Public Service Media in Bulgaria: Lack of Sustainability

Public Service Media in Bulgaria:
Lack of Sustainability

Orlin Spassov

This article sets out an overview of the evolution and current state-of-play of
public broadcasters in Bulgaria. These are the Bulgarian National Television
(BNT) and the Bulgarian National Radio (BNR). Several defining moments

in their history will be put under scrutiny and their structure, including the
regulatory framework in which they operate, will be analysed. A special
emphasis will be placed on the financing and current market shares of the BNT
and BNR and the key issue of their independence as well as on the instruments
used to keep them under pressure and control them.

Media regulation and public broadcasters

In the wake of 1989, public broadcasters in Bulgaria went through a period

of fundamental and radical transformation, which was fraught with multiple
problems. The speed of decentralisation varied significantly from one sector to
another. Media regulation soon emerged as a pressing issue. At the time, the
printed press was governed by the principles laid down in general legislation.
This largely explains the rapid emergence of numerous new print media that
swiftly gained a foothold in the market in the immediate wake of the events
that took place in the autumn of 1989.

However, change in the electronic media sector took a longer route. A delay
occurred in the adoption of vital legislation. Until 1998 the Heads of the BNT
and BNR were appointed by Parliament in a highly politicised procedure. The
first sectoral regulatory body - the National Radio and Television Council
(NRTC) - was established only at the end of 1997. In the following year (1998),
the Radio and Television Act (RTA) was adopted, setting out the mechanisms
available to the government to regulate the functioning of electronic media.
Until then the sector had been governed by obsolete bylaws.

Many of the decisions adopted by the NRTC proved either controversial or
openly favoured a variety of vested political and economic interests. Media

69



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

70

regulation itself often appeared to be governed by extraneous considerations.
In 2001, the Council for Electronic Media (CEM) was set up as legal successor
to the NRTC. One of the principal tasks of the new body was to select and
dismiss the directors general of the BNT and BNR. The Council for Electronic
Media is also responsible for the issuance of licences and the registration and
monitoring of media service providers.

Public service media in Bulgaria: a short history

BNT

The Bulgarian Television broadcast its first programme on 26 December
1959. During the 1960s a large-scale effort went into building a network

of transmitters and repeaters across Bulgaria. In 1973, the first colour TV
programme was broadcast in Bulgaria and in 1974 a second channel (Vtora
Programa) was launched.

During the socialist regime the Bulgarian Television enjoyed a mixed reputation.
On the one hand, it had a firm ideological bias and never wavered from official
political doctrine. At the same time, especially during the 1980s, the BNT allowed
certain more liberal policies to take root that opened up the broadcaster to a
more contemporary content and even some dissenting opinions.

At the very onset of the political changes in 1989, the state-owned television
played a key role in the process of political and societal transformation. Even
before the printed press and the radio had adapted to the new situation, the
national television was quick to gauge the pulse of sweeping change. The
volume of news and commentary programmes grew exponentially. On account
of being both widely accessible and popular, the media quickly became a
desirable tribune for newly sprung political parties and movements.

At the same time, the national television remained in the clutches of
unrelenting political control and tended to act haphazardly when under
pressure from the events of the day. All governments, sometimes changing
in rapid succession, took turns at attempting to gain firm control over the
broadcaster. All too often during the 1990s, the BNT found itself embroiled in
public scandal. The situation within the broadcaster was also highly volatile.
Directors and managing boards were appointed to be dismissed almost

" BNT (n.d.) UcTtopus Ha BHT, https://www.bnt.bg/bg/p/istoria-bnt.



Public Service Media in Bulgaria: Lack of Sustainability

instantly, journalists were fired. This uncertainty translated into internal conflict
and a series of institutional crises.

