'- —-:-".a
[ b e e

b ) e R
- - o = =
] = T
| ey =
r - - =
T - E
=i = F BN
[ i F a gl .
B, Lrad
P - —
E= '

™ oy T
—_—

wgts

I — ;
TN e e s




Radio Profile in Cambodia

Between 1953 and 1970°, the RNK broadcast three times a
day. First, from 5:30 am to 8:30 am; second, from 11:00 am
to 2:00 pm; and third from 5:00 pm to 11:00 pm. The broad-
cast waves were: MW918 KHz, at 326 meters and SW6090
Khz at 49 meters. During this period, the most popular pro-
grams were entertainment: Basak Drama, Chapey Dangveng
(long-handled Khmer guitar), songs, fairy tales, and talk shows.

Besides the local language in Khmer, RNK also broadcast
in six other languages: French, English, Chinese, Vietna-
mese, Lao, and Thai. Each of those foreign language
programs was aired only 15 minutes twice a day: at 7am,
and at 7pm. through MW1300KHz at 221 meters, and
SW11.940KHz at 25 meters.

On 18 March 1970, after Norodom Sihanouk, then head of
state, was toppled by Lon Nol, with the partial support of
the United States, National Radio of Cambodia was an
important tool used for downplaying Sihanouk and his regime.
The radio, in other words, was used as a mouthpiece of the
government and a propaganda tool to draw the attention of
youth to patriotic movements. It is worth noting that from
March 18, 1970 to 1972 radio broadcasting was normally
aired, despite the fact that some programs were changed
due to the political platform set forth by the new regime. But
from 1973 until the collapse of the Lon Nol regime in 1975,
the country was in turmoil and chaos, as the liberators had
occupied some parts of the country at the appeal of the
Khmer Rouge movement and the ousted Sihanouk. During
this time no new programs were produced, but only the old
ones were aired, especially the entertainment programs
such as drama, opera, and Chapey Dangveng.

“ Data collected by Chey Saphan, a senior staff of National Radio of
Cambodia, who has worked for nearly two decades since 1980s.

12



Radio Profile in Cambodia

On the other hand, during the time of the new regime, which
lasted from 1975 to 1979 (and whose leaders were accoun-
table for the deaths of as many as 1.7 million Cambodians)
the radio, was functioning normally, but only in Khmer language.
It aired three times a day, with one hour of programming
each time. The content of the programs announced the
regime's communist policy, agricultural activities, and farmers'
songs. There was no live broadcast, only recorded ones.

However, the Khmer Rouge regime, better known as the
genocide regime, could not last for long, and it was defeated
in 1979. From the liberation year onward, the radio functioned,
but in a very difficult situation as the recruited staff met
severe shortages of equipment due to the warfare that had
resulted in great destruction, while human resources were
severely limited due to the genocide, especially those in
this profession.

Chey Saphan, a senior staff of National Radio of Cambodia
has filed a brief profile of radio history in Cambodia, in which
he documented that in between 1975 and 1979 the Khmer
Rouge used the radio to mobilize the forces, and dissemi-
nate its communist policy.

“The broadcast was mainly focused on the appeals by the
Khmer Rouge leaders to the supporters and armed forces
of Lon Nol regime’ to abandon and join with them," he said,
adding that "The content of the news as well as arts focused
mainly on the propaganda of the Kampuchea Communist
Party's policy. All the programs were not live, but pre-recorded."

* Lon Nol regime was backed by the United States, between 1970 to 1975.

13



Radio Profile in Cambodia

From 1979 to 1987, the Radio of the “Voice of Cambodian
People” was budgeted only by the state. During this time
advertisements and other commercial news were prohibited.
However, by 1987, Hun Sen, who then served as chairman
of Council of Ministers, verbally announced that both the
Radio of the Voice of Cambodian People and Television
Kampuchea were allowed to air ads and commercial news.
By this time, the radio aired three times a day: 5:30 am to
9:00am; 11:00 am to 14:00 pm; and 5:00 pm to 10:30 pm,
on MW918Khz at 326 meters, and on SW6090KHz at 49
meters. The programs included: news (local and international
news), education (custom, tradition, household skills, and
agriculture), and editorials (on the political context of state
policy). Such programs and status enjoyed by the Radio of
the Voice of the Cambodian People continued until the
early 1990s.

However, over the past two decades, the information and
news are more widely broadcast and more informative than
those run by privately owned stations, and those supported
by the U.S. (in kind and in cash), such as Voice of America,
and Radio Free Asia. Radio France International has also
jumped into Cambodia.

