




Historija u sjeni senzacije II

Regionalni i međunarodni mediji o prvoj 
godini suđenja Radovanu Karadžiću 

Sarajevo, 2011.



Izdavač 
		  BIRN BiH u saradnji sa Konrad Adenauer Fondacijom, Sarajevo, 2011.

		       

Publikaciju uredili 
	 	 Erna Mačkić i Shiv Kumar Sharma

Urednički tim 
	 	 Faida Rahmanović i Shiv Kumar Sharma

Monitoring uradili 
	 	 Aida Alić, Merima Husejnović, Selma Učanbarlić i Denis Džidić

Saradnici na publikaciji 
	 	 Anisa Sućeska-Vekić, direktorica BIRN BiH/koordinatorica publikacije 
	 	 Nerma Jelačić, glasnogovornica Haškog tribunala/uvodničarka 
	 	 Olga Anna Ambrosewicz, internica BIRN/saradnica na monitoringu

Lektori 
	 	 Nadira Korić (BHS) i Shiv Kumar Sharma (engleski)

Prevod 
	 	 Haris Nezirović

DTP
	 	 Lorko Kalaš

Tiraž
		  1000

-------------------------------------------------
CIP - Katalogizacija u publikaciji
Nacionalna i univerzitetska biblioteka
Bosne i Hercegovine, Sarajevo

316.774:[341.44:929 Karadžić R.
 
   HISTORIJA u sjeni senzacije II : regionalni i 
međunarodni mediji o prvoj godini suđenja Radovanu
Karadžiću / [publikaciju uredili Erna Mačkić i   
Shiv Kumar Sharma ; prijevod na engleski Haris   
Nezirović]. - Sarajevo : BIRN BiH : Konrad     
Adenauer fondacija, 2011. - 56 str. ; 21 cm

ISBN 978-9958-9005-6-3

COBISS.BH-ID 18944774
------------------------------------------------- 



	 SADRŽAJ 

  5		 Uvod

  7		 Mediji i Tribunal

  9		 Riječ urednika

11 	 Analize

13		 Bosna i Hercegovina
		  13		 Federacija BiH
	 	 25		 Republika Srpska

33		 Region (Srbija, Hrvatska, Crna Gora)

41		 Svijet (SAD, Europa i Azija)

51		 Intervju Radovan Karadžić

55		 Život Radovana Karadžića





5

UVOD:

Budući da je hapšenje Radovana Karadžića bio najzanimljiviji medijski doga-
đaj u 2008. godini, postavilo se pitanje da li će suđenje pred Međunarodnim 
krivičnim sudom za bivšu Jugoslaviju (MKSJ/ICTY) imati takav značaj.

Nakon godinu dana sudskog procesa, BIRN BiH je uradio analizu kako su 
mediji u BiH, regionu, ali i svijetu izvještavali o ovom, kako je često naziva-
no, “suđenju stoljeća”.

Pregledom dnevnih, sedmičnih, ali i agencijskih članaka, BIRN BiH je utvr-
dio da je interes medija za suđenje bivšem predsjedniku Republike Srpske 
varirao ovisno o njihovoj procjeni šta su smatrali zanimljivim ili važnim od 
dešavanja u sudnici.

Mediji koji su obuhvaćeni analizom, u periodu od oktobra 2009. do oktobra 
2010. godine objavili su oko 1.000 tekstova o ovom sudskom procesu. Polo-
vina tih tekstova je objavljena u medijima u Republici Srpskoj, koji su ovim 
pokazali najveću zainteresiranost.

Pažnja medija je najvećim dijelom bila usmjerena na pitanja pripreme op-
tuženog za suđenje, njegov zahtjev da se sam brani, kao i uslove u kojima 
boravi, dok su svjedočenja žrtava bila u drugom planu. 

Prema analizama, mediji u Republici Srpskoj su više ukazivali na nedostatak 
vremena, što je optuženi isticao kao problem za pripremu odbrane, dok su 
mediji u Federaciji BiH zanemarivali presumpciju nevinosti optuženog, nazi-
vajući ga “paljanskim krvolokom”, “kasapinom” i slično

Mediji u Srbiji, Hrvatskoj i Crnoj Gori nisu, u odnosu na medije u BiH, 
pokazali toliki interes za proces protiv Karadžića, iako su više puta na-
javljivali mogući početak suđenja ili špekulirali o njegovom odgađanju. 
 
Izvještači svjetskih medija nestrpljivo su iščekivali početak ovog 
osjetljivog procesa. Karadžićev bojkot početka suđenja zbog, kako je rekao, 
nedovoljnog vremena da pripremi svoju odbranu, te odluke Pretresnog vijeća 
da mu nametne branioca, izazvao je brojne diskusije u medijima.

Neobjektivno ili pristrasno izvještavanje primijećeno je u većoj ili manjoj mje-
ri u mnogim napisanim tekstovima ovisno o tome s kojeg područja dolazi no-
vinar, što još jedanput pokazuje nacionalnu i ideološku podijeljenost društva.

S obzirom na važnost ovog sudskog procesa koji bi trebao doprinijeti boljem 
razumijevanju i izbjeći totalno oprečno shvatanje događaja iz bliske prošlo-
sti, objektivno izvještavanje bi trebalo biti na prvom mjestu budući da su 
mediji jedina veza između suđenja i javnosti.



6

Kako bi ukazali na novinarski neprofesionalizam koji vlada kako u BiH, tako i 
šire, i koji stvara još veću podijeljenost u društvu i ne doprinosi suočavanju 
s prošlošću, Fondacija Konrad Adenauer i BIRN BiH su se odlučili da naprave 
ovaj prikaz.

Novinarima, historičarima, ali i svima onima koji se bave ljudskim pravima 
i tranzicijskom pravdom, ova publikacija bi mogla dati veoma bitne podat-
ke. Također, može pokazati kako i na koji način novinari koji izvještavaju 
iz sudnice mogu biti pod političkim i utjecajem društvenih predrasuda. 
 
                                                                                                           
Erna Mačkić



7

Mediji i Tribunal 

Piše: Nerma Jelačić, glasnogovornica Međunarodnog krivičnog 
suda za bivšu Jugoslaviju

Prije skoro devetnaest godina snimka iznurenih i uplašenih zatvorenika, koji, 
bez prava da govore, stoje na augustovskoj vrućini iza bodljikave žice logora 
u Trnopolju, šokirala je svijet. U mjesecima prije i nakon što su Ed Vulliamy 
i Penny Marshall napisali izvještaje iz Omarske i Trnopolja, drugi su novinari, 
i domaći i strani, pisali o rasprostranjenom i sistematičnom ubijanju, ranja-
vanju, torturi i seksualnom zlostavljanju civila koje se u to vrijeme dešavalo 
širom Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Međunarodna zajednica je morala dje-
lovati. Uspostava Tribunala, kao prvog međunarodnog suda za ratne zločine 
nakon sudova u Nürnbergu i Tokiju, predstavljala je direktni odgovor na te 
jezive izvještaje. 

Od osnivanja Tribunala 1993. godine, način na koji su se mediji odnosili pre-
ma njemu odražavao je polarizirani pristup međunarodnoj pravdi i ratovima 
u bivšoj Jugoslaviji. Takav je podijeljeni pristup simboličan za kompleksnosti 
i prepreke koje društva moraju prevazići prilikom suočavanja s prošlošću.

S jedne strane, mediji su bili odličan izvor informacija o počinjenim 
zločinima. Mnogi novinari, kako strani tako i oni iz bivše Jugoslavije, pojavl-
jivali su se kao svjedoci na suđenjima pred Tribunalom. Istovremeno, mediji 
su postali presudni most između Tribunala i njegove najvažnije publike, od-
nosno ljudi iz bivše Jugoslavije. Izvještavajući o njegovom radu, novinari su 
približili Tribunal društvima u bivšoj Jugoslaviji, te su značajno povećali vid-
ljivost i razumijevanje njegovog rada i činjenica utvrđenih pred tim sudom. 

Međutim, u nekim je medijima u regiji i dalje prisutno zlonamjerno i neod-
govorno izvještavanje, mada u manjoj mjeri nego što je to bio slučaj u de-
vedesetim godinama. Takvi izvještaji imaju obeshrabrujući odjek nacionalnih 
podjela i nepovjerenja koje je postojalo tokom sukoba, kada su političke i 
vojne vođe koristile medije za provođenje svojih ciljeva. Oni direktno dopri-
nose nacionalističkoj retorici. Takvo izvještavanje ne samo da napada Tribu-
nal nego i sva nastojanja za suočavanje s prošlošću i sva nastojanja da se 
osigura održiv mir i pravda u budućnosti. 

U medijima postoji tendencija selektivnog praćenja suđenja pred Tribu-
nalom. Obično mediji u nekoj od zemalja bivše Jugoslavije prate samo 
slučajeve gdje su optuženi njihovi sunarodnjaci ili pripadnici njihove nacije, 
ignorirajući slučajeve koji se bave zločinima počinjenim nad žrtvama iz 
te zemlje ili nacije. Ovo je vrlo opasan pristup novinarstvu, s obzirom da 
odslikava netačnu sliku, a građanima daje utisak da je pravda selektivna. 



8

Izvještaji o mnoštvu slučajeva koji zaokupljaju pažnju medija širom regije 
obično nalikuju izvještajima s nogometnih utakmica: čija je strana osvojila 
više poena tog dana? U izvještavanju o suđenjima i optuženima pred Tribu-
nalom, mediji često izbjegavaju činjenice i svjedočenja iz sudnica, a umjesto 
toga daju banalne i senzacionalističke špekulacije o događajima koji nemaju 
veze s tim slučajevima.  

Tribunal ima obavezu osigurati pristupačnost i transparentnost svog rada, te 
obezbijediti novinarima najbolje moguće uvjete za izvještavanje o procesima 
koji se pred njim vode. Nekoliko godina nakon osnivanja, Tribunal je uočio 
da se izvještaji o njegovom djelovanju slabo objavljuju u regiji, te da neke 
vlade ne pomažu svojim građanima da dobiju tačne informacije o suđenjima 
koja se vode u Haagu. 

Spomenuto dezinformiranje, zajedno s fizičkom udaljenošću Tribunala i 
činjenicom da on radi na jezicima i po proceduralnim pravilima koji su stra-
ni za zemlje bivše Jugoslavije, primoralo je ovaj sud da prizna činjenicu da, 
iako je njegov osnovni cilj utvrditi krivnju ili nevinost pojedinaca optuženih 
za ratne zločine, također ima i druge uloge kako bi doprinio rješavanju 
postkonfliktnih pitanja i unapređenju mira. Tribunal je donio odluku da 
iskorači iz uobičajenih granica jedne pravosudne institucije: počeo je aktivno 
objašnjavati svoj rad zajednicama u regiji, kojima služi, i razvio komunikacijs-
ke aktivnosti kako bi taj rad postao transparentniji i pristupačniji medijima. 

Izvještavanje sa suda je posebno zahtjevno, a nemaju sve medijske kuće u 
regionu kapacitete za takvo redovno izvještavanje. Također, suđenja u Haa-
gu su veoma složena, i to daleko složenija nego domaća suđenja, a novinari 
trebaju pomoć za pristup dokumentima i popratnim informacijama koje će 
im pomoći da shvate pravila i procedure Tribunala.  

Ima tako mnogo stvari koje Tribunal može uraditi, ali, na kraju, novinari 
imaju odgovornost, kao glavni akteri u oblikovanju mišljenja javnosti, da 
komuniciraju i dalje šire informacije o radu Tribunala na balansiran, tačan i 
informiran način. Samo će tada rad Tribunala imati istinski utjecaj na regiju. 

Time što poziva pojedince na odgovornost i provodi suđenja, Tribunal ne 
samo da se bori protiv primijećene i stvarne nekažnjivosti i konsolidira vla-
davinu prava širom regiona, nego i utvrđuje činjenice o sukobima. Činjenice 
su najjače oružje protiv poricanja i revizionističkih namjera. One doprinose 
izgradnji zdravog, stabilnog i mirnog društva. 

Stoga je ključno informacije o tim činjenicama proširiti unutar pogođenih 
zajednica u regiji, kako bi se one uvrstile u rasprave o prošlosti. Novinari 
su odgovorni da osiguraju da će se to i desiti. Samo tako će doći do zdrave 
rasprave i stabilnog društva. To ne znači da je Tribunal oslobođen bilo kakve 
kritike ili da je iznad toga – Tribunal treba biti otvoren za promatranje od 
strane javnosti, ali to treba raditi odgovorno, a ne na način koji podupire 
nepovjerenje i neprijateljstva između različitih nacija. 



9

RIJEČ UREDNIKA:

Moć medija da stvore i unište

Kada bi neko crtao granice koje svojim izvještavanjem o 
suđenju Radovanu Karadžiću svakodnevno crtaju mediji,  
dobio bi, kartu etnički rasparčane bivše Jugoslavije sličnu 
onima kakve su svojevremeno crtali Milošević, Tuđman…

Piše: Faida Rahmanović, novinarka agencije Sense

“Moć medija da stvore i unište ljudske vrijednosti ide uz ogromnu odgovor-
nost”, rekle su 2003. godine sudije Međunarodnog suda za ratne zločine 
počinjene u Ruandi prilikom izricanja presude trojici novinara za genocid i 
pozivanje na širenje mržnje i ubijanje. Kazne su bile rigorozne: dvojica su 
osuđena na doživotni, a jedan na 27 godina zatvora.

Idući dublje u prošlost, nailazimo na još jedan primjer osude medijskog po-
zivanja na mržnju i netoleranciju. U sklopu suđenja nacistima u Nürnbergu, 
urednik i izdavač polupornografskog i antisemitskog lista Der Stürmer pro-
glašen je krivim zbog pozivanja na mržnju prema Jevrejima. Osuđen je na 
smrt vješanjem. 

Jezik mržnje u ratnohuškačkom izvještavanju na prostoru bivše Jugoslavije 
devedesetih godina prošlog stoljeća je sasvim sigurno značajno doprinio ras-
pirivanju međunacionalne mržnje i netolerancije koja je dovela do počinjenja 
najstrašnijih zločina u Evropi nakon Drugog svjetskog rata. Svoju moć da 
“stvore i unište” mediji su zloupotrijebili na najgori mogući način. Ipak, za taj 
brutalni zločin nad javnošću do dan-danas niko nije kažnjen. 

Izostanak jasne, pravovremene i, važno je istaći, konkretne osude načina na 
koji su mediji izvještavali tokom ratova u bivšoj Jugoslaviji ostavio je duboke 
tragove u medijskom prostoru u zemljama regiona. Iako je u svom izvor-
nom smislu iz vremana rata u znatnoj mjeri iskorijenjen iz svakodnevnog 
izvještavanja, jezik mržnje je, nažalost, i dalje prisutan u medijima, u manje 
ili više prikrivenim oblicima. Šteta koju takvo novinarstvo nanosi zemljama 
nastalim raspadom bivše Jugoslavije nesaglediva je.

Analiza medijskog izvještavanja o prvoj godini suđenja Radovanu Karadžiću 
koju su uradili novinari BIRN-a ilustrativan je primjer još uvijek razjedinje-
nog medijskog neba u regionu. Kada bi neko crtao granice koje svojim izvje-
štavanjem o suđenju Karadžiću svakodnevno ispisuju mediji, dobio bi, kartu 
etnički rasparčane bivše Jugoslavije sličnu onima kakve su svojevremeno 
crtali Milošević, Tuđman, Karadžić…



10

Iako analizom BIRN-a nisu obuhvaćeni svi mediji iz regiona, niti su u nju 
uključeni regionalni i svjetski elektronski mediji, iz nje je sasvim jasno da 
novinari uglavnom naginju politici prostora u kojem borave. 

I oni koji su izuzeci od ovog pravila, povremeno se gube u nepotrebnom do-
davanju novinarskih komentara. Izvještaji sa suđenja, koje je samo po sebi 
dovoljno ilustrativno ukoliko je profesionalno prezentirano, čitaocu ostavljaju 
mogućnost da sam izvede određene zaključke.

U komentarima suđenja, u kojima je novinarima dozvoljeno iznošenje ličnih 
stavova, nedostaje kvalitetnih argumenata za tvrdnje koje se olako iznose. 
Čitaocu koji nema na osnovu čega da shvati ono što mu autor poručuje često 
je ostavljena samo jedna mogućnost – da povjeruje novinaru na riječ. Mediji 
na taj način, umjesto da joj budu servis, zapravo potcjenjuju javnost. Inti-
mne frustracije koje nosimo u sebi samo su naše, i više ničije, i javnost ih ne 
zaslužuje.  

Pored teško shvatljive “neodoljive potrebe” novinara da svojim tekstovima 
daju pečat kroz iznošenje ličnih stavova, za medijsko izvještavanje o “proce-
su stoljeća”, kako ga mnogi nazivaju, karakterističan je manjak novinarskog 
interesa za konkretne optužbe koje se stavljaju na teret Karadžiću, kao i 
dokaze kojima se te optužbe potkrepljuju na suđenju. 

Nakon početka suđenja, odnosno iznošenja uvodnih riječi u oktobru 2009. 
i martu 2010. godine, i saslušanja prvih svjedoka Tužilaštva pod svjetlima 
brojnih novinarskih reflektora – kako je to ispravno primijećeno u analizi no-
vinara BIRN-a – interes medija je naglo opao. Galerija sudnice i prostor oko 
Tribunala od tada uglavnom izgledaju jezivo pusto.

“Neznanje je uvijek spremno da se samo sebi divi”, zapisao je francuski 
pisac Nicolas Boileau-Despréaux. Iskustvo iz devedesetih godina prošlog 
stoljeća nas uči da je neznanje bitna determinanta netolerancije. Jedan od 
primjera neznanja je zabilježen i u tekstovima koje je BIRN analizirao, a u 
kojem se Karadžić naziva „optuženim ratnim zločincem“. 

Ukoliko pretpostavimo da je pogrešno informisanje javnosti koje potpiruje 
međuetničku mržnju i netoleranciju zločin – a ja tvrdim da jeste – u slučaju 
medija, s obzirom na moć kojom raspolažu da “stvore i unište”, neznanje se 
ne može iskoristiti kao izgovor. 



1111

Analize





13

BOSNA I HERCEGOVINA

FEDERACIJA BiH

Sjaj reflektora

U prvoj godini suđenja Radovanu Karadžiću, od oktobra 2009. do oktobra 
2010. godine, mediji u Federaciji BiH koji su predmet analize – dnevne no-
vine Dnevni avaz, Oslobođenje i Dnevni list, te sedmične Slobodna Bosna i 
Dani – pisali su o suđenju oko 250 puta. 

S prvim konkretnim najavama datuma početka suđenja, mediji se sve više 
okreću izvještavanju o ovom, kako je više puta nazvan, “historijskom pro-
cesu”, te u ključnom momentu, u oktobru 2009. godine, kada se odlučivalo 
o početku suđenja ili desetomjesečnoj pauzi, haška sudnica najjače sija pod 
novinarskim reflektorima. 

