
17

Frank Windeck

There are several difficulties when analyzing political 
communication and new media in Sub-Saharan Africa. 
The sheer size of the region and the concomitant political, 
religious, linguistic and cultural heterogeneity this entails 
make it almost impossible to make any kind of generaliza-
tions, since these differences necessarily result in political 
methods and behaviors that can, and do, vary greatly from 
one country to another. While, in the event of a political 
crisis, one state may aspire to implement a professional 
communications concept, the answer in another may 
be to mobilize troops. Furthermore, there are very few 
scientific studies examining this issue, while statistics are 
often outdated and sometimes difficult to verify. Thus, any 
attempt to provide an overview must concentrate on a 
small select number of countries by means of an example, 
without claiming to depict all aspects of the situation. 
Nevertheless, trends are evident and similar behavioral 
patterns can be discerned in the regional context. 

Political communication in Africa

In a Westernized democratic state, the media take on the 
role of the fourth power. They control those in power and 
report to the citizens. This demands a certain degree of 
institutional independence from the political system. In 
reality, however, there is a clear interdependence between 
the media and political systems. This lies in the trade-off 
inherent in the systems of both sets of players, in the 
course of which information from the political system is 
exchanged for coverage in the media system, and vice 
versa. The media is dependent on the supply of information 

Frank Windeck runs 
the Konrad-Adenauer-
Stiftung’s media pro-
gram for Sub-Saharan 
Africa with its office in 
Johannesburg.

Political communication 
in Sub-Saharan Africa and 
the role of new media



18

from politics, while politicians are dependent on the media 
conveying their message to the electorate.1 Political 
communication not only serves as a political means, it 
is effectively the motor in the decision-making process 
and thus “… itself also politics.”2 As a result, the media 
represent a permanent process that continually influences 
politics – not only during the election period, but generally, 
at all times and everywhere. 

If one proceeds from the assumption that the political 
system in a country influences the media system in that 
country, this means that the various African political 
systems are accompanied by different kinds of media 
systems with various interpretations of freedom of speech 
and press freedom. This is coupled with the dependence or 
independence of governments and other factors that can 
influence an individual media system. Such varied political 
and media systems mean that political communication also 
differs from one country to the next, both in its intensity 
and form and the methods employed. Primarily, it is the 
players involved that can be seen as the constant. While 
these vary in terms of the means selected and the intensity 
of their presence within the respective system, as a rule 
they are involved in all of the different systems. 

Players in communication have changed

As the traditional transmitters of political communication in 
a triangular system, the political parties are in one corner 
(headed by the governing parties). In reality in Africa, 
following many years of governing responsibility, these 
are often identical with the state and the administration, 
which controls state broadcasters. The media represent 
the second cornerstone in the communication triangle. 
They act as intermediaries between the parties and their 
message on the one hand, and the electorate as the recip-
ients on the other. In addition to this mediating role, they 
also communicate in their own right, either through active 
communication, e.g. in the form of political commentary 
or editorials, or through targeted questioning in interviews 
with representatives of political parties and representatives 

1 |	 cf. Otfried Jarren and Patrick Donges, Politische Kommunika-
	 tion in der Mediengesellschaft, 2nd edition, 2006 on the 
	 various models of political communication. 
2 |	 ibid, 22. 



19

of the government, with whose help they control the quality 
of the communication. The citizens themselves complete 
the triangle of political communication, in the first instance 
merely as passive recipients. Their communication occurs 
only on the micro-level, when discussing politics and 
attempting to convincingly convey specific 
opinions. This passive recipient position has 
changed over the last few years on account of 
interest groups in civil society (some of which 
are more strongly anchored than others), 
strengthening organized public participation. 
The introduction of the Internet (in particular 
Web 2.0) and mobile telecommunications in Africa at the 
beginning of the millennium has significantly altered this 
communication structure. The original structures have 
shifted from a “top-down approach” to a polycentric 
communications system. Thus, it can be said that political 
communication by the population is greater today that the 
mere expression of will in polls. The new technologies have 
promoted citizens’ position to that of equal partners in the 
communications structure. 

Technical developments heralded change

However, the hopes pinned on the rise of the Internet 
have not come to fruition. Speculation that Africa’s 
political systems would alter due to increased use of the 
Internet, facilitating greater participation in the democratic 
process and democracy, were premature. High Internet 
costs coupled with slow connections and a lack of IT 
knowledge meant that only a small elite were able to 
surf the net, transforming the Internet into a luxury good 
whose potential is only now slowly beginning to develop, 
almost 15 years after its introduction. Crippling regula-
tions in individual countries are gradually being replaced 
and new intercontinental high-capacity connections are 
being introduced throughout the entire region. This has 
already resulted in faster connections in many countries 
in Sub-Saharan Africa. Prices, meanwhile, are decreasing. 
Further progress in these two aspects can be expected over 
the next few years. This will allow for the development 
of new user groups and significantly better applications. 
Cell phones, meanwhile, never encountered these kinds of 
initial problems in Africa. 

In a Westernized democratic state, 
the media take on the role of the 
fourth power. They control those in 
power and report to the citizens. This 
demands a certain degree of institu-
tional independence from the political 
system. 