By 1992, the United Nations Transitional Authority in
Cambodia (UNTAC) was established to ensure the imple-
mentation of the Agreements on a Comprehensive Political
Settlement of the Cambodia Conflict, signed in Paris on 23
October 1991. The mandate given to UNTAC (February 1992
to September 1993) included aspects relating to human
rights, the organization and conduct of free and fair general
elections, military arrangements, civil administration, the

14



Radio Profile in Cambodia

maintenance of law and order, the repatriation and resettle-
ment of Cambodian refugees and displaced persons, and
the rehabilitation of essential Cambodian infrastructure
during the transitional period.

During this time UNTAC laid a foundation for the change of
broadcasting style, by switching to more participative and
people oriented information, and information about the
general election process.

It was the culmination of months of meetings and exchanges
of letters between UNTAC and the incumbent administration,
with the personal involvement of the then Prime Minister of
the State of Cambodia (SoC), Hun Sen, which enabled
UNTAC to have its own voice over the air-waves of Cambodia.
For UNTAC to reach the masses of the war-ravaged country,
for UNTAC to explain to the fear-ridden and confused
populace its role in the country’s quest for peace and
democracy, for UNTAC to convince the people that the
ballot was mightier than the bullet; not only did UNTAC
have absolute control over the contents of its broadcast
programs, it had exclusive access to air-waves of its own
in order to broadcast its program as it deemed appropriate
in support of the peace and electoral process.

Discussions on the matter officially began on 30" July 1992
between Hun Sen and the United Nation’s Special Repre-
sentative of the Secretary-General (SRSG), Yasushi Akashi.
Intermittent meetings kept UNTAC’s search for air-waves
alive. Progress there obviously was, albeit at a creeping
pace. By 9" October 1992, the Deputy SRSG, Behrooz
Sadry, was in a position to write to Hun Sen, seeking the

15



Radio Profile in Cambodia

latter’'s confirmation of the duration of UNTAC’s mandate in
Cambodia:

= UNTAC would shift on MW 918 KHz radio frequency
on exclusive basis, and

= SoC would hand over to UNTAC a Philips 120 KW
radio transmitter and antenna mast for UN TAC’s
“exclusive and uninhibited use, free of charge”. UNTAC
would procure and/or install:

e Spare parts deemed necessary for the main-
tenance of the Philips transmitter, a generator,
this to be housed on a site adjacent to the
Philips transmitter,

e A provincial relay transmitter, and

e A microwave link between UNTAC’s own
studios, to be located on UNTAC premises,
and the Philips transmitter.

The results of the 1993-general elections that were organized
and conducted by the United Nations, was the basis for
forming a new and democratically-elected government.

= UNTAC, the result of the United Nations Security
Council resolution 745 (1992) of 28" February 1992,
became operational on 15" March, 1992, with Yasushi
Akashi, Under Secretary-General of the United Nations,
as the Special Representative of the Secretary-
General (SRSG). UNTAC was given a life-span of
18 months. It was the United Nations’ largest ever
peacekeeping mission, involving an outlay of around
US$ 2 billion and more than 20,000 personnel.

16



Radio Profile in Cambodia

The decision to invest in a broadcasting facility was in itself
a ground-breaking move for the United Nations. It enabled
UNTAC to have its own voice in Cambodia -- known through-
out Cambodia as “Radio UNTAC” -- to get its message
through to the people of Cambodia without interference.

On 9" November 1992, Radio UNTAC on MW 918 KHz
became a reality. Radio UNTAC operated under the Pro-
duction Unit of UNTAC’s Division of Information and Edu-
cation. The unit was entrusted with giving the peace and
electoral process audio, visual, and print support. Each of
these contributed invaluably to the process but irrefutably, it
was radio that made the greatest impact.

Chea Sundaneth, one of the program officers working for
Radio UNTACT, said that there were many different kinds
of programs aired during the period.

"The programs covered electoral process nationwide, agri-
culture, women issues, songs, dedications, household
knowledge, and culture," she said, adding "most of the staff
was highly qualified, of course with high pay, and worked
together with foreign staff and experts."

Chea Sundaneth is currently working as co-director of
Radio of Women's Voice FM 102. The contribution of Radio
UNTAC to Cambodia’s historic election of 23-28 May 1993
cannot, of course, be quantified. It is, however, the consen-
sus of all the concerned parties that its role was significant,
as reflected in the voter turn-out of some 90% of total

® By the end of 2006.

