
THE SITUATION OF THE MEDIA IN SERBIA 
 
Christiana Christova, Dirk Förger 
 
After the break-up of what used to be Yugoslavia, the region was plagued by 
wars and secessions. Naturally enough, the political system changed as well. 
While Mr Milošević’s regime had been authoritarian, Yugoslavia moved 
towards liberal democracy after 2000 under Mr Kostunica and Mr Đindić, who 
was murdered later. Under the current incumbent, Mr Tadic, who was re-
elected in May 2008, present-day Serbia is anxious to join the EU, even 
making accession one of its high-priority goals. 
 
It goes without saying that these political changes affected Serbia’s media 
landscape. While authoritarian control by government authorities that 
regularly overstepped their limits, strict censorship, and reprisals against 
journalists were common in the nineties, the transformation of 2000 changed 
many things. Moreover, the constitution of September 2000 created a legal 
framework, especially Article 50, which postulates the freedom of the media 
and the right to information about organs of the state. 
 
Serbia still has no legal code dedicated to the press, and the press council 
envisaged in 2008 has not yet been established. However, media self-control 
is now enshrined in a code. The radio landscape has been re-arranged as 
well. It is regulated in the Radio Act, the Telecommunications Act, and the 
Public Information Act. A law that will regulate advertising is being prepared 
at the moment. In addition, a radio agency called RRA was established to 
deal with developing a strategy for the sector, specifying working conditions 
for journalists, and protecting the rights of juveniles. 
 
Among the print media, Politika is Serbia’s leading daily paper at present. 
With its circulation of 75,000, it is the mouthpiece of numerous intellectuals. 
The daily with the highest circulation in Serbia-Montenegro was Večernje 
Novosti which used to support Mr Milošević’s nationalism but is now anxious 
to promote independence and pluralism. Generally regarded as a tabloid, Blic 
reported in 1996/97 that the Belgrade government had been overthrown but 
was later forced to recant by official pressure. To protest against this 
interference, Blic founded Glas Novosti which today is close to the country’s 
Democratic party. Another paper with a high circulation is Kurir, which 
appeared for the first time in 2003. Sensationalist in style and nationalist in 
tone, it is the successor of the daily Nacional. 
 
Founded as early as 1922, Borba, long regarded as Yugoslavia’s most 
reputable paper, was the official organ of the ruling communists. In 1942, 
the German occupying forces created Slobodna Vojvodina. Published at Novi 
Sad, the paper changed its name to Dnevnik in 1953 and is now highly 

http://www.kas.de/wf/en/34.5/


popular among the multi-ethnic reading public of Vojvodina. Launched in 
1997, Danas focusses on social democracy, European integration, ex-
Yugoslavia, and human rights. The papers of the Serbian Orthodox Church 
and the Patriarchate are Glasnik SPC and Pravoslavlje – novine Srpske 
patrijaršije, respectively. While the former is seen as liberal, the latter is 
dedicated to questions of faith, albeit not without a patriotic touch. 
 
More than 150 papers are published in the languages spoken by ethnic 
minorities, i.e. Albanian, Hungarian, Slovakian, Rumanian, Turkish and 
Bulgarian. Despite the provocative nature of many of its articles, Neues 
Serbisches Politisches Denken is regarded as an important publication. 
Another paper of some relevance is Republika whose articles often appear in 
international media. 
 
One of Serbia’s oldest and most renowned journals is Nedeljne Informativne 
Novine (NIN) which awards its own literature prize every year. Both the 
extremely popular weekly Politikin Zabavnik and Vreme, a journal launched 
in 1990 and highly critical in political matters, are closely linked to the 
history of Politika. Launched in 1995, Nezavisna Svetlost is seen as having a 
democratic outlook. Ekonomist leads in the economic sector, while Svet 
kompjutera is a successful special- interest magazine focussing on PCs. The 
market for women’s journals is dominated by Blic žena, closely followed by 
Hello!, a similarly-structured magazine which is the Serbian edition of the 
eponymous English journal. 
 
Since 2007, five television stations have been holding a national, and 26 a 
regional license in Serbia, a process in which those stations that used to 
support Mr Milošević had to jump high hurdles. RTS, a public-service radio 
station, controls two television channels, RTS 1 and RTS 2, as well as a 
satellite channel, RTS SAT. Although television is financed by public license 
fees, it is far from fulfilling a public mission as it does in Germany, for 
instance. Airing mostly soaps, serials, and films, the most popular private 
station is RTV Pink, which also used to support Mr Milošević in his time. 
Founded in the run-up to the elections of October 2000, B92 became an icon 
of the fight against Mr Milošević. Ten years earlier, RTV Studio B began 
broadcasting, a studiously non-partisan channel popular in the Belgrade 
region which defended its liberal outlook even against the pressure of the 
government. In 2006, Fox was added to the list; focussing on entertainment, 
it mainly broadcasts telenovelas from Latin America. 
 
