KAKO SU

PRATILI

H!'d N '"01l02 1d4d0dZ1

eeeeee

A | ad
/1] stiftung T ELAN






Projekat istrazivanja medija tokom predizborne kampanje metodom analize
sadrzaja izveo je Media plan institut uz podrsku Fondacije Konrad Adenauer,
medijskog programa za jugoisto¢nu Evropu (www.kas.de/medien-europa/).

/
/]

Konrad
Adenauer
Stiftung

ME

inst




Izbori 2010. u BiH
KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

Decembar, 2010.

Izdavac: Media plan institut, Sarajevo
mediaplan@mediaplan.ba

www.mediaplan.ba

Urednik: Radenko Udovici¢

Analiticari: Davor Marko, Lejla Turdilo, Tatjana Ljubié¢
Lektura: Branka Radevic

Prevod na engleski: Kanita Halilovi¢

Jezik izdanja: bosanski, srpski, hrvatski
(prema izboru autora), engleski

Korice i prelom: Mirza Latifovic
Stampa: CPU, Sarajevo

Tiraz: 500 primjeraka




Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI
IZBORNU KAMPANJU

Davor Marko, Lejla Turcilo, Tatjana Ljubi¢, Radenko Udovicié

Media plan institut
decembar 2010.




Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU




SadrZaj

Sadrzaj

Uvod - MEDIJI I IZBORI:
STARE PRICE SA NOVIM ELEMENTIMA, Radenko Udovidic ................ 7

POJEDINACNI PREGLED IZVJESTAVANJA MEDIJA
Davor Marko, Lejla Turcilo, Tatjana Ljubi€ .........ccccceoevviiiiiiiiciiiiienee 21

Televizija Federacije BiH (FTV)
- Kontinuirana kritika funkcionera iz RS .....................ccccceeeen. 22

Televizija Republike Srpske (RTRS)
- Podrska viadajucoj partifi u RS .................ccccccovvvviiinnniieaannn, 26

Televizija BiH (BHT)
- Izbalansirano i objektivno izvjestavanje ......................................... 31

Analiza medijskog diskursa i sadrzaja dnevnih novina
u vezi sa Opc¢im izborima 2010. u BiH
- IZVJESTAVANJE U FUNKCIJI POLITICKIH SUBJEKATA UMJESTO

IZVJESTAVANJA U FUNKCIJL GRADANA .........ooovveeeeeeeeeeeeeeoeeeeeeees 53
Euroblic (Beograd/Banja Luka)

- STENOGRAMSKO I SELEKTIVNO PRACENJE KAMPANJE ................... 55
Nezavisne novine (Banja Luka) - I KVANTITATIVNO I
KVALITATIVNO NA STRANI VLADAJUCE PARTIJE .........cccoccoiiiniinene 61
Glas Srpske (Banja Luka)
- ZA DODIKA I REPUBLIKU SRPSKU ........couuvuiiiiiiiiriiriiineiiererreeereeeeeeeeee. 68
Dnevni list (Mostar)

- MARTIN RAGUZ CENTRALNA IZBORNA FIGURA ........cccccococvvunnn.... 75
Vecernji list BiH (Zagreb/Mostar)
- APSOLUTNA DOMINACIJA HDZ-a BiH ............ccccoooviiiiiieeeeeneee. 81
Dnevni avaz (Sarajevo) - ZESTOKA KRITIKA ,VLASTI“
I PROMOCIJA SAVEZA ZA BOLJU BUDUCNOST ..o, 86
Osloboden e (Saraj eir{c% SA NESKRIVENIM
NESIMPATUAMA PREMA RADONCICU ... 91
Specijalni prilog - IZBORNI REZULTATI 2010/2006 ....................... 127
Bio@rafije autora ............ooooiiiiiii e 131




Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU




Uvod

Uvod

MEDIJI I IZBORI: STARE
PRICE SA NOVIM ELEMENTIMA

Radenko Udovici¢

Bosna i Hercegovina je rekorder u Evropi po broju odrzanih izbora. Nakon
rata, od 1996. godine zaklju¢no sa zadnjim izborima 2010., odrzano ih je
devet — osam redovnih (op¢ih i lokalnih) i jedni vanredni. Medunarodna
zajednica, koja je donedavno kreirala ove procese, Zeljela je da ucestalim
izborima omogudi eventualna raspolozZenja gradana za promjenu vlasti
kako bi se ubrzao reformski put zemlje. To prakti¢no znaci da su gradani
BiH u prosjeku izlazili, ili nisu izlazili na izbore, svakih 18 mjeseci!

Svaka izborna kampanja je podgrijavala i etnicke i politicke strasti, oslikavane
prvenstveno kroz medije koji su dodatno generirali razlic¢ite bojazni a koje
su potencirali politicari u borbi za vlast. Sve ove godine ¢esto smo slusali
uzrecicu, ¢ak i od strane medunarodnih zvani¢nika u BiH, kako je pojacana
napetost u zemlji rezultat izborne kampanje te kako ¢e sve biti bolje kada
izbori produ. Formalno jeste tako, ali generiranje nepovjerenja i etnicke i
politicke odbojnosti u zemlji u kojoj je na tim osnovama za tri i po godine
rata poginulo vise od 100.000 ljudi, ostavlja posljedice u percepciji gradana
prema sposobnosti za kompromise koji su nuzni u viSenacionalnoj zemlji.
Izborna kampanja je samo kanal za prenoSenje informacija i ponaSanje poli-
ticara, kandidata i medija, te ne bi trebalo biti opravdanja ako su u to vrijeme
bili neprofesionalni, vulgarni ili izrazito nacionalistiCki nastrojeni.

Ovakva situacija se odrazila na to da je od 2000. godine dolazilo do
rapidnog pada izlaznosti na izbore. Od vise od 80% na prvim poslijeratnim
izborima, 2008. godine smo imali izlaznost manje od 50% biraca.
Doduse, dobrom kampanjom za izlazak na izbore i obecanjima da e se
u naredne cetiri godine desiti krucijalne stvari za razrjeSenje ,,bosanskog




Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

¢vora“, na ovim izborima smo imali porast od skoro osam procenata (57%
izaSlih). No bez obzira na to, medu ,,0bi¢nim“ gradanima se ¢esto moze
cuti kako im se gadi pomisao na izbore, kako na televiziji preskacu sve
$to je u vezi sa izborima, kako Zele viSe pozitivnih prica... I pored takvih
stavova svjedoci smo ogromnog broja politickih sadrzaja u novinama,
pogotovo u vijestima, koji se direktno ili indirektno ticu izbora. Javne TV
stanice su zbog pravila Izborne komisije BiH i Regulatorne agencije za
komunikacije pretrpane predstavljanjem kandidata i debatnim emisijama.
Neki od tih programa imaju izuzetno veliku gledanost. Da li su gradani
neiskreni kada iznose spomenuta mi$ljenja ili mediji imaju toliku moc¢
nametanja tematike (agenda settings)?

Necemo se baviti sustinom predizborne kampanje, odnosno stavovima
iznesenim u njoj. To ostavljamo politolozima i sociolozima. MoZzemo jedino
konstatirati da je medunarodna zajednica reterirala u namjeri da nametne
rjeSenja koja ¢e ucvrstiti BiH kao drzavu i da je sve prepustila domaéim
politiCarima. Zato je kampanja bila prilika za stranke da izoStre, pa cak i
radikaliziraju neke ideje i rjeSenja koja su se ticala konstrukcije ili dekon-
strukcije drzave. Studija koja slijedi je bazirana na analitickom (empirijskom)

razmatranju kako su mediji pratili predizbornu kampanju a sadrzine
kampanje se dotice samo radi obja$njenja konteksta.

Sustinski, pred pocetak ove kampanje doslo je do samo jednog ozbiljnijeg
zaokreta na medijskoj sceni. Vlasnik najtiraznijeg dnevnog lista u BiH
“Dnevnog avaza” je osnovao politicku stranku sa ozbiljnim pretenzijama
da osvoji vlast. Prvi put smo u BiH imali situaciju da moc¢an gradanski
medij i formalno postaje politicko glasilo. Rije¢ je dakako o privatnom
listu, tako da je taj potez legitiman, ali ostaje zanimljiva Cinjenica da je
ogroman broj ciljne grupe tog medija (BoSnjaka) doveden u poziciju da
je list izuzetno kritican prema svim drugim politickim bo$njackim opcijama,
osim one koju vodi vlasnik lista. Iduéi percepcijskom i trziSnom logikom,
to se neminovno moralo odraziti na tiraz, ali u kojoj mjeri, jos uvijek ne
mozemo procijeniti.