17



Radio Profile in Cambodia

registered voters, in clearly having convinced the electorate
that “your vote is secret”.

The SRSG acknowledge publicly the role played by Radio
UNTAC: “..... it was one of the most influential instruments
by which we were able to communicate the importance of
UNTAC’s mandate; in particular, that is how we were able
to convey the message that the vote of all Cambodians
would be secret”.

Radio UNTAC had an unpromising start in the early months
of the mission. But by the first quarter of 1993, it had become
a household name in Cambodia. By the time of the May 1993
election, tuning in to Radio UNTAC (broadcast in Khmer,
the lingua franca of the 9.2 million Cambodians) had become
a way of life for the people of Cambodia.

When the Constitution was adopted by the 120-member
Constituent Assembly on 21% September 1993, Radio
UNTAC'’s role in the peace process came to an end. On
22" September 1993, at 1800 hours, Radio UNTAC signed
off for the last time.

Chea Sundaneth said that the equipments were handed to
Cambodia's Ministry of Information which then shared it
with the National Radio of Cambodia.

Tan Yan, director of National Radio of Cambodia, said that
just a small portion of the total estimated $4 million radio
equipment used during the UNTAC period was handed to
his station.

18



Radio Profile in Cambodia

"UNTAC gave us only studio equipment that has been used
until today," he said, while the rest he said he was not aware
where it was taken too. Another source in the government
said on condition of anonymity that the remaining materials
were taken away by several powerful people to their
affiliated radio stations.

Besides the radio station sponsored and run by UNTAC,
others such as: Radio FM 90 established by royalist
FUNCINPEC Party, a contending party against the ruling
Cambodian People's Party -- moved accordingly to the rule
of law (introduced by UNTAC). The law states that: "To
ensure fair access to the media, including press, television,
and radio, for all political parties contesting in the election,
all newspapers,...and broadcasting media controlled by public
authorities in Cambodia shall be made available at no cost
to the special Representative for the purpose of publicity
and electoral education connected with the election”.

This initiative gave a stepping stone to the importance of
the information that linked the people's choice and the
expected services from their own chosen government. The
freedom of expression and the rights of receiving information
from different sources as accountable, fair, and equitable
were introduced during the period. The private media has
commenced their business since then.

The number of media establishments increased markedly
over the past few years, especially the radio stations in
both the capital city of Phnom Penh and other provinces
and municipalities, although the power of those stations is
limited. Radio AM frequencies were widely used in the past,

19



Radio Profile in Cambodia

but the majority of Cambodians are no longer fond of these
AM frequencies, and instead are preferring FM frequencies
as they are clearer in voice. And while audio service (radio)
is the cheapest means of accessing information, more and
more Cambodians prefer to use this media tool to print
media and TV.

After the 1993 general election, Cambodia changed to a
new era. The new constitution stipulates free speech, free
marketing, and a liberal democratic regime.

As of today, no document has been published which explains
why the government decided to open up the radio sector
after monopolizing it for so long. But, several government
officials felt that the October 23, 1991 Paris Peace Accord
and the 1993 Cambodia's Constitution were the two main
factors which led Cambodia to open up this radio sector.

In Annex 3 of the Paris Peace Agreement, it says that
"Freedom of speech, assembly and movement will be fully
respected. All registered political parties will enjoy fair
access to media, including the press, television and radio."

In accordance with this guaranty, many radio stations have
hosted a special program every morning, reading news
from various local newspapers, leaving some print media
publishers and owners upset. "l don't blame them for using
my articles for further diffusion, but | am a bit upset because
they never ask me permission to read my articles," said
Pen Samitthy, editor-in-chief of Rasmei Kampuchea, the
most influential newspaper in Cambodia.

20



Radio Profile in Cambodia

The Ministry of Information was recreated and promulgated
by a new law on 24" January 1996, and until today the
Ministry of Information runs independently from the Ministry
of Culture. The main task of the Ministry of Information is to
exclusively control and manage all the state-run media,
including radio stations -- all of which serve the government's
interest, and are mainly beneficial to the ruling Cambodian
People's Party (CPP). The Ministry of Information also runs
a bulletin, a magazine (Cambodian Magazine), television
(Television Kampuchea = TVK), and a news agency (Agence
Khmer Press = AKP).

Theoretically, the Ministry of Information is instead known
as an institution that gives information to both local and
foreign media establishments, and informs the public of any
news events. But practically, this institution works very little
for the media as a whole, except its regular work of granting
licenses for new media establishments and issuing press
cards to both local and foreign journalists who are working
or on field missions in Cambodia.