In 1992, the first channel was renamed to Kanal 1 and the second to Efir 2.2 In
1993, the Bulgarian Television was renamed to Bulgarian National Television
(BNT). Kanal 1 has had a 24-hour broadcasting schedule since the early 2000s.
At the same time, the channel began broadcasting news in Turkish - the mother
tongue of 9.1 percent of Bulgarian population.® In 2013, the national television
completed the transition to fully digital broadcasting.*

BNR

The first radio broadcast in Bulgaria hit the air in 1929 when a group of
engineers built a 60-Watt radio transmitter at the then Engineering Studio in
Sofia and launched experimental broadcasting. In 1930, the public organisation
Bulgarian Radio Union was established and started radio broadcasts two

or three times a week. In the same year, the first public transmitter began
broadcasting under the name Radio Sofia. In 1935, the first public radio was
established, uniting Radio Sofia, Radio Varna and Radio Stara Zagora. In 1961,
the first VHF programmes were broadcast in Bulgaria. Since 1971, the two
channels of the Bulgarian National Radio have been broadcast under the
names Horizont (meaning horizon) and Hristo Botev, respectively. The Horizont
Programme has been broadcast round the clock since 1974.°

On the brink of the political changes that swept Bulgaria at the end of 1989

the BNR enjoyed the reputation of a relatively liberal and stable media, which
employed excellent professionals and was not averse to giving airtime to some
of the more critical voices in society. In the wake of the events in 1989, the
radio retained its popularity and leading position. In keeping with the BNT,
however, it fell victim to political wrangling and pressure from the powers that
be. Journalists were fired and strikes became commonplace. The multiple and
exhausting internal conflicts and external pressure that afflicted the National
Television in the 1990s also affected the National Radio.

2 lbid.

3 National Statistical Institute (2011) NMpe6posiaHe 2011 (Census 2011),
http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/pressreleases/Census2011final.pdf.

4 Mihail Sterbak (n.d.) cTopus Ha BbarapckaTa Teneeusus, predavatel.com,
http://www.predavatel.com/bg/tv/bnt.

® Mihail Sterbak (2017) Wctopunsa Ha Bearapckoto paavo,
predavatel.com, http://www.predavatel.com/bg/radio/bnr.

71



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

72

On 26 March 1992, the Bulgarian Radio was renamed to Bulgarian National
Radio (BNR). The online broadcasting of radio programmes in eleven languages
was discontinued in 2016. Today, the Radio Bulgaria programme is broadcast
only in Turkish in the provinces Shumen and Kardzhali (in VHF frequency).®

The BNT and BNR have well developed networks of correspondents across
Bulgaria. They also have foreign correspondents. The BNT maintains full-

time foreign correspondents in Brussels and Berlin and the BNR has full-time
correspondents in Moscow and Istanbul.

Structure of the public service media model in Bulgaria

Public Service Media in Bulgaria

BNT BNR
(state-wide public television) (state-wide public radio)

Channel: National Channel:
BNT1 (generalist) Horizont (information, generalist)
BNT2 (generalist/regional) Hristo Botev (culture/education)
BNT3 (sport)
BNT4 (diaspora) Regional channel:

Radio Sofia

Radio Blagoevgrad

Radio Burgas

Radio Varna

Radio Vidin

Radio Plovdiv

Radio Stara Zagora

Radio Kardzhali

Radio Shumen

At present, the BNT produces and broadcasts four programmes. The main
national TV channel is BNT1. It has a broad polythematic profile and targets a
wide audience. The channel features news programmes, opinion journalism,
documentary genres and entertainment programmes. BNT2 brought the
former five regional programmes under the same umbrella. BNT HD (BNT 3) is
a high-resolution sport and entertainment channel providing coverage of major
national and international sport events. It is broadcast both terrestrially and via

¢ Ibid.



Public Service Media in Bulgaria: Lack of Sustainability

cable and satellite. BNT WORLD (BNT 4) is a polythematic channel with content
which is intended for Bulgarians living abroad and foreign audiences with an
interest in Bulgaria.’

At present, the BNR has two programmes with national coverage and nine
regional programmes. The two BNR programmes with national coverage

are Horizont and Hristo Botev. Horizont features primarily news and music
programmes and has a general polythematic profile. It broadcasts news at
regular intervals as well as opinion features, music, sport and other programmes.
Hristo Botev places an emphasis on cultural, educational and musical
programmes and opinion journalism. The programme maintains orchestras

and broadcasts classical music performances. It also organises international
competitions in literature, dramaturgy, children’s arts, singing, etc.®

According to the latest statistics published by the National Statistical Institute
there are a total of 117 licensed and registered television operators and 85
radio operators in Bulgaria.®

Term of office and selection of directors general and managing boards of
BNT and BNR

