
Konrad-Adenauer-Stiftung 
 

MEDIA MONITORING 

LABORATORY 

 
February 2015 

 
www.fmd.bg 
www.kas.de 

 
 
 

 

R E P O R T  

 

Media under their own momentum: 
The deficient will to change 
Foundation Media Democracy (FMD) and 
the Media Program South East Europe of 

the Konrad-Adenauer-Stiftung (KAS) 
present the joint annual report on the 
state of the Bulgarian media environment 

in 2014. The study summarises the trends 
in the coverage of socio-political 
developments in the country. During the 

monitored period dynamic processes 
unfolded – European Parliament elections 
and early elections to the National 

Assembly took place, three governments 
changed in the country’s governance. 

The unstable political situation has also 
affected the media environment, in which a 
number of important problems have failed 
to find a solution. During the year, self-
regulation was virtually blocked. A vast 
majority of the media continued operating 
at a loss. For many of them the problem 
with the ownership clarification remained 
unresolved. In this context, the corruption 
and the effects of external factors on the 
media – political, economic and 
administrative – remained an integral part 
of the Bulgarian media landscape.  

The analyses in this report have been 
prepared by the team of the Media 
Monitoring Laboratory to the FMD (Nikoleta 
Daskalova, Gergana Kutseva, Silvia Petrova, 
Marina Kirova, Bogdana Dencheva, Eli 
Aleksandrova, Maya Tsaneva, Vladimir 
Kisimdarov, Liliya Lateva and Tanya 
Dimova). The team leader is Orlin Spasov. 
This year, too, the experts Georgi Lozanov 
and Todor P. Todorov were invited to share 
their appraisal of the current developments 
in the media environment. Part of the 
monitoring is based on quantitative and 
qualitative data prepared by Market Links 
Agency for the joint analysis of FMD and 

KAS. In summary, the main findings, by 
areas of monitoring, include: 

MEDIA DISCOURSE 

Among the most striking images 
constructed by Bulgarian media in 2014 was 
the presentation of patriotism as the 
sanctuary of identity. Among the most 
watched television events during the year 
turned to be the Klitschko-Pulev boxing 
match. The event inflamed social networks, 
morning shows, commentary journalism. It 
was presented not simply as boxing, but as 
an occasion for national euphoria. Such 
discourse fitted into the more general trend 
of nourishing patriotic passions which 
through the stadium language, but also 
through the media language, are easily 
mobilised into street and political forms of 
symbolic and physical violence against 
others (Roma, refugees, the sexually and 
ideologically different). At the same time, 
by virtue of the conflict between the 
different stories, the opposite trend was 
also manifested in the media field – the 
distancing and withdrawal from the neurotic 
nationalism. 

2014 was also the year of the return of the 
theme of the great enemy and the diversity 
of its media transformations. In line with 
the common trends in the western media, 
Russia and the Islamic State (and through 
it, the Islam, too, as the image of the 
Different) were most frequently recognised 
as the perfectly different, big enemy. The 
tension that this theme provoked fed many 
micro-wars and confrontations between 
media, journalists and speakers of different 
communities. 



 2 

Konrad-Adenauer-Stiftung 

 

MEDIA MONITORING 

LABORATORY 

 

February 2015 

 
www.fmd.bg 
www.kas.de 

 
 

 

 

 

NATIONAL TV CHANNELS AND 
DAILIES 

The data on the media coverage of political 
actors in national TV channels and dailies 
prepared by the Market Links agency 
illustrate the most important trends in the 
media-politics relations. Boyko Borisov 
continues to have the leading media 
presence in 2014, too. His advantage is 
significant (3,908 references to 2,176 for 
the second in the ranking, Rosen 
Plevneliev). Borisov the most frequently 
expresses attitudes to key issues on 
country’s agenda, as well. In 2014, he did 
not need a comeback in the media; he only 
came back to power. 