20

Various factors must be fulfilled in order for an innovation 
to be adapted by the population. These include a high 
perceived benefit in the use of the new product, lack of 
complexity of the product and high compatibility.3 Unlike 

the Internet, cell phones featured all of these 
characteristics. The lack of landline services 
meant that cell phones were often the only 
available means of communication. They 
are straightforward to use and the compa-
rably inexpensive handsets needed only to 
be connected to a power source, such as a 

car battery. Unlike Internet connections, mobile phones 
brought huge benefits in Africa, which explains their 
massive success. Additional incentives for the acceptance 
of cell phones were factors of observability and testability. 
The first cell phones were used in public long-distance 
call shops. This was how many people in Africa first came 
into contact with cell phones, and were able to try them 
out themselves for the first time. One could argue at this 
juncture that this is also the case with respect to Internet 
cafés. However, one must keep in mind that it was, and 
still is, considerably easier to purchase a cell phone in 
Sub-Saharan Africa than it is to set up a fast Internet 
connection. In many countries in the region, the number 
of cell phones already exceeds the number of landline 
connections. 

The third phase in the development of new media in the 
region, the introduction of Web 2.0, will result in the partial 
fusion of these first two waves. Online services such as 
Facebook and Twitter and an active blogger community 
have made the Internet interactive, facilitating a form of 
democratic participation that has been hoped for since 
before the turn of the millennium. The other side of this 
new development is the merging of web content and cell 
phone functions into hybrid systems. Nowadays, there 
are various new functions available besides the classic 
cell phone capabilities of calls, SMS, photo and video. 
Providers such as South African company MXit enable SMS 
services via Internet-capable cell phones at a fraction of 
the normal price and also provide web applications such 

3 |	 cf. Everett Rogers, Diffusions of innovations (New York: 
	 2003) on the diffusion theory.

Thus, it can be said that political 
communication by the population is 
greater today that the mere expression 
of will in polls. The new technologies 
have promoted citizens’ position to 
that of equal partners in the commu-
nications structure.



21

as chatrooms for both PC and cell phone.4 This means that 
content and functions are now available to a user group 
that can no longer be described as an elite and, as such, 
is becoming increasingly important for the democratic 
development and political communication in the countries 
of Sub-Saharan Africa.5

The main advantage of the current devel-
opment is that the services are interactive. 
New media facilitate (theoretically at least) 
direct exchange between all participants in 
the triangle of political communication. This 
can take place on discussion platforms in 
traditional media or via social media such 
as Facebook. The hoped-for communication 
with those in power is now technically feasible, but has 
nevertheless not yet been achieved in many countries in 
Sub-Saharan Africa. How far removed the region still is 
from a satisfactory level of democratization of political 
communication can be seen in the controversial Kenyan 
presidential elections of 2007. 

Case study 1: Kenya’s election in December 2007

The parties

The use of new media as a means of political communi-
cation was nothing new for the East African country in the 
Kenyan presidential elections in December 2007. Even 
before the election in 2002, the major parties and some 
individual politicians had an online presence. The obvious 
advantage of direct communication with the voter was 
readily accepted, as the Kenyan media were, and are, for 
the most part, partisan and aligned along ethnic or political 
boundaries. Indeed, many forms of media, in particular 

4 |	 cf. the provider’s homepage: http://www.mxitlifestyle.com/ 
	 (accessed April 5, 2010).
5 |	 In South Africa in 2008, around 3.5 million Internet users 
	 had their own connection, while just under 45 million South 
	 Africans (90 percent of the total population) had their own 
	 cell phone. At the same time in Kenya only 407,000 people 
	 had their own Internet connection. Slightly fewer than 3.5 
	 million Kenyans used Internet cafés and similar facilities to 
	 go online. In comparison, more than 16 million Kenyans 
	 owned their own cell phone. Source: http://www.itu.int/
	 ITU-D/ICTEYE/Indicators/Indicators.aspx# (accessed 
	 April 5, 2010).

Nowadays, there are various new 
functions available besides the classic 
cell phone capabilities of calls, SMS, 
photo and video. Providers such as 
South African company MXit enable 
SMS services via Internet-capable cell 
phones at a fraction of the normal price 
and also provide web applications 
such as chatrooms for both PC and 
cell phone.



22

radio stations that broadcast in the local language, are 
even owned by politicians. The new media trend continued 
in 2007. Again, all of the parties used the opportunity to 
present themselves. Those expecting deeper insights, 
hoping for an interactive discussion of the political objec-
tives or even seeking party political support for democracy 
and development, were disappointed. The parties in 
Kenya, a structurally weak state and, as such, particularly 
dependent on the leadership, promoted a personality cult 
on their party political and candidate web pages, thereby 
continuing their standard political approach in the online 
sphere. A visit to the official websites of the eight main 
candidates quickly made clear the kind of Internet-based 
political communication the parties in Kenya had in 
mind. While attempts were made to target young voters 
with online content, the parties and candidates were not 
interested in any form of real communication with the 
electorate. None of those involved provided interactive 
functions: only half had an e-mail feature and only two 
published their e-mail addresses; five of the sites stated a 
contact phone number. Evidently, those responsible were 
not entirely convinced of the benefits of online communi-
cation.6 This use of the Internet as a party voting machine 
is, however, not a peculiarly Kenyan phenomenon, but is 
found in the majority of the countries in the region. 

Another characteristic of these party sites is their inherent 
‘expiry date’. None of the eight Kenyan candidate websites 
was maintained and updated any longer than just after 
the actual election date. All bar one have now disap-
peared from the Internet. Short-term political calculations 
are given priority over the long-term voter base in many 
countries in Sub-Saharan Africa. This can also be seen in 
digital election campaigns, as a mirror image of the party-
political reality. The parties become very active just before 
the elections, introducing typical campaign measures. After 
the election, however, the parties very soon return to the 
autocratic patterns that dominated prior to the election. 
Kenya’s elections in 2002 and 2007 are exemplary of this. 