Sto se ti¢e ostalih medija, ovaj monitoring je potvrdio uvjerenje
analiticara u nezavisnim profesionalnim krugovima, kao i medu c¢itaocima
i gledaocima, da gotovo svi mediji u svojoj uredivackoj politici imaju visSe-manje
vidljivu naklonost prema odredenoj politickoj opciji (a neki i prema




Uvod

konkretnoj stranci). O klju¢nim razlozima favoriziranja odredenih poli-
tickih subjekata mozemo samo Spekulisati i zato su potrebna dopunska
istrazivanja. Neosporna je Cinjenica da bliske porodic¢ne i prijateljske ili
(neformalne) partijske veze urednis$tava odredenih redakcija, uticajnih
novinara ili vlasnika medija sa politickim subjektima i njihovim vodstvima
povecavaju prisutnost tih subjekata u medijima. Ili, bolje re¢eno, uticu na
nacin kako se o njima izvjeStava.

Kad je rije¢ samo o javnom RTV sistemu, on je u izbornoj kampanji nosio
sve boljke drustveno turbulentnog vremena u kome su sukobljeni razliciti
interesi, a u politickoj i drustvenoj praksi neizgraden sistem dolaZenja do
zajednickog interesa.

Metodologija

Projekat istrazivanja medija metodom analize sadrzaja je izveo Media plan
institut uz podrSku medijskog programa Fondacije Konrad Adenauer za
jugoisto¢nu Evropu. Cilj je bio ustanoviti kako su mediji pratili predizbornu
kampanju te koliko su pojedinim partijama i licnostima posvecivali
paznje i na koji nacin.

Vremensko trajanje monitoringa je bilo od 3. septembra do 3. oktobra
2010. godine. Dakle, obuhvatilo je i dan odrzavanja izbora, odnosno period
izborne Sutnje.

Monitoringom su obuhvaéene dnevne novine Dnevni avaz, Oslobodenje,
Dnevni list, Vecernji list BiH, Nezavisne novine, Glas Srpske i EuroBlic.
Napravljena je kombinacija najtiraznijih novina unutar svake teritorije u
kojoj je odredeno (etnicko) stanovniStvo vecinsko. Medijskim poznavaocima
je vidljivo da se u uzorku nalaze i dva medija iz Srbije i Hrvatske koja imaju
izdanja za BiH. RijeC je o najtiraznijim novinama na podrucjima BiH gdje
zive Srbe i Hrvati te su svakako relevantan primjer uticaja na stanovnistvo.
Monitoriran je kompletan sadrzaj novina.

Od TV stanica pratili smo samo centralne dnevnike triju javnih servisa u
BiH: BHT -Vijesti u 19:00, FTV - Dnevnik u 19:30 i TVRS - Dnevnik u




Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

19:30. Rije¢ je o najgledanijim TV programima koji se smatraju u
znacajnoj mjeri “politickim pulsom drzave”. Nisu pracene debate u elek-
tronskim medijima stranackih funkcionera i kandidata na izborima, jer su
ovi programi definirani i realizirani po strogim pravilima Zakona o izborima,
pri cemu samostalni uredivacki stav dolazi manje do izrazaja.

U obje vrste medija bila su dva osnovna subjekta posmatranja:

- politicke partije
- kandidati koji obavljaju drzavne ili neke druge javne funkcije.

Iz dosadasnjih iskustava u pra¢enju medijskog izvjeStavanja, pokazalo se
da su drzavni funkcioneri koji su predsjednici stranaka ili su kandidati na
izborima veoma c¢esto u medijima.' Tako ne postoji uvijek namjera da se
neko protezira, njihova drzavna funkcija im osigurava, pogotovo na javnim
servisima, vece prisustvo u mediju. Vlasti nerijetko nastoje da u vrijeme
predizbornog mjeseca otvaraju razne objekte ili saopcavaju rezultate
dotadasnjeg rada, pri ¢emu u javnosti istupaju u drzavnoj funkciji, iako se
ona moze prepoznati i u politickoj, makar Sto se tako ne identificiraju.

Praceni su Zeljko Komsi¢ (SDP), Haris Silajdzi¢ (SBiH) i Nebojsa
Radmanovi¢ (SNSD). Sva trojica su ¢lanovi PredsjedniStva BiH i kandidati
za istu funkciju. Potom, Fahrudin Radon¢i¢ (SBB), privrednik i vlasnik
“Dnevnog avaza” i kandidat za funkciju c¢lana PredsjedniStva BiH,
Milorad Dodik (SNSD), predsjednik Vlade RS-a i kandidat za pred-
sjednika RS-a, Zlatko Lagumdzija (SDP), univerzitetski profesor i
nosilac liste za drzavni parlament, Nikola Spiri¢ (SNSD), predsjedava-
juéi Vije¢a ministara BiH i nosilac liste za drzavni parlament, Borjana
Kristo, predsjednica Federacije BiH i kandidatkinja za clana
Predsjednistva BiH. Jedini izuzetak od pravila drzavne i javne funkcije je

Informiranje o redovnim aktivnostima funkcionera na svim nivoima vlasti
dopusteno je u okviru informativnih programa elektronskih medija, bez
navodenja njihove kandidature na izborima i stranacke pripadnosti, kad god se radi
o aktivnostima koje proizlaze iz zakonom utvrdenog djelokruga organa kojima
pripadaju (Obaveze medija iz Zakona o izborima BiH).

0 |



Uvod

napravljen kod Fahrudina Radonciéa, koji je kao novi politicar koji posjeduje
svoj medij pra¢en samo kao kandidat na izborima, jer je, barem u ovom
periodu, njegova javna funkcija bila uvijek u sprezi sa vodom partije i
kandidatom na izborima. Kada su TV dnevnici u pitanju, u uzorku je bio
zastupljen i Bakir Izetbegovi¢, kao veoma jaka stranacka li¢nost koja je
i kandidat za ¢lana Predsjednistva BiH. Sto se ti¢e politi¢kih partija, brojane
su sve koje su spomenute u medijima.

Varijable koje smo koristili za oba subjekta posmatranja su bile:

Tematika

Na osnovu programa stranaka i tematike koju su i nevladin sektor i
drzavni funkcioneri najavili kao prioritete buduce vlasti, formirali smo
tematske kategorije:

- ustavne promjene

- ekonomija

- zdravlje i socijalna zastita

- kriminal i korupcija

- odnos prema proslosti

- edukativni sistem

- ostalo.

Novinarska forma:

- vijest

- izvjestaj

- komentar

- intervju

- telefonski izvjesStaj (samo za televiziju)
- direktni TV link (samo za televiziju)

- ostalo.

Autorstvo:

- novinar redakcije

- novinska agencija

- saopcéenje za medije

- preneseno iz drugih medija
- gost komentator

- nepotpisano.

11



Izbori 2010. u BiH

‘ KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

Vrsta naslova (ova varijabla je bila samo za pisane medije):
- informativno-narativni

- beletristicki (simbolicki)

- senzacionalisticki

- emotivni.

Broj izvora

Za postavljanje ove varijable drzali smo se u novinarstvu ustaljene prakse da
je izvor direktno ili indirektno naglasavanje u novinarskoj formi ko je dao
podatak. Kada je televizija u pitanju, izvori informacija se uglavnom oslikavaju
kroz audiovizuelne nastupe sagovornika, odnosno osoba koje se pojavljuju
u prilogu, ali mogu i kroz parafraziranje nekih izjava ili dokumenata koji
sadrze informacije. Takoder, i u novinama izvori mogu biti prepricani
(parafrazirani) ili direktno preneseni (intervju, direktna izjava i sl.):

- jedan

- dva

- tri

- Cetiri

- viSe od Cetiri.

Pozicija izvora

Sto je vise izvora, to bi medijskom logikom trebao da bude neutralniji
novinarski uklon, odnosno objektivniji sadrzaj. Medutim, u novinarstvu su
Cesti slucajevi da imamo takozvane jednoobrazne, odnosno jedinstvene
izvore u pogledu stava. Iako, nije uvijek pravilo (zavisno od konteksta) da
razlic¢iti stavovi omogucavaju ve¢u mogucénost recipijentu da sagleda problem,
odnosno dogadaj o kojem se izvjeStava. Dakle, jedinstveni izvori su oni
izvori koji zastupaju vise-manje jednake stavove, a suprotstavljeni oni koji
imaju suprotstavljena gledista ili nude informacije koje imaju suprotstavljenu
sadrzinu:

- jedinstveni izvor

- suprotstavljeni izvor.

Sadrzaj teksta

Kada procjenjujemo da li je evidentirani sadrzaj pozitivan, negativan ili
neutralan, uzimamo u obzir op¢i bosanskohercegovacki kontekst i opce-
prihvacene percepcije odnosa prema drustvenoj zbilji. Pod sadrzinski

12



Uvod

neutralno svrstane su uglavnom objave u kojima nisu jasno istaknuti ni
pozitivni ni negativni elementi, poput nekih protokolarnih vijesti ili odvijanja
nekih aktivnosti koje su bile ocekivane i kojima nije istaknuta posebna
dobrobit ili Steta za odredenu grupaciju:

- pozitivan

- negativan

- neutralan.