The radio articulates mostly the contents of the government's
development issues such as: meeting forums with donors,
signing ceremonies of foreign aids, visits of foreign leaders
and delegations, and vise versa, the Cambodian leaders to
foreign countries.

Last but not least, the radio never airing activities of the
government's leaders in the country such as the visits of
Prime Minister Hun Sen to rural areas, inauguration cere-
monies of schools, hospitals, bridges, and the activities of
other CPP key leaders in the government and senate, as

21



Radio Profile in Cambodia

well as a great deal of entertainment programs such as songs
and drama, with less information about demonstrations,
poverty, grievances, or the activities of the opposition
political parties.

Obviously, the activities of Prime Minister Hun Sen or Sok
An, deputy Prime Minister and Minister of the Office of the
Council of Ministers are broadcasted on a daily basis.

“The national radio of Cambodia airs every day on AM 918
KHz from 5:30 am to 22:30 pm and on FM 96 MHz from
5:00 am to 12:00 pm. The programs included the activities
of His Majesty the King, Prime Minister Hun Sen (replay of
his whole speeches), and other major political activities of
the Royal Government,” said the report of the Ministry of
Information.

Il. Radio Stations and Their Political Affiliations

Of these dozens of radio stations nationwide, the majority
or most of them are run, sponsored, and controlled by the
government in both AM and FM frequencies (run refers to
the direct execution of the programming; while sponsor
refers to the fund, whether provided by a government's
institution, a private company, or an individual; and control
refers to the influence or under the direct command of any
institution, a company, or an individual).

A senior official of Royalist FUNCINPEC party, who preferred
not to be identified, said that the reason that FUNCINPEC

" Annual report of the Ministry of Information, dated: May 25-26, 2006

22



Radio Profile in Cambodia

decided to invest in radio was to voice the party's political
program and activities for the salvation of Cambodia from
Vietnamese occupation, a move which was aimed at reaching
its goal of winning the 1993 election, and the upcoming
elections.

“The radio aired all the voices of FUNCINPEC leaders,
especially, Prince Norodom Ranariddh, who is the president
of the party," he said.

The rest, which are sponsored or partially funded by private
companies or non-governmental organizations, are limited
or restricted in their broadcasting coverage and outreach.
As already indicated in the lists of radio stations in the capital
of Phnom Penh and other provinces and municipalities,
below are the selected radio stations considered privately
owned or partially funded by non-governmental originations:

¢ Beehive Radio FM 105: privately owned by Mam
Sonando, a Cambodian national. According to his wife, Mam
Dy Phandara’, Beehive Radio FM 105 was created on
August 5" 1996, aimed at giving true, accurate information
on poverty and employment opportunities to poor Cambodians.

"My husband has created a program on Khmers help Khmers
and give information to the poor with employment opportu-
nity," she said.

The contents of the broadcast include: news, Khmers help
Khmers (job opportunities), Buddhism, songs, call-in show,

® The interview was made in October 2005.

23



Radio Profile in Cambodia

poetry, and rebroadcast of daily Voice of America and
Radio Free Asia, both in Khmer language.

¢ Women's Voice FM 102: Australia-funded program was
created in March 1999. It is one of the best equipped radio
stations in the country. It is the first women’s voice radio
station in Cambodia's history.

A group of Cambodian female journalists have joined hands
in establishing this radio station under sponsorships, mainly
by Australia, the United Kingdom and UNESCO. The main
purpose of the program is to upgrade women's rights, and
discuss gender issues after the country had suffered more
than two decades of civil strife.

The programs include: news, songs, gender issue, HIV/AIDS
awareness, and life of Cambodian women, domestic violence,
laws, and talk show.

¢ Radio France International (RFI), run by Cambodian-
French community based in Paris through FM 92, with the
supports and some programs inserted from and by French
Embassy in Phnom Penh. Radio France International was
created in March 1993, less than two years after the Paris
Peace Agreement on 23 October 1991. The service con-
centrates on Asian news and some European news. The
programs include: daily news on Cambodia, world news
report, Khmer literature, and political analysis.

¢ BBC FM 100, partially managed by British Embassy in
Phnom Penh. It is broadcasting in English.

24



Radio Profile in Cambodia

Opposition Sam Rainsy Party has twice asked the government
for a license of its own radio station, but failed.