Nakon toga interes medija za izvještavanje o “najvećem procesu u Haagu” po-
lako opada, pa su svjedočenja praćena sporadično i u zavisnosti od toga koliko 
su svjedoci, po ocjeni novinara, “interesantni”. Mnogi svjedoci su predstavljeni 
u tek nekoliko rečenica, zbog čega javnost nije mogla steći objektivnu sliku o 
samom suđenju i onome što se svakodnevno dešavalo u sudnici.

Izuzetak je Oslobođenje, koje u periodu od juna do oktobra 2010. godine 
intenzivnije prati suđenje, te objavljuje nešto opširnije tekstove.

Najmanje interesa za suđenje Radovanu Karadžiću pokazao je Dnevni list, 
koji je, prema podacima do kojih je putem press clippinga došao BIRN, u 
periodu od godinu dana objavio ukupno četiri teksta.

Kada je riječ o sedmičnim novinama – izvještavanja o suđenju Radovanu 
Karadžiću je bilo vrlo malo, te izuzev jedne opsežne analize o prvoj godini 
procesa, javnosti nije pruženo dovoljno informacija o ovom procesu.

Dnevni avaz – Karadžićeva “igra” sa Sudom

Od ukupno 102 teksta napisana u prvoj godini suđenja Karadžiću, Dnevni avaz 
je najviše tekstova (19) objavio u oktobru 2009., uoči početka samog suđenja. 

Avaz je budno pratio svaki Karadžićev podnesak i najavu da se neće pojaviti u 
sudnici na početku suđenja, te svaku reakciju Pretresnog vijeća na takve nje-
gove tvrdnje. U tom periodu posvećena je velika pažnja reakcijama javnosti 
u BiH na Karadžićevo ponašanje, nagađanjima kako će dalje teći proces bez 
optuženog u sudnici, i iznošeni su stavovi anonimnih izvora “bliskih Avazu”.



14

Osim vlastitog izvještača kojeg su poslali u Haag i koji je svakodnevno izvje-
štavao o “atmosferi u i oko Tribunala”, Dnevni avaz se trudio da čitaocima 
prenese kako se čitav proces doživljavao u BiH, prvenstveno u domovima 
žrtava. 

Dnevni avaz je posvetio čitavu stranicu početku suđenja Radovanu Karad-
žiću. Osim razgovora sa žrtvama, a koji je u novini naslovljen “U domovima 
krvolokovih žrtava”, najviše prostora zauzima članak specijalne izvjestiteljice 
iz Haaga Almase Hadžić.

Ovaj izvještaj iz sudnice izlazi iz okvira objektivnog izvještavanja pošto 
njegova autorica prenosi lično nezadovoljstvo zbog činjenice da je suđenje 
odgođeno za naredni dan jer se optuženi nije pojavio u sudnici.

“Ustanite molim – kazala je dežurna službenica Suda, nakon čega se četvero 
sudija poklonilo prisutnima, tačnije povilo glavu pred zločincem i izašlo iz 
sudnice”, navodi se u članku Almase Hadžić.

Tekst donosi opširne detalje iz i oko sudnice, kritike upućene Tribunalu zbog 
toga što se Karadžić nije pojavio, a sam naslov teksta, “Kukavica nije smio 
pred sudije”, istrgnut je iz konteksta izjave jedne od razočaranih žrtava.

Zanemarujući osnovne postulate svoje profesije, novinari Dnevnog avaza 
koji su izvještavali o suđenju Radovanu Karadžiću nisu dozvoljavali čitaocima 
da sami donesu zaključke o onome što se dešava, već su ih oni donosili za 
njih. To je trend kojem će, kako se pokazalo u analizi, Avaz ostati dosljedan 
u svim autorskim tekstovima, a posebno onima što se odnose na Karadžićev 
bojkot suđenja, u kojima će se provlačiti nit o tome kako se optuženi zapra-
vo igra sa Sudom.

Nakon što je Tužilaštvo iznijelo uvodnu riječ, i nakon što je tužilac Alan Tie-
ger dobio titulu “ličnosti dana” u Dnevnom avazu jer je ponudio “neoborive 
dokaze protiv paljanskog krvoloka”, izvještavanje o suđenju Karadžiću se 
opet vraća na nagađanja o tome kako će se proces nastaviti – bez optuže-
nog, uz njegovo prisilno dovođenje ili pak nametanjem branioca.

U tom periodu broj tekstova značajno opada (u novembru ih je objavljeno 
šest) i njihovu suštinu čine iste informacije koje se ponavljaju iz dana u dan, 
u iščekivanju konačne odluke Pretresnog vijeća o tom pitanju.

“Kada će biti nastavljen proces protiv optuženog ratnog zločinca Radovana 
Karadžića, zavisit će od odluke Sudskog vijeća koja bi trebala biti donesena 
do kraja ove sedmice”, napisano je 5. novembra 2009. godine. 

Toga dana Pretresno vijeće je donijelo odluku da imenuje Karadžiću branioca 
po službenoj dužnosti, te odgodilo suđenje do marta 2010. godine, kako bi 
advokat imao vremena da se upozna sa slučajem. 

Dva dana poslije, u prilogu Dnevnog avaza “Sedmica”, Almasa Hadžić piše 
osvrt na tu odluku i u tekstu pod naslovom “Strpljenje za zločinca” navodi 
kako je Karadžić “ponovo istjerao svoje i dobio na poklon još četiri mjeseca”, 
nazivajući to “strategijom manipuliranja Tribunalom i sudijama”.

“Subspecijalac za rad sa masama Radovan Karadžić, na način kako mu je 
to i devedesetih polazilo za rukom, ponovo je svojoj ‘ciljnoj grupi’ – sada 
četveročlanom Sudskom vijeću, koristeći svoje pravo da se sam brani, a po-



15

tom da ne dolazi u sudnicu ni on ni branilac, uspio je nametnuti svoja pravila 
igre, prisloniti sudije uz zid i iznuditi rezultat  koji je tražio”, navodi se u tom 
tekstu. Novinarka ističe kako su sudije ponovo udovoljile zahtjevu “zločinca” 
i tako “nalegle na još jednu njegovu zamku”.

U naredna tri mjeseca (decembar 2009., januar i februar 2010. godine) vla-
da izvjesno zatišje. Avaz je u tom periodu objavio ukupno 12 tekstova, koji 
su se pretežno sastojali od dvije do tri rečenice. U rubrici “Brzo-kratko” pre-
nošene su šture informacije o zahtjevima koje je “paljanski krvolok”, kako je 
svakodnevno nazivan, podnosio Sudu.

Karadžić je u to vrijeme osporavao legitimitet Haškog tribunala, žalio se na 
odluku o postavljenju branioca, tražio odgodu suđenja kako bi pregledao 
dokazni materijal...

Tekstove o tome Avaz je pretežno uzimao od novinskih agencija, i ono što 
je karakteristično jeste da su oni bili korektno napisani, ukoliko se izuzmu 
naslovi, koji su gotovo uvijek počinjali riječima “paljanski krvolok”. Također 
je primjetno da se u ovim tekstovima ne spominju zločini za koje je Karadžić 
optužen, niti bilo kakvi navodi optužnice.

U martu 2010. godine, uoči Karadžićevog iznošenja uvodne riječi, Avaz je 
objavio tekst pod naslovom “Još jedna parada krvoloka Karadžića”, u kojem 
novinarka Hadžić ističe da je on “u svijetu rijetko viđen manipulator sud-
nicom”. Osim toga, tekst donosi i osnovne informacije o dotadašnjem toku 
postupka.

Uvodnu riječ optuženog Hadžić je, narednog dana, nazvala “guslarskom 
predstavom paljanskog monstruma”, a sutradan je ispod Karadžićeve slike 
pisalo: “Laž do laži”. U prilogu “Sedmica” objavljena je analiza Karadžićeve 
uvodne riječi i strategije njegove odbrane pod naslovom “Krvolok je spreman 
da ponovo ogrezne u zločinu” istog autora.

Osim što je navela da optuženi “petlja, laže, vrijeđa”, novinarka je, komen-
tarišući Karadžićevo uvodno izlaganje, između ostalog, napisala da je “pred 
svjetskom javnošću izbljuvao posljednje grame svog zločinačkog jeda”. 
Na početku dokaznog postupka Optužbe, kada je počelo ispitivanje svjedoka, 
interes za suđenje je naglo opao. Razgovora sa žrtvama i reakcija o tome 
kako javnost u BiH doživljava suđenje Radovanu Karadžiću nije bilo.

O saslušanju prvih svjedoka (žrtava) na suđenju Radovanu Karadžiću u 
aprilu 2010. godine Dnevni avaz je izvještavao opisno, bez citiranja samih 
žrtava, a tekstove je opet koristio za prezentovanje ličnih stavova prema 
optuženom, koji je “u nedostatku argumenata postavljao smiješna pitanja”.

“Ispitujući Zulića Karadžić se suočio sa dosta, za njega, neugodnih saznanja. 
(...) Drugi dan svjedočenja samo je potvrdio namjeru krvoloka da zločine 
prikaže kao posljedicu odbrane srpskog naroda”, navodi se u tekstu Almase 
Hadžić.

Uslijedili su kraći izvještaji sa suđenja u kojima nije detaljno opisano ono što 
su svjedoci govorili i koji su objavljivani sporadično. Svjedočenje Herberta 
Okuna, naprimjer, spomenuto je u jednom tekstu, a potom je objavljeno 
kako je “završeno Okunovo petodnevno svjedočenje”.



16

Interes novinara ponovo se javlja u julu 2010. godine, kada je na klupu za 
svjedoke sjeo Momčilo Mandić, bivši ministar pravde Srpske Republike BiH, 
kojem je Sud BiH sudio za zločine u Sarajevu i Foči, ali je oslobođen svih 
optužbi.

Dnevni avaz je Mandićevom iskazu 8. jula 2010. godine posvetio cijelu stra-
nicu, ali iz pogrešnih razloga. Činjenicu da je svjedok na suđenju spomenuo 
da je Hilmo Selimović njegov prijatelj, Avaz je iskoristio kao povod da se 
obračuna sa svojim dugogodišnjim rivalom.

“Ko je, ustvari, Momčilo Mandić možda je najbolje posvjedočio trenutak kada 
ga je zločinac Karadžić na početku unakrsnog ispitivanja brižno pozdravio sa 
‘dobar dan, gospodine ministre’, i izrazio žaljenje zbog svega što je propa-
tio dok se on krio. Mandić je uz smiješak uzvratio sa ‘dobar dan, gospodine 
predsjedniče’. E sad, Hilmo Selimović, prijatelj onoga koji pred cijelim svi-
jetom tepa jednom od najvećih svjetskih krvoloka, preko svojih medijskih 
udarnika želi držati moralne pridike Bošnjacima i svim građanima BiH. Jed-
nostavno – odvratno”, stoji u tekstu autora Faruka Vele koji nije označen 
kao komentar.

Na kraju svjedočenja Mandića, Almasa Hadžić piše da je svjedok “lažima 
pokušao osloboditi Karadžića”, te navodi kako “izvori Dnevnog avaza iz Tri-
bunala” tvrde da je neshvatljivo što ga je Tužilaštvo uopšte i pozvalo da svje-
doči. U tekstu koji također nije označen kao komentar navodi se sljedeće:

“U želji da pomogne zločincu Karadžiću, Momčilo Mandić lagao je ubjed-
ljivo i vješto, kako to i može čovjek koji je, dok je Karadžić rukovodio i 
naređivao strašne zločine na teritoriji pod kontrolom svoje vojske, bio 
jedan od njegovih najodanijih saradnika i istovremeno održavao stalne 
kontakte s bošnjačkim ološem u vlasti u Sarajevu...”

Nakon Mandića svjedočio je Milan Mandilović, koji je tvrdio da su srpske 
snage pucale na Sarajevo. Avaz mu je 21. jula 2010. godine dodijelio titulu 
“Ličnost dana”, jer je bio “pravo osvježenje nakon nekoliko dana bestijalnih 
laži i ulizivanja Momčila Mandića ‘svom predsjedniku’”.

Do kraja oktobra 2010. godine novinski stupci Dnevnog avaza ponovo su 
ispunjeni kratkim tekstovima sa suđenja, najavama narednih ročišta i svje-
doka, te vijestima o podnescima koje je optuženi slao Sudu. Svjedočenja su, 
kao i u prethodnom periodu, obrađena u dvije do tri rečenice u kojima se 
najčešće govori o samo jednom događaju.

Zanemarivanje svjedočenja

Dnevni avaz je na početku suđenja pružio mnogo kvalitetnih i korisnih infor-
macija o samom procesu i onome što mu je prethodilo. Izuzetan doprinos iz-
vještajima dala je i činjenica da je ova novina imala svog reportera u Haagu 
koji je javnosti prenosio djeliće atmosfere iz same sudnice.

Ipak, koliko god bile korisne, te informacije su, nažalost, gubile na vrijed-
nosti jer su se često utapale u lične stavove i opaske novinara. Tekstovima 



17

Avaza dominira stav da se Karadžić igra sa Sudom i osjetna je doza ljutnje 
prema optuženom.

Kao što je više puta spomenuto u analizi, izvještajima Avaza nedostajala je 
“živa riječ” svjedoka iz sudnice, kao i opisi velikog broja događaja o kojima 
su oni govorili. Tekstovi su bili fokusirani na samo jedan od aspekata priče, 
iako su svjedoci vrlo često govorili o više različitih događaja.

Osjetan je i nedostatak kontinuiteta u praćenju suđenja, pa su svjedočenja 
koja su trajala po nekoliko dana često spomenuta u samo jednom ili dva 
teksta, zavisno od toga koliko su se novinaru činila zanimljivim. Primjetno je, 
također, da novinari često nisu koristili navode iz Karadžićeve optužnice, te 
im se oko tridesetak tekstova sastojalo od dvije do tri rečenice.

Karadžić je u analiziranom periodu pet puta bio tema “Komentara dana” 
novinara Dnevnog avaza, koji su taj novinarski žanr iskoristili da napišu šta 
god žele o optuženom. Iako je komentar forma koja dozvoljava određenu 
dozu slobode, novinari Avaza su je iskoristili za prezentovanje ličnih negativ-
nih stavova prema Karadžiću, a pojmovima poput “optuženi ratni zločinac” 
pokazali su i svoje neznanje o oblasti o kojoj pišu.

Kroz pisanje Avaza o Radovanu Karadžiću provlači se jezik mržnje i vrlo če-
sto iznose lična zapažanja o optuženome. U 102 objavljena teksta, Karadžić 
je 134 puta nazvan “paljanskim krvolokom”, te “monstrumom”, “krvnikom”, 
“ratnim zločincem”...

Donosimo pregled imena kojima je nazivan Radovan Karadžić.



18

Oslobođenje – Rasipanje pa štednja na navodima iz optužnice 

U periodu koji je obuhvaćen analizom, Oslobođenje je 117 puta pisalo o Ra-
dovanu Karadžiću. Za razliku od Avaza, Oslobođenje Karadžića u dnevnim 
izvještajima, mada ne uvijek, korektno naziva “vođom bosanskih Srba”, 
“najpoznatijim haškim optuženikom” ili “bivšim predsjednikom Republike 
Srpske”.

Poput Dnevnog avaza, i Oslobođenje je veliki broj tekstova (ali ne i najviše) 
objavilo u oktobru 2009. godine. U kratkim izvještajima prenošene su infor-
macije o Karadžićevim podnescima i odgovorima Suda na njih uoči početka 
suđenja. 

Taj period izvještavanja karakterišu izvještaji u kojima se, osim informacija 
o aktuelnim dešavanjima u procesu, objavljuju i navodi iz Karadžićeve op-
tužnice. Za razliku od Dnevnog avaza, Oslobođenje nije imalo svog izvješta-
ča u sudnici, pa je uz svakodnevne tekstove uoči početka suđenja, umjesto 
utisaka iz Haaga, prenosilo obimne dijelove optužnice.

Nakon što se prvog dana suđenja Karadžić nije pojavio u sudnici, novinarka 
Gordana Katana piše komentar u kojem navodi da optuženi “nastavlja da 
razvlači pamet”, i naziva ga “zločincem”. U istom tonu nastavlja novinar 
Daniel Omeragić u prilogu “Pogledi”, koji kaže da je “Sud dopustio da ga 
Karadžić povuče za nos”. 

U “Pogledima” je suđenje Karadžiću bilo tema nedjelje, te je o njemu objav-
ljen tekst na tri pune stranice. Osim presjeka čitave optužnice po tačkama, 
pod naslovom “Hronika zla”, dat je i pregled svega što se do tada dogodilo u 
procesu – hapšenje, transfer u Haag, izjašnjenje o krivici, odgode suđenja, 
opcije za nastavak, priprema odbrane...

Neprisustvo svog novinara u Haagu Oslobođenje je pokušalo nadomjestiti 
drugim sadržajima, pa je tako uoči nastavka iznošenja uvodne riječi Haš-
kog tužilaštva, u novembru 2009. godine, objavilo tekst na dvije stranice u 
kojem podsjeća čitaoce na ranija svjedočenja pred Tribunalom u kojima je 
spominjan Karadžić.

Taj tekst počinje ironičnim riječima: “Radovan Karadžić – ratni zločinac koji 
ovih dana ne smije da izađe pred sudije...”, i nastavlja se u duhu slobod-
nog komentara, iako to nije naglašeno. “A kako su Karadžićevi monstrumi 
postupali ‘u duhu zakona’ najbolje govore nišani u Memorijalnom centru u 
Potočarima”, piše novinar Oslobođenja Samir Karić.

Oslobođenje potom piše o nastavku uvodne riječi Tužilaštva, o tome kako je 
suđenje odgođeno do 1. marta 2010. godine i kako će Sud Karadžiću imeno-
vati advokata. 

U periodu od decembra 2009. pa do iznošenja uvodne riječi optuženog 1. 
marta 2010. godine, Oslobođenje je objavilo nekoliko kratkih tekstova u ko-
jima je javnost informisana o različitim zahtjevima optuženog, te odlukama 
Pretresnog vijeća.

Karadžićevu uvodnu riječ Oslobođenje je prenijelo objektivno i neutralnim 
tonom. Prenesene su osnovne crte Karadžićevog uvodnog izlaganja koje su 
ilustrovane citatima optuženog. Uz to, u tekstu je navedeno za šta je Karad-
žić optužen, i naznačene osnovne informacije o suđenju.



19

Ispod ovoga teksta prenesene su reakcije Udruženja “Mladi muslimani” na 
“optužbe Radovana Karadžića da su oni odgovorni za rat u BiH”, u kojima je 
on nazvan paljanskim krvolokom. “Svaki građanin BiH, pa i Srbi, dobro znaju 
ko je počeo rat, znaju da je to SDS sa Karadžićem na čelu, te mentorima i 
logističarima iz Srbije, odnosno srpskog političkog, vojnog, intelektualnog i 
crkvenog miljea”, stoji u saopštenju koje, inače, nije objavljeno u drugim 
medijima.