Novinarski uklon ili orijentacija prema subjektu

Opva varijabla podrazumijeva vrijednosnu ocjenu o stavu medijske objave
u odnosu prema subjektu koji se u njoj pojavljuje. Analizirao se novinarski
uklon - kakav je stav u tekstu imao autor prema dogadaju (osobi) o kojem
piSe. Vazno je napomenuti da se kod novinarskog uklona ne ocjenjuje
sadrzaj teksta ve¢ samo novinarski stav/uklon/odnos. Uklon novinara u
komentaru je legitimna Zurnalisticka stvar. Medutim, na razliite nacine
on moze biti izraz novinarskog neprofesionalizma ili politicke intencije:
- pozitivan

- negativan

- neutralan.

Osnovna zapazanja

TV dnevnici: Razlike u selekciji informacija
i novinarskom uglu

Iako pripadaju istom Javhom RTV sistemu BiH, dnevnici triju javnih servisa
tokom monitorisanog perioda su sa znacajno drugacijih pozicija pratili
predizbornu kampanju. U sustini, rijec je o nastavku divergentne uredivacke
politike ovih medija koja je, pogotovo kada su u pitanju entitetske televizije,
u znacajnoj mjeri i etniCki i politicki suprotstavljena. Dnevnik RTRS-a je
davao znacajnu podrsku vlastima u Republici Srpskoj dok je, sa druge
strane, dnevnik FTV-a dio svojih sadrzaja zasnivao na kritici tih istih vlasti,
$to je pomalo u suprotnosti sa ¢injenicom da je rije¢ o javhom servisu drugog
entiteta. BHT je, pak, nastojao da balansira izmedu duboko suprotstavljenih
politickih opcija. Ovakvi novinarski ukloni se prvenstveno temelje na
pracenju dogadaja gdje su glavne uloge drzavni i entitetski funkcioneri koji
su ujedno i stranacki kandidati.

13



Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

Centralni televizijski dnevnici, u nacelu, nisu pratili predizbornu kampanju
ve¢ su ove teme obradene kroz specijalne emisije — izborne hronike i
debate stranackih predstavnika, $to su inace obaveze iz Zakona o izborima.
Ipak, neke stranke, mahom najjace, nasle su svoje mjesto i u dnevnicima,
$to je rezultiralo sa po 35 objavljenih priloga na entitetskim i 54 na
drzavnoj televiziji u mjesec monitorisanih dana. Uglavnom je rije¢ o
sadrzajima koji su se ticali odnosa stranaka prema drzavotvornim pitanjima,
kao i pojedinih izuzetno znacajnih ili ekscesnih dogadaja tokom predi-
zborne kampanje. Ubjedljivo najviSe se u dnevnicima pojavljivao SNSD —
23 puta, od toga 11 puta na RTRS-u, devet na BHT-u i tri puta na FTV-u.
Slijedi SDA (13), koja je bila najprisutnija na FTV-u, pa SDS i Stranka za
BiH po 11 puta. Zanimljivo je da je BOSS, stranka koja nije presla izborni
prag, bila u dnevnicima prisutna 10 puta i to kao rezultat skandaloznog
ponasanja njenog predsjednika u jednoj debatnoj emisiji, Sto su dnevnici
morali popratiti.

Ubjedljivo najprisutniji funkcioner u dnevnicima je bio Milorad Dodik sa
46 pojavljivanja. Ovom plasmanu najviSe doprinosi RTRS sa 26 izvjestaja ili
vijesti o entitetskom premijeru. Na drugom mjestu je Haris Silajdzi¢ (25),
¢lan Predsjednistva BiH, a u stopu ga slijedi njegov kolega iz Predsjednistva
Neboj$a Radmanovié. Treéi ¢lan Predsjedni$tva Zeljko Komsi¢ je na FTV-u
bio prisutan sedam puta, dok se na RTRS-u nije pojavio nijednom.

Zanimljivo je, a djelimi¢no i o¢ekivano, sa kakvim su novinarskim uklonom
(stavom) dnevnici izvjeStavali o drzavnim funkcionerima. Na FTV-u se premijer
RS-a Milorad Dodik pojavio 12 puta, od Cega Sest puta sa neutralnim, a
$est puta sa negativnim uklonom. Rijec je o kritiziranju poteza tadasnjeg
premijera RS-a od strane novinara ili voditelja u vezi sa odnosom prema
Bosni i Hercegovini kao i imputiranju rastro$nosti, pa ¢ak i finansijskog
kriminala. S druge strane, na RTRS-u je situacija potpuno obrnuta — 13
pozitivnih uklona prema Dodiku i 13 neutralnih. Rije¢ je uglavnom o
indirektnom proteziranju, u smislu potenciranja njegovih razlicitih izjava,
i kad vijest zasluzuje ali i ne tretman u dnevniku. Na RTRS-u imamo c¢ak
sedam negativnih uklona prema bo$njackom c¢lanu PredsjedniStva BiH
Harisu Silajdzicu, koji se u drzavnickom smislu optuzuje za individualizam
u odnosu na medunarodne institucije i nastojanje za unisStenje Repulike
Srpske, odnosno zalaganje za unitarnu BiH. BHT je, za razliku od FTV-a

14



Uvod

(10) i RTRS-a (osam), imala samo jedan negativan novinarski uklon, §to
pokazuje uredivacku politiku drzanja distance.

Ako posmatramo novinarske stavove prema politiCkim partijama, dominira
neutralni uklon. Sa negativnim uklonom prednjaci FTV (pet primjera, od
¢ega su dva prema SNSD-u), dok RTRS i BHT imaju po tri, s tim da je na
BHT-u bilo znatno viSe priloga o politickim strankama.

Definirane kategorije tematike koje su bile za ocekivati u izbornoj kampanji
su totalno podbacile u TV dnevnicima, kada su politicke partije u pitanju.
Dominirala je kategorija ,,ostalo“, a slijedili su ,kriminal i korupcija“ na
BHT-u i FTV-u, dok te teme uopce nije bilo u dnevniku RTRS-a.
Zanimljivo je da je jedina FTV u tri navrata kroz stranacke aktivnosti
izvijestila o ,zdravlju i socijalnoj zastiti“. ,Ustavne promjene“ su zabiljezene
samo u tragovima, iako se ocekivalo da ¢e ta tema i u dnevnicima biti
najzastupljenija. I kada su drzavni funkcioneri u pitanju, dominirala je
kategorija ,,ostalo“. Bilo je nesto vise priloga koji se ticu ustavnih promjena,
u ¢emu je prednjacila RTRS. Znacajno je bila zastupljena i ekonomija, dok
su ostale teme bile gotovo zanemarene. U kategoriju ,,ostalo“ su stavljane
uglavnom protokolarne aktivnosti drzavnih funkcionera ili medustranacka
optuzivanja. Ovo se sustinski poklapa sa istrazivanjem ACIPS-a iz 2010.
godine koje je takoder potvrdilo da su politicari u izbornoj kampanji vrlo
malo govorili o konkretnim zivotnim temama.

Sadrzaj posmatranih TV objava u slucaju politickih partija je u 60% slucajeva
neutralan a u 39% negativan. Pozitivnih sadrzaja je svega 2%. Kod drzavnih
funkcionera imamo znacajno odstupanje medu javnim servisima. BHT i
FTV nijednom nisu imale pozitivan sadrzaj o monitorisanim funkcionerima,
dok je kod RTRS-a pozitivan sadrzaj zabiljezen u 10% slucajeva. To je rezul-
tat ¢injenice da je ova televizija u dnevniku funkcionere, mahom iz SNSD-a,
prikazivala u elementu drzavnickih ili ekonomskih uspjeha. Medutim, u
sustini gledano na sve tri televizije, ovo je jos jedan dokaz koliko teme sa
negativnim drustvenim kontekstom okupiraju politicare, a samim tim i medije.

Najzastupljenija novinarska forma u pokrivanju i politickih partija i
drzavnih funkcionera na stranackim duznostima je izvjestaj (TV prilog).
On je natpolovi¢no prisutan na BHT-u (60%), dok je na entitetskim
televizijama izvjestaj zastupljen sa oko 46%, $to pokazuje da TV dnevnici
ove sadrzaje prate vlastitim novinarskim snagama. Za razliku od politickih

15



Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

partija, kod drzavnih funkcionera su neSto zastupljenije vijesti (15%
prema 28%), Sto je rezultat ¢injenice da agencije prate drzavni vrh, $to se
odrazava i na TV program.

