
 
September 2019 

 

Media Programme South East Europe 

Independence of the Bulgarian 
National Radio (BNR) in danger?  
 

The temporary suspension of a journalist, a five-hour stop and the question of 
who pulls the strings, where and why  
 

Hendrik Sittig, Darija Fabijanić 

It is the most serious crisis in the Bulgarian media landscape for a long time. For several days, the 

Bulgarian National Radio rules the headlines. The temporary transfer of a longtime presenter shows 

the political influence on the work of public service broadcasting in Bulgaria. The protest of colleagues 

and listeners, however, shows the awareness of being able to defend against it. 

 

 

Public service media in South East Europe are 

more and more associated with closed tights to 

the government and are under the criticism of 

the public. In the spring of this year, citizens in 

Serbia, Montenegro and Croatia took to the 

streets (see KAS country report “Public Service 

Media Under Crossfire by Protest Movements”, 

March 2019). On Friday, September 13, 

protesters gathered in front of the building of the 

Bulgarian National Radio (BNR) in Sofia as well. 

The trigger was the short-term suspension of the 

journalist and longtime anchor Silvia Velikova the 

day before. Instead of moderating her morning 

programme on “Horizont”, the information 

channel of BNR, she had to take over other tasks 

at the station at disposition of the new 

Programme Director Nikolai Krastev, who had 

just been in office one day. Velikova is known for 

exposing corruption scandals and is considered a 

critical journalist who also asks uncomfortable 

questions. Thus, she had regularly reported very 

critical about the planned appointment of Ivan 

Geshev as Public Prosecutor. He will be 

appointed in October without an actual election, 

since there has not been another candidate. 

Against this decision, there have been public 

demonstrations in Bulgaria's capital Sofia for 

weeks. 

 

Radio had to suspend transmission 
for five hours 
 

After Silvia Velikova was deprived of the 

moderation of her programme, the BNR 

management tried to find a substitute presenter 

for running the morning programme – but 

without success. Her colleagues started to 

protest. As a result, BNR was forced to stop 

broadcasting its main programme “Horizont” for 

five hours in the morning; for the first time in the 

history of the station. Officially, the BNR 

management justified this with technical 

maintenance work on the transmitter. 

For many, however, this explanation was too 

obvious and simply a lie. Journalists and listeners 

gathered in front of the BNR building to protest 

this practice. Even Prime Minister Boyko Borissov 

intervened. Bulgarian media reported that he 

called Velikova and promised her his support. 

After that it happened very fast: Velikova got her 

programme back. However, she has to moderate 

it together with a colleague. This should ensure 

more pluralistic views, so the reasoning of 

management. However, this decision wasn’t 

made by the previously newly appointed 

Programme Director Nikolai Krastev. He 

announced his resignation and apologised for his 



 

 

Konrad-Adenauer-Stiftung e. V. 

country report September 2019 2
2

inexperience in handling such management 

processes. 

 

This would have been one of the most 

remarkable events in the history of the traditional 

Bulgarian National Radio, but since then more 

and more details have come to light. The 

headlines in the Bulgarian press are continuing. 

The pressure on the management is increasing. 

Investigative commission demands 
punishment for BNR 
 
The Public Prosecutor's Office has now started an 

investigation. By law BNR is not allowed to stop 

the broadcasting, as this would endanger the 

national security. The investigation involved the 

National Agency for National Security (DANS), the 

Council for Electronic Media (CEM) and the 

Communications Regulation Commission (KRS). 

Ironically, all this happened under the direct 

supervision of Ivan Geshev in his capacity as 

deputy Public Prosecutor. 

The investigative commission came to the 

conclusion that BNR should not have ceased 

broadcasting. Technical maintenance was not the 

real reason. A fine was imposed on BNR – the 

amount is still not set. But for BNR's journalists, 

this was not a sufficient consequence for the 

management's actions. 

In particular, the unclear role of BNR Director-

General Svetoslav Kostov is brought now 

increasingly to the fore. The editorial board of 

BNR called for the dismissal of the Director 

General by CEM, as – BNR editors see no longer a 

cooperation possible. Kostov had been elected to 

office only three months ago and had replaced 

the former director Alexander Velev, who was 

seen in political circles as too critical and self-

confident. 

Silvia Velikova told the investigative commission 

that Kostov had told her before the events of 

September 13 that four people had called him 

and demanded her release. He and his family 

had been threatened if he did not comply with 

the demands. Who those people were is unclear. 

In an open letter, Kostov dismisses the 

allegations that he has influenced media 

freedom. According to him if necessary, he would 

fight for his rights in court.  

Next Friday (27 September), CEM, which is also 

responsible for the election of the director 

general, is going to meet again and possibly 

decide on Kostov's dismissal. Previously, BNR 

journalists and various NGOs called for a 

demonstration in front of the BNR building on 26 

September. 

The calls for a new broadcasting law and a new 

procedure for the election and composition of 

CEM, whose five members are currently 

appointed by the Parliament and the President, 

are also becoming louder. 

The idea of merging BNR with the Bulgarian 

National Television (BNT) is also being heard 

again. So far, both operate independently of each 

other with different management boards and 

budgets – a construct in public service media 

which only exists in Bulgaria and Romania in this 

separate form in South East Europe. Critics warn, 

however, that in case of a merger, BNR will lose 

its – compared to television – more independent 

status and the ability to report more freely. 

 

KAS Survey: Public service media 
suffer from low confidence and 
political influence  
 

The current BNR scandal casts another shadow 

on the already difficult media situation in 

Bulgaria which is ranked 111 out of 180 in the 

current press freedom ranking of "Reporters 

Without Borders" and thus at the low end among 

the EU countries. Trust in public service media, 

which according to a recent opinion poll of the 

KAS Media Programme South East Europe in 

Bulgaria is lower than in private television and 

radio stations, will continue to dwindle with the 

current developments with BNR. Already now – 

according to the survey – about 70 percent of 

respondents say that the public service media are 

not free of political influence. 

It is obvious that democratic institutions are 

weakened and the decisions are taken elsewhere. 

The fact that the management of a public 

broadcaster is suspending a critical journalist 

under pressure from outside and that the Prime 

Minister gives the impression of being able to 

undo this with a telephone call speaks about an 

imbalance in the democratic structures. 

 



 

 

Konrad-Adenauer-Stiftung e. V. 

country report September 2019 3
3

However, this case also shows that there are still 

journalists who take their role as a critical and 

controlling authority in a democracy seriously, 

advocate it loudly and defend themselves against 

outside influence.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The KAS Media Programme South East Europe 

supports these journalists and advocates 

improvements of the media situation as well as 

independent public service media. Over the past 

few months, the Media Programme has taken a 

closer look at the current situation and 

development of the public service media in South 

East Europe. The result of these observations will 

be published in a study this autumn. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konrad-Adenauer-Stiftung e. V. 

 

Hendrik Sittig 

Head Media Programme South East Europe 

Department for European and International Cooperation 

www.kas.de/medien-europa 

 

hendrik.sittig@kas.de 

 

 
The text of this publication is published under a 

Creative Commons license: “Creative Commons 

Attribution- Share Alike 4.0 international” (CC BY-SA 4.0), 

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode 

www.kas.de 


