
Media in Croatia: Between a National Past and European 
Future 
 
Christiana Christova / Dirk Förger 
 
Croatia’s media landscape is in a state of transition, from state-controlled 
media, through authoritarian administration, towards a democratic pluralistic 
media landscape. The development of journalism has for the most part fol-
lowed the political path. In Croatia, media is subject to the constitution, 
freedom of information laws, anti-trust laws, criminal law and laws for the 
protection of confidentiality. 
 
In 2003, the electronic media law superseded the previously applicable tele-
communications law. It contains guidelines for private and public broadcast 
media. In addition, it regulates the licensing of commercial and private sta-
tions. It also forbids mergers between broadcasters and network providers. 
Ultimately, the law dictates the requirements for cross-media ownership – as 
a result of which the proprietors of broadcasting stations may not simultane-
ously own a national broadcast license and a daily newspaper with a circula-
tion of over 3000 copies.1 As a further legal guideline, the law regulates 
Croatian radio and television (HRT), the legal status, the organization, the 
management system and the control of public broadcasting. This is defined 
as a public institution, is fee-financed, and may broadcast nine minutes of 
adverts per hour. The HRT is divided into three organizational units: Croatian 
radio (HR), Croatian television (HTV), and music production (MP). The lead-
ing entities of the HRT are the programming board, the HRT management 
board, and the director general.2 
 
The programming board occupies a central position, representing the inter-
ests of the public.3 It is crucial in determining programming and appoints key 
figures such as the directors general of television and radio. The program-
ming board has eleven members, appointed by parliament on the basis of a 
list of candidates created during an open competition in which citizens, insti-
tutions and non-governmental organizations may take part.  
 
Croatia, an official candidate for entry to the EU since June 2004, is endeav-
ouring to implement EU media legislation. In June 2007, the 10th chapter of 
EU membership negotiations (information society and media) was opened. In 
the last progress report of November 2008, there was positive mention that 
Croatia had brought her broadcasting laws into line with European regula-

                                                 
1 Cf. Mladen Kovačević, Croatia p. 229–31. 
 
2 Cf. Hrvatska Radiotelevozija (ed.), Organization of Croatian Radio and Television. 
 
3 Cf. Mladen Kovačević, Croatia p. 201. 
 



tions.4 Thus the law on electronic media implements the Audiovisual Media 
Services Directive (previously: Television Without Frontiers Directive), in that 
it regulates the cross-border traffic of media products.5 
 
The most widely-read daily newspaper in Croatia is 24 sata (”24 Hours”). The 
newspaper is produced in tabloid format and is read by around 800,000 peo-
ple – which amounts to 20 percent of the population. The Vecernji List 
(”Evening Paper”) reaches 540,000 readers, mostly Croatian professionals. 
Since the first edition in 1959, the Vecernji List has grown to be one of the 
most widely-read newspapers in Yugoslavia, with a focus on fashion and 
sport. In the 90s, it belonged to supporters of Tudjman, but later switched to 
a government-critical stance. Today, it is known for its good-quality investi-
gative journalism as well as its predominantly neutral stance with an occa-
sional nationalist bias. 
 
A strong competitor of this newspaper is the Jutarnji List (”Morning paper”), 
which was launched in April 1998. The Jutarnji List is read predominantly by 
educated men aged 30–39 – frequently also in the workplace. By contrast, 
24 sata is mostly preferred by young people under 29. The newspaper Slo-
bodna Dalmacija (”Free Dalmatia”), which reaches 220,000 readers, was first 
published in 1943. The first edition was published by Tito’s partisans during 
the period of Italian occupation. At the beginning of the 1990s, the newspa-
per distinguished itself as one of the media outlets with the fewest political 
ties and greatest independence. In May 2005, the newspaper was privatized 
once again and sold to the WAZ-EPH group. A further newspaper is the lib-
eral, left-wing Novi List (”New Paper”), which was one of the few newspapers 
in the 90s to take a stance that was critical of Tudjman. 
 
Along with these major Croatian print products, there are also products in 
minority languages: in Italian there are La voce del popolo, Panorama, Arco-
baleno and La batana, in Czech there are Jednota, Detsky koutek, Prehled 
and Cesky lidovy kalendar. There are also products in Hungarian (Uj Magyar 
Kepes Ujsag), Ukrainian (Nova Dumka), Serbian (Novosti, Identitet), German 
(Deutsches Wort), as well as Hebrew (Ha-kol).6  
 
In Croatia there are 21 licensed television broadcasters, of which only two 
are financed and controlled subject to public law; all others are private sta-
tions (as of 2008).7 Alongside the two television channels under public con-
trol, HTV1 and HTV2, there are two private broadcasters with nation-wide 
                                                 
4 Cf. European Commission (ed.), Audiovisual policy and prospective new members of the EU 
http://ec.europa.eu/avpolicy/ext/enlargement/index_en.htm  [23.10.2009]. 
 
5 Cf. European Commission (ed.),Croatia 2008 Progress Report Brussels: European Commission, 2008), p. 37. 
 
6 Cf. Mladen Kovačević, Croatia p. 216. 
 
7 Cf. RepublicofCroatia, Central Bureau of Statistics (ed), Radio and Television Broadcasting, 2008. http://www.dzs.hr/default_e.htm 
[23.10.2009]. 
 



licenses: Nova TV and RTL. Around 30 per cent of the output is accounted for 
by domestic Croatian productions.8 The content of RTL Televizija is oriented 
towards that of parent company RTL, but also uses a number of in-house 
productions. 
 