Najvedi broj monitorisanih sadrzaja ima samo jedan izvor (politicke partije
69%, drzavni funkcioneri 56%). Sa stanovista izborne kampanje, mozda je
ovakav rezultat ocekivan, jer se uglavnom izvjestava o jednom subjektu.
Medutim, kako je rije¢ o dogadajima koji su se u dnevnike nametali svojim
znaCajem ili kontroverzama, siromas$nost izvora pokazuje odredenu
neinventivnost, pa ¢ak i odsustvo zelje da se prikaze i druga strana, $to
posebno dolazi do izrazaja kada je u pitanju kategorija drzavnih
funkcionera. Ono $§to je jo$ indikativnije jeste da su i u primjerima sa viSe
izvora, ti izvori kod drzavnih funkcionera bili jedinstvenih stavova u 75%,
a kod politickih partija u 86% slucajeva.

Dnevne novine:
Duboka politicka podijeljenost

Stampa u Bosni i Hercegovini jo§ od ratnih vremena gaji kriticki stil pisanja
prema razlic¢itim drustvenim pojavama, istaknutim pojedincima, vlastima,
opoziciji. Medutim, takvo izvjeStavanje za vrijeme predizbornih kampanja
je Cesto na rubu objektivnosti pa cak i u misiji promjene politickib
odnosa u zemlji. Ni ovi izbori nisu bili izuzetak. Jasno su se mogli vidjeti
afiniteti prema odredenim politickim strankama i kandidatima. Vidljiva je
bila i etnicka i politicka medijska podijeljenost zemlje.

U toku mjesec dana predizborne kampanje ubjedljivo najveéi broj tekstova
o pollitickim partijama je objavio “Glas Srpske” — 430. Najmanji broj tek-
stova objavio je je “EuroBlic”, 192, §to je bilo za oc¢ekivati s obzirom da je
rijeC o novini iz Srbije koja ima izdanje za BiH, pri ¢emu sadrZzaji za nasu
zemlju ne zauzimaju ni pola prostora u novini. Zanimljivo je da je
“Dnevni avaz”, novina sa najve¢im brojem informacija po jednom izdanju,
a koja je u vlasniStvu predsjednika jedne snazne politicke partije, bila
plasirana na predzadnjem mjestu sa svega 250 informacija o strankama.
No, rije¢ je o igri brojeva, jer, vidjet ¢emo, u kategoriji drzavnih
funkcionera u ovoj novini, vlasnik Fahrudin Radonci¢ je imao znatno vece
prisustvo nego u drugim medijima.

16



Uvod

Ukupno gledano na dnevne novine koje smo analizirali, stranka koja je
dobila najviSe prostora je HDZ BiH sa 284 objave. Visokom plasmanu
najvisSe doprinose “Vecernji list” BiH i “Dnevni list” iz Mostara, u kojima
je ova stranka bila izuzetno zastupljena. Na drugom mjestu je SNSD,
zahvaljujuéi “Glasu Srpske” i “Nezavisnim novinama”, sa 244 objave.
Zanimljivo je da SDP, stranka koja je zajedno sa SNDS-om pobjednik
ovih izbora, plasirana tek na Sesto mjesto. Nesto prisutnija bila je samo u
sarajevskom “Oslobodenju”.

Sto se ti¢e drzavnih funkcionera, li¢nost bez premca je bio Milorad Dodik
sa 204 pojavljivanja u novinama, i to samo kao entitetski premijer. Na
drugom mjestu je Haris Silajdzi¢, ¢lan drzavnog predsjedniStva, ali sa
velikim zaostakom (136). Dodika je bilo na svim stranama, i u novinama
iz Republike Srpske i Federacije BiH. Prednjacili su “Glas Srpske” i
“Oslobodenje”, ali sa razli¢itim novinarskim uklonom izvjestavanja. Tako
“Glas” u 50% slucajeva ima pozitivan odnos prema Dodiku i nijednom
negativan, a “Oslobodenje” u 47% slucajeva negativan i nijednom pozitivan.
Ipak, najviSe kritizirana licnost u predizbornoj kampanji bio je Haris
Silajdzi¢, koji je imao preko 70% negativnhog uklona i u “Glasu Srpske” i
“Nezavisnim novinama” i “EuroBlicu”, ali i “Dnevnom avazu”. U prva dva
zbog njegovog zalaganja (pogotovo ranije) za ukidanje Republike Srpske
kao i individualizma u radu PredsjedniStva BiH, a u “Dnevnom avazu”
zbog cCinjenice da je protukandidat Fahrudinu Radoncicu, te se njegovo
ime vezalo za loSu drzavnu politiku i kriminal i korupciju.

Na meti kritike je bio i Zeljko Komsi¢, stari/novi ¢lan Predsjednistva BiH,
posebno u “Dnevnom listu” (50%) i “Glasu Srpske” (43%). Zanimljivo je
da je “Vecernji list”, novina koja je protezirala HDZ BiH, koji je bio izrazito
protiv Zeljka Komsi¢a, o njemu neutralno izvjestavala.

Inace, sam odnos prema strankama u monitorisanim novinama u Republici
Srpskoj bio je u znacajnoj mjeri politicki jedinstven, dok su u Federaciji
BiH novine koje ciljaju i na hrvatsko i na bosnjacko Ccitateljstvo bile
duboko podijeljene. Tako je “Vecernji list” BiH u 53% slucajeva pozitivho
izvjeStavao o HDZ-u BiH. S druge strane, “Dnevni list” je u vise od jedne
tredine tekstova imao pozitivan novinarski uklon prema HDZ-u 1990.
“Dnevni avaz” je, ocekivano, u 57% slucajeva imao pozitivan odnos prema

17



Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

Savezu za bolju buduénost (SBB), a “Oslobodenje” gotovo nevjerovatnih
90% negativan. Gotovo isti omjeri su i naspram predsjednika SBB-a i vlasnika
“Avaza” Radonci¢a — u “Oslobodenju” 79% negativho, a u “Dnevnom
avazu” 68% pozitivno. “Dnevni avaz” je sa izrazitim negativnim uklonom
izvjestavao o SDA (79%) i Stranci za BIH (84%).

Ako posmatramo stranke kroz broj objavljenih fotografija, ubjedljivo
dominira HDZ BiH sa 292 pojavljivanja njegovih c¢lanova. Od toga je
“Vecernji list” BiH objavio ¢ak 154 fotografije. U ukupnom plasmanu slijede
SNSD pa SDA. Zanimljivo je da je Demokratski narodni savez iz Velike
Kladuse, relativno mala stranka, imala znacajan broj objavljenih fotografija
u “Glasu Srpske” i “Nezavisnim novinama”, a niti jedno pojavljivanje u
svim drugim monitorisanim novinama. Ubjedljivo najviSe pojavljivanja na
fotografijama u kategoriji funkcionera je imao Milorad Dodik i to relativho
ravnomjerno u svim novinama.

Tematske kategorije koje smo postavili prije pocetka monitoringa i za
koje smo ocekivali da ¢e biti u fokusu predizborne kampanje nisu bile u
vrhu rasprave politickih stranaka, pa ni drzavnih funkcionera. Dominirala
je kategorija “ostalo”, koja se bazirala na prepucavanju politickih stranaka,
medusobnim optuzbama i temama koje su se ticale nepravilnosti u kampanji
kao i drzavnickim protokolarnim aktivhostima. Potom su slijedile ekonomske
teme i tematika ustavnih promjena. Tematika reforme edukativnog sistema se
u vedini novina u mjesec dana zadrzala na jednocifrenom broju.

Novine su o politickim partijama izvjeStavale najviSe kroz agencijske
vijesti (49%) i izvjeStaje (35%). Jedino su “Dnevni list” i “Dnevni avaz”
imali viSe izvjestaja od vijesti. No, i ve¢ina vijesti u novinama je bila potpisana
imenom ili incijalima novinara, $to pokazuje da se agencije nisu koristile
kao dominantan izvor informacija. Jedino su “Nezavisne novine” i
“EuroBlic” imali viSe agencijskih vijesti od radova vlastitih novinara. Kada
su u pitanju drzavni funkcioneri, oni su ¢e$ée praceni kroz izvjestaje. Sve
druge novinarske forme su bile relativno malo zastupljene. “Oslobodenje” i
“Dnevni avaz” su u odnosu na druge listove nesto vise gajile formu komentara.
Novine su ubjedljivo najvise koristile informativno-narativnhe naslove
(politicke partije 73%, drzavni funkcioneri 59%), §to je s obzirom na vrstu

18 |



Uvod

monitorisane problematike i prirodu ovih medija o¢ekivano. Na drugom
mjestu su senzacionalisticki naslovi (partije 15%, funkcioneri 25%).