The BNT and BNR operate in accordance with the Radio and Television Act
(RTA). The selection and appointment of directors general of the BNT and

BNR is a prerogative of the CEM. The media regulator conducts competitions
for the two senior positions at the two public broadcasters. After receiving
applications, the CEM conducts public hearings and then makes a selection by
open vote (three out of five votes of Council members are necessary). The term
of office of the directors general of the BNT and BNR is three years. The heads
of the two public institutions and the members of their managing boards may
be elected to the board for a maximum of two consecutive terms.°

The managing board of each of the two broadcasters comprises five members
proposed by the newly appointed Director-General and approved by the CEM.
One of the seats on the managing boards of the BNR and BNT is reserved for

7 BNT(n.d.) 3a BHT, https://www.bnt.bg/bg/p/about.
8 BNR(2017) 3a Hac, http://bnr.bg/hristobotev/post/100785637/programa-hristo-botev-za-nas.

9 National Statistical Institute (2019) TeneBn3noHHM onepaTopu ,22 May, http://www.nsi.bg/bg/
content/3645/TenesnsnoHHn-ornepatopy; National Statistical Institute (2019) Pagnoonepatopu,
22 May, http://www.nsi.bg/bg/content/3635/pagmnoonepatopu.

© According to Article 60, Paragraph (2) of the RTA.

73



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

74

the respective Director-General who chairs the board by right." According to
the Radio and Television Act the members of the managing board of the BNR,
respectively BNT, may not have prior convictions for general criminal offences
committed with intent nor may they be sole traders, owners, shareholders,
partners, managing director, signatories or members of the managing or
supervisory boards of commercial undertaking and cooperatives.’? A person
may not concurrently be a member of the managing boards of the BNR and
BNT nor may they concurrently be a member of the board of either the BNR or
BNT and of the Council of Electronic Media."?

All decisions of the CEM may be contested before the Supreme Administrative
Court.™

The selection of directors general is fraught with pressure and frequently
accompanied by political manoeuvring. For example, in 2010 the Parliament
voted to amend the RTA in order to reduce its members from 9to 5 - three
elected by Parliament and two by the President. The amendment triggered
discontent among opposition parties in Parliament because in their view it
strengthened the control of the ruling party over electronic media, particularly
in combination with the appointment of the ‘right’ people at the helm of the
BNT and BNR."®

However, other problems continue to throw a long shadow over the
transparent appointment of directors general as well. For example, before a
new Director-General of the BNT was appointed in 2017, the RTA was amended,
making it possible to extend the term of the current incumbent, if the CEM fails
to appoint a new Director-General.'® This change effectively allows the Head

of the BNT to remain at the helm of the institution longer thus postponing

the appointment of a new Director-General. In 2017, a new Director-General

of the BNT failed to be appointed for more than 12 months after the term

of his predecessor had expired and the incumbent continued to serve as
Director-General. Such practices jeopardise the procedure for the selection and

" According to Article 58, Paragraph (1) and (2) of the RTA.
2 Article 59, Paragraph (2), Points (1) and (2) of the RTA.

3 Article 60, Paragraph (3) of the RTA.

™ Article 38, Paragraph (1) of the RTA.

> Yordan Velev (2010) CEM wwe 6bAe cbkpaTeH 1 cMeHeH, mediapool.bg, 5 May,
https://www.mediapool.bg/sem-shte-bade-sakraten-i-smenen-news164914.html.

6 Article 66, Paragraph (4) of the RTA.



Public Service Media in Bulgaria: Lack of Sustainability

appointment of senior executive officers of the public broadcasters and give
the appearance of political interference.

In May 2019, Members of Parliament from the ruling right-centrist party
Citizens for European Development of Bulgaria (GERB) and the Movement for
Rights and Freedoms (DPS), the centrist liberal party representing primarily
the Turkish minority in Bulgaria, tabled a bill amending the RTA, which
contained a proposal for the term of office of the directors general of the
public broadcasters to be extended from three to five years. According to
the accompanying justification the change was necessary in order to achieve
‘stability and predictability in the management of the two public institutions’.
Furthermore, according to the arguments of the parties that proposed the
amendment ‘approximately 4 to 6 months are wasted before an acceptable
level of efficiency is achieved in the functioning of the two broadcasters
following the appointment of a new Director-General. The pressing problems
faced by the public broadcasters and society require that such a waste be
prevented, particularly in light of the well-known recurrence of this problem
every three years'!” If the proposed amendments are adopted, in the future
the Heads of the BNR and BNT will remain in office for five years as opposed to
their current three-year terms.