6 |	 cf. on the use of new media by the Kenyan political parties: 
	 George Nyabuga and Okoth Fred Mudhai, “Misclick on 
	 Democracy: New Media Use by Key Political Parties in Kenya’s 
	 Disputed December 2007 Presidential Election”, in: Okoth 
	 Fred Mudhai, et al. (eds.), African Media and the Digital 
	 Public Sphere (New York: 2009), 41 - 57. 



23

Traditional media

The traditional media in Kenya means a diverse and 
complex media landscape. In addition to the state broad-
caster, there are a number of private media companies 
operating in print, radio and television, as well as online 
versions of these media; some are even successful in the 
international arena; one example is Nation Media Group. 
Unfortunately, the Kenyan media were unable to use these 
highly positive conditions to expand their 
independence. On the contrary: in the course 
of the last few years, the country’s media 
have increasingly turned to specific political 
camps. Now, the individual media companies 
can be allocated either to certain parties or 
are owned by specific politicians. This leads 
to self-censorship, partisan reporting and, 
ultimately, to a widespread loss of credibility among the 
population, as was the case with the state KBC (Kenyan 
Broadcasting Corporation), which is widely seen as the 
government’s mouthpiece. The major media companies 
produce content in the two national languages, English 
and Swahili. In addition, as mentioned previously, there 
are also radio stations that broadcast in one of around 100 
local dialects, as well as local media at the municipal level. 
Despite the problems outlined here, given the circum-
stances, the media’s reporting in the run-up to the election 
was balanced and endeavored to provide the electorate 
with comprehensive information. 

New media as the voice of the people

As outlined above, there are considerable impediments 
to Internet use in Africa. In addition to the technology, 
the user must have the requisite financial means to be 
able to afford an Internet connection. In June 2009, this 
applied to just 3.3 million users in Kenya - around 8.6% 
of the population. This places Kenya seventh in terms of 
Internet use in Africa.7 What is particularly surprising is 
the large number of bloggers. They obviously come mainly 
from the large – and growing - Kenyan middle class. On 

7 |	 Source: http://www.internetworldstats.com/stats1.htm#
	 africa (accessed March 10, 2010).

Unfortunately, the Kenyan media were 
unable to use these highly positive 
conditions to expand their indepen-
dence. On the contrary: in the course 
of the last few years, the country’s 
media have increasingly turned to 
specific political camps.



24

the one hand, they can afford the expensive technology, 
including an Internet connection, and on the other, have 
enjoyed an above-average education. The various blogs 

are at times extremely detailed and show 
that the new technologies do indeed make 
more democracy, transparency and civic 
participation possible. An example is the blog 
“Mzalendo”, the objective of which is greater 
control of the parliament. The trigger for this 

was an increase in expenses allowances for members of 
parliament in 2003. Two individuals wanted to find out the 
background behind this increase and know more about 
the working processes of Kenyan members of parliament. 
They started the project in 2006. Since then, the website 
has been growing continually and now encompasses the 
work of parliamentary committees and parliamentary 
proposals.8

 
Cell phones have had an even greater effect on the Kenyan 
market. With 11.7 million users in 2008, more than 30 
percent of the population owned a cell phone – and growing 
rapidly. SMS campaigns are thus the order of the day and 
are used intensively by all players in political communi-
cation, particularly during the election period. However, 
there is a downside to this seemingly good news, as the 
use of new media in the Kenyan election and following the 
publication of the results showed.  

The electoral result and the reactions of 
players in political communication

When the electoral commission published the official results 
on 30 December 2007, three days after votes were cast, 
unrest brewed across the country, resulting in the death 
of more than a thousand people and 700,000 displaced 
persons. The highly complex situation was characterized by 
very rapid developments and the inability of the majority 
of players to cope. The government reacted the very same 
day, banning all live reports on radio and television. Most 
channels had implemented the ban by the evening. The 
country was hit by a kind of media blackout. The major 
media companies not only complied with the ban, they 

8 |	 http://www.mzalendo.com/about/ (accessed March 10, 
	 2010).

Cell phones have had an even grea-
ter effect on the Kenyan market. With 
11.7 million users in 2008, more than 
30 percent of the population owned a 
cell phone – and growing rapidly.



25

Within a very short space of time, 
Kenya’s bloggers assumed the role of 
reporters, at times employing highly 
unusual methods. The bloggers used 
information provided to them via SMS 
from all over the country to enrich 
their content. “Ushahidi” (Swahili for 
“testimony”) alone, set up on 9 Ja-
nuary 2008 in response to the lack 
of media coverage, reached almost 
45,000 users within just a few days.

went a step further. Fearful of a second Rwanda, the major 
media companies restricted their reporting to repeated 
calls for peace and non-violence, sometimes even in 
concerted action. The management echelons of the media 
were haunted by the specter of the Rwandan broadcaster 
Radiotélévision libre des milles collines (RTLM). In 1994, it 
had systematically called for the murder of members of the 
political and ethnic opposition in the country, 
inciting genocide against the Tutsi. While 
journalists were praised for their repeated 
and widespread calls for national unity, the 
media nevertheless neglected their task as 
the fourth state power. There were barely 
any informative reports on the unrest. The 
instigators remained anonymous. Kenyan 
journalists were subsequently openly criti-
cized for this lapse into self-censorship.9 