Samrithy Duonghak®, chief of the Cabinet of the Sam Rainsy
Party said that his party has asked the government twice,
once in 1996, and another request was made in early 2000,
both were turned down by the government.

“In response to our request, the Ministry of Information said
that there is not enough frequency," he said.

Observers shared the opinions that lobby is useless unless
the leaders are committed to such openness, fearing that
the oppositions’ voices through such public airtime will
benefit the opposition party by gaining more support from
the people.

Khieu Kola, a Cambodian freelance journalist who monitors
radio broadcast in the country, said that several radio stations
were used as mouthpieces by the political parties, and that
some of those parties' members voiced their instigations,
incitements, insults, or defamations at one another, especially,
during the tense political situation.

Such statements were aired and heard in the following stations:

1. Radio Bayon FM 95, a privately owned, but linked to
Prime Minister Hun Sen

2. Radio APSARA FM 97 owned by the ruling Cambodian
People's Party

® The interview was made in February 2006.

25



Radio Profile in Cambodia

3. FM 90 of FUNCINPEC Party
4. Beehive Radio FM 105, a privately owned.

Kola, meanwhile, added that it is not a good policy to air
such insulting statements at each other; instead, he said,
the airtimes should better cover the education, tourism,
agriculture, culture, and other development contents being
practiced in developed countries, especially, in western
nations.

A Cambodian national who works for Radio Free Asia said
the government is too sensitive about the news reports aired
by non-government controlled radio stations, especially the
programs and those transmitted through Behive radio FM105
and another privately owned station, FM93.5, while the rest
are almost controlled or biased to the ruling parties.

“The recent arrests of a radio journalist and a number of
pro-human rights activists were the indirect threats to all
reporters despite they have been already released from
prison," he said, but asked not to be named.

Another reporter who works for the U.S funded Voice of
America said the government does not restrict nor ban him
from sources of information, depending upon the individual's
capability and his/her professional journalism.

"I face no restriction or any ban to sources of information,
instead | would rather say it depends on individual journalist
whether he/she is professional or not," he said, but also
asked for anonymity.

26



Radio Profile in Cambodia

Keo Sothearith, radio producer for BBC World Service Trust
(BBCWST) in Khmer language said BBCWST has hired
two local radio stations for its programs: National Radio of
Cambodia; and a private owned Phnom Penh Municipal
Radio FM 103.

"BBCWST hires the National Radio of Cambodia for two
hours per week: one hour on Wednesday and one hour on
Sunday, while on FM 103, BBCWST hires only on Sunday,
but also with two hours, " he said.

The London-based Department for International Development
(DFID) is the sponsor for radio programs of BBCWST in
Cambodia. Therefore those programs must answer to the
projects assigned by the donor, Keo Sothearith added. "As
of today, the programs focused on HIV/AIDS, health for
mother and children, and little social issue, all of which are
successful in terms of public awareness," he said.

In spite of a number of privately owned radio stations which
were allowed to operate, the Ministry of Information, in early
2005, issued a statement saying that no more radio stations
will be allowed to open due to the narrow and limited
frequencies.

"Ministry of Information has the honor to inform the public,
especially to those who wish to operate radio and TV busi-
nesses that, as of today, there have been many requests
for radio and TV operations in provinces as well as in muni-
cipalities, a considered good movement which helps contri-
bute to the development policy of the Royal Government of
Cambodia. But there are, today, too many radio and TV

27



Radio Profile in Cambodia

stations across the nation, the floating number which always
disrupt radio and TV frequencies aired and broadcast from
Phnom Penh as well as among those in the regions.™"

By the end of 2005, there were 51" radio stations across
the country, 10 of which were run by the government, 13
were privately and state-run stations, 20 were privately owned,
and 8 were run with foreign support. Of the 51 run nationwide,
20 were run in Phnom Penh and were privately owned.

lll. Legal Environment

Article 51 of Cambodia's Constitution says: "The Kingdom
of Cambodia adopts a policy of Liberal Democracy and
Pluralism. The Cambodian people are the masters of their
own country. All power belongs to the people..."

Cambodia's constitution also guarantees the freedom of
expression, of which Article 41 says: "Khmer citizens shall
have freedom of expression, press, publication and assembly.
No one shall exercise this right to infringe upon the rights of
others, to affect the good traditions of the society, to violate
public law and order and national security. The regime of
the media shall be determined by law."