Svjedočenje prvog svjedoka Ahmeta Zulića Oslobođenje je zabilježilo šturo – 
prepričani su osnovni događaji koje je svjedok preživio, uz samo jedan kraći 
citat. Pored toga, navedene su teze Karadžićeve Odbrane i njegova najava 
da će satima ispitivati svjedoke.

U prilogu “Pogledi”, u kojem je suđenje Karadžiću označeno kao događaj 
sedmice, objavljen je nepotpisani tekst u kojem se komentariše početak 
dokaznog postupka Optužbe i način na koji optuženi ispituje prve svjedoke. 
Nepoznati autor sarkastično ističe da “ne treba imati ni mali odmor na prvom 
semestru pravnog fakulteta pa dokazati nedjela koja se Karadžiću stavljaju 
na teret”. 

U daljnjem periodu Oslobođenje kontinuirano izvještava o suđenju, donosi 
mnoštvo informacija o iskazima svjedoka, ali i opaskama optuženog iznese-
nim tokom njihovog unakrsnog ispitivanja, pa se može reći da je izvještava-
nje bilo informativno i dobro izbalansirano.

Ipak, u jednom od tih tekstova Oslobođenje objavljuje pomalo tendenciozan 
naslov “Karadžić nije negirao etnička čišćenja”, iako je, kako je pojašnjeno u 
tekstu, svjedok samo odgovorio sa “ne” na pitanje tužioca da li je iko od pred-
stavnika bosanskih Srba rekao da su izvještaji o etničkom čišćenju pogrešni.

Naslov u tom tekstu asocira da Karadžić priznaje da je bilo etničkih čišćenja, 
što nije tačno. Svjedok je govorio o “predstavnicima bosanskih Srba”, što 
ne mora nužno značiti da je među njima bio i Karadžić. Ukoliko je svjedok u 
tom kontekstu spomenuo Karadžića, novinar je to trebao i naglasiti.

Iako su novinari Oslobođenja nastojali redovno pratiti suđenje Karadžiću, 
kako je proces odmicao tako je opadala i njihova pažnja, pa su se ponekad 
tek povremeno “ubacivali” usred iskaza svjedoka čija su svjedočenja trajala 
po nekoliko dana.

U maju 2010. godine objavljen je tekst preuzet od agencije, koji počinje 
citatom svjedoka, nakon čega je navedeno samo njegovo prezime. Tekst 
prenosi unakrsno ispitivanje svjedoka, bez informacije o tome kada je počelo 
direktno ispitivanje i šta je svjedok u tom dijelu iskaza govorio.

Iako su izvještaji sa suđenja u većini slučajeva bili objektivni, ipak se ni 
novinari Oslobođenja u jednom momentu nisu mogli oduprijeti iskušenju 
da iznesu svoj lični stav o Karadžiću i prokomentarišu njegovo ponašanje u 
sudnici.

Prenoseći svjedočenje bivšeg šefa Evropske posmatračke misije, koji je 
govorio o Ramizu Delaliću Ćeli, novinarka Jasna Fetahović navodi kako je 
svjedok tvrdio da mu nije poznato da je Delalić bio pomoćnik komandanta 
Devete brdske brigade u Sarajevu, te u zagradi dodaje: “Što Delalić i nije 
bio, odnosno Delalić je bio u Trećoj brdskoj, kasnije u Devetoj motorizovanoj 
brigadi, no Karadžiću činjenice ionako nisu bitne; op.a.”



20

Osim te opaske, koja se našla u izvještaju sa suđenja, ostatak teksta je 
objektivan i posvećen onome što se dešavalo u sudnici.

Sredinom godine Oslobođenje počinje intenzivnije pratiti suđenje Karadžiću, 
pa su od juna do oktobra 2010. objavljena ukupno 62 teksta. (Dnevni avaz 
je u tom periodu objavio više od 30 tekstova.) Tekstovi Oslobođenja u tom 
periodu sadrže dosta detalja iz iskaza svjedoka i daju sliku o onome što su 
oni rekli na suđenju.

Za razliku od mnogih drugih medija u BiH, Oslobođenje nije stvaralo medij-
sku atrakciju od svjedočenja Momčila Mandića, pa čak i to što ga je Karadžić 
oslovljavao “gospodine ministre”, a svjedok njega “gospodine predsjedniče” 
(zbog čega su mnogi negodovali) ovdje je spomenuto samo usput.

“Mandić je jučer ponovio da je bio optuživan da pomaže skrivanje Radovana 
Karadžića, kojeg je tokom svjedočenja oslovljavao sa gospodine predsjedni-
če”, navodi se u jednom od tekstova.

Osnovna zamjerka izvještavanju Oslobođenja jeste, ukoliko izuzmemo 
tekstove s početka suđenja, većina izvještaja ne sadrži nikakve navode iz 
optužnice. 

Tako, u najavi nastavka suđenja nakon ljetne sudske pauze, preuzetoj od 
agencije SRNA, Oslobođenje navodi da je “glavni pretres zakazan za utorak, 
srijedu, četvrtak i petak”, ali ne spominje za šta je Karadžić optužen.

U tekstu pod naslovom “Djecu na sankanju ubile su granate iz Nedžarića” 
nigdje nije naglašeno da su Nedžarići u vrijeme rata bili pod kontrolom Voj-
ske Republike Srpske, niti da li je ovo jedan od incidenata za koje se tereti 
Karadžić.

Veliki propust koji je Oslobođenje napravilo bilo je objavljivanje fotografije 
zaštićenog svjedoka. Naime, 30. oktobra 2010. godine iskaz je dao Dragan 
Mioković, čije ime je bilo javni podatak, ali mu je tokom svjedočenja lik bio 
zaštićen (zamućena slika na monitoru). Oslobođenje je, međutim, uz tekst o 
iskazu objavilo fotografiju tog svjedoka.

Oslobođenje je u prvoj godini sudskog procesa imalo novinara koji je konti-
nuirano pisao o suđenju Radovanu Karadžiću, ali je u nekoliko navrata preu-
zimalo izvještaje agencija, najčešće SRNA-e ili BIRN-a.

U tekstovima se pisalo uglavnom o tome kako su svjedoci govorili o od-
govornosti Srba za zločine u Sarajevu, ali su podjednako bili zastupljeni i 
stavovi Odbrane koje je Karadžić iznosio tokom unakrsnih ispitivanja. Omjer 
zastupljenosti ovih informacija vidi se i kroz naslove tekstova:

“Granata na Markale ispaljena sa srpskih položaja”

“Leševi na Markalama bile su lutke”	

“Srpske snage neselektivno gađale Sarajevo”

“Karadžić: Armija BiH granatirala Sarajevo”

“Jedina istina o Sarajevu je opsada”

“Karadžić: Mi nismo blokirali Sarajevo?!”

“Sve granate ispaljene su sa srpskih položaja”



21

“Karadžić: Muslimani su gađali svoje civile”

“Srpska vojska nasumično gađala stambene objekte”

“Vojska RS-a nije pucala na civile”

Kroz tekstove Oslobođenja se provlačilo nekoliko glavnih tema o kojima se 
govorilo na suđenju Radovanu Karadžiću, a to su dva masakra na sarajev-
skoj pijaci Markale, teze optuženog da su zločini inscenirani ili da su Bošnjaci 
“sami sebe gađali”, priče o drugim incidentima granatiranja i snajperskog 
djelovanja u Sarajevu, kao i o stradanju Srba u tom gradu.

Osnovni utisak je da je Oslobođenje u velikoj mjeri uspjelo uspostaviti rav-
notežu u izvještavanju, te kroz tekstove prezentirati glavne teze Optužbe, 
dati prostor iskazima svjedoka, ali i samom optuženom.

U pisanju Oslobođenja nije evidentiran jezik mržnje, te osim nekoliko ko-
mentara iznesenih unutar vijesti i prejudiciranja krivnje u par tekstova kroz 
upotrebu termina “zločinac” umjesto “optuženi”, izvještavanje je pretežno 
bilo objektivno i nepristrasno.

Dnevni list – Četiri teksta za godinu dana

Od analiziranih medija Dnevni list je posvetio najmanje pažnje suđenju Ra-
dovanu Karadžiću. Prema podacima kojima raspolaže BIRN, u prvoj godini 
suđenja objavljena su samo četiri teksta. 

Dnevni list je pratio početak suđenja 27. oktobra 2009. godine, te imao svog 
izvještača u Haagu, koji je prenio utiske iz sudnice i negodovanje žrtava 
zbog odgađanja suđenja zbog Karadžićevog bojkota sudskog postupka.

Tekst je objektivan i korektno napisan, međutim nudi premalo informacija 
s obzirom da su novine imale svog reportera u Haagu. Dnevni list, između 
ostalog, piše o Karadžićevom zahtjevu za odgodu suđenja, uz navođenje sta-
va Pretresnog vijeća i Tužilaštva o tome, prenosi kratke izjave jedne žrtve i 
komentar advokata. Nije navedeno koji se zločini Karadžiću stavljaju na teret.

Narednog dana Dnevni list piše o početku iznošenja uvodne riječi Tužilaštva 
i činjenici da se optuženi ni tada nije pojavio u sudnici. Iako je autor teksta 
na vrlo jasan način predstavio trenutnu situaciju u procesu i objasnio razloge 
zbog kojih Karadžić odbija da se pojavi na suđenju, u tekstu je izneseno vrlo 
malo detalja o samoj uvodnoj riječi tužioca. U vrlo sažetoj formi je napisano 
da je Tužilaštvo istaklo da će dokazati da je Karadžić odgovoran za zločine  
i genocid u BiH.

Dnevni list je pisao i o statusnoj konferenciji održanoj 4. novembra 2009. 
godine na kojoj se raspravljalo o daljnjem toku sudskog postupka, odnosno 
stavu optuženog da nije spreman za suđenje i opcijama koje Tužilaštvo nudi 
za nastavak procesa.

U martu 2010. godine objavljen je tekst o prvom dijelu uvodne riječi Rado-
vana Karadžića. Dnevni list tada više nema svog izvještača u Haagu, ali je 
tekst zadovoljio osnovne principe novinarstva, a sadrži i navode iz optužnice.



22

Slobodna Bosna – Dokazivanje Karadžićeve odgovornosti

Sedmični list Slobodna Bosna je u prvoj godini suđenja Radovanu Karadžiću 
objavila 16 tekstova o ovom procesu. U broju od 15. oktobra 2009. godine, 
uoči početka suđenja, objavljena je analiza o tome kada će suđenje početi, 
šta se može očekivati od tog postupka, kao i o strategiji Odbrane. 

Slobodna Bosna u tekstu “Besmislena strategija ratnog zločinca” piše o 
uvodnoj riječi Optužbe, na kojoj se optuženi nije pojavio, i prenosi osnovne 
teze Tužilaštva, kao i o situaciji u bivšoj Jugoslaviji i BiH 90-ih godina.

Prije početka dokaznog postupka Optužbe Slobodna Bosna je objavljivala 
tekstove o zločinima na pojedinim područjima u BiH. U tekstu o zločinima u 
Podrinju autor Mehmed Pargan, kroz dotadašnje presude, priznanja krivice u 
Haagu, izjave preživjelih i Karadžićeve govore, zaključuje da su u tom dijelu 
BiH počinjeni stravični zločini “pod komandom Radovana Karadžića, u dobro 
organiziranoj akciji lokalnih krvnika”. Ti događaji, navodi autor, “de facto 
brišu svaku mogućnost da su se određeni potezi rukovodstva RS-a dešavali 
slučajno”.

“Presuđujući” Karadžiću, novinar propušta priliku da čitaoci – na osnovu 
iznesenih činjenica o zločinima koji su se dogodili i ranijih pravosnažnih pre-
suda Tribunala, a u kontekstu položaja koje je optuženi u to vrijeme zauzi-
mao – sami donesu zaključak o ulozi bivšeg predsjednika Republike Srpske i 
vrhovnog zapovjednika Vojske Republike Srpske u tim zločinima. 

Slobodna Bosna je potom pisala i o ratnim dnevnicima Ratka Mladića, koje 
je Haško tužilaštvo predložilo kao dokaze na suđenju Radovanu Karadžiću. 
Dijelovi tih dnevnika su u nastavcima objavljivani pod naslovom “Mladićevi 
dnevnici na dlanu”.

Dnevnici sadrže Mladićeve bilješke s brojnih sastanaka održanih tokom rata 
s različitim zvaničnicima. Veliki broj unosa se odnosi na sastanke kojima je 
prisustvovao i Karadžić, i otkrivaju, kako prenosi Slobodna Bosna, “netrpelji-
vost” između njih dvojice.

Ratni dnevnici Ratka Mladića pronađeni su prilikom pretresa njegove kuće 
u Beogradu, a sastoje se od 18 svesaka sa oko 3.500 stranica. Mladić bivši 
komandant Glavnog štaba Vojske Republike Srpske je optužen pred Haškim 
tribunalom za genocid i zločine počinjene u BiH. 

U oktobru 2010. godine Slobodna Bosna objavljuje analizu “Godišnjica su-
đenja Radovanu Karadžiću”, u kojoj novinarka Nidžara Ahmetašević rezimira 
dotadašnji tok suđenja, dokaze Haškog tužilaštva i strategiju Odbrane. Taj 
tekst nudi kvalitetan pregled onoga što se dešavalo u prvoj godini suđenja 
Karadžiću: pružene su informacije o suštini iskaza svjedoka; ukazano je na 
Karadžićev stav o “omiljenim svjedocima Tužilaštva” i objašnjen način na 
koji ih je on pokušavao diskreditovati; izneseni su podaci o izmjenama op-
tužnice i najavljeni svjedoci planirani za naredni period. 

U Slobodnoj Bosni je u prvoj godini suđenja bio zastupljen solidan broj tek-
stova o Karadžiću, no oni uglavnom nisu bili izravno posvećeni suđenju, u 
smislu prenošenja samog toka postupka.

Slobodna Bosna se suđenjem Karadžiću pretežno bavila kroz tekstove o zlo-
činima koji su se dogodili na prostoru BiH, analize o Tribunalovim dosadaš-



23

njim “propustima u ključnim slučajevima”, prezentaciju dnevnika Ratka Mla-
dića i Karadžićevih izjava o ratu u BiH, kao i njegovih presretnutih razgovora. 

U Slobodnoj Bosni je, pored ostalih tekstova, objavljen i prikaz dokumen-
tarnog filma Tajni život Radovana Karadžića, koji je uradila Al Jazeera (tekst 
pod naslovom “Ram za sliku ratnog zločinca”, u kojem novinarka Aida Riđa-
nović naziva Karadžića “jednim od najvećih kasapa 20. stoljeća”).

Iako se sve teme koje je Slobodna Bosna obradila u svojim tekstovima ugla-
vom dotiču tema iz optužnice protiv Radovana Karadžića – a s obzirom da je 
predmet ove analize izvještavanje o samom procesu – utisak je da ipak nije 
pruženo dovoljno informacija iz same sudnice, posebno kada su u pitanju 
iskazi svjedoka i argumenti strana u postupku o zločinima koji su bili pred-
met rasprave u dosadašnjem toku suđenja.

Izuzetak je analiza prve godine suđenja u kojoj je sumirano sve ono što se 
dešavalo i koja daje kvalitetan presjek dotadašnjeg toka postupka. Treba do-
dati da je Karadžić vrlo često spominjan u kolumni urednika Senada Avdića, 
koji se, i kada piše o aktuelnoj situaciji u BiH, često osvrće na ono što se 
dešavalo u haškoj sudnici te sedmice.

Dani – Sedam kratkih tekstova

Sedmični magazin Dani je, prema podacima do kojih je BIRN došao putem 
press clippinga u periodu od oktobra 2009. do oktobra 2010. godine, objavio 
sedam tekstova o suđenju Radovanu Karadžiću, od kojih nijedan nije prešao 
jednu stranicu. 

Izuzev pisanja o skraćivanju optužnice i prognozama kada bi se suđenje 
moglo okončati, tekstovi Dana uglavnom su naginjali komentarima. Novi-
narka tog magazina Dženana Karup-Druško, pišući o uvodnoj riječi Tužilaš-
tva, navodi da u nastavku procesa “svakako treba očekivati da će Karadžić 
pokušati sve”.

“Činjenica je da su sudije u ovom slučaju neiskusne i da im nedostaje prak-
se, zbog čega su u ovom procesu najtanja karika...”, navodi novinarka, koja 
je potom u martu 2010. godine pisala o uvodnoj riječi optuženog, ali ovaj 
put bez ličnih komentara.

U sedmici kada je iznosio uvodnu riječ, Karadžić je bio “Ličnost u fokusu” 
magazina Dani. U tom tekstu autor Ivan Lovrenović ocjenjuje kako je kon-
cept Karadžićeve odbrane “priprost, vulgarno ciničan i jednostavan: negirati 
sve redom”. 

Lovrenović piše i o tome kako je optuženi na početku kazao da ne brani se-
be, nego “srpski narod”, u čemu se, kako navodi autor, ogleda “sva mizerija 
jedne uistinu vulgarne, egomanične, moralno kokošarske prirode”.

Posljednji tekst analiziran u tom periodu nosi naslov “Šta kriju bh. vlasti od 
Haškog tribunala”. Dženana Karup-Druško u tom tekstu piše o zahtjevima 
Radovana Karadžića da mu se dostave dokumenti kojima će dokazati da 
su određene zemlje snabdijevale muslimane oružjem u ratu, te tako kršile  
embargo.



24

Novinarka također piše o statusnoj konferenciji održanoj povodom tog 
pitanja, na kojoj se nisu pojavili predstavnici bh. vlasti, a koji su poslali 
“povjerljivi podnesak Sudu”. “Zašto BiH krije dokaze ukoliko postoje? Zbog 
naoružanja kojim je raspolagala Armija BiH? Da li neko u bh. vlasti misli da 
uposlenici Tribunala ne znaju da je Armija BiH imala oružje ili da vjeruju ka-
ko su možda ratovali klikerima?”, pita u tom tekstu novinarka. 

Izvještavanje Dana o suđenju Karadžiću u periodu koji je bio obuhvaćen 
ovom analizom nije moglo dati nikakvu sliku o toku postupka, prezentiranim 
dokazima Optužbe i tezama Odbrane. Mali broj tekstova, koji su još uz to 
i veoma kratki (u poređenju sa Slobodnom Bosnom, koja nije štedjela na 
prostoru), ne daje dovoljno osnova za bilo kakav drugi zaključak na kraju 
ove analize.



25

REPUBLIKA SRPSKA

Interes za suđenje

Najveću zainteresovanost za suđenje Radovanu Karadžiću pokazali su mediji 
u Republici Srpskoj, gdje je tokom prve godine suđenja – od oktobra 2009. 
do oktobra 2010. godine – objavljeno blizu 500 tekstova. 