The small radio stations that broadcast in the local language 
paint a very different picture. Some of these stations were 
suspected of inciting hatred between the ethnic groups. The 
popular talk shows provided citizens with an opportunity to 
express their opinion, live on air. Many callers used this to 
badmouth their unpopular neighbors from other tribes or to 
actively call for violence. While the responsible managers 
later provided assurances that they quickly cut off these 
calls, ordered the presenters concerned to restore order or 
even cancelled programs entirely, the reality was in some 
instances quite different. In this situation of escalating 
physical and verbal violence, with a range of parties 
forming along ethnic boundaries, highlighting the question 
of the winner of the election and a media system locked 
between prohibition and self-censorship, the new media 
developed an unforeseen power. At that point in time, only 
around 5% of Kenyans had their own Internet connection. 
However, the use of the Internet increased exponentially 
when the government issued the live broadcasting ban. 
This reflects the population’s huge thirst for up-to-date 
and impartial information. Within a very short space of 
time, Kenya’s bloggers assumed the role of reporters, at 
times employing highly unusual methods. The bloggers 

9 |	 cf. the country report by Reporters without Borders: “How 
	 far to go? Kenya’s media caught in the turmoil of a failed 
	 election”, http://www.rog.at/berichte/landerberichte.html 
	 (accessed March 12, 2010). 



26

used information provided to them via SMS from all over 
the country to enrich their content. “Ushahidi” (Swahili for 
“testimony”) alone, set up on 9 January 2008 in response 
to the lack of media coverage, reached almost 45,000 
users within just a few days. Here, outbreaks of violence 
as well as attempts to put a stop to the violence were 
reported via Internet and cell phone. The makers of the 
website turned the information collected into an interactive 
map.10 Thus, thanks to “Ushahidi” individual cases were 
documented by a central body, and violence was given a 
face, since the other reports, based solely on figures, were 
supplemented with photographs, videos and text. This 
made it easier to illustrate to the international community 
what was really happening in the country. The project was 
so successful that the concept, as well as the open source 
software developed by the makers, has been used several 
times around the globe, inter alia to document xenophobic 
attacks in South Africa in 2008 and following the earth-
quake in Haiti in January of this year. 

However, the new media in Kenya was also used to call 
for violence against other ethnic groups. This trend began 
some time before the election. In December 2007, the 
Kenya National Commission for Human Rights published 
a report in which it expressed its concern regarding this 

matter. During the crucial phase of election 
campaigning the number of mass-SMS 
with political contents increased, until, at 
the outbreak of violence, messages were 
being sent almost once per minute. The 
content of these messages grew increas-
ingly aggressive and violent.11 Given the 
situation, the government wanted to shut 
down the SMS services of the market leader, 

Safaricom. However, Safaricom successfully convinced 
the government not to, and instead sent calls for peace 
to its nine million customers. The ‘blogosphere’ was also 
hit by propaganda and hate speeches. The popular site 
“Mashada.com” had to shut down its forum because the 
makers were simply unable to cope with the volume of 

10 |	cf.: http://www.ushahidi.com (accessed March 12, 2010).
11 |	cf. BBC World Service Trust, “The Kenyan 2007 elections and 
	 their aftermath: the role of the media and communication” 
	 (April 2008).

The Kenyan example clearly illustra-
tes that popular journalism and new 
media can be an important tool to 
support democracy and transparency 
in developing countries, particularly if 
the media are caught between press 
freedom on the one hand, and pre-
mature self-censorship on the other 
while party politics are tied up in 
trench warfare.



27

The communication usually carried 
out by free media is thus extreme-
ly weak. The traditional mass media 
are firmly under government control, 
shifting the communication structure 
towards the mere communication of 
statements.

ethnically controversial comments.12 The Kenyan example 
clearly illustrates that popular journalism and new media 
can be an important tool to support democracy and trans-
parency in developing countries, particularly 
if the media are caught between press 
freedom on the one hand, and premature 
self-censorship on the other while party 
politics are tied up in trench warfare. At the 
same time, the example of the presidential 
election in 2007 also highlights the limits 
of popular journalism and new media. The uncontrolled 
dissemination of opinions in discussion fora and political 
propaganda sent via mass-SMS provide new options for 
those powers that serve not democracy but only personal 
interest. Filtering the content of SMS is a balancing act that 
can also have negative effects on society, since it can affect 
issues of freedom of speech, as well as other fundamental 
freedoms.

Nevertheless, measures of this kind must be carefully 
reviewed and used to prevent the radicalization of society 
and the escalation of violence this can entail. This is, of 
course, only possible on the basis of careful legal checks 
that take account of issues relating, for example, to restric-
tions on freedom of speech. 

Case study 2: The Zimbabwean election of 2008 

While even for the Kenyan media there are certain limita-
tions, the situation for journalists in Zimbabwe is even 
more challenging.13 Since the governing ZANU-PF party 
lost the constitutional referendum in February 2000, 
marking the first ever electoral defeat for Robert Mugabe, 
the government has done everything within its power to 
prevent the recurrence of such events. New laws intro-
duced in the interim period have placed restrictions on a 
large number of human and civil rights, including press 
freedoms and freedom of speech, as well as the citizens’ 
right to unrestricted access to information. 

12 |	cf. ibid, 11. 
13 |	In 2008, Kenya was ranked 97 for press freedom, while 
	 Zimbabwe was placed 151 of a total of just 173. cf.: 
	 http://www.reporter-ohne-grenzen.de (accessed April 2,
	 2010).



