
 
February 2020 

Media Progamme South East Europe 

No Transmission of Critical Voices 
 

Hendrik Sittig, Darija Fabijanić
 
In Serbia there is currently an economic crime thriller happening on the television market 
and this before the parliament elections on the 26th April. The story is about several cable 
providers and the media group „United Media“ (parent enterprise: „United Group“) with its 
TV channel N1 that belongs to the media companies in Serbia which report critically about 
the government. The state-owned cable provider “Pošta Net“ has already removed the 
channels of United Media from its programme last December because they couldn’t agree 
on a contract renewal. As a result, many households couldn’t receive N1 anymore. Since 
Mid-January more viewers are affected, as the cable provider under the state „Telekom 
Serbia“ hasn’t prolonged their contracts either. A public exchange with accusations of 
political and economic interference between the players followed. Similar situations in the 
neighbouring countries can be observed. But let’s be clear from the get-go: The situation is 
more complicated than that and political reasons are not the only explanation for it.  
 
Serbia:  
Commercial conflict or political influence before the elections? 
The public dispute between the two telecommunication companies Telekom Serbia and 
United Group which has its own cable providers and the media company “United Media”, 
has been dominating the headlines in Serbia for several days now. The cable providers of 
the brand “Supernova” which belong to Telekom didn’t prolong the contract for transmitting 
the “United Media” channels. Therefore, since January about 200 000 households can’t watch 
17 channels. Since the independent TV channel N1 is also affected, this is being criticized as 
an attack on media freedom. The parent holding of N1, the United Group, commented: “The 
failed negotiations with Telekom bring more darkness to the media.” Telekom Serbia 
defended itself and justified the failure with economic arguments. The financial demands of 
United Group to allow Telekom to transmit their channels through their platforms are 
considerably above market price. The result has been a public back and forth without any 
solution of the dispute – inclusively statements from politics. Prime Minister Ana Brnabić 
sees in these actions a political campaign from N1. The opposition criticizes the situation as 
state interference to reduce critical voices before the parliamentary elections.  
 
Who are the players? 
From an outside perspective it is in fact very difficult to understand who are the players in 
the conflict and how they are interconnected: Telekom, United Group, United Media, 
Supernova, SBB, N1. Ultimately, all players are divided into two groups: United Group and 
Telekom Serbia.  
 
United Group is a media and telecommunication company registered in the Netherlands 
with the biggest investments coming from Great Britain. Its founder is Dragan Šolak. He 
started the company with the cable provider Serbian Broadband (SBB) and the purchase of 
other providers in Serbia and the region. SBB became quickly the market leader. 2007 an 
investment fund from London “Mid Europa-Partners” bought SBB together with other 
providers (EBWE, Telemach Slowenien und Telemach BiH). Shortly after, they all were united 

 



 

Konrad-Adenauer-Stiftung e. V. 
country report February 2020 2
  

under the brand “United Group”.1 The company is not only in Serbia an important player on 
the telecommunication market, but in the whole region. Currently, they have expanded their 
network as the acquisitions of Vivacom in Bulgaria and Tele2 in Croatia. However, United 
Group is not only a telecommunication company, but also owns several media outlets in the 
region. Thus, the media holding “United Media” is also part of the group. These include some 
popular sport channels and the above mentioned news channel N1.  
 

 
 
The second player is Telekom Serbia whose majority shareholder is the Serbian state. 
Telekom Serbia received a lot of criticism last year because the company expanded its 
market presence massively by purchasing several cable providers in Serbia. Thus, the two 
big cable provider Kopernikus Technology and Radijus Vektor were purchased last year. 
Some smaller providers like Avkom and Telemark were added later. Telekom put all these 
cable providers under the brand “Supernova”. This broad acquisition was heavily criticized as 
it was seen as an attempt to concentrate the telecommunications market further and thus 
to control and influence it better. Telekom denied these accusations with the argument that 
despite these acquisitions it is still not market leader in Serbia.  
 
 

                                                   
1 Since March 2019 BC Partner from Great Britain is the biggest investor.   

United Group

cable providers

Serbian Broadband 
(SBB)

Telemach in BiH, MNE, 
SLO

TotalTV in SRB, BiH, 
MNE, SLO, MKD

NetTVplus in Diaspora

United Media

Sport Klub 1, Sport 
Klub 2, Sport Klub 3, 
Sport Klub 4, Sport 

Klub 5, Sport Klub 6, 
Sport Klub 7, Sport 

Klub 8, Sport Klub 9, 
Sport Klub 10, Sport 
Klub Golf, Sport Klub 

HD, Sport Klub 4K, 
Nova Sport, Cinemania, 
Lov i ribolov, N1 (BiH; 

Serbien; Kroatien), 
Pikaboo, Orlando Kids, 

Vavoom, Grand 
Narodna Televizija, 

Grand 2, Fight Channel, 
IDJ TV, Doma TV, Nova 
TV, Nova BH, Nova M, 

Nova S, Mini TV



 

Konrad-Adenauer-Stiftung e. V. 
country report February 2020 3
  

 

 
What are the players fighting about?  
The dispute can be divided into two aspects – on the one hand the economic interests, on 
the other hand the political ones. But to understand both sides completely, let’s have a 
closer look at the television market.  
 
Free of charge transmitted via terrestrial (DVB-T2) and satellite transmission are the public 
broadcaster RTS and the private channels Pink, Happy TV, O2 and Prva. All these channels 
are being considered pro-government. If households want to watch more channels, thus 
they have to find other ways for transmission. 1,92 million households are using other 
transmission channels and pay for them. Most people use cable TV (more than 60 percent), 
followed by internet television (IPTV) with 25 percent and 12 percent paid satellite 
reception.2 These numbers show clearly the importance of the cable TV market as 1,15 
million households have cable TV. The most popular cable provider is Serbian Broadband 
(SBB) of United Group. They dominate almost half of the market (49 percent). Telekom 
follows with 26 percent with its own cable network. But the number of the small cable 
providers of Supernova which are controlled by Telekom are not yet included in this 
number.  
 