Kada je u pitanju broj koriStenih izvora u tekstovima, u totalu je i kod
politickih partija i kod kandidata procenat od 77% objava samo sa jednim
izvorom. Ono §to je jo§ poraznije jeste da su tekstovi sa viSe izvora u
preko 80% slucajeva jednoobrazni, to jest u stavovima nude priblizno ista
gledista na problem. Jedino su kod “EuroBlica” dominirali tekstovi sa
izvorima razli¢itih gledista. Ovo je inace rak-rana bh. novinarstva, jer su
analize i druge tematike koje je radio Media plan institut pokazivale
znacajnu uniformnost izvora informacija.

Slijede pojedinacne analize sa komparativhom statistikom.

19



Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

20



Pojedinacni pregled izvjeStavanja medija

Pojedinacni pregled
izvjestavanja medija

Davor Marko, Lejla Turcilo, Tatjana Ljubic¢

21



Izbori 2010. u BiH

‘ KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

Televizija Federacije BiH (FTV)

KONTINUIRANA KRITIKA FUNKCIONERA IZ RS

U centralnoj informativnoj emisiji Federalne TV “Dnevnik 2” nije mnogo
izvjeStavano o politickim subjektima tokom kampanje — u prosjeku se o
politickim partijama i listama izvjeStavalo tek jedanput po emisiji, dok su
se u sadrzajima ove emisije nesto viSe pojavljivali drzavni funkcioneri koji
su se i na ovim izborima kandidirali za klju¢ne politicke funkcije (38 puta
tokom 31 analizirane emisije). Od politickih partija najzastupljenija je
bila Stranka politicke akcije (SDA) — 17%, slijede Savez nezavisnih soci-
jaldemokrata (SNSD), Stranka za BiH, Bosanska stranka (BOSS),
Socijaldemokratska unija (SDU), te Narodna stranka Radom za boljitak,
koje su se pojavljivale u po 9% situacija. Od politickih kandidata najviSe
se izvjestavalo o Miloradu Dodiku (32%), Harisu Silajdzi¢u (21%) i Zeljku
Komsicu (18%).

Osnovna karakteristika izvjeStavanja ove televizije jeste kontinuirana kritika
funkcionera SNSD-a koji obnaSaju najviSe drzavne i entitetske funkcije.
Novoizabrani predsjednik RS-a Milorad Dodik bio je ,meta“ kritike u 50%
slucajeva kada su u pitanju objave i prilozi u kojima je glavni akter, u 60%
slu¢ajeva zabiljeZen je negativan uklon prema Nikoli Spiri¢u (no, za razliku
od Dodika, o kojem se izvjestavalo u 12 situacija, Spiri¢ je bio glavni akter
u pet priloga), a Cetvrtinu priloga u kojima se pojavljivao srpski c¢lan
Predsjedni$tva BiH Nebojsa Radmanovi¢ takoder je karakterizirao negativan
uklon i kritika novinara prema ovom politicaru.

Najvedi zabiljezen procenat negativnog uklona prema politickim partijama
odnosio se na partiju SNSD (67%), dok su jedini politicki subjekti iz
Federacije BiH prema kojima je iskazana kritika bili SDA i BOSS sa po 33%
priloga u kojima je dominirao negativan uklon.

Sudedi prema statistici, Federalna TV se viSe bavila politickim akterima
koji dolaze iz drugog entiteta i njih je, kao i njihovo ponasanje i izjave,
najvise kritizirala.

22



Pojedinacni pregled izvjeStavanja medija

Statistika

Od relevantnih tema, politicke partije su najviSe govorile o zdravstvu i
socijalnoj zastiti (9%) i kriminalu i korupciji (6%), dok su politicki kandidati
prioriet davali ekonomiji (10%) i ustavnim reformama (7%).

O politickim partijama se najviSe izvjeStavalo putem priloga (46%) i putem
snimljenih izjava (koje nisu smjeStene u formu priloga po principu off-
izjava-off) (29%), a sli¢no je bilo kod izvjestavanja o politickim kandidatima
(45% prilozi, 34% vijesti i 21% snimljene izjave).

Najce$ce su autori bili novinari redakcije (49% kod politickih partija i 46%
kod kandidata), i emitirana saops$tenja (24% kandidati, 11% partije). Kod
izvjeStavanja o politickim partijama zabiljezen je najveci broj nepotpisanih
objava (40%) a razlog za to je veliki broj snimljenih izjava (uglavnhom u
emisiji na dan izbora) koje je voditeljica samo najavljivala a novinari se
nisu pojavljivali. Isti je slucaj i kod politickih kandidata, samo je procenat
nesto nizi (21%).

Novinari su najéescée koristili jedan (69% kod izvjeStavanja o partijama,
66% kod kandidata) ili dva izvora (20% partije, 18% kandidati). Izvori su
u najvecem broju slucajeva bili jedinstveni (89% kod partija i 71% kod
kandidata).

U 37% objava zabiljezili smo negativan sadrzaj, dok je u preostalih 63%
on bio neutralan. Kao ni na BHT-u, ni na FT'V-u nismo zabiljezili priloge
sa pozitivnim uklonom prema odredenoj partiji ili kandidatu.

Primjeri izvjeStavanja

Zanimljivo je da ,,Dnevnik 2“ FTV-a, jedini od triju analiziranih informativnih
emisija, nije eksplicitno najavio pocetak preizborne kampanje u izdanju
od 3. septembra. U toj su se emisiji od politickih kandidata pojavili jedino
Haris Silajdzi¢ i Zeljko Komsi¢, obojica u funkciji ¢lanova Predsjednistva
BiH, povodom posjete Abdullaha Gula, predsjednika Turske, Bosni i
Hercegovini.

Prvi put je kritika na racun vlasti RS-a (i Milorada Dodika kao njenog
najeksponiranijeg predstavnika) izreCena u emisiji emitiranoj 4.

23



Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

septembra, u kojoj je zamjenik ministra i trezora BiH Fuad Kasumovi¢
spomenuo premijera RS-a u kontekstu rastro$nosti politicara. Kasumovic
je u tom kontekstu izjavio kako ,Republika Srpska ne moze svesti svoje
troskove u okvir svojih moguénosti, a usto se i rasipa posudenim
novcem”, te navodi “dodjeljivanje finansijske pomoc¢i medijima i kuapovinu
aviona za potrebe vlade ovog entiteta“. Negativan uklon ogleda se u
¢injenici da u ovom prilogu, kao ni u nizu drugih u kojima se kritizira
vlast u RS-u, nije kontaktirana druga strana.

Negativan uklon prema Dodiku i njegovoj partiji zabiljeZen je i u prilogu
o posjeti visoke delegacije politicara iz RS-a skoli ,,Branko Radicevic¢“
u Banjoj Luci. U prilogu, u okviru kojeg su izjave dali Dodik i ministar
obrazovanja RS-a Anton Kasipovié¢, autor vrlo jasno ukazuje na c¢injenicu
kako je u pitanju dio predizborne kampanje. Zanimljivo, istog dana je
prilog o istoj temi emitiran i u Dnevniku RTRS-a, ali je potpuno drugacije
konotiran, s pozitivnim uklonom i bez spominjanja kampanje.

Kritika Dodika i njegove partije ocigledna je i u prilogu od 7. septembra,
povodom usvajanja Zakona o popisu stanovni$tva. Voditeljica je prilog
najavila rije¢ima kako ¢e naredne godine biti popis stanovnistva u cijeloj
Evropi, dok Narodna skupstina RS-a nije prihvatila prijedlog ovog zakona
zbog sporne primjene podataka o etnickoj strukturi stanovniStva prema
popisu iz ’91. jer je mnogo stanovnika u dijaspori. Autor priloga, sa druge
strane, odmah na pocetku priloga u fokus stavlja premijera ovog entiteta
uz tvrdnju da ,,i predsjedniku Vlade RS-a smeta prijedlog Zakona... jer
bi, po njegovom misljenju, bio nepovoljan za Srbe i Hrvate“. Na osnovu
ovakvog uvoda namece se zakljuCak da je izglasavanje Zakona sprijecio
premijer Dodik licno, mada se kasnije u prilogu govori da je za to bila i
opozicija u RS-u.

Negativan uklon zabiljezen kao i u emisiji emitiranoj 16. septembra, kada
su novinari informativne redakcije FTV-a stali u odbranu svojih kolega iz
politickog magazina ,60 minuta“, koje je Dodik vrijedao, nazvao ih
Hkretenima“ i optuzio ih za ,raspad BiH“. U svom komentaru voditeljica
navodi kako se ,premijer RS-a Milorad Dodik u Sarajevu, odnosno
Teheranu, kako ga najvise voli zvati, ponovo obrusio na njene kolege iz
politickog magazina 60 minuta“, uz dodatak kako ,ne iznenaduje primi-
tivizam koji je Milorad Dodik nanovo javno iskazao®, i kako je to, izgleda,
L,hjemu primjereni jedino razumljiv i uobicajen rjecnik”.