28

The governing ZANU-PF relied mainly 
on the website “Newsnet”, which pur-
sued the government’s information 
policy on the Internet as part of the 
ZBH. “Newsnet” treats the electorate 
as a passive target group. Interactivity 
and dialogue are secondary.

Traditional mass media: 

The consequences for the Zimbabwean media landscape 
and for political communication were and continue to be 
serious. A number of restrictive media laws, persecution 
of journalists, the closure of several critical newspapers as 
well as the restructuring of Zimbabwe Broadcasting Holding 
(ZBH) into a traditional state broadcasting company with 
an absolute national monopoly, both in radio and TV, 
resulted not only in a very one-sided media landscape, 
but also in a one-sided communication structure. While 

the communication triangle described at the 
outset still exists in Zimbabwe, the condi-
tions have changed markedly. While there 
are still two independent newspapers, they 
have very little scope for action. The commu-
nication usually carried out by free media is 
thus extremely weak. The traditional mass 

media are firmly under government control, shifting the 
communication structure towards the mere communi-
cation of statements. Expressed in figures, this means 
that e.g. Zimbabwe TV (ZTV), Zimbabwe’s only television 
station, dedicated 80 percent of electoral reporting prior to 
the vote in March 2008 to the activities of the governing 
party, while ZBH’s two radio stations focused as much 
as 84 percent of reports on the governing party.14 This 
approach is not unusual in Zimbabwe, but was particularly 
prevalent during the previous election periods. In the run 
up to the run-off ballot on 27 June 2008, all reports about 
the opposition were banned from state-run media. The 
state media not only undermined journalistic standards 
but also spread untruths and hate speeches against the 
political opposition. This entailed a conscious disregard of 
the law, for which those responsible were never called to 
account. In this context it is hardly surprising that political 
communication in the traditional Zimbabwean media runs 
along political camps. The journalists on both sides are 
irreconcilable, indeed hostile, as expressed in an unusually 
aggressive language. Impartial journalism is the exception 
rather than the rule; there is no scope for political criticism. 
Accordingly, independent media have very little influence 

14 |	Comprehensive analysis can be found in: Media Monitoring 
	 Project Zimbabwe: The Propaganda War on Electoral 
	 Democracy, A Report on the Media’s Coverage of Zimbabwe’s 
	 2008 Elections (Harare: 2009). 



29

Of course, election supervision via SMS 
also has its weaknesses. The example 
of Sierra Leone clearly illustrates that 
the entire supervision system can be 
crippled simply by shutting down the 
mobile phone system.

on political communication. However, the state media have 
lost a great deal of trust among the population on account 
of their blatant partisanship.

Meanwhile, independent reporting is taking place via other 
channels, such as on the radio station “South West Radio” 
which broadcasts on shortwave from abroad15. 

The parties:

Similarly to Kenya, the parties in Zimbabwe use new media 
to communicate with their voters. Internet sites, blogs, 
social networks and cell phones were used by both sides 
during the election campaign.

The governing ZANU-PF relied mainly on the website 
“Newsnet”, which pursued the government’s information 
policy on the Internet as part of the ZBH. “Newsnet” treats 
the electorate as a passive target group. Interactivity and 
dialogue are secondary. Patriotic propaganda 
stories took centre stage during the freedom 
fighting. These news items were intended 
to show who was worthy of the people’s 
support. The opposition was portrayed as 
being counter-revolutionary and described 
as enemies of the state. The government 
consistently used these terms, but attempted during 
the election period in particular to instrumentalize the 
distinction between “us” (the good guys – the governing 
party) and “them” (the bad guys – all critics of the 
government). This ideological distinction then served as 
an argumentational aid to counter critics. The opposition, 
first and foremost the Movement for Democratic Change 
(MDC), used the new media to circumvent the partisanship 
of the state media. In the elections of 2000 and 2002, 
the MDC already made use of the possibilities provided 
by the Internet and e-mail to communicate with voters. 
The fact that this form of communication is vital for the 
party can be derived from the official party website and 
the homepage of party president, Morgan Tsvangirai. Both 
are professionally designed and are regularly updated – a 
real rarity in the context of political parties in Sub-Saharan 

15 |	cf. http://www.swradioafrica.com/index.php (accessed April 
	 2, 2010).



30

Africa. On election day, the opposition set out on a new 
path of digital media use, which proved to be a decisive 
factor when it came to evaluating the outcome of the vote. 

The use of new media at home and abroad: 

The first technical facilities for the use of e-mail services 
were set up in Zimbabwe as long ago as 1994; the Internet 
followed three years later. The country now has a whole 
range of national and international Internet providers. Due 
to the predominant lack of impartial journalism, new media 
is widespread. This is carried out on the one hand through 
private bloggers and on the other by organizations in civil 
society, who express their opinions online in the shadow of 
the constant threat posed by the Interception of Commu-
nications Act (ACT). An example is the website “Kubatana.
net”, which provides a platform for human rights issues and 
other subjects relevant to civil society, supplementing these 
with links to hundreds of other civil society sites, providing 
a partial index of Zimbabwean civil society.16 Many private 
and political blogs are run by the millions of Zimbabwean 
nationals living abroad.17 There are also professional media 
sites, the most prominent of which is “newzimbabwe.
com”, an online version of the weekly newspaper of the 
same name published in England.18 The site has built itself 
a good reputation on account of its balanced reporting 
and also provides a voice to Zimbabwean government 
officials in discussions. During the election campaign 
a large number of different forms of digital media were 
employed, some with considerable creative potential. The 
Internet site “Sokwanele”, for instance, (meaning “enough 
is enough”) collected data on election irregularities, linking 
these using an interactive map, comparable with Ushahidi 
in Kenya19. Films on YouTube, photos of acts of violence 
on Flickr, various groups on Facebook and Myspace as well 
as political e-cards and twitter updates rounded off the 