In Croatia, there are 146 radio stations, four of which hold a national license. 
At the last count, 16 stations held regional and 126 held local licenses (as of 
2008).9 In contrast to its dominant position in television, the HRT is not fore-
most in radio broadcasting. The top position is held by talk radio station 
Narodni Radio (”People’s Radio”), followed by the public HR1and the music 
station Otvoreni Radio. As with television, there is also a range of private 
stations, some commercial and some owned by non-commercial organiza-
tions or institutions, such as universities or the Catholic Church.10 
 
In 1999, Tudjman’s last year in government, the state still controlled a ma-
jority of the media, including distribution houses.11 Even in 2003, the state 
share of media companies still amounted to 82 per cent. Today, print media 
are required by law to pass data about the ownership structure, number of 
customers and sales to the chamber of commerce.12 This requirement is 
however limited to the number of copies printed, and not actual sales. But 
not only are media sales statistics still not transparent enough; the exact 
property situation also suffers from inadequate transparency. As far as can 
be ascertained, 75 per cent of print media is owned by foreign investors. A 
dominant role is played by the WAZgroup, which has been part of a joint en-
terprise with Europapress Holding (EPH) since December 1998.13 The Aus-
trian company Styria Medien AG also owns a range of titles. 
 
Although the programming board, as the most important agency of public 
media in Croatia, is not officially supposed to hold any political ties, political 
pressure on public institutions can nonetheless not be ruled out.14 After all, 
Croatian media have only been able to develop without major limitations 
since the year 2000. Several commentators are of the opinion that there is 
still major state influence on public television.15 The OSCE (Organization for 
Security and Co-operation in Europe) criticizes the political dependence of 

                                                 
8 Cf. Central European Media Enterprises (ed.) Nova TV. http: //www.cetv-net.com/en/tv-stations/nova-tv-hr.shtml [23.10.2009]. 
 
9 Cf. RepublicofCroatia, Central Bureau of Statistics (ed.), Radio and Television Broadcasting, 2008. http://www.dzs.hr/default_e.htm 
[23.10.2009]. 
 
10 Cf. Ebenda. 
 
11 Cf. Malović, Croatia, p. 132. 
 
12 Cf. Aidan White, European Federation of Journalists (ed.), Media Power in Europe: The Big Picture of Ownership (Brussels: European Federa-
tion of Journalists, 2005), p. 34. 
 
13 Cf. Westdeutsche Allgemeine Zeitung (ed.), Kroatien, http://www.waz-mediengruppe.de/Kroatien.26.0.html?&L [23.10.2009]. 
 
14 Of note is the legal amendment proposed in 2003 whereby candidates for the programming board would be nominated by political parties 
instead of society. this would have been a backward step in the independence of the programming board. 
 
15 Cf. Simone Schlindwein, Zwischen Propaganda und Kommerz (Berlin: n-ost, 2007), 60. 
 



the HRT programming board.16 Although the members of the programming 
board are nominated by socially relevant groups, they still have to be se-
lected by parliament. Thus they remain dependent on the prevailing political 
majority: “This clearly leaves a lot to be desired in terms of transparency”17.  
 
Along with coming to terms with communism and nationalism, ethnic ques-
tions are a great problem in Croatia. In 2005, the Helsinki Committee re-
ported in HTV various cases of hate speech against the Serbian minority. 
There were also complaints from Serbian journalists about limitations on 
their conditions of employment. Furthermore, repeated complaints were 
made public from Muslim journalists who felt held back in their professional 
development. However, the Open Society Institute announced that the gov-
ernment as well as the media and the public have become more tolerant as a 
whole. Public discussions about controversial topics are once again possible. 
 
Thus, overall it can be said that a positive development has taken place since 
2000. However, as in many countries in south east Europe, further changes 
remain necessary. There may be clear rules, in accordance with European 
standards, to protect the freedom of expression, but the provisions of anti-
trust legislation are insufficient to prevent concentration in the media.18 The 
regulations concerning the institutional composition of the leading entities in 
public television also do not exclude state influence: on the contrary, they 
encourage it. The majority of local media is financed by local or regional po-
litical structures. In this respect, political influence on these aspects of the 
media is structurally deep-rooted. In the November 2008 EU progress report 
on Croatia, it was consequently established: “Nevertheless, some interfer-
ence in the media landscape by mainly economic and political interest groups 
has continued.”19  
 
The background sketched here emphasizes the need for targeted improve-
ment of individual aspects of the Croatian media landscape. This includes the 
foundation of a press board, increasing the political independence of public 
radio, and the promotion of democratic understanding in the field of political 
communication, to prevent encroachments on media freedom in cases of un-
favourable coverage. In addition, measures must be initiated to guarantee 
media independence in smaller localities. Only in this way can the influence 
of the local administrative elite be limited. Only once these steps have been 
implemented will journalists in Croatia be able to join their colleagues in 
other countries in making a full contribution to society. 

                                                 
16 Cf. Mladen Kovačević, Croatia, p. 228. 
 
17 OSI, Croatia, p. 450 
 
18 According to a joint study by the Universities of Dubrovnik and Zadar and the Binoza media company, WAZ and Styria Medien AG own 
around 90 per cent of daily newspapers in the country. 
 
19 European Commission (ed.), Croatia 2008 Progress Report (Brussels: European Commission, 2008), p. 37. 

 



 
IN: Auslandsinformationen 11/2009, ISSN 0177-7521, Konrad-Adenauer-Stiftung 
e.V., Berlin, p.107-112 