24



Pojedinacni pregled izvjeStavanja medija

U informativnoj emisiji od 24. septembra emitiran je prilog o neispunjenim
obecanjima politicara. Novinari televizije upitali su Dodika za “olako data
obecanja” u vezi sa izgradnjom puta Banja Luka-Doboj, ugovor CMP-a i
Vlade RS-a, na $ta je Dodik odgovorio novinaru: “Ima$ telefone pa zovi i
pitaj”, i dodao: “Svakako lazes i petljas, pa mozes petljati i oko toga”.

Ukoliko zanemarimo Bosansku stranku (BOSS) i njenog predsjednika
Mirnesa Ajanovi¢a prema kojem su, u znak solidarnosti sa kolegama iz
BHT-a, iskazali kritiku zbog njegovog ponasanja i vrijedanja voditelja i
gostiju, jedini negativan uklon prema subjektima iz Federacije zabiljezen
je u emisiji od 25. septembra, kada je emitiran prilog o izboru policijskog
komesara, gdje se ispostavilo da je ¢lan SDA iz Tuzlanskog kantona bio
ujedno i ¢lan nezavisnog odbora za izbor komesara, $to je u suprotnosti
sa zakonom i procedurama.

Vazno je zapaZzanje i da su novinari ove televizije poprilicno uravnotezeno
izvjestavali o politickim kandidatima iz Federacije BiH. Tu, prije svega,
mislimo na Harisa Silajdzi¢a i Zeljka Komsic¢a (u vrijeme kampanje
obojica su bila vrlo aktivna u funkciji ¢lanova Predsjednistva BiH). U oba
slucaja uklon novinara prema ovim kandidatima bio je neutralan a u
pitanju su bile objave protokolarnog karaktera, $sto pokazuje da su kod
Silajdzi¢a u osam objava zabiljezene samo dvije u kojima se govorilo o
konkretnim temama (ustavne promjene i ekonomija), dok je u Sest
slucajeva to bilo irelevantno za izbore (medunarodni odnosi, liberalizacija
viznog rezima, sastanci Predsjednistva BiH, nastup u UN-ovoj Skupstini u
New Yorku, ¢estitanje Bajrama). Zeljko Komsi¢ je spomenut u $est objava,
u pet slucajeva teme su bile svrstane u rubriku ,,ostalo” (vizna liberalizacija,
Predsjednistvo BiH, Cestitanje Bajrama), dok je jednom prilikom kontekst
izvjesStavanja bio odavanje pocasti zrtava ratova (prilog od 9. septembra,
kada je KomSi¢ boravio u Grabovici, u blizini Jablanice, gdje je odao
pocast civilnim Zrtvama, te polozio vijenac i zapalio svijeCu na
spomeniku, povodom obiljezavanja 16 godina otkako su pripadnici Prvog
korpusa Armije BiH ubili 33 civila hrvatske nacionalnosti). Primjer
suhoparne protokolarne vijesti, u kojoj su se pojavila obojica kandidata,
vel je spomenut i zabiljeZen u izdanju vijesti od 3. septembra, kada su se
Silajdzi¢ i Komsi¢ susreli sa turskim predsjednikom Abdullahom Gulom,
koji je bio u posjeti BiH. Jo$ jedna objava slicnog karaktera (protoko-
larnog) zabiljezena je 7. septembra, na temu vizne liberalizacije, u kojoj
je glavna vijest bila da ¢e se ubuduce u Egipat moci putovati bez viza. U svim
objavama prema ova dva kandidata zabiljezen je neutralan uklon novinara.

25



Izbori 2010. u BiH

‘ KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

Televizija Republike Srpske (RTRS)

PODRSKA VLADAJUCOJ PARTIJI U RS

U toku kampanje za Opce izbore 2010. godine programom centralnih
informativnih emisija ove televizije (“Dnevnik 2” u 19:30 h) dominirao je
vidno pozitivan uklon prema vladajucoj politickoj partiji Savezu nezavisnih
socijaldemokrata (SNSD) i njenim clanovima Kkoji zauzimaju najviSe
drzavne i entitetske funkcije. Taj pozitivni uklon ogledao se u kvantitativnim
i kvalitativnim parametrima. Kada govorimo o kvantitativnom dijelu,
zabiljezen broj objava o SNSD-u (31%) bio je znatno veéi od onih u kojima
se izvjesStavalo o aktivhostima opozicije (na drugom mjestu su bili Stranka
demokratske akcije i SDS sa 14% i Partija demokratskog progresa, PDP, sa
11% zastupljenosti). Milorad Dodik bio je najzastupljenija politicka
licnost (41%), a u znacajnom obimu se izvjestavalo i o Nebojsi
Radmanoviéu (22%), i Nikoli Spiri¢u (13%). Kada se referiramo na kvali-
tativni dio i uklon novinara kod sva tri kandidata zabiljeZen je visok procenat
pozitivnog uklona novinara — Dodik (28%), Radmanovi¢ (27%) i Spiri¢ (19%),
a isto vazi i za njihovu partiju, SNSD, o kojoj su novinari ove televizije u 36%
slucajeva izvjestavali pozitivno.

Iako je za entitetsku televiziju legitimno da se bavi stvarima od znacaja za
entitet u kojem djeluje, u ovom slucaju to je Republika Srpska, na osnovu
analiziranog u toku kampanje, i ovih pocetnih statisti¢kih zapazanja, prvi
zakljucak koji se namece jeste da je ova televizija bila daleko od profe-
sionalnih standarda i viSe je podsjecala na ,televiziju jedne partije“ nego
na medij svih gradana.

Zanimljivo je da je emisija emitirana na dan odrzavanja izbora uradena
poprilicno profesionalno, barem kada su u pitanju kandidati i politi¢ari
iz RS-a. Prenesene su izjave i izborna oc¢ekivanja kako ¢lanova vodece partije,
SNSD-a, tako i predstavnika opozicije. No, redoslijed je sugerirao ko je
Hfavorit“ (bilo izborni, bilo urednicki): prve tri izjave koje su prenesene
dali su clanovi SNSD-a (Rajko Kuzmanovi¢, Milorad Dodik i Nikola
Spiri¢), dok je, kada su u pitanju prilozi iz izbornih $tabova, ponovo SNSD

26 |



Pojedinacni pregled izvjeStavanja medija

bio na prvom mjestu, a tek potom ostale partije. No, kada su kandidati iz
Federacije BiH u pitanju, prvobitno su prenesene izjave dosadasnjih
koalicionih partnera SNSD-a, Bakira Izetbegovi¢a iz SDA, Dragana Covica
iz HDZ BiH, te Fahrudina Radonci¢a iz Saveza za bolju budué¢nost BiH,
koji se po prvi put kandidirao za politicku funkciju. Nakon toga javio se
reporter iz izbornog Staba Stranke za BiH, no ni sa kim nije razgovarao
vel je konstatirao kako je predsjednik partije Haris Silajdzi¢ “tek u drugom
pokusaju glasao, jer su ga ranije vratili jer nije ponio licnu kartu”. Treba
dodati da nije objavljen nijedan prilog ni prenesena nijedna izjava pred-
stavnika najjace stranke u Federaciji, SDP-a BiH, niti od politic¢ara koji je
na izborima kao kandidat SDP-a dobio najvise glasova - Zeljka Komsica.

Statistika

Kandidati koji su dobijali najveci prostor u sadrzaju RTRS-ovog dnevnika
(¢lanovi SNSD-a) najviSe su govorili 0 ustavnim promjenama i ekonomiji,
§to se odrazilo na krajnu tematsku zastupljenost (ustavne promjene 19%
i ekonomija 12%) ali i korespondira sa predizbornom retorikom vladajuce
partije u RS-u. Politicke partije malo su govorile o konkretnim temama (o
obrazovanju u tek 9% slucajeva, ostalo je zanemarivo malo), dok se ¢ak
86% tema odnosilo na ostale teme, politicke optuzbe i prepucavanja,
razli¢ita tumacenja usvajanja Zakona o imovini, iniciranju da se obiljezi
entitetska linija, ukidanju viznog rezima, itd.

I na ovoj televiziji zabiljezili smo najviSe autorskih priloga/izvjestaja (59%
kandidati a 49% politicke partije), dok su na drugom mjestu bile snimljene
izjave aktera izbornog procesa i kandidata (23% kod partija i 11% kod
kandidata). Novinari redakcije su u 60% slucajeva bili autori priloga o
politickim partijama, i u ¢ak 71% slucajeva kada se izvjestavalo o kandidatima
(8to je najviSe medu tri analizirana emitera). U veéini slucajeva izvori koji
su novinari koristili bili su jedinstveni (73% kod kandidata i 89% kod partija),
veoma Cesto se premijer RS-a Milorad Dodik pojavljivao kao jedan od
izvora. Primjer za ovo je vijest emitirana u emisiji od 17. septembra, u
kojoj je Dodik prokomentirao donosenje Zakona o drzavnoj imovini RS-a,
§to je dobilo status vijesti vrijedne objave.