16 |	cf. http://www.kubatana.net/index.htm (accessed April 2, 
	 2010).
17 |	Many of these pages are summarized or linked at 
	 http://www.zimbablog.com/ (accessed April 2, 2010).
18 |	cf. http://www.newzimbabwe.com/ (accessed April 2, 2010).
19 |	cf. http://www.sokwanele.com/ (accessed April 2, 2010). 
	 In contrast to Ushahidi, however, in this instance only the 
	 official media were used as sources, which left white areas on 
	 the map, since many media channels were not permitted to 
	 report from opposition strongholds. 



31

South Africa’s citizens do not live in 
fear of persecution for expressing 
their opinion. The greatest problem 
in South Africa is the huge economic 
imbalance between a small elite and a 
large, extremely poor lower class.

diverse selection of information. However, it was first and 
foremost the cell phone that played a crucial role. It began 
with mass-SMS sent by the parties, photos and ringtones 
through to political jokes that rapidly spread across the 
country, representing an important means of political 
expression. However, the crucial step for the evaluation 
of the election results was made by a website called 
“ZimElectionResults.com”. It made use of a provision of 
Zimbabwean electoral law pursuant to which the votes in 
the individual voting stations have to be counted in the 
candidate’s presence and published on a notice immedi-
ately afterwards. These lists were photographed using cell 
phones by employees of various NGOs and supporters of 
the opposition and the pictures sent to a central counting 
body. This provided the opposition with an unofficial but 
nevertheless meaningful result, long before the Zimba-
bwean election committee was able to publish its result. 
While this does not completely prevent vote-
rigging and manipulation, it makes it signifi-
cantly more difficult. The last elections in 
Ghana and Sierra Leone, where cell phones 
were used across the board to evaluate the 
results, illustrate just how well this can work. 
Since this led to a run-off ballot between 
the officeholder Mugabe and his challenger Tsvangirai, 
the government amended these rules. The publication 
of “preliminary” election results was banned from that 
point onwards, making control via mobile communications 
impossible. Nevertheless, new media brought greater 
transparency to the counting of votes and thus made a 
vital contribution to the creation of the current Zimba-
bwean unity government. 

Of course, election supervision via SMS also has its 
weaknesses. The example of Sierra Leone clearly illustrates 
that the entire supervision system can be crippled simply 
by shutting down the mobile phone system. Furthermore, 
these types of systems inevitably have a margin of error 
on account of human error or targeted misinformation by 
certain individuals or, in the worst-case scenario, entire 
groups of helpers. Despite these evident weaknesses, 
these new systems represent great progress in the evalu-
ation of election results and have a considerable degree of 
legitimacy. 



32

Although the ANC clientele, similar 
to that of the IFP, generally does not 
have broadband Internet access, the 
party has a strong Internet presence.

Case study 3: South Africa’s presidential 
elections of 2009

South Africa differs in many respects from the examples 
cited thus far. It has a pronounced democratic landscape 
and, with the fourth free presidential election in succession 
in 2009, has already established a democratic tradition. 
The media landscape of the country is diversified; freedom 

of speech and press freedom, as well as 
unrestricted access to information are 
anchored in the constitution and are for 
the most part exercised without restriction. 
While from the European perspective, and 

assuming an ideal situation, there are still a number of 
points of criticism, such as the strong influence of the 
ruling ANC (African National Congress) on the TV and radio 
stations of the SABC (South African Broadcasting Corpo-
ration), compared with other countries in the region, South 
Africa is well placed and there are no serious restrictions of 
press freedom. The government would, for example, never 
dream of prohibiting live reporting. On the contrary: every 
effort is being taken to ensure that information reaches 
even those members of the population living in remote 
rural areas. There are no restrictions on civil society and 
public discourse either. South Africa’s citizens do not live 
in fear of persecution for expressing their opinion. The 
greatest problem in South Africa is the huge economic 
imbalance between a small elite and a large, extremely 
poor lower class. Consequently, in 2009 only around 10% 
of the population were able to afford expensive permanent 
Internet access.20 On the other hand, more than 90% of 
South Africans own a cell phone.21 The prevalence of cell 
phones has triggered fierce competition among providers, 
which has led to further reductions in the price of calls over 
the past few years. Furthermore, many cell phones are 
now Internet-capable. 

The parties:

The parties in South Africa use new media as an additional 
element to supplement their political communication 
portfolios. All of the major parties hoped in 2009 to mobilize 

20 |	cf. http://www.itu.int/ITU-D/ICTEYE/Indicators/
	 Indicators.aspx (accessed April 3, 2010).
21 |	cf. ibid.