Despite the fact that Cambodia's constitution guarantees
the freedom of expression, and such guarantee is repeated
in the country's Press Law which was adopted in 1995, the

' Announcement released by the Ministry of Information, dated: April
20, 2005, signed by Khieu Kanharith, minister of information, from the
ruling Cambodian People's Party.

" Annual report of the Ministry of Information, dated: May 25-26, 2006.

28



Radio Profile in Cambodia

government has instead used the criminal code to severely
punish reporters.

In just five years (2002-2006), four reporters were arrested of
and charged with defamation. Mam Sonando, radio journalist
and the owner of Beehive Radio station was twice (2003
and 2005) put in jail for his courageous airing of articles
and interviews critical of the government.

1.

On January 31, 2003, Mr. Mam Sonando was arrested
and put in jail. He was charged with incitement and
defamation on a program that coincided with an anti-
Thai riot that led to the burning of its embassy in
Phnom Penh. However, he was released on February
11, 2003 after the court found that his radio station
was not involved nor the cause of the violence. And
on October 11, 2005, Mam Sonando was arrested
and put in jail for the second time, again on defamation
charges, after he had broadcast his interviews with
Sean Peng Se, president of the Paris-based Cambodian
Boarder Committee, who criticized Prime Minister
Hun Sen for the alleged ceding of Cambodia's
territory to Vietnam.

Mr. Keo Sophoan, publisher of Ckakraval Newspaper
was arrested on Sept. 21, 2002 for defaming Prince
Norodom Ranariddh.

Mr. In Chansivutha, the editor of the daily Rasmei
Angkor, was charged along with 42 other people on
1 February, 2003 with inciting riots, inciting property
destruction and inciting looting in the disturbances of

29



Radio Profile in Cambodia

29 January, 2003. His newspaper was responsible
for setting off a wave of anti-Thai sentiment and the
editor acknowledged that he had not verified the
report he published. Mam Sonando and In Chansivutha
were released on bail on 11 February as a result of a
request to the authorities made jointly by their lawyers
and the Cambodian Human Rights Action Committee.

4. Mr. Pa Nguon Teang, radio program manager (Voice
of Democracy) was arrested on Jan. 4, 2006 for false
information and incitement that leads to violence.

On the case of Mam Sonando who was arrested and put in
jail for the second time in 2005, was charged with what he
had quoted and Sean Peng Se as telling him in the interview
that “In 1982 Mr. Hun Sen is a person who signed with
Vietham on controversial maritime border, and this means
that Hun Sen recognizes all the treaties he had illegally
made with Vietnam. In 1982, he gave Krochok Ses Island
to Vietnam. Historically, no Cambodians had given land to
(foreigner) like done Hun Sen”. The warrant also accused
Mam Sonando of using bad words against Prime Minister
Hun Sen, stating that he was guilty of “libeling and spoiling
the name of Cambodian Prime Minister Hun Sen.”

The Following are extracts of Mam Sonando’s interview
with Sean Peng Se:

Q: Mam Sonando: The country's leader seems not respecting

the October 23, 1991 Paris Peace Agreement, is there any
interest for the country, what do you think about it?

30



Radio Profile in Cambodia

A: Sean Peng Se: You are right on this matter... Unfortunately
our leader Mr. Hun Sen is a communist.

Q: Mam Sonando: The October 23, 1991 Paris Peace
Agreement is the interest of our country. For you, what would
you do in order to have this agreement re-effected?

A: Sean Peng Se: The co-presidents of Paris Peace Agree-
ment have to invite the signatories of this accord for a meeting
so as to solve the problem in Cambodia.

Legally, there is a possibility that journalists have a right to
challenge state repression, but that has never been practical
at all in Cambodia. Most of the repression and intimidation
of reporters is normally made by the high ranking officials
from the ruling Cambodian People’s Party (CPP). And such
repression and intimidation is normally made against the
anti-CPP journalists. The court does not have the possibility
to stop state repression, instead it is rather known as a
puppet of the government and it always helps and works for
the state and the CPP’s senior officials.

For instance, a defamation charge against Kay Kimsong, a
reporter for an English tabloid, The Cambodia Daily, was
upheld at the Supreme Court on August 31, 2005, with a 30
million riel fine (approximately US$7,500).

The Supreme Court upheld a previous ruling that an article
published on January 13, 2001, allegedly defamed Foreign
Minister Hor Namnong by quoting a comment, saying Hor
Namhong was a member of the Khmer Rouge. The comment
made by a source was quoted as saying that Hor Namhong

31



Radio Profile in Cambodia

was a director of Boeung Trabek “re-education” camp in
Phnom Penh in late 1977, but he insisted that he was just a
prisoner and forced into that position.