Više od polovine ukupno objavljenih izvještaja sačinila je novinska agencija 
SRNA, koja je jedina imala svog dopisnika iz Tribunala. Izvještaji te novinske 
agencije čine i najveći broj tekstova objavljenih u dnevnim novinama Glas 
Srpske i Nezavisne novine. 

Dnevne novine su najčešće modifikovale izvještaje različitih agencija, uklju-
čujući i izvještaje agencije SRNA, te ih tako objavljivale. Najčešće izmjene na 
tekstovima odnosile su se na njihovu dužinu jer su bili kraći u poređenju sa 
izvornim izvještajima.

Glas Srpske je u prvoj godini suđenja objavio oko 150 tekstova, a Nezavisne 
novine manje od 70. 

Ipak, najmanje svog prostora, a prema podacima dobivenim kroz press 
clipping, posvetio je sedmični magazin Novi Reporter, koji je u prvoj godini 
suđenja objavio samo tri teksta. 

Interesantno je da Nezavisne novine u junu 2010. nisu objavile niti jedan 
tekst, a u augustu i oktobru iste godine samo po jedan. U istom periodu 
SRNA je objavila 91 izvještaj. 

Pažnja medija u RS-u za ovaj proces je varirala, te se tako broj tekstova mi-
jenjao iz mjeseca u mjesec, zavisno od procjene koliko su određeni događaji 
interesantni široj javnosti. 

Najviše izvještaja je objavljeno u oktobru 2009. godine, kada je počelo 
suđenje Karadžiću. Taj period je bio najproduktivniji za dnevne novine Glas 
Srpske i Nezavisne novine jer su objavile najviše tekstova – 24, odnosno 17. 

Zainteresovanost dnevnih novina za glavni pretres, najvažniji dio suđenja, 
kada se saslušavaju svjedoci i izvode dokazi strana u postupku, nije bila toli-
ko izražena i u tom periodu je primjetno opao broj objavljenih tekstova. 

Izvještaji sa sjednica na kojima su saslušavani svjedoci u okviru dokaznog 
postupka Optužbe često nisu sadržavali informacije o onome o čemu su svje-
doci govorili, kao ni krivičnim djelima koja se optuženom stavljaju na teret.

Također, određeni broj tekstova je bio jednostrano napisan i sadržavali su 
samo one dijelove iskaza koji idu u prilog Karadžićevim tvrdnjama. Takvim 
pristupom čitaocima nije ponuđeno dovoljno informacija, ali ni objektivna 
slika ovog procesa.



26

Iako veliki broj tekstova nije ispunio osnovna novinarska pravila, ipak je za-
bilježen određeni broj onih koji su napisani na adekvatan način. Ti izvještaji 
odnosili su se najčešće na različite podneske optuženog tokom prve godine 
suđenja, i u najvećem broju sačinili su ih novinari agencije SRNA.

Početak postupka

Tokom oktobra 2009. godine, na početku procesa, analizirani mediji u Re-
publici Srpskoj objavili su 55 tekstova, uglavnom posvećenih Karadžićevom 
zahtjevu za odgađenje suđenja, imenovanje rezervnog branioca i izlaganje 
uvodne riječi Tužilaštva.   

Kako bi pridala poseban značaj Karadžićevim zahtjevima i odlukama Pre-
tresnog vijeća o tim zahtjevima, SRNA je u tom periodu objavila nekoliko 
tekstova u kojima su istaknuti stavovi članova pravnog tima Karadžića o 
različitim pitanjima bitnim za suđenje. 

Nekoliko dana pred početak postupka, Goran Petronijević, član pravnog ti-
ma Odbrane, govorio je o Karadžićevoj namjeri da ne prisustvuje ročištu na 
kojem će Tužilaštvo iznijeti svoju uvodnu riječ, te je konstatovao da postoji 
vjerovatnoća da Pretresno vijeće imenuje rezervnog branioca “protiv volje 
optuženog”.

Petronijević je tada rekao da je Odbrana tražila odgodu suđenja kako bi se 
bolje pripremila za ovaj proces, te da im imenovanje rezervnog branioca ne 
bi bilo od velike pomoći. 

“Znači, treba najmanje dve godine da se prouče dokumenti, a mi tražimo 
samo deset meseci odgode. U čemu je onda problem – znači imaju loše na-
mere, a nije u pitanju vreme”, izjavio je Petronijević za agenciju SRNA.

Pored mišljenja Petronijevića, taj izvještaj nije ponudio informacije o stavo-
vima Tužilaštva ili Pretresnog vijeća o problemima o kojima on govori. Pored 
toga, u tekstu su navedeni i podaci o broju krivičnih djela koja se optuženom 
stavljaju na teret i obimnom dokaznom materijalu, čime se željelo ukazati 
na težak položaj u kojem se Odbrana nalazi. Takvim pristupom čitaoci nisu 
dobili kompletnu i objektivnu sliku samog procesa. 

Na sličan način su pisale i Nezavisne novine u tekstu “Karadžiću danas poči-
nje suđenje” od 26. oktobra 2009. godine, gdje su poseban akcent stavile na 
“nedovoljno vrijeme za odbranu”.

Ni u tom tekstu nisu ponuđene informacije o odlukama Pretresnog vijeća i 
stavovima Tužilaštva kako bi čitaoci mogli steći objektivnu sliku o tome 
zbog čega se Karadžić žali na manjak vremena, te da li je njegova žalba  
opravdana.

U tom periodu Novi Reporter je objavio duži tekst pod naslovom “Najjači 
adut za produženje rada Tribunala” novinara Slobodana Durmanovića, u 
kojem on u dijelovima odvojenim međunaslovima “Namere tužilaštva” i “Na-
mere odbrane” iznosi navodne argumente Tužilaštva i Odbrane.

“(...) S druge strane, Tužilaštvo će morati da uloži poprilične napore da 
ubedi Sudsko veće da se navodni genocid dogodio i u Bratuncu, Brčkom, 



27

Foči, Ključu, Kotor-Varoši, Prijedoru, Sanskom Mostu, Višegradu, Vlasenici 
i Zvorniku. Takav zaključak Tužilaštvo izvodi iz sopstvene tvrdnje da je u 
pomenutim opštinama od 31. marta do samog kraja 1992. godine ‘kampanja 
progona muslimana i/ili bosanskih Hrvata’ imala cilj navodno ‘uništenje zna-
čajnog dela grupe’ tih naroda”, navodi se u tom tekstu.

U tom izvještaju novinar dalje piše: “Tužilaštvo doslovno tvrdi da je ‘namera 
da se te grupe delimično unište manifestovana na najekstremniji način’ u 
pomenutim opštinama, što će reći da su vodeći ljudi Tužilaštva Alen Tieger i 
Hildergar Erc Reclaf, ubeđeni da mogu da urade ono što za rukom nije pošlo 
ni zastupnicima BiH u sporu sa Srbijom.”

BiH je 1993. godine pred Međunarodnim sudom pravde podnijela tužbu 
protiv Savezne Republike Jugoslavije, koju su tada činile Srbija i Crna Gora, 
zbog genocida. Odluku po toj tužbi Međunarodni sud pravde donio je 26. fe-
bruara 2007. godine, kada je Srbiju oslobodio optužbe za počinjenje genoci-
da i proglasio je odgovornom zbog propusta da spriječi genocid u Srebrenici, 
kao i da kazni ili izruči Tribunalu počinioce tog zločina

Durmanović u tekstu najavljuje početak suđenja Karadžiću i direktno ističe 
svoje stavove o pojedinim zločinima. Mada je uloga novinara takva da ne bi 
smio da iznosi subjektivne stavove u tekstovima, a posebno ne u sudskim 
izvještajima, u ovom slučaju to nije ispoštovano.  

Ipak, najveća pažnja medija posvećena je uvodnoj riječi Tužilaštva. Dnevne 
novine Glas Srpske i Nezavisne novine pozorno su pratile ovaj dio procesa i 
objavljivale tekstove svaki dan. Izvještaji su bili približno jednaki – ponudili 
su djelimične informacije o osnovnim tezama Optužbe i zločinima za koje se 
Karadžić tereti.  

Nezavisne novine su 28. oktobra 2010. godine objavile tekst pod naslovom 
“Suđenje Karadžiću počelo bez njega”, u kojem je novinar Dejan Šajinović 
djelimično prenio uvodnu riječ Tužilaštva, dok je jedan dio teksta posvetio i 
dešavanjima izvan sudnice:

“Zgrada Tribunala ‘opasana’ je reportažnim kolima, satelitskom televizijskom 
i radio-opremom, a iz predsoblja sudnice i sa galerije glavne sudnice izvje-
štava više od stotinu novinara iz cijelog svijeta.”

Iako je Šajinović na ovaj način želio dočarati čitaocima kakva je bila zainte-
resovanost medija za ovaj dio suđenja, ipak u ovakvom tekstu za tim nije 
bilo potrebe. Iz njega su čitaoci saznali više detalja koji se ne tiču suštine 
suđenja, nego informacija o procesu na koji se čekalo dugi niz godina. 

S druge strane, SRNA je u svojim izvještajima, prema press clippingu do 
kojeg je BIRN došao, imala fokus na nepojavljivanju Karadžića na suđenju 
i problematici s kojom se suočava Odbrana, što je ilustrovano kroz iznesene 
stavove različitih pravnika.

Predrag Radulović, advokat iz Banje Luke, za agenciju SRNA rekao da “Tribu-
nal nije korektno postupio prema Karadžiću” jer mu nije dat dodatni rok za 
proučavanje optužnice, dok je Petronijević kazao da je “Tužilaštvo manipuli-
salo Sudskim vijećem”.

“Cilj Tužilaštva bila je jedna vrsta manipulacije, da navede Sudsko veće da 
odbranu uvuče u sudnicu nespremnu i dobije prvu rundu protiv Karadžića. 



28

To je kao kada bi u areni imali jednog sa mačem, a drugog sa vezanim ruka-
ma”, kazao je Petronijević u izvještaju od 27. oktobra 2009. godine. 

U svim tekstovima SRNA ističe da se “Karadžić nije pojavio u sudnici jer nije 
imao dovoljno vremena za pripremu”, a pri tome svoje navode ničim ne ar-
gumentuje. Iz izvještaja ove novinske agencije čitaoci nisu mogli zaključiti 
ni da je Tužilaštvo iznosilo uvodnu riječ, kao ni šta je Optužba istakla da će 
dokazati tokom suđenja, jer ti podaci nisu spomenuti. Da nije bilo drugih 
medija koji su izvještavali s tog ročišta, javnost je mogla ostati zapitana da li 
je suđenje uopšte i počelo. 

Takvim pristupom izvještavanju o suđenju ostavlja se prostor za manipulaci-
je i zaključak da je novinska agencija unaprijed zauzela određene stavove o 
samom procesu jer nije ponudila informacije o uvodnoj riječi Optužbe. 

S druge strane, mediji su detaljno prenijeli uvodnu riječ optuženog Karadžića 
iznesenu 1. i 2. marta 2010. godine. 

Glas Srpske je objavio dva duža teksta koja su u potpunosti bila posvećena 
uvodnoj riječi optuženog, u kojima su ponuđene i sažete informacije o zlo-
činima koji se Karadžiću stavljaju na teret, dok su Nezavisne novine pratile 
samo prvi dan iznošenja uvodne riječi.

Najviše pažnje uvodnoj riječi optuženog posvetila je SRNA, koja je objavila 
četiri duža teksta, s tim da su tačke optužnice samo šturo navedene u jed-
nom od izvještaja.

O načinu na koji su mediji u Republici Srpskoj izvijestili javnost o uvodnim 
riječima Optužbe i Odbrane može se zaključiti i poređenjem naslova.

Dnevne novine u tekstovima objavljenim krajem oktobra 2009. godine, kada 
je Tužilaštvo iznosilo uvodnu riječ, imale su sljedeće naslove: “Suđenje po-
činje bez Radovana Karadžića”, “Suđenje počelo bez Radovana Karadžića”, 
“Radovan Karadžić se nije pojavio na početku suđenja” i “Suđenje Radovanu 
Karadžiću počelo bez njega”. 

Jedini zaključak koji su mogli izvesti čitaoci bio je da je suđenje počelo bez 
optuženog, koji se nije pojavio u sudnici, ali ne i steći sliku o onome što 
Tužilaštvo želi dokazati tokom procesa. Iznošenje uvodne riječi Karadžića je 
ipak drugačije najavljeno u naslovima dnevnih novina.  

“Cilj Srba u BiH bio očuvanje Jugoslavije”, “Srbi su branili svoje teritorije” 
i “Karadžić: Srpsko pitanje bilo pravedno i sveto” naslovi su u kojima su 
istaknuti stavovi optuženog o uzrocima rata i “opravdana” uloga pojedinih 
učesnika u njemu.  

Mediji u Republici Srpskoj su, kada je riječ o uvodnim riječima strana u po-
stupku, bili više naklonjeni optuženom jer su u tekstovima iz oktobra 2009. 
godine “zanemarili” zločine za koje se tereti, a u izvještajima objavljenim u 
martu 2010. oni su tek šturo navedeni.

Tekstovi kojima je javnost izvještavana o argumentima Tužilaštva bili su 
većinom fokusirani na težak položaj optuženog, koji “nije imao dovoljno 
vremena da pripremi odbranu”, dok su u onima o uvodnoj riječi Karadžića 
detaljno navedeni stavovi optuženog.



29

“Opstrukcije Odbrane”

U periodu između iznošenja uvodnih riječi Optužbe i Odbrane vladalo je dje-
limično zatišje u izvještavanju o ovom procesu jer je Sudsko vijeće donijelo 
odluku da se optuženom imenuje rezervni branilac i da se suđenje odgodi za 
mart 2010. godine. 

Najveća pažnja u tom periodu posvećena je zahtjevima Karadžića za do-
kumentima iz različitih država, kao i problemima oko isplate sredstava za 
njegovu odbranu. 

I u tim tekstovima najčešće su iznošena objašnjenja samo jedne strane u po-
stupku – Odbrane, dok su stavovi Sudskog vijeća i Tužilaštva “zanemareni”.

U tekstu agencije SRNA od 11. novembra 2009. godine, koji je dan kasnije 
objavio Glas Srpske pod naslovom “Obustavljaju rad jer im Hag nije platio”, 
direktno se optužuju Pretresno vijeće i Tužilaštvo za “onemogućavanje pri-
preme odbrane”. Jedini sagovornik agencije SRNA u ovom tekstu bio je po-
novo Petronijević, član Karadžićevog pravnog tima, koji je kašnjenja u isplati 
branilaca definisao kao “opstrukciju odbrane”.

Ni u ovom tekstu, kao ni ranijim izvještajima ove agencije, nisu ponuđeni 
argumenti za iznesene optužbe Petronijevića, kao ni dodatne informacije 
kojima bi se detaljnije objasnila problematika o kojoj se govori.

Na sličan način napisan je i tekst “Harvi treba da pročita 10.000 stranica 
dnevno”, koji su Nezavisne novine objavile 24. novembra 2009. godine pozi-
vajući se na agenciju SRNA. 

“Odbrana je u više navrata ukazivala da joj je Tužilaštvo predalo oko milion 
stranica materijala i tražila dodatno vrijeme za pripremu. Budući da advokat 
Harvi ima 100 dana da se sam pripremi, dnevna količina materijala za čita-
nje je oko 10.000 stranica”, navodi se u tom tekstu.

I ovdje se, sudeći po naslovu teksta, željelo ukazati na “probleme Odbrane” 
i skoro pa nemoguće pripreme Richarda Harveyja, Karadžićevog rezervnog 
branioca, za nastavak suđenja koji je najavljen za 1. mart. Tekst ne nudi in-
formacije iz kojih bi čitaoci mogli donijeti bilo koji drugi zaključak osim da je 
optuženi unaprijed osuđen i da neće biti u mogućnosti da se adekvatno brani. 

O zločinima koji se “nisu desili”

Najveći broj tekstova u medijima u Republici Srpskoj koji su bili predmet 
ove analize objavljen je tokom saslušanja svjedoka Tužilaštva, i to u periodu 
od aprila do oktobra 2010. godine. U tom periodu napisano je ukupno 313 
tekstova, od kojih je najviše objavila novinska agencija SRNA (više od 200). 

Nezavisne novine su pokazale najmanje interesa za ovaj dio suđenja i obja-
vile su, prema podacima dobivenim kroz press clipping, svega 16 tekstova, 
dok je sedmični magazin Reporter objavio samo dva teksta, od kojih nijedan 
u prvih deset mjeseci 2010. godine. 

Iako je glavni pretres najvažniji dio suđenja, kojem se treba posvetiti po-
sebna pažnja jer Tužilaštvo i Odbrana iznose svoje teze, mediji u RS-u nisu 



30

shvatili ozbiljno tu fazu postupka. Većina iskaza svjedoka je površno pre-
nesena i iz takvih izvještaja čitaoci nisu mogli dobiti kompletnu sliku toka 
suđenja. 

Prvi svjedok Tužilaštva saslušan je 13. aprila 2010. godine. Ahmet Zulić, biv-
ši zatočenik iz Sanskog Mosta i logora Manjača, govorio je o zločinima koje 
je preživio tokom 1992. godine i zatočeništvu u različitim objektima.

SRNA je sačinila dva izvještaja sa ovog ročišta – prvi, cjelokupno posvećen 
tehničkim detaljima koji su manje važni za ovo suđenje, te drugi u kojem su 
istaknuti jedino dijelovi svjedočenja koji potencijalno idu u prilog optuženom. 

Dnevne novine Glas Srpske i Nezavisne novine preuzele su samo prvi izvje-
štaj i čitaocima prenijele sljedeće: “Početak procesa kasnio je 15-ak minuta, 
ali nije objašnjeno zašto.

Karadžić se u sudnici pojavio na vrijeme, kao i zastupnici optužbe, a osoblje 
Tribunala je uoči zasjedanja provjeravalo tehniku za sudskim stolovima.”

Suština Zulićevog iskaza nije došla do čitalaca, zbog čega je sigurno mnogi-
ma ostalo nejasno zašto je ovaj svjedok i pozvan da dâ iskaz. Zanimljivo je 
da su novinari agencije SRNA s inicijalima LJ.G. i D.A. u tekstu s ročišta kada 
je saslušavan Zulić pisali o kašnjenju sjednice,  što inače nije ništa neobično, 
a ne o iskazu svjedoka.  

Na sličan način SRNA je izvijestila javnost o iskazu svjedoka Bakira Naka-
ša, nekadašnjeg direktora Vojne bolnice u Sarajevu. Nakaš je na suđenju 
14. septembra 2010. godine govorio o granatiranju te ustanove i Sarajeva 
tokom četverogodišnje opsade, ali je SRNA nakon njegovog višesatnog svje-
dočenja objavila svega dvije rečenice:

“Bakir Nakaš je izjavio da je za tu bolnicu najteži period bio od 13. do 16. 
maja 1992. godine, kada je na nju ispaljeno četrdesetak granata. Nakaš je 
negirao Karadžićeve tvrdnje da je ‘džamija Magribija bila stovarište municije 
za Armiju BiH i da se iz nje pucalo na Državnu/Vojnu bolnicu.’”