33

The diversified market of traditional 
South African mass media allows the 
country’s journalists to carry out all 
forms of discourse, thereby ensuring 
that the media are able to fulfill their 
role as information providers and the 
fourth state power.

additional voters and ultimately win more votes through 
the use of new telecommunications methods. In general, 
it was considerably more difficult for the ANC and the IFP 
(Inkhata Freedom Party) to reach the target group than 
it was for the COPE (Congress of the People) which was 
established in 2008, or the DA (Democratic Alliance). The 
latter both focused on the slowly expanding middle class 
in the country. The majority of the ANC’s voter base is in 
the black majority, most of whom live in abject poverty and 
often have little or no education. In addition, many black 
South Africans still do not have the necessary financial 
means to be able to afford their own Internet connection or 
mobile Internet access. The IFP appeals to a similar target 
group as the ANC, but concentrates mainly on KwaZulu-
Natal. Depending on their requirements, the parties employ 
various different strategies. While all four parties have a 
website, the “middle-class parties” COPE and DA, whose 
supporters can afford Internet and expensive broadband 
connections, have a more prominent 
presence in social networks like Facebook, 
YouTube and Twitter, have more interactive 
websites and, seen in relative terms, have a 
larger number of “followers” than the ANC. 
In this context, IFP takes a backseat, with 
just 173 ‘friends’ on Facebook. In other areas 
also, IFP does not fully exploit the available opportunities. 
Its homepage has hardly any interactive features, and 
there is no mechanism for the involvement of volunteers. 

Although the ANC clientele, similar to that of the IFP, 
generally does not have broadband Internet access, the 
party has a strong Internet presence. This was due, on 
the one hand, to the huge financial options available to 
the governing party and, on the other, to the fact that the 
ANC attempted to target voters in this way who would not 
traditionally be part of their clientele. In May 2009 alone, 
the site had 50,000 hits. To expand its election campaign it 
set up the site “myanc.mobi”, which integrated cell phone 
users more in the campaign, offering interactive features. 
This meant that SMS could be used on a grand scale. While 
the use of cell phones was never a central component 
of the communication strategy of the DA, the party’s 
digital campaign is nevertheless on the whole extremely 
innovative. Fora moderated by bloggers, sites calling on 



34

Overall, however, the media were well 
able to fulfill their role of mediating and 
explaining between the politicians and 
the electorate. Only the sometimes- 
unprofessional communication of the 
parties occasionally hampered the 
flow of information - editors working 
to modern editorial timescales do not 
have the time necessary to process 
eight-page press releases issued by 
party press offices.

the public to report corruption and specific target group 
communication pursuant to various criteria rounded off 
the parties’ campaigning. In order to convince the large 
number of first-time voters, who accounted for around 11 
percent of votes, the youth groups of the various parties in 
particular tried to exploit new media. 

The youth organizations and the hybrid 
systems

Young South Africans use their cell phones as part of tradi-
tional mobile technologies. Only a small number use their 
cell phone to go online, due to the high costs. The majority 
of users use hybrid systems to communicate with friends, 
colleagues or even strangers. These hybrid systems work 
on the basis of the Internet, requiring an Internet-capable 
telephone, but then use normal text messages, provided a 
free software program has been loaded to the cell phone. 
The users pay very low charges for Internet use, since 
hardly any bandwidth is required. SMS messages, as 

well as additional functions like chatrooms, 
are free. Users can also upload their own 
content. A provider of such services is the 
South African MXit.22 Due to the huge volume 
of users, MXit would be the perfect partner 
for the parties in the fight to win young 
voters, but refused any form of organized 
cooperation, citing its editorial guidelines, 
which prohibit any religious or political 
content. Doubtless, discussions concerning 

every aspect of the election will have taken place via MXit, 
but these were neither organized, nor did the company 
permit political content to be uploaded. In the search for 
alternatives, the parties found a similar service in the form 
of Mig33, although it has fewer customers in South Africa 
and was based in the USA.

The ANC, COPE, DA and two smaller parties all set up 
“Mig33 groups”, of which the ANCYL (ANC Youth League) 
was the most successful. While this may be down to 
ANCYL’s large following, it is certainly also attributable to 
the party’s financial opportunities. At times, there were 

22 |	According to MXit, in 2009 it had 15 million users worldwide, 
	 13 million of whom were South African. 



35

Nine of the ten most popular blogs in 
Africa are from South Africa. Howe-
ver, only the “Thought Leader Blog” 
mentioned above regularly tackles 
socio-political issues.

more than 10,000 registered active users in its forum. 
The other parties’ ventures into Mig33 were not nearly as 
successful. The ANCYL used special formats, such as the 
“chat stadium” where mass events can be held and the 
party leaders can communicate with up to 5,000 supporters 
at any one time. In addition, Mig33 involvement fitted well 
with the ANC’s overall strategy. It was used to publicize 
large rallies or local ANC events or to discuss topics that 
arose elsewhere. 

Traditional mass media: 

The diversified market of traditional South African mass 
media allows the country’s journalists to carry out all forms 
of discourse, thereby ensuring that the media are able to 
fulfill their role as information providers and the fourth 
state power. These freedoms are guaranteed 
by a by-and-large independent regulation of 
the media market as well as a robust set of 
media laws, anchored in the South African 
constitution. Independent studies by the 
NGO “Media Monitoring Africa” confirm that 
97 percent of party reporting during the election campaign 
in 2009 was impartial and fair. This is also true of the 
quasi-public broadcaster SABC; despite the progressive 
infiltration of the station by the ANC. The limits of this 
fairness could be seen in the case of the COPE. According 
to opinion polls at the time, the party by all means had the 
potential to threaten the ANC-majority in the country and 
wanted to publish its manifesto for the first time to kick-off 
its election campaign. Instead of reporting live and in depth 
from the event, as they had done for other, considerably 
less important parties, only a short feature was broadcast. 
SABC subsequently justified the decision, referring to the 
fact that election reporting by the “public broadcaster” 
was to be proportional to the number of representatives 
in parliament. Since COPE did not yet have any seats in 
parliament, only a short recording was broadcast. For a 
station claiming to be a public service broadcaster, this 
is a questionable journalistic decision. Overall, however, 
the media were well able to fulfill their role of mediating 
and explaining between the politicians and the electorate. 
Only the sometimes-unprofessional communication of the 
parties occasionally hampered the flow of information – 
editors working to modern editorial timescales do not have 