Kimsong’s article followed up on comments made on the
floor of the Senate earlier by a Senator Keo Bunthouk.
Bunthouk told the Senate that “Brother Yaem”- later identified
as Namhong — sent children and adults to be tortured at S21.

It is unclear, however, why Kimsong'’s article bore the brunt
of the defamation charge, as the Senator's comments were
originally reported in the Daily under a joint byline of another
Cambodian journalist and a foreign reporter. Hor Namhong
is a CPP senior official, deputy prime minister, and minister
of foreign affairs.

The case, however, was finally settled as Hor Namhong
decided to drop the case, following easing of political tensions
at the decision of Prime Minister to restore the country’s
reputation on “defamation lawsuits.”

There are mixed sectors of the population or particular social
strata whose political interests are not represented in media
coverage. However, it depends upon the radio stations and
media establishments whether they are biased or controlled
by any political party or act independently.

There are no sections of the population which are deliberately
excluded by state actions from their rights to freedom of
information, unlike under the genocide regime (1975 to 1979),
in which Cambodians were not allowed free access to infor-
mation, particularly, to Voice of America, and of course

32



Radio Profile in Cambodia

newspapers were not available. In contrast, the mass popu-
lation enjoys full rights to all types of news whenever they
are on air and in publications.

Self-censorship in media coverage does exist in Cambodia,
and that normally occurs in all the units of the media that
are pro-the ruling Cambodian People’s Party (CPP), that is,
TV, radio and newspapers. The owners, publishers, or
editors-in-chiefs are normally the CPP members. The self-
censorship is basically made on that political spectrum.

The self-censorship was originally instigated by warning the
owners of radio stations or editors-in-chief to be careful of
broadcasting any articles or news reporting on topics relating
to politics, especially, the affiliated media to the CPP.

Kong Sothanarith, Cambodian, a radio journalist for Radio
France International in the Khmer language, said that no
one controls the foreign radio which broadcast in Cambodia,
but local radio, especially Cambodian national radio, as well
as other local FM radios -- whose bosses are the members
of the ruling Cambodian People's Party -- are often influenced
or receive pressure from the government and the party.

“For any radio station which is affiliated to the government
or the ruling party it must abide by the party’s line with their
self-censorship,” Sothanarith said.

There is no doubt that journalists, media companies or
organizations have to fear state repression because threats
and intimidation are often used against journalists. In order
words, repression in Cambodia is also caused by the
existing laws, which are used against journalists.

33



Radio Profile in Cambodia

Article 63 of 1992 Criminal Law and Article 12 of 1995
Press Law are the problem. For instance, two Cambodian
journalists became the victims of the articles: Mr. Kay
Kimsong, a reporter of The Cambodia Daily was heavily
fined in cash, and Mam Sonando was sent to jail twice.

IV. Challenges

Despite the journalistic functioning and atmosphere in
general have been improved over the years, death threats
against reporters are still on reports. Outstandingly, the
Paris-based Reporters Without Borders (Reporters Sans
Frontieres) recently released a statement concerning the
traffic accident incurred on a radio reporter.

“Reporters Without Borders (RWB) today called for a
thorough and impatrtial investigation into a traffic accident in
which Sok Serei, one of the Cambodia correspondents of
Radio Free Asia's Khmer-language service, was knocked
off his motorcycle and seriously injured in Phnom Penh on
the evening of 13 December,” RWB said in the statement®.

"As there are witnesses who say a vehicle deliberately
struck Sok Serei's motorcycle, it would seem the authorities
should urgently explore all leads and try to identify the
vehicle involved as quickly as possible," the press freedom
organization said. "If nothing is done, the entire journalistic
community in Cambodia could feel threatened."

"At least four Cambodian journalists have received death
threats this year because of their reporting on corruption,"” it
added in the statement.

'? Statement of Reporters Without Borders, dated Dec. 15, 2006.

34



Radio Profile in Cambodia

Sok Serei was hit by a 4WD vehicle in the centre of Phnom
Penh. Some witnesses said he was struck from behind.
Others said the driver opened the door of his vehicle in
order to knock Sok Serei off his motorcycle. Sok Serei hit
his head hard against the ground in the fall which left him in
a coma over night. He continues to receive hospital treatment.

Sok Serei is known for his investigative reports into allega-
tions of corruption by government officials, which were broad-
cast by Radio Free Asia, the statement said.