Public service media financing

According to the RTA, the BNT and the BNR are to be funded primarily from

a special Radio and Television Fund into which annual TV and radio signal
reception fees (licence fee) collected from the households are to be paid.”®
However, no such Fund has been set up to date and its future is uncertain. The
reluctance to implement the relevant provisions of the law on the part of CEM
and the central government stems from the realisation that the essentially
economic nature of the measure will probably be met with general hostility

by citizens. In this situation, the BNT and BNR continue to be primarily funded
from subsidies from the central government in amounts determined annually
by the government on the basis of a fixed rate per ‘hourly broadcasting
content’. The rates are determined without any public discussion. The proposal
of the central government on the exact amount of the subsidies is deliberated
by the Parliamentary Media and Culture Committee without inviting any

7 Mediapool (2019) FEPB 1 ANC nckaT Aa YAbAXaT MaHAaTUTe Ha wedoseTe Ha BHT n BHP27
March, https://www.mediapool.bg/gerb-i-dps-iskat-da-udalzhat-mandatite-na-shefovete-na-bnt-
i-bnr-news291522.html.

8 Article 102, Paragraph (1), Point (1) of the RTA.

75



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

76

representatives of non-government organisations. The minutes from the
meetings of the Committee are publicly available.

In 2016, the government subsidy for the BNT was BGN 65 147 000 (ca. 33.3
million Euro) and for the BNR - BGN 42 112 000 (approx. 21.5 million Euro). In
2017 and 2018, the subsidies remained effectively the same. In 2019, a subsidy
of BGN 67 730 000 (34.6 million Euro) was granted to the BNT and BGN 44 294
000 (22.6 million Euro) to the BNR.” The proposal tabled by opposition MPs to
increase the annual subsidy of each public broadcaster by 5 million Bulgarian
Lev was rejected.

The BNT and BNR may generate own revenue from advertising and
sponsorship; non-core activities relating to TV and radio broadcasting;
donations and bequests; interest rates and other income relating to TV and
radio broadcasting.?°

The advertisements broadcast by both media are subject to strict limitations.
The total airtime that may be allocated to advertising is limited to 15 minutes
per 24 hours and 4 minutes per hour for the BNT.2! Furthermore, the BNT may
use up to a third of the total daily airtime for advertising during primetime (7
p.m. until 10 p.m.).?2

Both public broadcasters have been effectively underfunded for years. The
subsidies they receive from the central government fail to properly take into
account both their needs and the public nature of their work. The BNT in particular
has been continually relegated to the periphery of the media market in terms of
market share and the same, albeit to a lesser extent, applies to the BNR.

Market shares of the BNT and BNR
According to summary data from the Bulgarian Media Landscape Map drawn
up by Piero 97 in 2018 the market share of the BNT group was only 1.4 percent

" Parliament of Republic of Bulgaria (2018) Committee on Culture and the Media, Law on the State
Budget of the Republic of Bulgaria for 2019, No. 802-01-49, submitted by the Council of Ministers
on 29.10.2018, 11 November, https://www.parliament.bg/bg/parliamentarycommittees/
members/2591/reports/ID/9724.

20 Article 70, Paragraph (3), Points (3) to (6) of the RTA.
21 Article 90, Paragraph (1) of the RTA.
22 Article 90, Paragraph (2) of the RTA.



Public Service Media in Bulgaria: Lack of Sustainability

in 2016, further dropping to 0.6 percent in 2017. By way of comparison, in 2017
NOVA Group?® had a market share of 49.4 percent and bTV?* had a share of 40.3
percent. They were followed by FOX Int. Channels? with a market share of 4.0
percent and the Discovery Channels with 1.2 percent. This means that the BNT
held the fifth place with a negligible market share of less than one percent. The
market is fully dominated by private commercial TV channels.