Among the parties and institutions, Citizens 
for European Development of Bulgaria 
(Grazhdani za evropeysko razvitie na 
Bulgaria, abbreviated GERB) has a leading 
position in the expression of attitude, 
followed by the Bulgarian Socialist Party 
(Bulgarska sotsialisticheska partiya, BSP). 
GERB is also the party the most frequently 
mentioned both in the press and television. 
Thus the organisation is now strongly 
dominating Bulgarian media discourse. At 
the same time, the attitude towards GERB is 
different in different media. Overall, 
however, the media have warmed their 
attitude towards the party, compared to 
2013, and in 2014 it is mostly neutral now. 

The data also show that the media attitudes 
towards Boyko Borisov, Rosen Plevneliev, 
Mihail Mikov and Lyutvi Mestan are 
improving in 2014, while the attitude 
towards Sergey Stanishev and Nikolay 
Barekov is deteriorating. The attitudes 
towards Volen Siderov remain negative. 

In 2014, too, some media (both electronic 
and print) again abruptly changed their 
political orientations, choosing the 
opportunism to the responsible criticism of 
abuses of power. 

Bulgarian National Television is among the 
most critical media of the three major 
parties and the different governments. 
Thus, it takes a leading position as regards 

the possibilities for public scrutiny and 
correction of the political elites’ actions. 

After the informationally euphoric 2013, 
2014 decreased the political action 
emotional strength to a great extent. The 
year passed as a kind of completion of 
2013. The two election campaigns were 
bland for the most part and without 
memorable debates. The lively civil 
discussions remained developed mainly on 
Facebook. The personality clash between 
Borisov and Stanishev, central to the 
Bulgarian publicity, which fed the media for 
several years in a row with stories of the 
type “the battle between good and evil”, 
dropped. Without his main opponent, 
Borisov himself shrank as a symbol and 
switched to a more businesslike public 
image and to more pragmatic political 
actions. 

TELEVISION POLITICAL PROJECTS 

The past year was symptomatic of the state 
of the television political projects. They 
relate to leadership-type parties such as 
Bulgaria Without Censorship (Bulgaria bez 
tsenzura, BBT), Ataka, The National Front 
for the Salvation of Bulgaria (NFSB), whose 
leaders perform active television activities, 
owing to which the parties win 
parliamentary quotas. The common 
genealogy of such public projects is 
complemented by similarities in the 
speaking of the respective leaders: it is 
aggressive, tending to go into the hostile 
speech registers, with Siderov (Ataka) and 
Simeonov (NFSB) constructing an “enemy” 
in the plan of the nationalism, and Barekov 
(BBT) – in the plan of the socio-political 
criticism. In 2014 it became clear that there 
are serious grounds to diagnose the decline 
of this kind of public projects. The 
emblematic example of the TV7’s failure 
and the conflicting relationships between 
that television and the BBT party delivered 
by it clearly demonstrated the risk that a 
television takes when it deletes the borders 
between politics and journalism. Such 
inherently contradictory formats are now 
more or less doomed to marginality and 
their survival depends on coalition and 
para-coalition compromises that often 

http://www.kas.de/medien-europa/en


 3 

Konrad-Adenauer-Stiftung 

 

MEDIA MONITORING 

LABORATORY 

 

February 2015 

 
www.fmd.bg 
www.kas.de 

 
 

 

 

 

threaten them with the collapse of their own 
ideologies. Furthermore, in 2014, the case 
with TV7 made it more recognisable to 
viewers the nature of the television policy 
and the danger that they can easily fall 
victims to mythological manipulations. 