27



Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

Kada je sadrzaj u pitanju, na ovoj televiziji smo zabiljezili najviSe priloga
sa pozitivnim sadrzajem (10% kada su u pitanju kandidati, i 3% kada se
izvjestavalo o partijama). No sami ovi, izrazito niski procenti, potvrduju
jos jednom medijsku realnost da u TV dnevnicima u BiH izrazito dominiraju
loSe (negativne) vijesti. I dalje mizernih, ali u odnosu na druge televizije
velikih 10% pozitivnih sadrzaja kod drzavnih funkcionera, zahvaljuju
¢injenici da se RTRS fokusirao na pozitivne situacije u kojima su se
nalazili entitetski (srpski) funkcioneri.

Primjeri izvjeStavanja

IzvjeStavanje o politickim akterima bosanskohercegovackih izbora svelo
se na dvije krajnosti — izuzetno pozitivan uklon i masovno izvjeStavanje o
Miloradu Dodiku, a sa druge strane, vrlo negativan uklon i neprofesionalno
(odnosno jednostrano izvjestavanje) o bosnjackom ¢lanu Predsjednistva
BiH Harisu Silajdzicu.

Povodom Silajdzi¢eve inicijative da sazove vanrednu sjednicu PredsjedniStva
BiH na kojoj ¢e se raspravljati o izjavi Nikole Spiri¢a u kojoj se, kako je
on objasnio, zagovara secesija dijela BiH (Spiri¢ je rekao “da ¢e stepen
mrznje koji dolazi iz Sarajeva prema RS obezbijediti njen drugi status”),
novinari ove televizije staju na Spiri¢evu stranu, nemaju Silajdzi¢a u prilogu
kako bi objasnio svoj potez, ve¢ izjavu uzimaju od NebojSe Radmanovica,
koji podrzava svog partijskog kolegu (15. septembar). I slijede¢eg dana u
vijestima je objavljen prilog sa veoma ,,08trim“ reakcijama na Silajdzi¢ev
potez. Uz Radmanoviéa, Spiri¢a, Dusanku Majki¢ (takoder ¢lanicu SNSD-a)
kao sagovornik se pojavljuje i Sadik Bahtic iz Silajdzi¢eve Stranke za BiH,
ali i dalje nema Silajdziceve izjave. Radmanovi¢ u svom nastupu izjavljuje
kako Silajdzi¢ ovo radi u predizborne svrhe, dok je i sam uklon novinara
prema Silajdzi¢u vidno negativan (u tom prilogu, novinar daje sebi slobodu
da pita: “A $ta je to Spiri¢ rekao $to se nije dopalo Harisu Silajdzicu?”, u
¢emu se vrlo jasno ogleda pozitivan i apologetski odnos prema Nikoli
Spiri¢u). U kontekstu ove pri¢e, novinari RTRS-a se u istom izdanju vijesti
(od 16. septembra) pozivaju na istrazivanje Ipsos Strategic Marketinga po
kojem je Silajdzi¢ sa 81% najnepopularniji politicar. Zanimljivo je da su

28



Pojedinacni pregled izvjeStavanja medija

novinari dan ranije (15. septembra) predstavili rezultate istog istrazivanja
po kojem su SNSD, Milorad Dodik i Nebojsa Radmanovi¢ najpopularniji
u RS-u. Tako su novinari ove televizije rezultate istrazivanja sveli na samo
dvije kategorije — najpopularniji u RS-u i najnepopularniji u FBiH.

Silajdzic¢ je kritikovan i zbog svog (kako su to nazvali u vijestima RTRS-a
santidejtonskog“) nastupa u New Yorku na Skupstini UN-a, gdje je
pokusao upozoriti da Spiri¢eve izjave destabiliziraju BiH i cijeli region.
Prilozi na ovu temu objavljeni su u izdanju vijesti od 21. i 22. septembra
(dva priloga), dok je u izdanju od 24. septembra objavljen prilog kojeg je
voditeljka naglasila rije¢ima kako je ,Silajdzi¢ izjavio da u RS postoje
snage koje zele dovrsiti projekt Slobodana Milosevica,,. Povod za prilog
bilo je Silajdzi¢evo ucesée na samitu balkanskih lidera u New Yorku, na
kojem je, kako kaze novinar, Silajdzi¢ , priznao Kosovo u ime BiH”, na $to
je Milorad Dodik odreagirao izjavom da ¢e ,jednog dana na takvom samitu
sjediti neko u ime Republike Srpske”.

Novoizabrani predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik bio je prisutan
u gotovo svakom tematskom segmentu vijesti na RTRS-u. Njegove izjave
bile su relevantne kako za unutrasnju tako i spoljnu politiku, za sport,
privredu, kulturu, zdravstvo, i deSavanja u Narodnoj skupstini RS-a. Tako
je u sportskom bloku vijesti od 5. septembra emitiran prilog iz Novog
Grada sa sportske manifestacije povodom jubilarne 100. godisSnjice
lokalnog kluba Slobode, koja je odigrala prijateljski mec¢ sa beogradskim
Partizanom. Jedan od sagovornika bio je Dodik, izjavivsi kako ¢e Vlada RS-a
nastaviti da pomaze sportu. Cetiri dana kasnije, 9. septembra, emitiran je
prilog o otvaranju Centra za radioterapiju u Banjoj Luci, gdje Dodik
prisustvuje svecanom otvaranju (sijeCe vrpcu) i daje izjavu u kojoj sam
priznaje da nije struc¢an za ovu oblast (no, novinaru to ne smeta da izjavu
objavi u cijelosti). Vlada RS-a donirala je 30 miliona KM za ovaj centar. U
istom izdanju vijesti Dodik je prezentiran i kao ucesnik konferencije o
neoosmanizmu, koji je u svom izlaganju predstavio kao prijetnju.

Prva objava u izdanju od 15. septembra bio je prilog o posjeti delegacije
RS-a Rusiji. Uz veoma pompezan uvod (,...Milorad Dodik u ovom
trenutku potpisuje jedan od najvaznijih ugovora za Republiku Srpsku®),
sam Dodik je dao telefonsku izjavu za vijesti. U pitanju je projekat izgradnje

29



Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

gasovoda ali je informacija nekompletna jer se ne govori direktno o toj
investiciji, niti o razlozima zbog ¢ega ga do sada nije bilo ve¢ je fokus na
posjeti delegacije, na saradnji RS-a i Rusije, Sto djelimi¢no ovaj prilog
¢ini i suhoparnim i protokolarnim. Na neki nacin je u izdanju od 20. septembra
nastavljena pri¢a o saradnji Rusije i RS-a, no u prilogu koji je emitiran
povodom posjete predstavnika Rusije i najave ulaganja, prva izjava je bila
Dodikova, u kojoj on ne spominje ulaganja ve¢ govori o Dejtonskom
mirovnom sporazumu i o potrebi da se ugasi Ured visokog predstavnika
u BiH.

30



Pojedinacni pregled izvjeStavanja medija

Televizija BiH (BHT)
IZBALANSIRANO I OBJEKTIVNO IZVJEéTAVANJE

Drzavni krovni emiter je medu rijetkim medijima koji je u svojoj centralnoj
informativnoj emisiji ,,BHT Vijesti“ kandidate i politicke subjekte tokom
kampanje pratio ravnomjerno i objektivno. Uz relativno visok broj objava
(54 — u prosjeku skoro dva priloga po emisiji), najviSe prostora, u prosjeku,
dobijale su partije i kandidati koji su dobili najviSe glasova na Opéim
izborima iz 2006. godine — Savez nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) —
17%, Stranka za BiH — 14%, te Stranka demokratske akcije (SDA) 9%,
HDZBiH i HDZ1990 — po 7%. Od kandidata, najzastupljeniji su bili
Milorad Dodik (29%) i Haris Silajdzi¢ (18%).

Izuzetak ovom pravilu su Bosanska stranka (BOSS), koja je u ovom izdanju
dnevnika bila zastupljena sa 11% (Sest priloga), najviSe zahvaljujudi incidentu
koju je predsjednik ove partije Mirnes Ajanovi¢ izazvao tokom gostovanja
u jednoj od specijaliziranih emisija povodom izbora. On je u toku emisije
emitirane 13. septembra upadao u rije¢ voditeljima, gostima, vrijedao i
ometao izvodenje emisije zbog cega je Upravni odbor BHRT-a izdao
saopSstenje u kojem je ovo ponasanje osudio i trazio od Centralne izborne
komisije BiH da ovakvo ponaSanje sankcionira (CIK je na kraju BOSS
kaznio sa 7.000 KM a Ajanovica sa 3.000 KM). U emisiji od 14. septembra
saops$tenje UO je procitano u centralnoj informativnoj emisiji sa vidno
negativnim uklonom prema Ajanovi¢u. Kako stoji u saopsStenju BHT-a,
»gospodin Ajanovi€ je na izuzetno drzak, primitivan, agresivan i valgaran
nacin zloupotrijebio vrijeme i prostor u Javnom RTV servisu BiH“.