SRNA u tom slučaju nije bila usamljena jer ni drugi mediji nisu posvetili ade-
kvatnu pažnju svjedočenju Nakaša. 

Prema podacima iz press clippinga, SRNA je bila jedini medij u Republici Srp-
skoj koji je objavio podatak da je Nakaš dao iskaz pred Tribunalom u Haagu, 
iako se značajan dio Karadžićeve optužnice odnosi na događaje u Sarajevu o 
kojima je govorio ovaj svjedok.

S druge strane, veliku pažnju i najveći broj tekstova sa saslušanja svjedoka 
mediji u Republici Srpskoj su objavili tokom svjedočenja Momčila Mandića, 
nekadašnjeg zamjenika ministra unutrašnjih poslova RBiH i potom ministra 
pravde Republike Srpske. U tim su tekstovima, za razliku od većine drugih 
izvještaja u kojima su ukratko, i često šturo, preneseni detalji iskaza svjedo-
ka, čitaocima ponuđene detaljne informacije o Mandićevom svjedočenju. 

Primjer teksta u kojem su mediji potpunu pažnju posvetili svjedočenju Man-
dića, dok su iskazi drugih svjedoka zanemareni, objavio je Glas Srpske u 
broju koji je izašao 17. i 18. jula 2010. godine. 

U tekstu “Mladić slao ministre da hrane svinje” nepoznatog autora navodi se 
da je optuženi Karadžić završio ispitivanje Mandića, koji je govorio o “samo-



31

volji” Ratka Mladića*, koji je 1993. godine navodno uhapsio deset ministara i 
poslao ih u “Han-Pijesak da 10-ak dana hrane svinje”.

Na istom ročištu, Tužilaštvo je saslušalo i svjedoka Milana Mandilovića, ljeka-
ra iz Vojne bolnice u Sarajevu, koji je govorio o granatiranju tog objekta. U 
izvještaju Glasa Srpske, o saslušanju ovog svjedoka navodi se sljedeće: “Ka-
radžić je u petak prijepodne završio unakrsno ispitivanje Mandića, a tužioci 
su u nastavku suđenja izveli svog sljedećeg svjedoka, sarajevskog ljekara 
Milana Mandilovića.”

Zašto je Mandilović saslušan i o čemu je govorio čitaoci teksta nisu saznali. 
Autor tog teksta je procijenio da su informacije o ulozi Mladića u dešavanji-
ma koja nisu predmet optužbe važnije od iskaza svjedoka koji je govorio o 
događajima što se stavljaju na teret Karadžiću.  

Tokom saslušanja Momčila Mandića i Johna Wilsona, bivšeg šefa posmatrača 
UN-a u BiH, mediji su na neobičan način prenijeli dešavanja u sudnici. 

U oba slučaja početak teksta je činio dio iskaza svjedoka koji nije bio rele-
vantan za suđenje, nego je opisivao “opuštenu atmosferu” u sudnici. Novina-
ri agencije SRNA s inicijalima L.L.G. i V.J. su izvještaj s ročišta 6. jula 2010. 
godine, kada je Mandić davao iskaz, započeli opisom razgovora svjedoka i 
optuženog Karadžića na sljedeći način:

“Bivši predsjednik RS-a Radovan Karadžić počeo je danas unakrsno ispiti-
vanje svjedoka Momčila Mandića pred Haškim tribunalom pozdravom ‘dobar 
dan, gospodine ministre’, a Mandić uzvratio sa ‘dobar dan, gospodine pred-
sjedniče’.”

Na sličan način je novinar s inicijalima L.L.G. sačinio izvještaj 23. juna 2010. 
godine, kada je John Wilson svjedočio pred Tribunalom u Haagu:

“Bivši predsjednik RS-a Radovan Karadžić završio je danas unakrsno ispiti-
vanje svjedoka optužbe Džona Vilsona prognozom da će Srbija večeras na 
fudbalskoj utakmici pobijediti Australiju.

‘Je li tako da će biti 3:0 za Srbiju?’, pitao je Karadžić.

‘Vjerovatno će pobijediti Srbi’, odgovorio je Vilson, penzionisani general au-
stralijske vojske.”

Novinari bi u praksi trebali prenijeti što više informacija sa suđenja, ali onih 
relevantnih ili, u slučajevima poput ovih, onda znati procijeniti koje su in-
formacije važnije za izvještaj, te ih na osnovu toga i koristiti u tekstu. U 
svakom slučaju, takvi podaci ne bi trebali činiti prvi dio teksta jer, iako se 
novinaru možda čini da će čitaocima biti zanimljiviji, ipak treba voditi računa 
i o njihovoj relevantnosti, odnosno da li govore nešto konkretno o procesu.  

Velika pažnja medija posvećena je zdravstvenom stanju optuženog Karadži-
ća tokom septembra i oktobra 2010. godine. 

U izvještaju od 14. oktobra 2010. godine sa saslušanja Mirze Sabljice, fo-
renzičkog balističara Centra službi bezbjednosti (CSB) iz Sarajeva, novinari s 
inicijalima LJ.G. i M.Đ. su “zanemarili” iskaz svjedoka, dok je fokus bio samo 
na optuženom: “Karadžić je djelovao umorno, govorio je otežano i usporeno, 
zaboravljao je da uključi mikrofon, a svjedoku je više puta postavljao isto 
pitanje.”   



32

O svjedočenju Sabljice novinari agencije SRNA su napisali sljedeće: “Una-
krsno ispitivanje forenzičkog balističara CSB-a iz Sarajeva Mirze Sabljice je 
okončano i očekuje se da tužilaštvo u toku dana izvede narednog svjedoka. 
Sabljica je učestvovao u istragama o šezdesetak snajperskih incidenata 
u Sarajevu, kao i u istrazi o granatiranju na Markalama 5. februara 1994. 
godine.”

I Glas Srpske u izvještaju od 1. oktobra 2010. godine pod naslovom “Karad-
žić bolestan” govori jedino o njegovom zdravstvenom stanju, a o svjedoče-
nju Sabljice je navedeno da je saslušan tog dana na ročištu.

O zdravstvenom stanju optuženog svakako treba izvijestiti javnost, ali no-
vinari također trebaju da vode računa o izbalansiranosti teksta. Da bi se za 
izvještaj moglo reći da je kvalitetan, on mora sadržavati relevantne informa-
cije o onome o čemu je govoreno na sjednicama, bilo da se radi o tezama i 
dokazima Optužbe ili Odbrane, ili u konkretnom slučaju o iskazu svjedoka. 



33

REGION (SRBIJA, HRVATSKA I CRNA GORA)

Nezainteresovanost medija

Za razliku od medija u Bosni i Hercegovini koji su od početka suđenja Ra-
dovanu Karadžiću gotovo svakodnevno izvještavali o ovom procesu, prema 
rezultatima analize koju je proveo BIRN, regionalni mediji su pokazali znatno 
manji interes.

Analizirajući izvještavanje regionalnih medija o prvoj godini suđenja Karadži-
ću, novine iz Hrvatske, Srbije i Crne Gore koje su bile predmet ove analize, 
od oktobra 2009. do oktobra 2010. godine su objavile svega 95 tekstova.

Dnevne novine iz Hrvatske čije je izvještavanje analizirano – Vjesnik, Slo-
bodna Dalmacija i Jutarnji list – objavile su 28 tekstova. Najmanji interes 
za suđenje Radovanu Karadžiću pokazali su crnogorski mediji. U Vijestima, 
Danu i Pobjedi za godinu dana objavljeno je samo 16 tekstova, dok su mediji 
u Srbiji – Politika, Blic i Večernje novosti – pokazali najviše interesa i objavili 
ukupno 51 tekst.

Prema ukupnom broju objavljenih tekstova u analiziranim novinama, čini se 
da je u prvoj godini suđenja Karadžiću vladala nezainteresovanost za izvje-
štavanje o tom postupku. Interes medija za suđenje nije se naročito povećao 
ni u trenutku kada su strane u postupku iznosile svoje uvodne riječi, u okto-
bru 2009. i martu 2010. godine. 

Najmanje tekstova objavljeno je u Slobodnoj Dalmaciji (Hrvatska) i crno-
gorskim Vijestima. U tim novinama, u periodu od oktobra 2009. do oktobra 
2010. godine, objavljena su samo po dva teksta. Nasuprot tome, o suđenju 
Karadžiću su najviše pisale srbijanske Večernje novosti, koje su za godinu 
dana objavile 22 teksta, ali i pokazale najveći interes za izvještavanje o svje-
dočenjima. 

Najveći broj tekstova objavljen je u oktobru 2009. godine, uoči samog po-
četka suđenja.

Mediji iz regiona, dakle, nisu kontinuirano izvještavali o ovom procesu, zbog 
čega javnost nije imala priliku da se u potpunosti upozna s tokom tog dijela 
dokaznog postupka Optužbe u predmetu protiv Karadžića, zatim u martu 
naredne godine, kada je optuženi iznio svoju uvodnu riječ. Sam dokazni 
postupak Optužbe, čini se, tim medijima nije bio posebno interesantan, te 
uglavnom nisu izvještavali o suđenju ili su tek povremeno objavljivali poneku 
informaciju.



34

“Suđenje vijeka”

Najviše pažnje mediji iz regiona su posvetili samom početku suđenja Rado-
vanu Karadžiću, odnosno tome kada će suđenje početi, da li će se optuženi 
pojaviti pred Pretresnim vijećem, njegovom nepojavljivanju u sudnici prili-
kom iznošenja uvodne riječi Optužbe, mogućnostima za nametanje branioca 
i drugim, “tehničkim” detaljima postupka.

Dnevne novine su počele objavljivati detaljnije tekstove tek u trenutku kada 
je počelo suđenje, koje crnogorski Dan u jednom od svojih tekstova naziva 
“suđenjem vijeka”. Međutim, fokus svih tekstova je bio na Karadžićevom ne-
pojavljivanju pred sudijama, a novinari dalje uglavnom pokušavaju odgovori-
ti na pitanje – koje su mogućnosti za daljnji nastavak ovog procesa, odnosno 
da li će optuženom biti nametnut branilac.

Od svih novina u regionu koje su bile predmet analize, Večernje novosti iz 
Srbije su u oktobru 2009. godine objavile najviše tekstova, njih ukupno šest. 
Za razliku od medija u Hrvatskoj i novine Dan u Crnoj Gori, koji su “navijač-
ki” pristupili izvještavanju iz sudnice, Večernje novosti su o najavi početka 
suđenja i mogućnosti nepojavljivanja optuženog pred sudijama pisale bez 
pokušaja da zaključuju umjesto čitalaca i bez komentara autora. 

Pobjeda iz Crne Gore je, također, najviše tekstova objavila na početku suđe-
nja, bez dodavanja svojih komentara.

Srbijanski Blic je u oktobru 2009. godine objavio samo jedan tekst, zasnovan 
na informacijama o uvodnoj riječi Tužilaštva preuzetim od agencije Tanjug. 
U tom tekstu je pokušano da se odgovori na pitanje – pod kojim uvjetima bi 
optuženi mogao prisustvovati suđenju. Opciju nametanja branioca Karadžiću 
taj list je ocijenio kao “daleko nepopularnu”. 

U tekstu Jutarnjeg lista od 27. oktobra 2009. godine koji govori o tome da li 
će optuženom biti nametnut branilac kaže se, između ostalog, da Carl Bildt, 
švedski ministar vanjskih poslova, nastoji pomoći bh. političarima. Ta tvrdnja 
je ilustrovana Bildtovom izjavom: “Dok se suci u Haagu muče suditi Karadži-
ću, ministri vanjskih poslova EU su na sastanku u Luxembourgu tražili način 
kako pomoći BiH”.

Većina tekstova objavljenih na početku suđenja Karadžiću sadrži informacije 
o dolasku predstavnika udruženja žrtava iz Srebrenice u Haag. Međutim, 
samo se jedna vijest odnosi na reakcije preostale bosanskohercegovačke 
javnosti na suđenje. Tu reakciju je prenio Vjesnik, čiji je dopisnik iz Sarajeva 
izjave članova udruženja žrtava rata preuzeo od BIRN – Justice Reporta.

Iako su na početku suđenja mediji pokazali veći interes za pisanje o sud-
skom procesu, novinarski izvještaji su bili više fokusirani na nepojavljivanje 
optuženog u sudnici nego na sadržaj uvodne riječi tužioca Alana Tiegera, 
odnosno suštinu optužbi protiv Karadžića. 

Za razliku od crnogorskih medija, koji u svom cjelokupnom godišnjem izvje-
štavanju konstantno koriste izvještaje agencija (Beta, SRNA, Tanjug, FoNet), 
Vjesnik i Jutarnji list imaju svoje izvještače u Haagu. Ipak, novinar Vjesnika 
prvog dana suđenja više komentariše Karadžićevo ponašanje, odnosno nje-
gov nedolazak u sudnicu, nego što prenosi ono što se događa u sudnici.



35

Jurica Körbler, novinar Vijesnika objašnjava “Karadžićevu taktiku”: “Zabo-
ravio je i tom prilikom najaviti da će rasvijetliti sve strašne zločine koje je 
osobno naredio, što je naravno i ključno kada je riječ o njegovom suđenju. 
Karadžić bi po već viđenom scenariju u Haagu želio ispolitizirati svoj slučaj, 
govoriti o nekom fantomskom prekrajanju povijesti i istine, sve u namjeri da 
optuži druge, a amnestira sebe i zločinački pokret koji je predstavljao.”

Jutarnji list u svom narednom tekstu, objavljenom povodom Karadžićevog 
odbijanja da se i u nastavku suđenja pojavi pred sudijama, veći dio izvje-
štaja posvećuje opisu enterijera sobe u kojoj optuženi boravi od kada je 
pritvoren. 

Autor teksta za sobu Radovana Karadžića kaže da je “kao hotel s pet zvjez-
dica”. On daje detaljan opis svega što je optuženom stavljeno na raspola-
ganje u toj prostoriji, kao što su “prostran ormar za ručnike”, “televizor s 
kabelskom mrežom”, “automatski i čvrst ležaj s anatomskim jastukom”, i 
objašnjava da mu je na raspolaganju i “sportski instruktor”, kao i “moguć-
nost učenja jezika i informatike”.

Mediji u Crnoj Gori koji su pisali o ovom dijelu suđenja potrudili su se da 
daju više podataka iz optužnice protiv Karadžića i prenesu informacije o vre-
menu potrebnom za izvođenje dokaza Optužbe.

Crnogorska Pobjeda je tako u tekstovima objavljenim na početku suđenja 
nastojala čitaocima ponuditi što više informacija. Tako je 27. oktobra 2009. 
godine preko cijele stranice objavljen tekst o početku suđenja, pod naslovom 
“Optuženi se nije pojavio u sudnici”, u kojem su prenesene sve značajnije 
informacije o pripremama za suđenje i dat detaljan uvid u sadržaj optužnice. 

“Haška posla”

Po završetku iznošenja uvodne riječi Tužilaštva i u iščekivanju odluke Pretre-
snog vijeća o načinu odbrane Radovana Karadžića, interes za izvještavanje 
medija o suđenju naglo opada. Svi analizirani mediji su tokom novembra 
objavili ukupno 14 tekstova. A, ponovno interesovanje mediji pokazuju tek 
nakon što je Sekretarijat Tribunala, po nalogu Pretresnog vijeća, imenovao 
Richarda Harveyja za Karadžićevog branioca u novembru 2009. godine.

U periodu od kraja oktobra pa sve do imenovanja novog Karadžićevog 
branioca, mediji u Hrvatskoj su objavljivali vijesti uglavnom fokusirane na 
Karadžićevu Odbranu, članove njegovog pravnog tima, te odgodu suđenja do 
1. marta 2010. godine.

Sličan fokus izvještavanja zastupljen je i u crnogorskim medijima, koji u tom 
periodu uglavnom nude kratke vijesti preuzete od agencija. Srbijanski mediji 
su u tom periodu objavili samo dva teksta, od kojih jedan u Politici, a drugi u 
Blicu.

Vijest o imenovanju Harveyja za Karadžićevog branioca je u vrlo sažetom 
obliku objavljena i u Vjesniku i Jutarnjem listu, dok u crnogorskim medijima 
nije data niti jedna informacija o toj odluci.

Kratku informaciju o novom braniocu optuženog Vjesnik je prenio uz objaš-
njenje da će suđenje biti nastavljeno u martu naredne godine. Drugi tekst 



36

je objavio Jutarnji list, a autorica Snježana Pavić, izvještavajući o odluci 
Sekretarijata donesenoj po nalogu Pretresnog vijeća da se Karadžiću namet-
ne advokat, kaže da je optuženom kao branilac “određen Britanac koji pred 
Haagom brani zapovjednika Oslobodilačke vojske Kosova” Lahija Brahimaja, 
a tekst nosi nadnaslov “Haška posla”. 

Lahiju Brahimaju, Ramušu Haradinaju i Idrizu Balaju je pred Tribunalom u 
Haagu suđeno za zločine OVK-a na Kosovu. Brahimaj je prvostepenom pre-
sudom Pretresnog vijeća osuđen na šest godina zatvora., dok su Haradinaj 
i Balaj oslobođeni optužbi. Žalbeno vijeće je, međutim, u julu 2010. godine 
naložilo djelimično ponavljanje suđenja. Početak postupka protiv Brahimaja, 
Haradinaja i Balaja je zakazan za 18. avgust 2011.godine.

Iako mediji u Srbiji nisu objavili niti jednu vijest o imenovanju Harveyja za 
Karadžićevog branioca i razlozima za donošenje te odluke, sve analizirane 
novine iz te zemlje su redovno izvještavale o nemogućnosti optuženog da se 
žali na dodjelu branioca. 

Tako Politika navodi da Karadžić “neće moći da uloži žalbu na odluku Haškog 
suda da mu dodeli branioca, pošto je bojkotovao sudsku proceduru”. Blic i 
Večernje novosti također samo izvještavaju o Karadžićevom neprihvatanju 
branioca.

Večernje novosti su 28. decembra 2009. godine objavile intervju s Karadži-
ćem, koji je u “pauzi priprema za ‘proces stoleća’, našao vremena da, prvi 
put posle više od 13 godina, govori za neki od srpskih medija”. 

U tom intervjuu optuženi govori o godinama svog skrivanja, svom lažnom 
identitetu doktora Dragana Dabića, o navodnom sporazumu s Richardom 
Holbrookeom, Dejtonskom mirovnom sporazumu, mogućnostima da se izbje-
gne rat u BiH, pripremi svoje odbrane pred Haškim tribunalom, te načinu na 
koji provodi svoje vrijeme u pritvoru.