RADIO  

Some of the most important developments 
in the radio sector in 2014 refer to the 
Bulgarian National Radio (BNR). The 
discontinuation of the commentary 
programme “Deconstruction” on BNR in 
September, on the eve of the campaign for 
the early parliamentary elections, has 
become a hot case. It provoked polemic 
public reactions and raised controversial 
comments both on the political positions of 
the programme presenter Petar Volgin and 
on the interventions of the management of 
the radio. Another important episode is 
connected with the appointment of Slavi 
Binev as the Chairman of the Parliamentary 
Committee on Culture and Media. The BNR 
did not hesitate to express disagreement 
with the disputed appointment. The third 
key moment is the resumption of the 
journalist association “Svobodno slovo” 
(“free speech”). The association, in which a 
number of radio journalists are members, 
leveled sharp criticism at the BNR’s 
management. The charges refer to the 
deficit of transparency in the management, 
non-observance of the collective labour 
agreement and the creation of new 
structures that can take away the editorial 
independence of the programme teams. 
However, despite the problematic issues in 
the media, in 2014 the programme 
“Horizont” was the radio channel the most 
trusted by the audience. 

ONLINE MEDIA AND NEWS SITES 

In 2014, too, Bulgarian news sites showed 
stable affinity to the coverage of the status 
quo figures. In the year when three 
governments changed, media attention was 
being refocused according to the changes in 
power configurations. Against the 
background of the news attention shifting 
from one government to another, constantly 
high remained the interest solely to Boyko 

Borisov. In the online media headlines, the 
largest was the presence of the persons 
from the BSP. The formation attracted the 
media interest primarily in the context of 
internal instability and the election of a new 
Chairman of the party. As actors reflected in 
the polemical light (spokespersons or 
objects of evaluative attitude) emerged 
Boyko Borisov (GERB), President Rosen 
Plevneliev, Sergey Stanishev (BSP) and 
Lyutvi Mestan (DPS). The Member of 
Parliament from the DPS Delyan Peevski 
and banker Tsvetan Vasilev were also 
among the central objects of evaluation. 

An apparent trend during the year was the 
continuing politicisation of online news, 
particularly pronounced in the previous 
2013. The unstable political landscape led to 
steady instrumentalisation of the media for 
the purposes of the party campaigning and 
propaganda. Throughout 2014, the politics 
coverage often passed through the speech 
of hate. 

A new phenomenon during the year was the 
evaluative media framing of the image of 
Russia in the context of the Russia-Ukraine 
conflict, the relations with the EU and the 
South Stream energy project. While the 
central news discourse was dominated by 
the critical tone to Russian policy, in the 
user comments in online media there was 
strong mobilisation of uniform pro-Russian 
opinions. 

Compared to 2013, the share of sports 
news in the information files increased. The 
focus on economic news also strengthened, 
dictated exclusively by the crisis in the 
banking system and the failure of Corporate 
Commercial Bank. 

EUROPEAN THEMES 

The crisis in Ukraine, energy policy (the 
South Stream project) and the absorption of 
EU funds in the new programming period 
were among the main accents in the media 
coverage of the EU-related news in 2014. 
The actuality of such themes was supported 
not so much by the accumulation of 
expertise as by the repetition of known 
facts. The elections to the European 

http://www.kas.de/medien-europa/en


 4 

Konrad-Adenauer-Stiftung 

 

MEDIA MONITORING 

LABORATORY 

 

February 2015 

 
www.fmd.bg 
www.kas.de 

 
 

 

 

 

Parliament (EP) in May and the National 
Assembly in October provided an excellent 
opportunity to communicate – both for the 
media and politicians – on European themes 
of importance to society. But the vote for 
the EP was used by the public actors as a 
platform for the politicisation of significant 
social issues, but without reflecting on the 
supranational framework of the possible 
solutions to address the major economic, 
social and institutional challenges facing the 
country. The national elections confirmed 
this trend. 

During the year, the media content on 
European issues remained largely 
informational, with the publication of ready-
made press releases. The authentic 
journalistic commentary, which presents a 
different view to the facts, was scarce. The 
main source of analyses and commentaries 
were translated texts from foreign media. At 
the end of the year, after the formation of 
the new Cabinet of GERB, Reformist Bloc 
and ABV, a new stage began of active PR 
promoting of the visits of the European 
institutions key representatives. There are 
expectations for increasing the weight of the 
European context in the communication 
strategy of the Government. 