Statistika

Cak 19% tema, kada je izvjeStavanje o politickim strankama u pitanju,
odnosilo se na kriminal, korupciju i zZloupotrebu poloZzaja najvisih nosilaca
politickih funkcija. Od drugih tema koje smo pratili bile su zastupljene
samo ustavne reforme (4%), te ekonomija (2%). Sa druge strane, kandidati

31



Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

¢ije smo medijske nastupe analizirali najviSe su govorili o ustavnim prom-
jenama (18%), te obrazovanju i ekonomiji (po 4%). Tako su medu grupu
tema koje su dominirale svrstane objave o sluc¢aju kampanje ,Nije kasno
za bolji zivot“, u okviru kojih je ministar iz Stranke za BiH Vahid Heco
osumji¢en za zloupotrebu polozaja zarad promocije stranackih interesa
(prilozi u izdanjima ,Dnevnika“ za 4, 5. i 6. septembar), zatim je u tom
kontekstu izvjeStavano i o monitoringu kampanje koju je provela nevladina
organizacija ACIPS u kojoj je, kao jedno od zapaZzanja, istaknuto kako
stranke na vlasti poput SNSD-a i Stranke za BiH u svojim nastupima ,,ne
spominju korupciju® (17. septembar).

Najvise se izvjestavalo putem priloga (61% politicke partije i 46% funkcioneri),
dok su prilozima koji su emitirani na izborni dan dominirala direktna
ukljucenja (15% ukupno) i izjave politickih aktera (32% za kandidate i 9%
za politicke stranke).

Autori su najcesce bili novinari redakcije (72% kada se izvjestavalo o politickim
partijama i 46% o politickim kandidatima). U prilozima se naj¢e$¢e navodio
samo jedan izvor (75% kandidati i 61% partije).

Shodno velikom procentu objava koje su tematizirali korupciju, ali i onih
u kojima se spominjala neucinkovitost vlasti, sadrzaj kod izvje$tavanja o
politickim partijama bio je negativan u ¢ak 43% situacija (prema 2% objava sa
pozitivnim i 55% sa neutralnim sadrzajem). Kod izvjeStavanja o kandidatima
zabiljezili smo neSto manje negativnog sadrzaja (29%) i nijednu objavu sa
pozitivnim sadrzajem.

Primjeri izvjeStavanja

Novinari BHT-a su pocetak kampanje ispratili vrlo obimnim i sadrzajnim
prilogom u kojem su izvijestili o tome kako su se za kampanju spremili
SNSD, PDP, HDZBiH i DNZ. Iako je jako tesko odrediti logiku odabira bas
ovih pet partija, odaje se utisak da je izbor bio ,slucajan“ a ne svjestan i
po nekom unaprijed zadatom kljucu.

Iako je na BHT-u zabiljezen veliki broj priloga, vedina je uglavnom bila
neutralnog uklona (oko 95% za kandidate i partije). Uklon je bio negativan

32



Pojedinacni pregled izvjeStavanja medija

samo u 6% slucajeva kada se izvjestavalo o politickim partijama (Stranka
za BiH, SNSD, i BOSS), te u 4% slucajeva kada se izvjestavalo o kandidatima
(samo kada je u pitanju Milorad Dodik).

Osim slucaja Mirnesa Ajanovic¢a, koji je opisan na pocetku, negativan
uklon (ili kritiku, koja je viSe imala formu slobodnog komentara autora
priloga) zabiljezili smo u jednom slucaju kada se izvjestavalo o Dodiku, i
dva puta o Stranci za BiH. U prilogu o pocetku $kolske godine, emitiranom
6. septembra, autor priloga snimak Milorada Dodika sa osnovcima propratio
je komentarom kako je ,bilo i onih koji su prvo $kolsko zvono iskoristili
da podijele autograme®. Sa druge strane, negativan uklon o Stranci za
BiH zabiljezen je kada se 4. septembra izvjeStavalo o tuzbi Transparency
Internationala u slucaju ministra Vahida Hece, koji je zloupotrebio svoj
polozaj zarad promocije svoje stranke, SBiH. Negativan uklon prema
Hec¢i ogleda se u cinjenici da se u prilogu pojavljuje samo jedna strana,
odnosno predstavnik Transparency International (TI) Srdan Blagov¢anin
(koji je intervjuisan i koji objasnjava kako je emitirani spot ,,Nije kasno za
bolji zivot“ tesko kriminalno djelo ukoliko su ga finansirale anonimne
privatne kompanije koje su povezane sa nadleznim vlastima), dok se u
slucaju ministra Hece u emitiranom prilogu pozivaju na njegovo pismo u
kojem on navodi ,da je Ministarstvo energije, rudarstva i industrije
Federacije pokrenulo navedenu kampanju na zahtjev menadzera pojedinih
firmi koje su je i finansirale, navodeci da su nasli interes u ovim projektima,
te ofekujudi da ée dobiti poslove na istim®. Cak i da su postupili profe-
sionalno i od ministra zatrazili odgovor na pitanja upucena iz Tl-ja, i da
im Heco te odgovore nije htio dati, obaveza je novinara da to objave u
prilogu, $to oni nisu ucinili. Za razliku od drugih medija sa jasnom poli-
tickom agendom (naprimjer, ,,Dnevnog avaza“), BHT nije ovaj slucaj iskoristio
za diskreditaciju Hece i njegove politicke opcije. U ovom je slucaju jedino
problemati¢no S$to javni servis nije imao ,drugu stranu“, odnosno nije
objavio izjavu ministra Hece, §to prilog ¢ini nekompletnim.

Za razliku od RTRS-a, u kojem se na vrlo negativan nacin izvjeStavalo o
Silajdzi¢evom nastupu u Generalnoj skupstini UN-a (gdje je Silajdzi¢ govorio
da u BiH ,ima onih koji se nadaju da ¢e entitet priznati kao drzavu®,
misle¢i na RS), novinari BHT-a to su ucinili na jedan neutralan nacin,
liSen komentara. No, ni ovaj nacin izvjeStavanja nije profesionalan jer
se autori nisu pozabavili samim Silajdzi¢evim nastupom, u funkciji

33



Izbori 2010. u BiH

KAKO SU MEDIJI PRATILI IZBORNU KAMPANJU

predsjedavajuéeg PredsjedniStva BiH, oko kojeg u PredsjednisStvu BiH nije
postignut konsenzus (ovaj prilog objavljen je 25. septembra). Tom temom
su se intenzivno bavili kako RTRS tako i mediji iz ovog entiteta.

U prilogu objavljenom 30. septembra, pozivajudi se na izjave predstavnika
udruzenja ,Budi moj prijatelj“ i ,,Eurorom”, kritikuju se odredene politicke
partije (imenovane su SDP, SBBBiH, SDA, SBiH, BPS, SNSD, SDS i
Narodna stranka radom za boljitak) za pokusaj ,vrbovanja“ pripadnika
romske populacije i kupovinu njihovih glasova uoci predstojecih izbora.
Kako je navedeno u prilogu, ,cijene glasova Roma variraju uglavnom od
10 do 30 KM po glasu, a u nekim slucajevima politicke partije obeéavaju
infrastrukturne projekte, kao $to je asfaltiranje puteva kroz romska naselja,
dok neke na svojim listama imaju kandidate Rome, iako u programu
nemaju nikakva rjeSenja za probleme Roma“. Predsjednik udruzenja
,2Eurorom“ Nedzad Jusi¢ posebno je u ovom kontekstu apostrofirao
Narodnu stranku Radom za boljitak ,za koju se zna da za glasove placa
puno vise od 30 KM, §to“, po njegovom misljenju, ,pokazuje na koji
nacin se, u stvaru, vrednuju ne samo rosmki glasovi vec i pripadnici ove
populacije”.

Zanimljivo je da niti u jednom slucaju nismo primijetili pozitivan uklon
novinara ove medijske kuée prema politickim subjektima, $to potvrduje
nasu tvrdnju sa pocetka da se u specificnim okolnostima, kao $to je kampanja,
izvjestavalo profesionalno i bez pristrasnosti.

Novinari BHT-a vrlo su korektno ispratili reakcije kandidata za najviSe
politicke funkcije, kao i prenijeli atmosferu iz izbornih Stabova vecih
politickih partija na dan odrzavanja izbora, 3. oktobra. U vi