The economic aspect of the conflict: Telekom (or its Supernova) has an economic interest in 
the United channels, as their sports channels (Sport Klub) have lucrative football 
broadcasting rights like the English Premier League or the European and World 
Championships. After the contract expired, customers of Supernova couldn’t watch the 
games anymore. Thus, Telekom must worry to lose clients. However, so far the price for 
transmitting the United Channels is too high – according to Telekom Serbia.  
 
The political aspect is – as explained above – the news channel N1 in the package of “United 
Media” which is currently not included in the cable network of Telekom. And the government 
– before the upcoming parliament elections – doesn’t have a huge interest in extending the 
contract despite economic losses for Telekom.  
 
It is a public dispute among all players and it is at the expense of the viewer, the plurality of 
opinions and in the end of democracy. The series of accusations, offers and rejections which 
are thrown at each other by Telekom and United Group is long and almost daily in the 
headlines. A few days ago there were even cyberattacks against N1 and its website was 
down for hours. On 1st February representatives from media, academia, civil society and 
citizens protested in Belgrade and demanded that the conflict should be ended and N1 must 
be available again through the state-owned cable providers. 

                                                   
2 Ratel (2019) Überblick über den elektronischen Kommunikationsmarkt in Serbien, 
https://www.ratel.rs/uploads/documents/empire_plugin/5ddbd6acc771c.pdf. 

Holding

Telekom Serbia

cable provider 
Telekom Serbia Supernova

Kopernikus 
Technology, 

Redijus Vektor, 
Akvam,Telemark 

etc.

TV Channels

Arena Sport 1,2,3

cable providers in 
other countries

Mtel BiH

Mtel Montenegro



 

Konrad-Adenauer-Stiftung e. V. 
country report February 2020 4
  

 
Montenegro / Bosnia and Herzegovina: Similar game as in Serbia 
The citizens in Bosnia-Herzegovina and Montenegro face a similar situation. Since January 
several Bosnian households are not able to receive the TV channel Nova BH anymore. About 
the background: In 2018 United Media bought the channels Pink BH (in Bosnia) and Pink M 
(in Montenegro) which belonged to the Serbian media group Pink. After the acquisition the 
channels were renamed Nova BH and Nova M. Ratings rose fast, due to the popular 
entertainment programmes and sport events. In January 2020 however many cable 
providers which are partly owned by Telekom Serbia took them out of their offer with the 
explanation that the price for transmission is too high. This shows that Telekom Serbia and 
United Group are also fighting in the neighbouring Bosnia. However, it must be added: Nova 
BH is not only dependent on cable providers, it is also transmitted free through terrestrial 
distribution.  
 
We have a similar picture in Montenegro where the conflict between the same companies 
Telekom Serbia and United Media has already started last March – namely between their 
subsidiary companies: the cable provider Mtel Montenegro (owned by Telekom Serbia 51 
percent and Telekom Srpska in Bosnia 49 percent) and TV channel Nova M. Both couldn’t 
agree on a price for transmission and the contract wasn’t renewed. Nova M said that they 
have offered all cable providers the same price, but Mtel declined. Interestingly, Mtel is 
distributing for the same price the Serbian pro- government public broadcaster RTS.  
 
Better regulation to guarantee media plurality  
In all three countries the national regulatory agencies were asked to settle the conflict. They 
didn’t act because they don’t have the authority to intervene in price negotiations. Every 
media group can demand a price for the transmission of its programme in the cable 
networks. The cable providers are not forced to accept this price and to transmit the 
channel.  
In Germany, for example, cable providers have more obligations. Several channels like 
public service media and important private channels have to be transmitted. These channels 
are part of the Must-Carry-Programme and are a measure to secure a variety of 
programmes. Furthermore, the state media authorities (“Landesmedienanstalten”) make 
sure that all television channels have the same economic conditions to access the cable 
providers. Furthermore, in Germany TV channels pay the cable providers – different than in 
South East Europe, to distribute their programme.  
 
Especially in countries where media freedom is threatened, these kinds of conflicts between 
media and cable providers are dangerous. In these cases, some legal regulations are 
necessary to protect the plurality of programme similar to the case in Germany. Concerning 
the conflict between United Group and Telekom Serbia, it is important that both players are 
willing to find a solution in terms of media plurality. Citizens in a democracy must be able to 
independently form their opinion. The KAS Media Programme South East Europe thus 
supports in the whole region a pluralistic media system and the availability of independent 
TV channels. Independent journalism is important for democracy; politics and economy 
shouldn’t obstruct this. 



 

Konrad-Adenauer-Stiftung e. V. 
country report February 2020 5
  

 

Konrad-Adenauer-Stiftung e. V. 
 
Hendrik Sittig 
Head of Media Programme South East Europe 
www.kas.de/medien-europa 
 
hendrik.sittig@kas.de 
 
 

 
The text of this publication is published under a 
Creative Commons license: “Creative Commons 
Attribution- Share Alike 4.0 international” (CC BY-SA 4.0), 
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode 

www.kas.de 


	No Transmission of Critical Voices
	In Serbia there is currently an economic crime thriller happening on the television market and this before the parliament elections on the 26th April. The story is about several cable providers and the media group „United Media“ (parent enterprise: „U...
	Serbia:
	Commercial conflict or political influence before the elections?
	Who are the players?
	What are the players fighting about?

	Montenegro / Bosnia and Herzegovina: Similar game as in Serbia
	Better regulation to guarantee media plurality