36

the time necessary to process eight-page press releases 
issued by party press offices. The South African media 
themselves used new electronic elements during the 
election campaign to provide the population with more 
comprehensive information than was previously the case.23

The weekly newspaper Mail & Guardian, for example, set 
up a ”Thought Leader Forum”, in which prominent bloggers 
and opinion leaders presented columns. Across Africa, this 
forum was the second most popular blog.24 

The South African blogosphere:

While new media provides many citizens of Sub-Saharan 
Africa with an opportunity to report unfairness and 
encourages discourse between various groups, in South 
Africa a new dimension has arisen. Here, political commu-
nication between the electorate, the media and politicians 
for the most part functions without difficulty. Nevertheless, 
the South African blogosphere has the most entries and 
websites on the continent, and it is continuing to expand 
continuously.25 Due to the political situation described 
above, the large majority of South African bloggers are 
unimportant in terms of political communication. Nine of 
the ten most popular blogs in Africa are from South Africa. 
However, only the “Thought Leader Blog” mentioned above 
regularly tackles socio-political issues. In addition, there 
are a large number of blogs that deal with issues relating to 
HIV/AIDS, xenophobia or problems of racism and provide 
important impetus for political debate. Thus, this is a media 
sphere that could by all means help achieve a large share 
of the vote, or even majorities in the presidential elections 
of 2014. Nevertheless, new media cannot yet, nor will they 
be able in the foreseeable future, to replace the traditional 
media and classic forms of party communication in South 
Africa.

23 |	One option was www.saelections.co.za. However, the site 
	 provides only a limited amount of information on the major 
	 parties (accessed April 5, 2010). During the election period, 
	 however, it summarized the various services of the Avusa 
	 publishing group in a very creative manner, providing a great 
	 deal of information and references.  
24 |	cf. www.thoughtleader.co.za/ (accessed April 5, 2010).
25 |	In July 2009, Afrigator ran around 6400 blogs from South 
	 Africa. By April 2010, the figure was almost 8500. 
	 cf. http://afrigator.com/blogstats/countries (accessed April 
	 5, 2010).



37

Despite the positive evaluation of the 
new tools of political communica-
tion, these also have their limits and 
weaknesses. For instance, SMS servi-
ces used to monitor election results 
are dependent on the service provider 
and are at risk of manipulation by 
staff.

Conclusion:

The new media have become an integral part of political 
communication in Sub-Saharan Africa, irrespective of the 
situation in the individual countries. While the Internet 
and Web 2.0 have not achieved their full potential, growth 
rates indicate that they will continue to grow in impor-
tance in the near future. At present, the use of mobile 
technologies in the region, above all due to the sheer mass 
of cell phones in use, has considerably more power. The 
high costs of bandwidth still represent a major hurdle. The 
hybrid systems referred to above help circumvent these 
costs and thus lead to further dissemination of political 
communication. It remains unclear whether companies like 
MXit would be well-advised to keep out of political discourse 
and to generally prohibit these types of discussion on their 
platforms. 

The technological developments have repeatedly altered 
political communication over the course of the last ten 
years. The increased importance of political content is 
ultimately the crucial outcome of this technical progress 
and in the mid-term will lead to a paradigm shift, since it 
is likely to result in a reduction in political 
personality cult and party obedience to 
be replaced with discussion. The more 
members of the population have access to 
the relevant information, the more will take 
decisions based on impartial information. 
This, in turn, will have a lasting effect on 
the political communication of all players 
involved. In order to be successful in the future, the parties 
will have to concentrate more on content and convincing 
arguments. In the medium term, it will no longer be 
enough only to target voters shortly before election day. 
Long-term strategies instead of short-term electioneering 
will be the order of the day. Already, the traditional media 
cannot survive without their new counterparts. If they 
are to remain competitive in future, they will also have to 
develop further, to engage more than they have to date in 
new technologies and to use the additional findings these 
technologies provide to prepare balanced, comprehensive 
reports. Where this trend may lead can be seen already in 
South African cooperation projects between the traditional 
media and bloggers. 



38

Despite the positive evaluation of the new tools of 
political communication, these also have their limits and 
weaknesses. For instance, SMS services used to monitor 
election results are dependent on the service provider 
and are at risk of manipulation by staff. The fact that SMS 
campaigns and the new media are difficult to monitor 
makes them valuable instruments in restrictive systems. 
Nevertheless, this uncontrollability also entails a risk of 
abuse, as the example of Kenya spectacularly proves. The 
demand for control is thus understandable and important, 
but must be carefully evaluated. There is a significant risk 
of restricting the freedom of speech and the right to access 
information in this context. Thus, methods are required 
to prevent the transfer of content that glorifies violence, 
without robbing the new media of any of their power. At 
present, however, despite the growing importance of new 
media, political communication generally takes place in 
Sub-Saharan Africa via the traditional media channels. 
Those wishing to successfully communicate politically in 
the future will have to master these new instruments and 
to integrate new media as an important component in their 
communication strategy. 