Minimalističko izvještavanje

Dok period od prva tri mjeseca od početka suđenja karakteriše slab interes 
medija za izvještavanje o suđenju Radovanu Karadžiću, u narednih godinu 
dana je sveden na minimum. U januaru i februaru 2010. godine u analizira-
nim medijima objavljena su svega dva teksta o suđenju Karadžiću. 

Uprkos odgodi suđenja do 1. marta 2010. godine, optuženi je u međuvreme-
nu podnosio brojne zahtjeve Pretresnom vijeću, ali ih mediji nisu tretirali kao 
dovoljno važne da bi ih objavili.

Jednu od vijesti objavljenih u tom periodu nalazimo u Večernjim novostima, 
a odnosi se na Karadžićev zahtjev da Pretresno vijeće izda obavezujuće 
naloge nekim zemaljama, među kojima i BiH, da mu dostave dokumente o 
“naoružavanju bosanskih muslimana”.

Drugi tekst je objavljen u crnogorskim Vijestima i on se ne odnosi direktno 
na sam proces, već na pretres kuće Ratka Mladića, iz koje su zaplijenjeni 
određeni dokumenti. Taj tekst je važno spomenuti jer je prvi u toj novini u 
kojem se, iako u samo jednoj rečenici, uopšte spominje suđenje Karadžiću.



37

U toj rečenici se kaže da bi se suđenje Karadžiću pred Tribunalom u Haagu 
trebalo završiti do 2014. godine.

Iznošenje Karadžićeve uvodne riječi u martu 2010. godine izazvalo je po-
jačan interes medija za izvještavanje o postupku, pa tako, naprimjer, Slo-
bodna Dalmacija objavljuje dva teksta, iako do tada uopšte ne izvještava o 
suđenju Karadžiću, što je inače slučaj i s Vijestima.

Slobodna Dalmacija u tekstu objavljenom 2. marta 2010. godine prenosi 
uvodnu riječ Karadžića, kojeg naziva “ironičnim zločincem”, a fokus je na 
Karadžićevom iznošenju tačaka optužnice u kojima se spominje i Republika 
Hrvatska. Taj tekst nosi naslov: “Hvala Tuđmanu na pomoći u obrani”.

Narednog dana Slobodna Dalmacija objavljuje još jednu vijest – da Tribunal 
od Hrvatske traži da dostavi dokumente koji se odnose na krijumčarenje 
oružja u BiH preko Hrvatske u periodu od 1992. do 1995. godine. Sa objav-
ljivanjem tog kratkog teksta Slobodna Dalmacija je završila sa izvještava-
njem o procesu protiv Karadžića koji se vodi pred Haškim tribunalom za 
analizirani period.

Press clipping Slobodne Dalmacije zbog nedostupnosti arhive za period po-
sljednja tri mjeseca (oktobar, novembar, decembar) 2009. godine, rađen je 
od januara do oktobra 2010. godine.

I drugi mediji u Hrvatskoj fokusirani su u svom izvještavanju na spominjanje 
Franje Tuđmana i uloge Hrvata u ratu od 1992. do 1995. godine u Karad-
žićevoj uvodnoj riječi. Autorica Snježana Pavić u Jutarnjem listu piše da je 
optuženi u svom obraćanju Sudu, “održao predavanja o povijesti, podmeta-
njima i teorijama zavjere”. 

Jutarnji list je istog dana objavio tekst pod naslovom “Karadžić je najgori 
ratni zločinac s područja bivše SFRJ”. Autor Davor Butković konstataciju 
izrečenu u naslovu dopunjava u samom tekstu: “Da Slobodan Milošević nije 
umro u nizozemskom zatvoru, Radovanu Karadžiću pripalo bi drugo mjesto, 
bez dostojnog konkurenta.”

Autor zanemaruje presumpciju nevinosti i Karadžića naziva zločincem prije 
nego je to sudski dokazano, te dodaje komentar: “Karadžićevu odbranu ne 
treba shvatiti ozbiljno: dokazi protiv ovog zločinca toliko su očigledni i snažni 
da Karadžić naprosto mora dobiti najveću moguću kaznu koju Haaški sud 
može izreći (u ovom nam je trenutku iskreno žao što Haaški sud ne predviđa 
smrtnu kaznu).” Tim riječima Butković komentariše jačinu dokaza Tužilaštva, 
bez da je izvođenje dokaza Optužbe i počelo.

Naredni tekst o suđenju Jutarnji list objavljuje već sljedeći dan i prenosi da 
je završeno iznošenje uvodne riječi optuženog. U toj kratkoj vijesti navodi 
se da je “suđenje opet prekinuto, na njegov zahtjev” (optuženog), ali bez 
ikakvog daljnjeg objašnjenja o razlozima tog prekida.

Jedan od najopširnijih tekstova o suđenju objavljenih u Jutarnjem listu nala-
zimo 6. marta 2010. godine, kada novinar Zoran Kusovac prepričava razgo-
vore koje je “uz viski” vodio sa optuženim Karadžićem u vrijeme rata u BiH. 
Kusovac opisuje Karadžića iz tog doba kao osobu drugačiju i pristupačniju od 
ostatka “paljanskog rukovodstva”, osobu “neobičnog” mentalnog sklopa, pje-
snika i intelektualca. Kusovac u tom tekstu kaže: “Karadžić je ustajao kasno. 
Glumio je kozera i boema, točio novinarima viski.”



38

Za razliku od Jutarnjeg lista, koji objavljuje više tekstova martu 2010. go-
dine, Vjesnik je objavio tek dvije kratke vijesti o početku iznošenja uvodnih 
riječi, te o zahtjevu Karadžića Republici Hrvatskoj da mu dostavi određene 
dokumente.

Večernje novosti detaljno prenose iznošenje Karadžićeve uvodne riječi, kao i 
Blic, koji, osim onoga što je rečeno u sudnici, u tekstu prenosi i informaciju o 
hapšenju Ejupa Ganića na londonskom aerodromu.

Ejup Ganić, član ratnog Predsjedništva BiH, uhapšen je 1. marta 2010. go-
dine u Londonu “na osnovu preliminarnog zahtjeva srbijanskih vlasti”, zbog 
sumnje da je u maju 1992. učestvovao u napadu na kolonu Jugoslovenske 
narodne armije (JNA) u Dobrovoljačkoj ulici u Sarajevu. Sud u Londonu je 
27. jula 2010. godine odbio zahtjev Srbije za izručenje Ganića. Pobjeda i 
Dan uopšte ne prenose iznošenje uvodnih riječi, dok Vijesti objavljuju jedan 
izvještaj o početku Karadžićevog izlaganja. Ta vijest počinje objašnjenjem 
da je Karadžić pred Tribunalom odbacio “odgovornost za neka od najvećih 
zvjerstava počinjenih u Evropi nakon Drugog svjetskog rata”.

Nezainteresovanost za priče iz sudnice 

Osim što mediji iz regiona nisu kontinuirano izvještavali o procesu, te samim 
tim nisu mogli ni pružiti jasnu sliku o prvom dijelu suđenja Radovanu Karad-
žiću, mali broj objavljenih tekstova pokazuje da je u analiziranim medijima 
vladao mali interes za praćenje “suđenja vijeka”.

Hrvatske novine su naglo prestale pratiti suđenje nakon što je Karadžić za-
vršio iznošenje svoje uvodne riječi i niti jednom ne ustupaju medijski prostor 
za izvještaj s neke od narednih sjednica. Tek u nekoliko navrata objavljuju 
kraće vijesti o pljenidbi dnevnika Ratka Mladića i o zahtjevu upućenom iz Tri-
bunala Republici Hrvatskoj za isporuku dokumenata o krijumčarenju oružja 
preko Hrvatske u toku rata. 

U tekstu o krijumčarenju oružja autor kaže da je iz Hrvatske odgovoreno 
optuženom da može dobiti sve tražene dokumente, ali da se njemu to “očito 
ne dâ čitati”. Tom viješću završeno je izvještavanje hrvatskih medija o prvoj 
godini suđenja Karadžiću. 

Jedini izvještaj koji crnogorski Dan prenosi nakon uvodnih riječi strana u po-
stupku jeste dio Karadžićevog unakrsnog ispitivanja američkog ambasadora 
Herberta Okuna.

Za razliku od izvještavanja u Hrvatskoj i Crnoj Gori, srbijanski mediji su dali 
mnogo više prostora izvještajima sa suđenja, iako su to uvijek samo dijelovi 
unakrsnog ispitivanja svjedoka od strane Karadžića.

U svojim tekstovima koje objavljuje od mjeseca aprila 2010. godine, Blic 
uglavnom tretira teme kao što su: razrješenje Karadžićevog branioca, njegov 
zahtjev za pauzu u suđenju i slično. Osim jedne najave o saslušanju svjedo-
ka Tužilaštva, taj list ne prenosi ništa više u vezi sa svjedočenjima.

U odnosu na druge analizirane medije u regionu, Politika prenosi najviše tek-
stova (13) nakon što su počela saslušanja svjedoka na suđenju Karadžiću. 
Međutim, kao i drugi mediji koji pišu u tom periodu, i Politika svoje izvješta-
vanje bazira samo na dijelu unakrsnog ispitivanja svjedoka.



39

Tako, naprimjer, izvještaj napisan nakon saslušanja prvog svjedoka počinje 
prenošenjem Karadžićevih negiranja masovnih ubistava o kojima je svjedok 
govorio. Također, iz svjedočenja Herberta Okuna izdvojeni su samo oni dije-
lovi u kojima optuženi objašnjava svjedoku ko je, po njemu, kriv za rat u BiH.

Svi naredni tekstovi su pisani na isti način – gotovo uvijek sadrže navode 
optužnice, ali zbog prenošenja isključivo dijelova iz unakrsnog ispitivanja, 
i generalno neredovnog izvještavanja, teško da se i čitanjem Politike ovaj 
proces mogao pratiti na zadovoljavajući način.

Propuštena prilika

Suđenje Radovanu Karadžiću, čini se, nije predstavljalo dovoljno važan do-
gađaj za regionalne medije kako bi ga kontinuirano i adekvatno prenosili, pa 
čak ni za one koji su ga spektakularno najavljivali. Mediji su najviše prostora 
“suđenju vijeka” dali na samom početku procesa, nakon čega se gotovo u 
potpunosti prestali izvještavati, da bi se u još samo jednoj fazi postupka – 
kada je Karadžić iznosio svoju uvodnu riječ – većina njih ponovo vratila “u 
sudnicu”. 

Mali broj objavljenih tekstova objašnjava i činjenica da su samo pojedine no-
vine, i to samo na početku suđenja, imale svoje novinare koji su izvještavali 
iz Haaga. Sve ostale vijesti su redovno preuzimane od novinskih agencija.

Analizirane novine iz Crne Gore sve vijesti preuzimaju od agencija, a u jed-
nom tekstu se kao izvor navodi pet novinskih agencija. Crnogorski mediji su 
vijesti najčešće preuzimali od agencija SRNA, Beta i Tanjug, dok su srbijan-
ski mediji uglavnom prenosili izvještaje agencije Beta. Izvore koji su kori-
šteni, međutim, nije bilo moguće precizno utvrditi jer se u trećini objavljenih 
tekstova uopšte ne navodi izvor vijesti.

Novinari pojedinih medija koji su izvještavali direktno iz sudnice imali su pri-
liku da javnosti pruže potpunije informacije, ali su u većini slučajeva svojim 
komentarima isključili mogućnost za pružanje objektivnih i kvalitetnih infor-
macija.

Hrvatski mediji su svojim pisanjem ostavili utisak određene ljutnje prema 
optuženom, nazivajući ga “zločincem”. Termini koji su najčešće upotreblja-
vani pri opisu optuženog bili su “ironični zločinac”, “ratni zločinac”, a u kori-
štenju takvih izraza je prednjačio Jutarnji list.

Nasuprot tome, u Srbiji i Crnoj Gori se uz Karadžićevo ime najčešće navodi 
“prvi predsednik Republike Srpske”, “bivši predsednik Republike Srpske” ili 
“ratni lider bosanskih Srba”. 

Vijesti objavljene u medijima nakon završetka izlaganja uvodnih riječi u svim 
su novinama, osim Politike, uglavnom kratke i često bez navoda iz optužni-
ce. U većini slučajeva nisu navedeni izvori informacija, tekstovi nisu potpisa-
ni ili su samo navedeni inicijali novinara.

Fokus novinarskog izvještavanja o suđenju u prvih godinu dana bio je različit 
u zavisnosti iz koje je zemlje novina. Hrvatski mediji tako najviše pažnje po-
svećuju Karadžićevom spominjanju Franje Tuđmana ili njegovih zahtjeva za 
isporuku dokumenata koji su u posjedu Republike Hrvatske.



40

S druge strane, srbijanski mediji zanemaruju glavno ispitivanje svjedoka i 
pažnju usmjeravaju na Karadžićeve teze. Politika je tako objavljivala tek-
stove zasnovane na Karadžićevom unakrsnom ispitivanju svjedoka, dok su 
čitaoci ostali uskraćeni za informacije o sadržaju iskaza svjedoka. 

Dnevne novine uglavnom objavljuju vijesti i izvještaje, dok je za cijelu go-
dinu objavljen samo jedan komentar, u kojem je izraženo žaljenje što Haški 
sud ne predviđa smrtnu kaznu koja bi se izrekla Karadžiću.

Glavne karakteristike medijskog praćenja suđenja Radovanu Karadžiću u pr-
voj godini suđenja ukratko odlikuju nedovoljan interes za suđenje, nedosta-
tak kontinuiteta u izvještavanju, te fokusiranje na samo neke dijelove. Ge-
neralno, mediji u Hrvatskoj, Srbiji i Crnoj Gori su propustili priliku da pruže 
mogućnost javnosti da s razumijevanjem prati suđenje Radovanu Karadžiću.



41

SVIJET (SAD, EUROPA i AZIJA)

Mediji na ispitu profesionalizma

BIRN je izvršio pregled najznačajnijih međunarodnih dnevnih novina, agen-
cija, kao i magazina. Nakon toga je izvršen odabir 23 najznačanija svjetska 
medija. Oni su u periodu od oktobra 2009. do oktobra 2010. godine o suđe-
nju Karadžiću pisali 161 put.

Najveći broj tekstova u zadatom periodu objavile su američke dnevne novine 
The New York Times (NYT) i britanski The Guardian. 

Zanimljivo je istaći da je The New York Times u prvih godinu dana suđenja 
objavio oko 20 tekstova koji se tiču pitanja u vezi sa samim postupkom. 
U tom periodu The Guardian izdvaja samo nekoliko tekstova koji se tiču 
svjedočenja i samog suđenja, dok se ostali bave političkim temama u BiH 
povezanim sa suđenjem Karadžiću. The Guardian je objavio više tekstova 
u kojima je uspoređivao hapšenje Ejupa Ganića u Londonu u martu 2010. 
godine s Karadžićevim procesom u Haagu. 

Pored ta dva lista, kvalitetno praćenje Karadžićevog suđenja pružili su me-
dijski giganti CNN, BBC i Al Jazeera, kao i novinske agencije Reuters i United 
Press International (UPI). Posebno mjesto u analizi zauzima ruska Pravda, 
koja se u potpunosti stavila u Karadžićevu odbranu, objavljujući četiri analize 
u kojima se Haški sud naziva “kengurskim”, a Karadžić opisuje kao “heroj” 
koji se borio protiv “terorista”.

Američki mediji Fox, Wall Street Journal, Washington Post, ABC, CBS i San 
Francisco Chronicle su, također, objavili više tekstova o Karadžićevom suđe-
nju. Zanimljivo je da se oni uglavnom bave navodnim Karadžićevim dogovo-
rom o imunitetu sa američkim diplomatom Richardom Holbrookeom.

Holbrook je jedan od tvoraca Dejtonskog mirovnog sporazuma, potpisanog u 
decembru 1995. godine, kojim je zvanično okončan rat u BiH. Preminuo je u 
decembru 2010. godine. 

China Daily i njemački Der Spiegel u svojim engleskim izdanjima objavili su 
zajedno 10 tekstova o suđenju Karadžiću.

Ukupno gledajući, pored dnevnih izvješća koja su se ticala događanja na sa-
mom suđenju, poput izlaganja uvodnih riječi Haškog tužilaštva i Karadžića i 
saslušanja svjedoka, u objavljenim tekstovima svjetskih medija vidimo veliki 
broj analiza o značaju međunarodne pravde u kojima je suđenje Karadžiću 
predstavljeno kao “konačni test za Haški sud”, i istaknut značaj procesa za 
budućnost Balkana.



42

Bojkot suđenja

Od preko 160 objavljenih tekstova koje je BIRN analizirao, najveći broj 
objavljen je u oktobru 2009. godine, kada Tužilaštvo iznosi svoju uvodnu 
riječ, a Karadžić najavljuje bojkot suđenja, te u martu 2010. godine, kada je 
optuženi izlagao svoju uvodnu riječ.

Od ukupno 20 tekstova koje je The New York Times objavio u tom periodu, 
pet ih se odnosi na Karadžićevo nepojavljivanje u sudnici 27. oktobra 2009. 
godine, kada je glavni tužilac u tom predmetu Alan Tieger iznio uvodnu riječ 
Optužbe.

The New York Times uoči suđenja 2., 3., 5., 11. i 12. oktobra 2009. godine 
objavljuje tekstove u kojima se bavi Karadžićevim zahtjevima za dodatnim 
vremenom i njegovom nespremnošću za početak suđenja. Tekstovi su 
uglavnom kratki i daju bazične informacije, dok se kao sagovornici pojavljuju 
eksperti pravnici, a nerijetko i ljudi iz Karadžićevog tima Odbrane.

Tekst The New York Timesa o uvodnoj riječi Tužilaštva pod naslovom “Suđe-
nje Karadžiću se nastavlja bez optuženog” započinje rečenicom: “Bila je to 
scena sada uobičajena na modernim suđenjima za ratne zločine: bivši ratni 
vođa, naviknut na apsolutnu moć, nastoji tokom suđenja da dominira deša-
vanjima.” U komentaru od 26. oktobra se navodi: “Karadžić, koji se tereti 
za neke od najgorih zločina nakon Drugog svjetskog rata, još uvijek muči 
svoje žrtve (...) nakon toliko godina patnje, porodice hiljada koji su ubijeni 
zaslužuju šansu za pravdu.” 

Zanimljivo je da od ukupno 18 tekstova koje je objavio britanski The Guardi-
an nijedan se ne odnosi na Karadžićev bojkot početka suđenja i imenovanje 
branioca Richarda Harveyja. 

Riječ “bojkot” najčešće se nalazi u naslovima 161 teksta koji je BIRN ana-
lizirao. Medijske svjetske agencije za vijesti BBC, CNN i Al Jazeera tokom 
oktobra i početka novembra 2009. godine izvještavaju redovno o Karadži-
ćevom nepojavljivanju na početku suđenja, pri tome zadržavajući visok nivo 
profesionalnih standarda. U njihovim tekstovima ne nedostaju informacije o 
uvodnoj riječi tužioca, citati iz sudnice, kao ni navodi iz optužnice. 