In terms of audience share distribution (in the age group 18 to 49 years) the
most popular channel of the Bulgarian public TV operator was BNT 1 with a
share of 3.72 percent in Sofia (2.89 percent in large cities and 2.32 percent in
small cities, respectively).

According to the 2018 Bulgarian Media Landscape Map the BNR, unlike the
BNT, had better positions in terms of competition with private radio stations.
The BNR group had a 16.1 percent share of the audience in Bulgaria, including
7.5 percent in Sofia. Horizont, the most popular BNR programme, had a share
of 11.4 percent in Bulgaria and 6.6 percent in Sofia. This places the BNR in the
third position in terms of popularity and the Horizont programme in the second
place in terms of average rating figures (in the age group 15 to 69 years).?

Certain specific public commitments

These problems notwithstanding, the BNT and BNR remain uniquely placed

in the Bulgarian media landscape. Against the background of aggressive
commercialisation, dumbing down of media content and preponderance of fake
news and hate speech, the public broadcasters stand out as an oasis for more

23 NOVA Broadcasting Group is a private Bulgarian media company, which includes multiple TV
channels and websites. In 2019, Advance Media Group EAD bought NOVA Broadcasting Group
from Modern Times Group. The media in the group include one of the two most popular TV
channels in Bulgaria - NOVA. Its history dates back to 1994 when it was first broadcast as
aregional television channel in Sofia. In 2003, the television obtained a national terrestrial
broadcasting licence and became the second private television operator in Bulgaria (after bTV).

24 The TV Channel bTV is part of the bTV Media Group - the first private national television
in Bulgaria, which hit the air in 2000. Until 2010, bTV was part of Rupert Murdock’s News
Corporation. It was then acquired by Central European Media Enterprises, which was acquired
by Time Warner in 2013. Today, bTV is locked in permanent competition with NOVA for the top
position in the ranking of TV channels in Bulgaria.

25 FOX International Channels is a private television network owned by Rupert Murdock's News
Corporation. Its first channel (FOX Life) has been broadcast in Bulgaria since 2005. The network
currently comprises multiple channels, offering entertainment, documentary and lifestyle
content.

26 piero97.com (2018) Bulgarian Media Map, May 2018,
https://www.piero97.com/wp-content/uploads/2018/06/mm18-A.pdf.

77



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

78

balanced discourse and topics that other media traditionally eschew. Both

the BNT and BNR report on events and problems relating to various minority
groups. Issues relating to minority groups are regularly given attention and
discussed in a balanced manner on BNR's Hristo Botev programme as well.
The BNT continues to broadcast the only foreign-language news programme in
Bulgaria (in Turkish). It is also the only media that broadcasts content adapted
to the needs of people with hearing impairments.?’

The RTA creates an obligation for both BNT and BNR ‘to create programmes
with national and regional content; programmes specifically intended for
Bulgarians living overseas; and programmes for Bulgarians with a mother
tongue other than Bulgarian, including in the respective language.'?®
Furthermore, the two broadcasters must produce content that is appropriate
for all age groups, safeguard the culture of all Bulgarians, regardless of their
ethnicity, promote the works of Bulgarian authors, artists and performers and
provide access to national and European cultural heritage as well as produce
information, educational and entertainment content.?® The Radio and Television
Act further requires that the two broadcasters promote mutual understanding
and tolerance in interhuman relations.3°

Owing to these broad guidelines and obligations, the public broadcasters
continue, at least to a certain extent and despite a host of deficiencies, to
promote the idea of dialogue between the individual groups in society. The BNT
and BNR strive to develop the public environment in line with the principle of
inclusion as opposed to exclusion. They raise the level of egalitarianism in the
public domain, clearly delineating areas of shared interests.

Public service media independence: legal requirements

The RTA creates an obligation to the BNT and BNR to follow principles of fair
and balanced presentation of different political views in news reporting and in

27 Orlin Spassov, Nely Ognyanova, Nikoleta Daskalova (2018) MOHUTOPWHT Ha MeANAHNSA
nnypanusbm 2017 - HabntogeHne Ha puckoBeTe 3a MeANnHUS naypanusbm B EC, MakeaoHMS,
Cbpbusi n Typums, HaunoHaneH goknag: benrapus, http://www.fmd.bg/wp-content/
uploads/2018/12/mpm2017_narrative_report_bulgaria_bg.pdf.