The statement, meanwhile, added that Radio Free Asia's
correspondent in northeastern Cambodia, Sok Rattha (who
is better known by the pseudonym of Rattha Visal), was
also threatened by the governor of Rattanakiri province at
the end of Nov. 2006.

"He told me he wanted to verify reports before they were
broadcast," the statement quoted Sok Rattha as saying.

However, in recent years, Reporters Without Borders has
praised Cambodia’s efforts in improving the press freedom,
with which Cambodia was ranked No. 1 among the ten
ASEAN- member state, 97th of the 191-UN members.

V. Media Situation

While discussions around the radio situation are widely
debated among business people, political parties, politicians,
and experts, Khieu Kanharith, minister of information,
admitted that some difficulties remain in audio management
due to the lack of laws and regulations. He said that as of
today, no law on audio has been adopted, and therefore,
the custom and practices which have been in use since the
1980s remain valid until today.

35



Radio Profile in Cambodia

The government does not spend any money on political
advertisements on TV, radio, and print media. Instead, most
of those media establishments need support from the govern-
ment (support here basically refers to political support);
otherwise their operations will be in trouble (temporarily
halted) or the owners blamed. If they give such support, the
media establishments are secured with the flow of advertise-
ments from business owners. Therefore, they voluntarily
publish or report the positive things of the government
without getting any pay. Of course, they can get ads or
support from foreign donors and NGOs. The coverage of
media can be evaluated as being very friendly towards the
government. On the other hand, the business owners rarely
submit ads to opposition newspapers; otherwise, they are
marked as affiliated to the opposition party which will cause
disturbance to their business.

There are certain economic aspects that lead to disadvantages
for media houses. Those aspects are listed as: high taxation
on paper, and other imports of printing materials, as well as
high prices on gasoline and electricity.

VI. Assessment

Journalists or media companies are not only afraid of state
repression, but also fear the ruling political party, especially,
the CPP. The political party through its party members uses
threat and intimidation of journalists.

The topic of non-state repression is normally linked to violence,

crimes or defamation cases. Such repression executed quite
often.

36



Radio Profile in Cambodia

The state authorities do prosecute attacks against journalists
but not in the form of assassinations; instead, legal measures
or the threat thereof are now replaced because of strong
pressures and alerts imposed by the international community,
especially the local and international human rights watchdogs,
and the United States, and among the international media
watchdogs. And if the state wishes to protect journalists, then
it becomes a strong shield for them. As of today, none of the
pro-government media companies have been sued in court.

There has been no change of intimidation through non-state
repression over the past five years. However, the media
has seen slight improvement because reporters developed
professionally through many forums and training made
available to Cambodian reporters.

In general, journalism in Cambodia, especially free coverage,
as been improved over the past five years, if we compare it
media in the communist or socialist countries. Reporters
are allowed to access any information, but that depends
upon individual institutions. Often, certain ministers or senior
officials at certain ministries are not willing to give facts and
figures to reporters, and they often deny access to information
by journalists.

The media sector here is far from unexplored, and yet, there
is a general lack of information and reliable statistics regarding
owners, patrons, and, not least, the media consumers.
Traditionally, the main sources of information in Cambodia
have been the grapevine, informal channels of words of
mouth. Oral information has generally been much more
important than the written word.

37



Radio Profile in Cambodia

The general situation of freedom of media in Cambodia is a
freedom with restrictions. Press freedom is enjoyed to a
certain degree, but was paid for by a high price 15 years
ago. However, journalism remains a dangerous profession
in this country as far as suspensions, intimidation, threats,
arrests, and killings are concerned.

In general, there is no systematic repression against the
press, regardless of political alignment. Over the last five
years, there has been a steady development of the news-
papers despite many local media companies not having
sufficient money to run on their own, but instead rely on
patrons or parties (who require loyalty). The major obstacles
to free media coverage are the government officials and
Article 12 of the Press Law that spells out the point of national
security. There is no clear explanation of national security,
but that term can be easily applied or used as a pretext to
accuse or jail journalists whom they (government) don’t like
or once they discover the media company is anti-government.

The major obstacles to free media coverage are:

= Many government officials are not aware of the respon-
sible press offices and the significant role played by
the media.

= Cambodian journalists are still in low profile careers

» Threats and intimidation are still used against journalists

= Low illiteracy rate

It is noted that facts and figures are very rare, and most of
middle-ranking and even senior officials are inclined to refer
policy questions to top leaders rather than elaborate on the
answers themselves.

38