China Daily i agencija Reuters u ovom periodu objavljuju nekoliko vijesti koje 
se odnose na odluke o postavljanju rezervnog branioca Richarda Harveyja i 
odlaganje suđenja do marta 2010. godine. Radi se, u osnovi, o profesional-
nim i kratkim vijestima.

Za razliku od njih, njemački Der Spiegel i britanski Sky, kao i United Pre-
ss International, te američki Fox, CBS i The Wall Street Journal, u svojim 
izvješćima tumače Karadžićevo traženje dodatnog vremena kao “zavlačenje 
Suda” i “vrijeđanje žrtava”. 

Der Spiegel 28. oktobra 2009. godine objavljuje tekst pod naslovom “Ka-
radžić se igra sa čašću svojih žrtava”, u kojem se navodi da Karadžić, “kao i 
Slobodan Milošević, nastoji ograničiti proces i ostvariti pritisak na Sud”.

Slični navodi o Miloševiću zastupljeni su u izvještajima United Press Inter-
nationala i The Wall Street Journala, koji skoro i ne pišu o uvodnoj riječi tu-
žioca, pri čemu naglašavaju značaj Karadžićevog “bojkota”. The Wall Street 



43

Journal 26. i 27. oktobra objavljuje tekst u kojem se navodi: “Haški sud će 
nastojati da izbjegne slično razvučen proces kao u slučaju Milošević“. Između 
ostalog se kaže da “bivši vođa bosanskih Srba krade potez iz Miloševićevog 
udžbenika”. 

Krajem oktobra 2009. godine, Sky News objavljuje tekst pod naslovom 
“‘Bosanska zvjer’ bojkotuje suđenje za genocid”, u kojem se navodi da je 
Karadžić optužen “skupa sa svojim vojnim krvnikom Ratkom Mladićem za 
zločine u Sarajevu”. 

S druge strane, Pravda objavljuje komentar Hansa Vogela pod naslovom 
“Karadžić – žrtva NATO-ovog kengurskog haškog suda”, koji predstavlja 
kritiku pisanja zapadnjačkih medija o početku sudskog procesa, istovremeno 
naglašavajući kako Karadžić ne može očekivati pošteno suđenje pred Haškim 
tribunalom. 

“MKSJ je klasični kengurski sud. On je stvoren, finansiran i uposlen od NATO-
a, što znači od državnika SAD-a i evropskih zemalja. Same države koje su 
uništile Jugoslaviju, i koje su samim tim odgovorne za rat i ubistva, stvorile 
su MKSJ, u cilju skrivanja svojih zločina i svaljivanja krivice na malu grupu 
bespomoćnih građana: uglavnom Srba i malo Hrvata”, ističe Vogel 28. oktobra 
2009. godine, ne obazirući se na uvodnu riječ tužioca u predmetu Karadžić.

Nakon imenovanja Karadžićevog branioca po službenoj dužnosti u novembru 
2009. godine, te odgode suđenja do marta 2010., kako bi britanski advokat 
Richard Harvey imao vremena da se upozna sa slučajem, u svjetskim mediji-
ma vlada potpuno odsustvo vijesti o postupku.

Harveyjevo imenovanje za Karadžićevog branioca propratili su skoro svi 
mediji koji su ušli u ovu analizu. CNN, Al Jazeera i UPI u samim naslovima 
– “Sud nameće branioca”, “UN-ov sud postavio Karadžiću branioca” te “Na-
kon postavljanja branioca suđenje odgođeno za mart 2010.” – daju bazičnu 
informaciju o tome ko je imenovan za branioca optuženog, dok se u teksto-
vima pojašnjavaju uslovi koji su doveli do nametanja branioca.

U pauzi koja je uslijedila u suđenju, u međunarodnim medijima objavljeno 
je samo nekoliko tekstova o procesu. Oni se uglavnom odnose na podneske 
optuženog kojima je nastojao da ospori Harveyjevo postavljenje. Al Jazeera 
u tekstu pod naslovom “Odbijanje advokata” 4. decembra 2009. godine piše 
da Karadžić zahtijeva “balkanskog advokata”.  

The Wall Street Journal u tekstu objavljenom nakon odobravanja pauze, 
zamjera Haškom sudu “popustljivost ka optuženom” postavljajući pitanje 
“može li UN-ov sud spriječiti ratnog zločinca da pretvori tragediju u farsu”. 
“Pitanje je da li se može spriječiti propadanje procesa ili, kao što je često bio 
slučaj pred ovim Sudom, da se on pretvori u farsu”, navodi se u tom tekstu. 

“Sveta” borba srpskog naroda

Vrijedno je naglasiti da je nekoliko medijskih svjetskih kuća imalo svoje do-
pisnike u Haagu u vrijeme izlaganja uvodnih riječi Optužbe i Odbrane, pa ta-
ko neki od tekstova objavljenih u oktobru 2009. i martu 2010. godine obiluju 
opisima same sudnice, kao i optuženog Karadžića.



44

BBC u tekstu o statusnoj konferenciji prije početka suđenja opisuje Karad-
žića kao “vitalnog”, dok CNN u tekstu iz istog perioda navodi da je Karadžić 
bio “agresivan” dok je iznosio svoj zahtjev da mu se dodijeli više vremena za 
pripremu suđenja.

“Obučen u tamnoplavo odijelo i roza košulju, sa sijedom kosom počešljanom 
unazad kao u ratnim godinama, bivši psihijatar izgledao je opušteno i na-
glasio je više puta svoje poštovanje Sudu”, stoji u tekstu The Wall Street 
Journala od 4. novembra 2009. godine, u kojem se govori o Karadžićevom 
zahtjevu za dodatnim vremenom. 

Nakon četiri mjeseca zatišja tokom kojih se međunarodni mediji skoro nisu 
ni osvrnuli na Karadžića, veliku pažnju privukla je uvodna riječ optuženog 1. 
i 2. marta 2010. godine. 

Britanski The Guardian i BBC su imali svoga izvještača u sudnici, te oni u 
svojim tekstovima detaljno prenose Karadžićevo uvodno izlaganje, upotpu-
njeno detaljima iz sudnice i opisima Karadžićevog stava i držanja. 

U izvještaju The Guardiana od 2. marta preneseni su brojni citati iz Ka-
radžićeve uvodne riječi. Autor teksta Ed Vulliamy se posebno osvrnuo na 
Karadžićevo insistiranje da su Markale “inscenirane”. “U tamnom odijelu i 
bijeloj košulji, igrajući se lagodno naočalama i konstantno provlačeći ruke 
kroz gustu sijedu kosu, Karadžić je bio samouvjeren i borben”, navodi autor. 
Iako tekst nije označen kao komentar, autor sebi dozvoljava da Karadžićevo 
uvodno izlaganje ocijeni kao “blebetanje”. 

The Guardian objavljuje 2. marta još jedan tekst, u kojem Vulliamy ističe: 
“Slušajući Karadžića kako opisuje svoj rat protiv bosanskih muslimana 
kao ‘sveti’, lako je misliti da je ispričao loš vic, ili da nastoji zbuniti suce.” 
Agencija Reuters istog dana uvodnu riječ Karadžića, nešto blažim riječima, 
ocjenjuje kao “preopširnu”. 

U tekstu BBC-a od 1. marta Karadžić se opisuje kao “opušten i umjeren”. 
U tom izvještaju Karadžić je više puta citiran, s posebnim naglaskom na 
njegove opservacije o navodnoj “insceniranosti” granatiranja pijace Markale. 
“Karadžić se smijao i šalio sa svojim pravnim timom, bacajući unazad glavu 
sa sijedom kosom”, stoji u tekstu.  

Barnaby Phillips, dopisnik Al Jazeere iz Haaga, izvještavajući o uvodnoj riječi 
optuženog opisao je Karadžića kao “nepomirljivog, ponosnog i povremeno 
sklonog sarkazmu”. U periodu od 1. do 5. marta Al Jazeera je objavila tri 
teksta koji se tiču Karadžićevog uvodnog izlaganja, a svaki od kojih je izni-
mno profesionalno napisan. U njima se ne daju bilo kakvi epiteti, prenose se 
direktno Karadžićeve riječi i parafrazira suština njegovog izlaganja.

CNN objavljuje 3. marta komentar dopisnika Nica Robertsona, koji se prisjeća 
susreta s Karadžićem tokom ratnog perioda, te ocjenjuje da je optuženi tokom 
uvodnih riječi bio “uvjeren i nesklon pokajanju”, kao i u toku rata. “Kada slu-
šate Karadžićev opis situacije u Bosni tokom ovog perioda, teško je vjerovati 
da su bosanski Srbi etnički očistili ljude iz gradova”, dodaje Robertson. 

U potpuno drugu krajnost odlazi ruska Pravda, koja je 1. marta objavila 
tekst pod nazivom “Bin Laden je Bosanac, a Karadžić je u pritvoru”. Tekst 
se u suštini bavi time da je navodno među stranim borcima na strani Armije 



45

BiH bio i poznati terorist Osmana bin Laden, te da je Karadžić ustvari “borac 
protiv terorizma”. 

“Dok Odbrana iznosi uvodnu riječ, vidimo nepravdu Međunarodnog suda – 
NATO-ovog instrumenta za otmicu, nelegalno pritvaranje i pranje NATO-ovih 
ratnih zločina. Na kraju krajeva, Karadžić se samo borio protiv terorizma. 
(...) Zašto Karadžiću nije dato vrijeme za pripremu, s obzirom da je Tužilaš-
tvo dostavilo 415.000 stranica prije početka suđenja? Ko može čitati 2.766 
stranica dnevno i adekvatno se pripremiti? Znajući sve ovo, slučaj je besmi-
slen”, stoji u izrazito pristrasnom tekstu Pravde. 

Američki dnevnici NYT, San Franciso Chronicle i CBS, kao i novinska agencija 
United Press International, te China Daily, pružaju svojim čitaocima prošire-
ne vijesti u kojima se prenosi suština Karadžićevog izlaganja, kao i dijelovi iz 
optužnice.

Marlise Simons za NYT piše kako je Karadžić “miješao bombastičnost s tvrd-
njama o nevinosti”,  posebno ističući stavove optuženog o Markalama, dok 
se u CBS Newsu 2. marta, u tekstu pod naslovom “Karadžić rekao da je Sre-
brenica mit”, navodi da je optuženi “tokom sedam sati izlaganja dao srpski 
stav o dešavanjima u ratu”. 

“Njegovi navodi se direktno protive novinskim izvješćima i televizijskim 
snimcima, kao i presudama protiv političkih lidera i vojnih vođa bosanskih 
Srba koji već služe duge kazne za ratne zločine”, zaključuje CBS. 

Britanski The Economist uvodnu riječ Karadžića 4. marta 2010. godine dovo-
di u direktnu vezu s dnevnopolitičkim dešavanjima, i hapšenjem u Londonu 
bivšeg člana Predsjedništva BiH Ejupa Ganića. “Karadžićevo izlaganje je udar 
iz prošlosti. Cilj bosanskih Srba je bio pravedan i svet, rekao je on. Nije bilo 
masakra u Srebrenici, niti opsade Sarajeva. Takvo vragolasto poricanje mo-
glo bi se pustiti da nije hapšenja Ganića”, piše The Economist.

Interes za iskaze svjedoka

Dokazni postupak Haškog tužilaštva, nakon mnogo iščekivanja i dvadeset 
mjeseci od Karadžićevog hapšenja u Beogradu, započeo je 13. aprila 2010. 
godine saslušanjem svjedoka Ahmeta Zulića. 

Njegov iskaz, u manjoj ili većoj mjeri, objavili su brojni strani mediji, među 
kojima The Guardian, NYT, novinska agencija UPI, kao i CNN, Al Jazeera i 
Sky News.   

Iskaz prvog svjedoka u dokaznom postupku Optužbe agencija UPI, kao i me-
dijska kuća Al Jazeera prenose na vrlo profesionalan način, bez suvišnih de-
talja. U kratkim crtama se opisuje ono kroz šta je Zulić prošao tokom ratnog 
perioda i čitaocu se daju bazične informacije o optužnici protiv Karadžića i 
samom suđenju. Na sličan način se i CNN odnosi ka iskazu prvoga svjedoka.

S druge strane, The Guardian, BBC i Sky News, kao i NYT u svojim tekstovi-
ma, pored informacija o svjedočenju i suđenju, prenose atmosferu iz sudni-
ce, opisuju Karadžića i svjedoka, kao i njihov međusobni odnos u sudnici, i 
daju ocjene samog iskaza. 



46

The Guardian u tekstu pod naslovom “Na suđenju Karadžiću saslušan prvi 
svjedok”, pored podataka o Zulićevom svjedočenju, navodi se da je Karadžić 
nosio “tamnosivo odijelo i kravatu”, te da je “buljio u svjedoka preko naočala”.  

BBC je istog dana u opširnom tekstu naglasio kako su tokom unakrsnog is-
pitivanja Zulić i Karadžić imali nekoliko “napetih razmjena“, dok je izvještač 
Sky Newsa Alex Rossi u izvještaj unio lične komentare i istakao kako “Haško 
tužilaštvo smatra da Zulićevo svjedočenje pokazuje brutalnost Karadžićeve 
kampanje tokom rata na Balkanu, dok su on i njegovi dželati nastojali stvori-
ti etnički čistu mini srpsku državu”.

U tekstu NYT-a autorica Marlise Simons, unoseći u izvještaj lične stavove, 
opisuje Zulića kao čovjeka “slomljenog strašnim premlaćivanjima srpskih 
čuvara” koji tokom svjedočenja “nije mogao gledati u Karadžića”.  

Već drugi svjedok ispitan u dokaznom postupku Optužbe je mnogo manje 
praćen u svjetskim medijima, pa tako iskaz Sulejmana Crnčala nalazimo sa-
mo u izvještajima BBC-a i UPI-a. U oba slučaja radi se o veoma profesional-
nim tekstovima, koji obiluju citatima svjedoka, a njegove riječi se povezuju s 
navodima iz optužnice.  

U tekstu BBC-a pod naslovom “Karadžić pozvao da se napadaju muslimanske 
kuće”, od 14. aprila 2010. godine, korektno se prenosi da je optuženi “po-
nudio saučešće Crnčalu zbog gubitka žene, ali je rekao svjedoku da će mu 
pokazati ko je kriv za to što se desilo”. 

Osim prva dva svjedoka, pažnju medija privukla su i svjedočenja bivšeg UN-
ovog posmatrača u Sarajevu Richarda Molea i komandanta mirovnih snaga 
UN-a u BiH Michaela Rosea.

BBC je, između više svjedoka koji su govorili o opsadi Sarajeva, odabrao da 
u podužem tekstu prenese svjedočenje Richarda Molea. Pored činjenice da je 
Mole je bio prvi svjedok nakon ljetne sudske pauze u radu Tribunala, BBC je 
profesionalno prenio njegov iskaz, ali bez detalja iz unakrsnog ispitivanja od 
strane Karadžića.

S druge strane, svjedočenje britanskog generala Rosea je izazvalo veliko 
interesovanje u američkim medijima. Tekst autora Mikea Cordera pod naslo-
vom “Karadžić se suočava sa starim protivnikom u sudnici” prenijeli su Fox 
News, ABC News i Washington Post.  

Corderov tekst sadrži osnovu svjedočenja Rosea, za kojeg autor bez mnogo 
navedenih argumenata tvrdi da će biti “ključni svjedok koji će potvrditi da 
je Karadžić imao apsolutnu kontrolu nad snagama odgovornim za najteže 
masakre”.

“Rose i Karadžić, koji su imali brojne sastanke tokom rata u BiH, jedva su 
gledali jedan drugoga tokom svjedočenja. Karadžić je napeto gledao u ekran 
dok je Rose ulazio u sudnicu, a Rose je posmatrao sudije“, navodi Corder, 
koji dodaje da je Rose 2008. godine u jednom intervjuu za Karadžića rekao 
da je “teški lažov, paranoičan te da je sklon alkoholizmu”. 



47

Suđenje i dnevnopolitičke teme

Tokom prve godine suđenja, u međunarodnim medijskim kućama objavljen 
je veći broj intervjua i tekstova o postupku koji se protiv Karadžića vodi pred 
Međunarodnim krivičnim sudom za bivšu Jugoslaviju u kontekstu dnevnopo-
litičkih tema. 

CNN je objavio intervju s bivšim međunarodnim tužiocem Richardom Gold-
steinom, koji je, govoreći o značaju suđenja Radovanu Karadžiću, taj postu-
pak ocijeno “ključnim za trajni mir na Balkanu”. 

Peter Robinson, američki advokat koji radi u timu Odbrane Radovana Ka-
radžića, u prvoj godini dana suđenja je medijskim kućama uvrštenim u ovu 
analizu dao dva intervjua, u kojima je nastojao poboljšati imidž Karadžića u 
javnosti.

U razgovoru za Al Jazeeru u decembru 2009. godine je rekao da “voli raditi s 
Karadžićem” i predstavio ga kao “noćnu pticu, jer radi do četiri ili pet ujutro”, 
dok je Reutersu sedam mjeseci kasnije rekao da je Karadžić “vrlo inteligen-
tan i vrlo brz”. 

“Mnogo radi i ima odličan smisao za humor, jako je ugodno provoditi vrijeme 
s njim. Smatram da bi u drugom kontekstu mogao biti jako uspješan u sva-
koj zemlji, u bilo kojem polju da odabere”, izjavio je Robinson za Reuters. 

Der Spiegel je u julu 2009. godine objavio intervju s Christophom Flüggeom, 
sudijom Tribunala koji se nije bavio samim procesom, već je uopšteno go-
vorio o značaju međunarodne pravde i suđenjima kojima je cilj sprečavanje 
budućih ratnih zločina.  

Pored nekoliko intervjua, objavljeno je više komentara, među kojima i 
komentari Vadima Truhačeva u ruskoj Pravdi i Marka Preleca u The Inde-
pendentu, koji su, iznoseći dijametralno suprotne stavove, pokazali koliko je 
suđenje Karadžiću kontroverzno. 

Truhačev u komentaru pod naslovom “Karadžić: heroj ili zločinac?”, objav-
ljenom u septembru 2009., postavlja pitanje i daje odgovor na njega, nudeći 
čitaocima slavu Karadžićevih dostignuća, i naziva ga “poetom, pravednikom i 
borcem za jednakost Srba”. 

S druge strane Prelec, stručnjak Međunarodne krizne grupe (ICG), u ko-
mentaru objavljenom u aprilu naredne godine, navodi kako “nema sumnje 
da Karadžić i traženi Mladić snose najveću odgovornost za ubistva desetina 
hiljada, terorisanje i protjerivanje preko milion Bošnjaka i Hrvata tokom rata 
u BiH”. 

San Francisco Chronicle je u novembru 2009. godine objavio komentar Ja-
mie Rowen, stručnjaka za pravo Univerziteta Berkeley (SAD), koja izražava 
nezadovoljstvo Karadžićevom “taktikom odugovlačenja”. 