LIFESTYLE MEDIA 

In 2014, the media continued the practice 
of using lifestyle rhetoric in the coverage of 
political events and topics. As a novelty it 
can be highlighted the tendency to put the 
focus more often on the appearance (e.g. 
the clothing of the MPs) rather than on the 
details of the politicians’ private lives. The 
media were presenting the issues of the 
political figures’ image and lifestyle as 
equally important with their ideological 
messages. National dailies and editions 
pretending for seriousness actively used 
lifestyle tools in shaping the images of the 
main political leaders. At the same time, the 
specialised lifestyle journalism was 
retreating from the area of politics. 

During the year, popular culture was used 
as legitimation of politics. For example, the 
reality format “VIP Brother” aired during the 
campaign for the parliamentary elections 

and formed in a socialist style became a 
powerful tool for the formation of ideological 
attitudes and fitted in the fashion of the 
nostalgia for the period of socialism. The 
propaganda of the political messages 
reached out even among people who 
refused to accept “plain” political 
information in the form of news, interviews 
and analyses. 

YELLOW PRESS 

In 2014, tabloid press made sudden twists 
in its attitude towards political actors. The 
Vseki Den ceased its negative campaigns 
both against President Rosen Plevneliev and 
Meglena Kuneva (Reformist Bloc). The liking 
for Sergey Stanishev and the BSP, seen 
throughout 2013, was replaced by an 
abrupt change in tone after the resignation 
of the BSP’s government. A new shade in 
the year is the editions’ sneering at the 
political actors who lost the elections. This 
tendency is combined with clearly expressed 
support to the winners at the elections, 
especially to the GERB’s leader Boyko 
Borisov. Overall, tabloid dailies showed 
some fatigue of the political turbulence. 

BLOGOSPHERE 

The political instability during the year 
affected the attitudes in the civil 
blogosphere and on the Twitter 
microblogging platform. For the European 
Parliament elections, bloggers actively 
called to vote, apparently with the 
expectation that the results of the vote will 
be a catalyst for political changes. The 
resignation of Oresharski’s government and 
the formation of the Bliznashki caretaker 
cabinet calmed passions. After the 
parliamentary elections, the newly formed 
government led by Borisov was accepted in 
the blogosphere controversially. It raised 
skepticism but was met with a relative 
tolerance, too. The doctrine of compromise 
replaced the ultimate political criticism in 
the bloggers’ views. 

During the year, the bloggers’ attitude to 
the Reformist Bloc underwent the biggest 
transformation. Although initially the 
coalition enjoyed strong support among 

http://www.kas.de/medien-europa/en


 5 

Konrad-Adenauer-Stiftung 

 

MEDIA MONITORING 

LABORATORY 

 

February 2015 

 
www.fmd.bg 
www.kas.de 

 
 

 

 

 

bloggers, after the National Assembly 
elections, a number of RB’s actions and 
statements caused strong disappointment. 
The attitude to other political formations 
remained in the negative nuances. 

In 2014, too, the themes exciting civil 
blogosphere and Twitter continued to 
disagree with the agenda of politicians. 
Bloggers were not satisfied with the lack of 
answers to a number of important public 
issues. The symptoms of nostalgia for 
socialism and the restoration of socialist 
mythologems on celebrating the 25th 
anniversary of the beginning of the 
transition were heavily criticised by 
bloggers. 

During the year, the tendency for politicians 
to abandon informal blogs and replace them 
with official sites with predominantly 
imaging and informational functions 
strengthened. The presence of political 
actors on Twitter increased, but still one 
cannot speak of a distinctive activity. 

FACEBOOK 

In 2014, Facebook established itself as a 
form of a party semi-official organ which 
Bulgarian politicians often used to promote 
their messages among voters. The network 
was a preferred information channel for 
many of the party head offices and quite a 
few important political events were 
originally communicated on someone's 
Facebook wall before they reach the 
audience of the traditional mass media. 

