
 

March 2020 

Media Programme South East Europe 

Russian Dominance on Moldovan 

Media Market Prevails  
 

Hendrik Sittig, Darija Fabijanić 

Due to its Soviet past, the Russian influence in the Republic of Moldova is still very significant. The 

country is divided between European integration and Russian convergence. After the government 

of the pro-European coalition ACUM leaded by Maia Sandu and the pro-Russian Party of 

Socialists (PSRM) of President Igor Dodon fell apart in November 2019, pro-Russian powers under 

the leadership of Dodon are expanding its power progressively. This affects the media market, 

which already has experienced an enormous state concentration under the long-time government 

of the Democratic Party and its leader Vladimir Plahotniuc.  

 

A central role in the Russian media interference in Moldova plays Igor Chaika, son of the former 

Russian General Prosecutor Yuri Chaika. He recently acquired 51 percent of the media company 

“Media Invest Service”. Before that it was owned by businessman Vadim Ciubara. With this Chaika 

got control over the TV channels “Accent TV” and “Primul in Moldova”, which belong to 

“Telesistem SRL”, a subsidiary company of “Media Invest Service”. Furthermore, “Telesistem SRL” 

is managing the Moldovan pages of the websites “mail.ru” and “ok.ru”. This media acquisition is 

not only useful for Russia, but especially for the Russian-friendly President Dodon which is facing 

re-election at the end of the year, as Chaika is close to Dodon. As Alexandru Dodon, brother of 

the President, and Chaika own together a business in Russia – „Industrial Ecological Operator“. 

Later Alexandru Dodon entered the business of “Arhplei Development“ in Moldova where Chaika 

shared ownership with Alexandru Ponomariov. However, these aren’t the only business activities 

Chaika is currently doing, namely he is investing in several sectors in Moldova.  

 

Furthermore, there have been a lot of changes in the recent months regarding the TV channels 

„Primul in Moldova“ and „Accent TV“ which were acquired by Chaika. “Primul in Moldova” just 

recently started to function, firstly without a broadcasting licence. However, the licence of “Accent 

TV“ was used for broadcasting. Later the motion was filed to rename „Accent TV“ into “Primul in 

Moldova”, as it has received the licence to broadcast the Russian channel “Pervii Kanal”. “Accent 

TV“ didn’t disappear from the market though. “Telesistem SRL” founded a new TV channel and 

filed the motion for a broadcasting licence with the old name “Accent TV” with the argument that 

this is the wish of the audience. Like this “Telesistem SRL” became owner of two TV channels. 

“Telesistem SRL” was already before Chaikas involvement under Russian influence as it belonged 

to the Russian company “Volga export” until 2015. It was then sold to Vadim Ciubara for 12 000 

RUB (approx. 170 EUR). The price for the deal with Chaika is unknown. But it shows that Russia 

aims at having more involvement again and direct influence.  

 

Chaika’s activities, however, are not the only ones on the Moldovan media market, as other TV 

channels are under Russian ownership as well. Thus, for example half of the company “TV 

Communicatii Group” which owns the channel “RTR Moldova” belongs to the organisation 

“Rosmediakom” that manages several media. “Rosmediakom” is owned by the Russian media 

holding “VGTRK” – the All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company – which 

controls the Russian state television and radio channels. The other half of “TV Communicatii 

Group“ is divided between the “SB Grup Media SRL” and Valentina Stetco. There isn’t much 

information about Stetco. Some rumours say that she is the sister of the Russian lawyer Anatolii 

Kucherena who is close to Russian President Vladimir Putin. Kucherena was born in the former 

 



 

Konrad-Adenauer-Stiftung e. V. 

country report March 2020 2

 2 

Moldovan Soviet Republic and represents as a lawyer a lot of celebrities, e.g. the whistle blower 

Edward Snowden and former Ukrainian President Viktor Yanukovich.  

 

Source: Media-azi.md (2020) Television Stations Rooted Beyond Moldova. The Chaika Case and BC’s 

Intention to Limit the Equity Participation of Foreigners in Radio and TV, http://media-

azi.md/en/stiri/television-stations-rooted-beyond-moldova-chaika-case-and-bc%E2%80%99s-

intention-limit-equity 

 

Further State Activities on Moldovan TV Market 

 

These aren’t the only examples of how media are currently getting more and more under the 

control of the government. One measure is the amendment to the audio-visual media law which 

prohibits cable operators to broadcast foreign channels when they broadcast advertisement or 

tele-shopping. This law came into force in the beginning of the year and consequently 90 TV 

channels aren’t in the cable programme anymore. Thus, the programme was cut in half. Since a 

lot of Western independent channels were affected by these changes, many voices can’t be heard 

anymore by the public and a free opinion-making is almost impossible.  

 

Furthermore, better access was secured for pro-government channels. At 1st March 2020 

analogue terrestrial TV signal was stopped and the switch to digital TV happened. The Moldovan 

Broadcasting Council made a public tender for the last two free spots to be included in the digital 

Multiplex-A. In the end, the public broadcaster “Moldova 2” and the private channel “NTV 

Moldova”, which is owned by the PSRM politician Corneliu Furculiță, were chosen. Public service 

media in Moldova have the reputation to have a pro-government coverage and more than half of 

the programme of “NTV Moldova” broadcasts Russian productions. Hence, the dominance of the 

http://media-azi.md/en/stiri/television-stations-rooted-beyond-moldova-chaika-case-and-bc%E2%80%99s-intention-limit-equity
http://media-azi.md/en/stiri/television-stations-rooted-beyond-moldova-chaika-case-and-bc%E2%80%99s-intention-limit-equity
http://media-azi.md/en/stiri/television-stations-rooted-beyond-moldova-chaika-case-and-bc%E2%80%99s-intention-limit-equity


 

Konrad-Adenauer-Stiftung e. V. 

country report March 2020 3

 3 

socialistic pro-Russian government is being secured. All these activities are part of broader 

measures for Russian convergence by the government. Especially the assumption of media 

ownership is worrying.   

 
South East Europe 
 

In South East Europe, Moldova has a special position with this form of influence. But in other 

countries in the region the Russian influence should not be underestimated as well. However, it is 

not happening by direct ownership and restriction of the media market, but more subtly and 

indirectly. Thus, it can be observed that Russia has the goal of influencing the narrative and the 

public perception. In the region of South East Europe, Russia has an easy job due to the non-

transparent media structures and the existence of only few independent media. Many media 

outlets just use the narratives and reports of Russian state media like “Sputnik”, “RT” or “Russia 

Beyond”.  

 

 

Konrad-Adenauer-Stiftung e. V. 

 

Hendrik Sittig 

Head Media Programme South East Europe 

www.kas.de/medien-europa  

 

hendrik.sittig@kas.de  

 

 

The text of this publication is published under a 

Creative Commons license: “Creative Commons 

Attribution- Share Alike 4.0 international” (CC BY-SA 4.0), 

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode 

www.kas.de 

http://www.kas.de/medien-europa
mailto:hendrik.sittig@kas.de

