
 

June 2022 

Media Programme South East Europe 

Hendrik Sittig: “When 
democracy is threatened, 
journalists must also take a 
stand” 

 
Translation of the interview with the Head of KAS Media Programme South East 
Europe, for the Montenegrin Media Institute, published on 28th of June 2022. Link to 
the original interview in Montenegrin: https://bit.ly/3ubQSgy 

 
Hendrik Sittig is a journalist himself and worked for many years in public 
broadcasting in Germany. In the interview, he talks about the importance of 
strengthening RTCG's independence for the further development of democracy, as 
well as about the ban on Russian media in view of the Russian war of aggression in 
Ukraine and the fight against disinformation campaigns and fake news. 
 
MMInstitute: When it comes to media community the main message we hear 
from all politicians is that without independent media there can be no 
democracy. However, this is often not the case in our countries. How is it 
possible to ensure greater independence of the media and especially of the 
public broadcaster from political influences? 

HS: In my opinion, the fundamental problem in most countries in South East 
Europe, including Montenegro, is the lack of awareness of quality journalism. 
There is a need for an atmosphere and a social common sense that independent 
media are essential in democracy. This atmosphere must be created above all by 

 

https://bit.ly/3ubQSgy


June 2022 
Konrad-Adenauer-Stiftung e. V 2 2 

politicians who bear responsibility for social development in their respective 
countries. If this happens, concrete problems such as verbal and physical attacks 
on media representatives, strategic legal actions against research (so-called 
SLAPP), smear campaigns or more difficult access to public information etc. will 
also be considerably reduced. It would also strengthen the importance of 
independent public broadcasting, which I believe is essential for a democracy. 

MMInstitute: In Germany, the public broadcaster is financed by citizens through 
subscription. Is this the right recipe for full independence of RTCG and can we 
talk about an independent public service as long as it is financed exclusively from 
the state budget like in Montenegro? 

HS: In Germany, as in many other countries, public broadcasting is financed by 
monthly contributions. This has been a proven and functioning system for 
decades. However, it must be noted that this model is also the most unpopular 
among the population and is therefore always up for debate, especially when the 
contribution is to be increased. This was also confirmed by a study conducted by 
our KAS Media Programme in all ten Southeast European countries we monitor. In 
some western countries, such as Denmark and currently in France, the model has 
just been abolished and is to be abolished. The financing then runs through the 
state budget. From my point of view, this is the wrong way. If you want to talk 
about a truly independent public service broadcaster that is committed first and 
foremost to its audience, the broadcasters must be financed directly by the 
citizens. But: The most important thing is that the public broadcasting gets enough 
money to fulfil its social tasks and that its medium-term financing is secured. If this 
is done through the state budget, it must be clear: The amount of the budget for 
the public broadcasting must be fixed. It must therefore be ensured that there can 
be no direct or indirect political influence on the broadcasters through arbitrary 
financial adjustments. 

MMInstitute: Due to the fact that our public broadcaster is financed from the 
state budget, a part of the representatives of private media are demanding that 
RTCG be deprived of the right to revenue from advertising. How do you 
comment on this and are there similar examples in practice that the public 
service has no right to profit from advertising? 

HS: This discussion does indeed come up time and again – and I can honestly 
understand it. I also find advertising annoying, especially when it comes too often 
and is too long. But, as far as I can tell, the public broadcasters in all countries are 
allowed to broadcast advertising. The revenue from advertising is an important 
part of the overall financing, which cannot simply be compensated for should it be 
abolished. In Germany, the share of advertising is about 8 percent. In our study, by 
the way, the acceptance of advertising as co-financing of the public broadcasting 
was relatively high. In Montenegro, 29 percent of respondents said they accept 
advertising on RTCG. And there is another point: the more popular a station is, the 
greater the motivation of the advertising industry to broadcast advertisements 
there. 

 



June 2022 
Konrad-Adenauer-Stiftung e. V 3 3 

MMInstitute: When it comes to the election of members of the RTCG Council, 
there is always a controversy in our public as to whether all of them are related 
to certain political parties or are independent in decision-making. Interestingly, 
in the German Public Service, some members of the Council are also MP’s or 
representatives of political parties. Is that a good model for greater 
independence of Council members or is it still inapplicable in our societies? 

HS: The public broadcasters in Germany are controlled by the so-called 
broadcasting councils. These are reflections of society and are sometimes made up 
of more than 40 members. These are delegated by various socially relevant 
organisations for four or five years - i.e. they are not elected from the political 
side. They include trade unions and churches but also, for example, 
representatives of youth organisations, nature conservation and agricultural 
associations, universities or women's and music associations. Yes, representatives 
of political parties are also members the broadcasting councils. However, the 
Federal Constitutional Court decided a few years ago that the proportion of the so-
called state-affiliated members may only be 30 percent. 