Bulgarian Facebook users strengthened 
their political preferences without any major 
deviations from the already established 
trends. The most appealing party in the 
social network continued to be Glas 
Naroden (“voice of the people”). Boyko 
Borisov retained his leadership position 
among politicians, the number of his 
supporters exceeding by multiple times the 
results of his rivals. 

Overall, the two election campaigns in 2014 
took place under the conditions of reflux of 
civil energy and enthusiasm characteristic of 
the Bulgarian political life in the previous 

year. While in 2013 social networks were an 
arena for the expression of discontent, 
organising of protests and attracting 
supporters for various causes, in 2014 the 
civil society on Facebook showed far more 
subdued political activity. 

VIDEO-SOCIAL NETWORKS 

The natural disasters, accidents and the 
crisis with Corporate Commercial Bank were 
the topics of public importance which in 
2014 excited the most the Bulgarian users 
of the video sharing sites Vbox7 and 
YouTube. The civil interest increasingly 
moved outside the sphere of politics. The 
ironic attitude towards the parties and the 
government strengthened. At the same 
time, political actors themselves were the 
most active during the election campaigns 
when the biggest number of video clips 
were uploaded whose main focus was on 
the party leaders. Among the most watched 
political video clips was a material 
incriminating BSP of vote-buying in the 
context of the EP elections. During the year, 
as in Facebook, the users’ positive attitude 
towards the political party Glas Naroden 
continued. The political figure who drew the 
strongest civil interest was Boyko Borisov. 
More than 1,000 video clips were dedicated 
to him. Compared to 2013, in 2014 the 
attitude towards Boyko Borisov was more 
positive, although ironic materials were not 
missing. Nikolay Barekov was also with 
relatively high presence in video-social 
networks in 2014. 

As one of the most important video 
phenomena during the year emerged the 
song of Maria Ilieva and rapper Krisko 
“Vidimo Dovolni” (“apparently pleased”). 
The video clip, which provoked criticism 
from the Council for Electronic Media and 
aroused from extremely negative to 
extremely positive civil comments, 
generated the impressive over 13 million 
views. 

POLITICAL ADVERTISING 

As a whole, the political advertising during 
the year can be described as naive, but 
positive. During the campaign for the 

http://www.kas.de/medien-europa/en


 6 

Konrad-Adenauer-Stiftung 

 

MEDIA MONITORING 

LABORATORY 

 

February 2015 

 
www.fmd.bg 
www.kas.de 

 
 

 

 

 

European elections, distancing from Europe 
was observed. The European issues 
remained in the background. Instead, the 
accent in the messages was on the 
domestic political situation. On its part, the 
campaign for the National Assembly 
elections was lifeless and boring and did not 
offer any memorable examples in the field 
of political advertising. 

In their advertising messages, the parties 
avoided serious problems. The exploitation 
of common themes, such as unemployment 
and low income, seemed as an end in itself 
and close to the demagogy. The problems 
of the young were scarcely present in the 
parties’ advertising messages. A more 
frequent object of the advertising courtship 
were farmers. The theme of Russia in the 
context of the events in Ukraine and Crimea 
remained scarcely covered. 

The largest means for advertising during the 
two election campaigns were spent by the 
new formation Bulgaria without censorship. 

As the preferred channel for advertising of 
the MP candidates emerged the Internet. In 
the political advertising on the Internet, the 
graphic banner dominated; it resembles the 
traditional political poster and has an 
identificational and informative character. A 
new trend in the Bulgarian political 
advertising on the Internet was the 
campaigning for the preferential voting. An 
impression was created that the candidates 
engage in their online campaigns on their 
own and act independently of their parties. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
Contact 

Nikoleta Daskalova  
 
nikoleta.daskalova@fmd.bg 

http://www.kas.de/medien-europa/en