In the radio sector, there are four public radio stations under the RTS roof, 
RTS Radio 1, RTS Radio 2, RTS Radio 3, and Radio Belgrade 202. Besides 
these, there are numerous private stations like Radio B92, Radio Pink, and 
Studio B, many of them subsidiaries of large TV stations. Radio Belgrade 1 
broadcasts news as well as current-issue, entertainment, and cultural 



programmes around the clock. Radio Belgrade 2 and 3 alternate between 
culture, documentaries, and classical music. Radio Belgrade 202 features 
news flashes, while B92 and Radio Pink broadcast programmes for young 
people and pop, folk, and rock music, respectively. 
 
In the communist era, Tanjug was the country’s only news agency. The 
leading agency among the non-aligned states, it maintained 48 
correspondents worldwide who covered the crisis in Cuba, the invasion of 
Czechoslovakia by troops of the Warsaw Pact, and the overthrow of 
Ceausescu. The arrival of Vreme NDA rang in an era of private, independent 
agencies in Serbia. Since 1992, the Beta news agency has been offering 
summaries of major news, bulletins, and economic and security-policy 
affairs. The next agency to be established was Fonet in 2004. 
 
Although the Radio Act bans concentration in media ownership, subsidiaries 
are employed to circumvent these regulations. The Act also prohibits parties, 
entities owned by parties, and state enterprises from establishing their own 
radio and print media. How little attention is being paid to such regulations is 
demonstrated by the practice of the Politika group. Founded around the 
Politika paper, the group was converted into a plc in the early nineties. Its 
shares were held by major state enterprises which placed their 
representatives on the board of management, thus curtailing the freedom of 
the media concerned. 
 
Next to Politika plc, WAZ has been engaged on the Serbian market since 
2001 as co-owner and –publisher of all print products offered by Politika plc. 
Mediaprint, a WAZ subsidiary, holds a license to publish the Serbian version 
of Autobild. In addition, the WAZ group holds a monopoly on customer 
journals and industrial publications. The NIN company publishes a journal 
under the same name. Also-rans include the Adria Medien Serbia GmbH, a 
joint venture between Gruner + Jahr and Sanoma Magazines International of 
the Netherlands, and the Austrian Styria Media International group. The 
takeover of Blic in 2004 gave the Swiss Ringier publishing company a 
foothold in Serbia. Novosti publishing, a joint venture between former 
employees of the Večernje Novosti paper and the state, operates two daily 
papers, ten journals, and a radio station. 
 
The leader in the radio sector is RTV Pink International, a quickly-expanding 
spin-off of the multinational Pink group. The Pink media group is owned in its 
entirety by Zeljko Mitrovic. Another heavyweight is RTV B92 which has 
meanwhile morphed into Radio Broadcasting Company B92 plc. Its largest 
shareholder is Media Development Loan Fund, which is also represented in 
Africa, Asia, Latin America, and Russia. 
 



When, after the fall of Yugoslavia, life in the region was overshadowed by 
bloody ethnic conflicts and each and every problem was given an ethnic spin, 
many media turned into instruments of warfare among the ethnic groups. 
While those media that were obedient to the regime promoted an 
authoritarian political culture, the independent media fought for values like 
ethnic tolerance, peace, cooperation, and democracy. The turning point did 
not arrive until 2000, when the DOS alliance demanded the resignation of 
the RTS leadership and many papers announced their independence. 
 
Even so, another setback followed after the murder of Zoran Đindić: in 2005, 
numerous journalists were sentenced in proceedings which the organization 
Reporters without Frontiers described as ’unfounded persecution’. In 2007, 
the journalist Dejan Anastasijevic was assassinated for his research into war 
crimes in former Yugoslavia. A new wave of nationalist mobilization triggered 
the Kosovo’s declaration of independence, and both RTS and Tanjug called 
upon all public broadcasting stations to stand up for Serbia’s territorial 
integrity. And in 2008, there were reports about hidden bombs and appeals 
to murder journalists. 
 
There is much that remains to be desired with regard to the situation of the 
media in Serbia: the democratic development that began in 2000 needs 
consolidating. Institutions and government officials should be motivated to 
speak more readily to others but a few selected media. Journalists should be 
given better legal options for in-service training, and the deployment of 
judges in media law should be promoted. It would also be desirable to 
establish a press council for the print media. Another urgent matter is to 
introduce a financing model capable of ensuring the independence of the 
public media and preventing potential interference. Privatizing many media is 
an option that should be considered to end the lack of resources which 
handicaps especially the quality media. Light should be thrown on the 
ownership situation in the media sector, and the influence of the old elites 
would have to be contained. Nor is that all, but still, it is a good thing that 
many Serbian media today define themselves by their opposition to the ’old 
regime’. The worth of such an avowal of democratic values cannot be 
overestimated. 
 
 
IN: Auslandsinformationen 2/2009, ISSN 0177-7521, Konrad-Adenauer-Stiftung e.V., 
Berlin, p.160-165 
 
 
 
 
 
 


	Schaltfläche1: 