MMInstitute: The war 
in Ukraine has been the 
main topic of all world 
media in recent 
months. Is it possible 
for the media, 
especially for the public 
broadcaster, to remain 
neutral in such 
situations, or is it 
necessary to have a 
clear position that this 
is a Russian invasion 
and aggression against 
a sovereign country? 

HS: That is a difficult 
but valid question. The 
basic principle is that 
quality journalism must 

be independent and impartial. However, the question of whether journalists 
should also be allowed to take a stance is being discussed more and more 
frequently. Here, in situations that endanger our democratic, free and pluralistic 
social order, I am clear: Yes, they may and they even have to. Because without 
democracy, there can be no free press. Otherwise we would be sawing the branch 
we are all sitting on. This does not mean, however, that journalists are allowed to 
look closely, ask questions and criticise even in special situations like the one we 
are currently experiencing. 

MMInstitute: In which of the countries in the region have you registered the 
most Russian propaganda since the beginning of the war in Ukraine? 



June 2022 
Konrad-Adenauer-Stiftung e. V 4 4 

HS: The Kremlin has been trying for a long time to divide and destroy our free 
society by all means with its hybrid war, which Russia has started. Disinformation 
and fake news are important tools in this perverse strategy of destruction. Here, 
trust in traditional media, such as public broadcasting, must be strengthened, but 
also appropriate means to develop media literacy must be found. Russian 
propaganda can be found in all countries, and it is also very active in Germany. It is 
especially dangerous when politicians and traditional media adopt this false 
propaganda. In South East Europe, the Slavic countries, which can be associated 
linguistically and culturally with Russia, should be mentioned: Serbia, Bulgaria, 
North Macedonia, Montenegro, but also Republika Srpska in Bosnia and 
Herzegovina. 

 

MMInstitute: A law (Gesetz zur 
Verbesserung der 
Rechtsdurchsetzung in sozialen 
Netzwerken, "NetzDG") has been in 
force in Germany since 2018, 
ordering social media to quickly 
remove hate speech, fake news and 
other illegal content. Has this act 
significantly contributed to the 
reduction of hate speech and 
especially false news? 

HS: First of all: it is important to take 
action against all these phenomena, 
which did not exist in the past, at 
least to this extent. Disinformation 
and fake news are digital plagues of 
our time. They destroy our society 
and are often used specifically for this 
very reason. The awareness to take action against them in the social networks has 
grown in recent years. But it is still not enough. The NetzDG was just a start. In 
Germany, further laws have been enacted the Digital Service Act was recently 
passed at EU level. Such action by the state is always a tightrope walk, because it 
can very quickly lead to censorship. This has to be observed. However, the state 
must react when such phenomena threaten democracy and ultimately society. 

MMInstitute: The German state institution in charge of the media (MABB) 
banned the broadcasting of the television channel "Russia today DE" in Germany 
due to the lack of a license, even before the war in Ukraine. There are several 
media outlets in Montenegro that refuse to register in accordance with the law 
and have been spreading Russian propaganda for a long time. How is it possible 
to better regulate this area and why is it necessary for all media to be registered, 
even though the Council of Europe, on the other hand, considers that forced 
registration is a restriction on freedom of speech? 

HS: The ban on Russian channels can also be viewed critically at first. We live in a 
pluralistic society in which there must be many different voices. But, the 



June 2022 
Konrad-Adenauer-Stiftung e. V 5 5 

information through which we form our opinions must be true. It must especially 
be true if political decisions are made through it. Anything else would be fatal.   
There are also no "alternative facts" and we do not live in a "post-factual age". 
Russian broadcasters are proven instruments of the well-funded propaganda 
machine of the Kremlin and its secret services. There is enough evidence for that. 
In this respect, it was right - especially in view of the current war situation and the 
threat posed by the aggressor Russia - to ban the stations. 

 
 
 

Konrad-Adenauer-Stiftung e. V. 
 
Media Programme Southeast Europe 
Bulevard Yanko Sakazov 19 
Et. 1, Ap. 2 
1504 Sofia 
Bulgaria 
 
www.kas.de/medien-europe 
 
media.europe@kas.de  
 

 
The text of this publication is published under a 
Creative Commons license: “Creative Commons 
Attribution- Share Alike 4.0 international” (CC BY-SA 4.0), 
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode 

www.kas.de 

mailto:media.europe@kas.de

	Hendrik Sittig: “When democracy is threatened, journalists must also take a stand”
	Hendrik Sittig is a journalist himself and worked for many years in public broadcasting in Germany. In the interview, he talks about the importance of strengthening RTCG's independence for the further development of democracy, as well as about the ban...