Značajan momenat u toku prve godine suđenja Karadžiću svakako je bio 
pronalazak dokaznog materijala u stanu tadašnjeg bjegunca, a sada već pri-
tvorenika, Ratka Mladića u decembru 2008. i februaru 2010. godine, o čemu 
su pisali Der Spiegel i The Economist, kao i Reuters, čiji je izvještaj prenio i 
The New York Times.



48

Marlise Simmons u tekstu koji su objavili Reuters i The New York Times ističe 
da 18 svesaka i ratnih dnevnika Ratka Mladića sadrže “najznačajniji dokaz da 
je postojala koordinacija rukovodstva Vojske Republike Srpske i Srbije”, te 
naglašava kako će se ti dokazi “bitno odraziti” na suđenje Karadžiću. U Der 
Spiegelu Renate Flottau tvrdi kako “dnevnici ne ostavljaju sumnju u to da je 
Mladić sklopio sporazum s Miloševićem”.

Zanimljivo je spomenuti pisanje britanskih medija o hapšenju Ejupa Ganića 
u Londonu, i njegovom boravku u toj zemlji, sve do donošenja odluke ta-
mošnjeg suda o odbijanju izručenja Srbiji. Ganić je uhapšen 1. marta 2010. 
godine, na dan kada je Karadžić počeo iznošenje svoje uvodne riječi, pa su 
neki mediji povezali ta dva događaja. The Independent je tako u jednom od 
svojih tekstova, uz komentar Sanele Jenkins u kojem ona pruža svoju “po-
dršku Bosancu”, opisao Karadžića kao negativca, a Ganića kao žrtvu.

Američke medijske kuće su posvetile dosta prostora navodnom sporazumu 
o imunitetu od krivičnog gonjenja koji je Karadžić, kako tvrdi, sklopio sa 
američkim diplomatom Richardom Holbrookeom. Karadžić se prije početka 
suđenja često pozivao na ovaj sporazum, kojim mu je, kako tvrdi, obećano 
da neće biti krivično gonjen ako se skloni iz javnog života. 

The New York Times i The Herald Tribune, pišući o navodnom sporazumu, na 
više mjesta naglašavaju kako je Holbrooke neko vrijeme bio “posebni izasla-
nik administracije američkog predsjednika Baracka Obame”, dok se samom 
suđenju Karadžiću daje malo prostora. 

Pretresno vijeće je još u julu 2009. godine odbacilo Karadžićev prigovor na 
nadležnost Tribunala na bazi navodnog sporazuma o imunitetu, zaključivši da 
takav sporazum, čak i da postoji, nije obavezujući za Tribunal pošto nisu pru-
ženi nikakvi dokazi da je Vijeće sigurnosti UN-a imalo bilo kakve veze s tim.

Britanski The Guardian i njemački Der Speigel u izvještaju o presudi sed-
morici bivših oficira VRS-a za genocid u Srebrenici u julu 1995. godine, spo-
minju Karadžića. Dok Der Spiegel opisuje Karadžića kao “arhitektu zločina”, 
dok The Guardian ističe kako presuda za Srebrenicu “čini nepojmljivim to da 
vođa bosanskih Srba može izbjeći istu sudbinu”. 

Konačno, jako zanimljivu poveznicu je napravio San Francisco Chronicle u 
tekstu od 6. marta 2010. godine pod naslovom “Nova prijetnja Bosni: Ne 
bombe, već referendumi”. Taj izvještaj povezuje Karadžićevo uvodno izlaga-
nje na suđenju, u kojem je govorio o “pravednoj borbi za srpski narod”, sa 
nastojanjima trenutnog predsjednika Republike Srpske Milorada Dodika da 
ostvari referendum o otcjepljenju Republike Srpske od BiH. 



49

Zaključak

Najveći dio od ukupno 161 teksta, koliko su ih objavila 23 medija i koji su 
bili predmet ove analize, publikovali su dnevni listovi The New York Times 
i The Guardian. Usko su ih pratili CNN, BBC i Al Jazeera, koji su izvještavali 
prilično često i profesionalno o toku suđenja. 

Dominantna tema većine tekstova na početku suđenja je bio bojkot optu-
ženog i nametanje branioca Richarda Harveyja. Ta situacija je, kao i samo 
suđenje, u velikom broju analiziranih tekstova predstavljena kao neka vrsta 
“konačnog ispita” Međunarodnog krivičnog suda za bivšu Jugoslaviju.

U izvještajima, kako smo pokazali, povremeno su se pokazivale blage forme 
pristrasnosti, pojedini tekstovi su “obojeni” ličnim stavovima koji ne poma-
žu čitaocu da, na ispravan način, samostalno zaključuje o prezentiranim  
činjenicama.

Osjetan je nedostatak kontinuiranog praćenje suđenja, iako su ključne infor-
macije, posebno na početku suđenja i u momentu iznošenja uvodnih riječi, 
prenesene javnosti. U izvještajima o početku suđenja, odnosno uvodnim ri-
ječima strana u postupku, osim Tužilaštvu veliki prostor je dat i Karadžićevoj 
Odbrani.

Ukoliko se uzme u obzir da je u toku prve godine suđenja, između uvodnih 
riječi Optužbe i Odbrane, bila pauza od oko četiri mjeseca, onda je i manji 
broj izvještaja u tome periodu razumljiv. Ipak, sporadično praćenje tek poje-
dinih iskaza “interesantnih” svjedoka i nedostatak interesa za dokaze koji se 
prezentiraju u sudnnići će na kraju najviše odraziti na sposobnost čitalaca da 
pravilno shvate suđenje i donesu adekvatne zaključke. 

Analiza je pokazala da je, nažalost, interes medija po završetku iznošenja 
uvodnih riječi strana u postupku i iskaza prvih svjedoka u dokaznom postup-
ku Optužbe naglo opao. Skoro euforično najavljivanje suđenja s vremenom 
je preraslo u sporadično izvještavanje o “interesantnim svjedocima”.

Na kraju, treba spomenuti i to da su politički uticaji vidljivi kroz pisanje nekih 
medija, čime se možda može objasniti interes američkih medijskih kuća za 
navodni sporazum s Holbrookeom, te izrazito pristrasno izvještavanje ruske 
Pravde. 





51

INTERVJU SA RADOVANOM KARADŽIĆEM

Motor za ostvarivanje istine

Bivši predsjednik Republike Srpske, sadašnji optuženi za ratne zločine koji 
se nalazi u pritvorskoj jedinici Haškog tribunala, kaže da je njegovo suđenje 
“motor za ostvarivanje istine” i ako bude pošteno, pa mogne iznijeti istinu, 
to će biti korak ka pomirenju u BiH.

Radovan Karadžić u intervjuu za BIRN – Justice Report govori o haškom 
bjeguncu Ratku Mladiću, neprihvatanju presuda što su ih američki sudovi 
donijeli između 1996. i 2005. godine a kojima je proglašen krivim za zločin 
protiv civila i koje ga obavezuju da žrtvama isplati naknadu.

Karadžiću se pred Međunarodnim krivičnim sudom za bivšu Jugosla-
viju (MKSJ/ICTY) u Haagu sudi za genocid, zločine protiv čovječnosti 
i kršenje zakona i običaja ratovanja u periodu od 1992. do 1995. godine.    
       
Suđenje Karadžiću u Haškom tribunalu započelo je prije nešto više od godinu 
dana i u toku je izvođenje dokaza Tužilaštva. Uhapšen je u julu 2008. u Beo-
gradu, nakon što je više od deset godina bio u bjekstvu. 

JR: Imate li dovoljno vremena da se pripremite za ispitivanje 
svjedoka, budući da od Sudskog vijeća često tražite dodatno 
vrijeme? 

Zahvalan sam Sudskom vijeću, koje mi je dodijelilo mjesec dana kako bih 
proučio materijal koji smo nedavno primili. Pravednost mog suđenja je bila 
umanjena zbog nedostatka vremena koje sam imao kako bih pregledao dva 
miliona stranica materijala koje mi je dostavilo Tužilaštvo.

Neizbalansiranost između vremena za pripremu i resursa kojima raspolaže 
Tužilaštvo i vremena i resursa koji su dodijeljeni Odbrani jeste ogromna. Što 
se tiče vremena koje koristim za unakrsno ispitivanje svjedoka, izvinjavam 
se sudijama zato što moraju slušati jednog amatera, iako su oni očekivali 
da čuju “veliki orkestar”, ali dajem sve od sebe kako bi se došlo do istine o 
onom što se desilo u Bosni, tako da forma malo trpi. 

JR: Da li ste zadovoljni kapacitetima koji vam stoje na raspolaganju, 
kao što su istražitelji, pravni asistenti i slično?

Cijenim da su resursi koji su obezbijeđeni mojoj Odbrani oko deset posto 
od onoga čime u mom slučaju raspolaže Tužilaštvo. Kako bih mogao biti 
zadovoljan takvim uslovima? Ipak, zahvalan sam mnogim profesorima i 



52

studentima prava koji su volontirali radeći na mom slučaju pro bono i bez 
čije pomoći ne bih preživio. Mnogo prijatelja je također na pro bono osnovi 
pomagalo mojim istražiteljima na Balkanu. 

JR: Tokom unakrsnog ispitivanja često izlazite van okvira direktnog 
ispitivanja. Šta vam je cilj?

Dokazujem svoj slučaj kroz svjedočenje svjedoka Tužilaštva. Pravila 
ovo eksplicitno dozvoljavaju s obzirom da bi bilo rasipnički i neumjesno 
zahtijevati od svjedoka da se ponovo vrate za vrijeme izvođenja moje 
odbrane. 

JR: Smatrate li da će dokazi koji su nedavno nađeni u stanovima u 
Beogradu biti važni u daljnjem toku suđenja?

Prerano je da bi se to moglo reći, mi još uvijek proučavamo materijal. Ipak, 
naše preliminarne analize pokazuju da ima mnogo interesantnih dokumenata 
među onima koji su oduzeti. 

JR: Neposredno prije suđenja, često ste spominjali sporazum 
s Richardom Holbrookeom. U posljednje vrijeme više ga ne 
spominjete. Da li ste promijenili način vaše odbrane ili ćete to 
ponovo pokrenuti za vrijeme predstavljanja vaših dokaza?

Uopšte nisam napustio svoje insistiranje da mi je ambasador Holbrooke 
garantovao da neću biti procesuiran. Sudsko vijeće je presudilo da je ovo 
značajno za slučaj, i za vrijeme izvođenja moje odbrane mogu ih pitati da 
pozovu gospodina Holbrookea i neke od njegovih nadređenih, kako bi dali 
svoje verzije ovih događaja. Ovo je veliki slučaj o jednom velikom događaju 
i mnoge istaknute ličnosti se moraju pojaviti i svjedočiti, kako bi mogli 
zatvoriti ove stranice istorije.

JR: Veoma rijetko vas posjećuje porodica. Da li imaju finansijske 
poteškoće i primaju li pomoć od Vlade Republike Srpske?

Moja porodica ne prima finansijsku pomoć od Republike Srpske. Nisu često 
dolazili u Haag jer je to skupo. 

JR: Mislite li da bi u skorijem periodu mogao biti uhapšen Ratko 
Mladić i kako komentarišete njegov dugogodišnji bijeg? 

Ne znam gdje je Mladić, tako da ne mogu znati da li će biti uhapšen. 
Pretpostavljam da on to radi drugačije od mene, da je oprezniji i da manje 
riskira nego ja. 

JR: Smatrate li da može doći do spajanja vaše i optužnice protiv 
Ratka Mladića, tako da bi u slučaju njegovog hapšenja suđenja 
mogla biti povezana?

Čini se da je moj proces previše odmakao da bi mogao biti spojen sa 
Mladićevim suđenjem, ako on bude uhapšen. 

JR: Često govorite o istini i pomirenju između naroda. Ipak, mnogi 
smatraju da se ne biste toliko vremena skrivali od Tribunala da su 



53

vam to bili motivi. Kakav je vaš komentar?  

Bio sam spreman da 1997. godine dođem u Haag, ali sam vidio da Tužilaštvo 
nema namjeru pošteno istražiti moj slučaj, i procijenio sam da ne bih imao 
pošteno suđenje. Moje suđenje sada je motor za ostvarivanje istine, i ako 
mogu imati pošteno suđenje i iznijeti istinu, to će biti korak ka pomirenju. 
Ne vidim kako može doći do pomirenja ako muslimani nas optužuju za djela 
koja nismo mi počinili. S druge strane, niko se ne bavi srpskim žrtvama i 
masovnim stradanjima kao da takvi slučajevi nisu ni postojali. 

Retorika je ista, kao da nismo zaključili mir. Ali, pravo pitanje u vezi sa 
istinom i pomirenjem jeste sljedeće: Zašto smo ratovali? Zbog čega smo 
ratovali? Muslimanski političari i dalje ponižavaju vlastite žrtve i njihove 
porodice odajući im počast kao “braniteljima Bosne”. Od koga su branili 
Bosnu? Lisabonska ili dejtonska Bosna, kakva je i danas, nikada nije bila 
sporna za Srbe.

To je bio naš minimum, donja linija ako napustimo Jugoslaviju, i to smo 
dobili kao prijedlog Evropske unije, i konačno u Daytonu. S naše tačke 
gledišta, naša borba nije bila uzaludna, iako je bilo moguće da se rat 
izbjegne. S tačke gledišta “branilaca Bosne”, sve je to bilo potpuno uzaludno, 
nepotrebno i zločinački do najvećih razmjera. Umjesto što okrivljuju Srbe, 
kreatori naše tragedije, makar oni iz Bosne i Hercegovine, trebali bi objasniti 
porodicama žrtava zašto su njihovi najmiliji umrli, jer ono što sad imamo 
mogli smo imati i bez žrtava. 

To je suština istine, i nakon toga pomirenje će biti moguće, posebno zbog 
toga što su Srbi i muslimani najsličniji narodi među Južnim Slovenima, 
možda neko ne želi da čuje da je to isti narod, ali ja vjerujem u to.

JR: U periodu od 1996. do 2005. godine, američki sudovi su donijeli 
nekoliko presuda kojima ste proglašeni krivim za zločine protiv 
civila i bilo je nekoliko pokušaja da se započnu procesi za naknadu 
štete. Kako to komentarišete i smatrate li da bi moglo biti još takvih 
procesa s obzirom na vašu ratnu poziciju? 

Ne prihvatam te presude zato što nisu plod suđenja u pravnoj nadležnosti 
u kojoj sam i ja mogao učestvovati u procesu. To su građanski sporovi i 
nikakav zaključak o mojoj odgovornosti nije mogao biti donesen. Nemam 
novca, tako da su ti procesi samo gubljenje vremena. 

Inetrevju je objavljen 20.12. 2010. godine, a uradio ga je Denis 
Džidić novinar BIRN – Justice Reporta. 





55

ŽIVOT RADOVANA KARADŽIĆA

Radovan Karadžić rođen je 19. juna 1945. godine u selu Petnica, općina Šav-
nik, u Crnoj Gori gdje je završio osnovnu školu. U Sarajevu (BiH) završava 
medicinsku školu i fakultet, te specijalizira neuropsihijatriju. 

Dugi niz godina radio je u sarajevskim bolnicama i klinikama, a jedno vri-
jeme i u Beogradu. Sredinom osamdesetih proveo je 11 mjeseci u pritvoru 
zbog optužbe da je pronevjerio državni novac, nakon čega je pušten zbog 
nedostatka dokaza. Potom je osuđen na tri godine zatvora za pronevjeru i 
prevaru, ali kaznu nije odslužio.

Krajem osamdesetih u Sarajevu se intenzivnije posvećuje politici, te 1990. 
godine učestvuje u osnivanju Srpske demokratske stranke (SDS), čiji je i 
prvi predsjednik. Ova stranka je, zajedno sa Strankom demokratske akcije 
(SDA), te Hrvatskom demokratskom zajednicom (HDZ), pobijedila na prvim 
višestranačkim izborima u BiH, održanim u novembru 1990. godine. Radovan 
Karadžić je u svjetskoj i domaćoj javnosti ostao poznat po govoru koji je u 
oktobru 1991. godine održao pred Parlamentom u BiH, najavljujući već tada 
ono što će se u ovoj zemlji dešavati naredne četiri godine:

“Nemojte misliti da nećete odvesti Bosnu i Hercegovinu u pakao, a mu-
slimanski narod možda u nestanak, jer se muslimanski narod ne može 
odbraniti ako bude rat ovdje.”

Nakon proglašenja nezavisne Republike srpskog naroda u BiH (koja će se 
kasnije zvati Republika Srpska) 9. januara 1992. godine, Karadžić postaje 
njen prvi predsjednik, dok su s njim u Predsjedništvu i drugi članovi.

Od 17. decembra 1992. do 19. jula 1996. godine, kada je dao ostavku, Ka-
radžić je bio isključivi predsjednik Republike Srpske, te u tome svojstvu i 
vrhovni komandant oružanih snaga (Vojske Republike Srpske, VRS).

Prvu optužnicu protiv lidera bosanskih Srba Haško tužilaštvo podiglo je u julu 
1995., a ona je u novembru iste godine proširena, te je uključivala i optužbe 
za genocid u Srebrenici. Nakon toga, u aprilu 2000. godine, tužiteljica Carla 
Del Ponte ove dvije optužnice, koje su ukupno imale 36 tačaka, spaja u jed-
nu, koja ima 11 tačaka.

Karadžić se iz javnog i političkog života povukao 1996. godine, a nedugo na-
kon toga za njim je raspisana međunarodna potjernica. Uhapšen je u Srbiji 
21. jula 2008. godine, gdje je pod imenom Dragan Dabić radio kao doktor 
alternativne medicine.



56

Posljednje izmjene na optužnici bivšeg predsjednika RS-a, Tužilaštvo u Haa-
gu napravilo je 22. septembra 2008. godine, kada ga je, između ostalog, 
optužilo za genocid počinjen u Srebrenici i još 10 bosanskohercegovačkih 
općina.

Osim toga, optužen je za zločine počinjene u 27 općina u BiH, kao i za teror i 
ubistva civila u opkoljenom Sarajevu. “Od oktobra 1991. do novembra 1995. 
godine Radovan Karadžić je

učestvovao u sveobuhvatnom udruženom zločinačkom poduhvatu s ciljem 
stalnog iseljenja Bošnjaka i Hrvata sa teritorija BiH”, stoji u optužnici.

Tužilaštvo u Haagu smatra da je Karadžić kroz svoje de facto vlasti “znao ili 
imao razloga da zna” da su snage bosanskih Srba pod njegovim rukovod-
stvom i kontrolom činile krivična djela, a nije preduzeo neophodne i razumne 
mjere da takva djela spriječi ili da kazni njihove počinioce. 

Radovan Karadžić se bavio i pisanjem, pa je u periodu od 1990. do 2005. 
godine objavio pet zbirki pjesama, te jedan roman.

   






	Blank Page
	Blank Page