28 Article 49, Paragraph (1) of the RTA.
20 Article 49 of the RTA.
30 Article 49 of the RTA.



Public Service Media in Bulgaria: Lack of Sustainability

opinion journalism. This is in line with the broader principle laid down by law
according to which ‘each opinion may be freely expressed in the media.’

The RTA grants special protection to media professionals against external
interference in their work: ‘Journalists [...] may not receive instructions and
orders in performing their work from persons and/or groups that are external
to the managing bodies of media service providers.’3 Furthermore, ‘journalists
employed by media service providers may refuse to perform a task that

they believe infringes on the principles laid down in this Act, the terms and
conditions of the respective employment agreements or is contrary to their
personal convictions."?

The principles and provisions laid down in the RTA are supplemented by a
number of self-regulation instruments of the BNT and BNR, which govern the
access of political figures to the two broadcasters.

For example, the Editorial Policy Rules of the BNT postulates that ‘journalists
and creative workers of the BNT may not receive instructions or guidance in
connection with the journalistic materials they work on and in the context of
performing their professional duties from persons and/or groups other than
the managing bodies of the BNT.** According to the Rules each journalist at the
BNT has the obligation to resist acting as a mouthpiece for any external interest
or succumbing to pressure or undue influence.®

In turn, the Editorial Policy Rules of the BNT require that journalists and freelance
collaborators of the broadcaster ‘comply with the principle of independence from
any political party; distance themselves from any commercial, social or religious
group in Bulgaria and in other countries; and do not become proponents of any
specific political, economic or religious interest. The BNR maintains full editorial
independence in programme production, without any regard for sponsors,
advertisers or third parties in external and joint productions.’®

31 Article 11, Paragraph (1) of the RTA.
32 Article 11, Paragraph (2) of the RTA.
3 Article 11, Paragraph (4) of the RTA.
34 Article 4 of the Editorial Policy Rules of the BNT.

35 According to Article 23, Paragraph (4) of the Editorial Policy Rules of the BNT:
https://p.bnt.bg/p/r/pravilnik-redakcionna-deinost-2011-522.pdf.

36 According to (Article 5, Paragraph (1), Point (1) of the Editorial Policy Rules of the BNT: http://bnr.
bg/aboutbnr/page/pravilnik-za-redakcionnata-deinost-na-bnr.

79



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

80

Regardless of the safeguards envisaged in the regulatory framework and self-
regulation instruments, the period after 1989 abounds in examples of public
broadcasters failing to act independently from prevailing political context.
Overall, an unstable and inconsistent picture emerges. There have been
periods when both broadcasters were viewed as largely independent from
external influence. The crucial factors in these situations were predominantly
personal in nature, such as the appointment of specific directors general, the
composition of the CEM, the political configurations in the national Parliament,
etc.

Transition to digital broadcasting and deployment of new information
technologies at the BNT and BNR

The transition from analogue to digital broadcasting was completed in 2013.
Digital television broadcasting using the DVB-T (Digital Video Broadcast

- Terrestrial) standard provides coverage to 96.2 percent of Bulgarian
households.?” The national digital radio broadcasting network provides
coverage of the Horizont programme of BNR to 95 percent of the population.3®

The transition to digital broadcasting was accompanied by multiple scandals
and political interference in the process of resolving multiplex ownership
issues. In 2011, the European Commission launched an infringement procedure
against Bulgaria on account of irregularities in multiplex tenders. Ultimately,
the government lost its ownership of the TV and radio signal broadcasting
infrastructure in Bulgaria. Both public and commercial broadcasters now pay

a private multiplex for the terrestrial broadcasting of their programmes. On
the other hand, under the Electronic Communications Act cable and satellite
operators have an obligation to broadcast the programmes with national and
regional coverage of the BNT and BNR free of charge and in real time.*®

The adaptation to the digital era has also entailed the roll-out of new
information technologies for the purpose of the production and distribution of

37 Predavetel.com (n.d.) Myntunnekc 2 (MUX-2), http://www.predavatel.com/bg/digital/channels.
38 Mihail Sterbak (2017) Victopus Ha BbarapckoTo paguo, predavatel.com,
http://www.predavatel.com/bg/radio/bnr.

39 Vesislava Antonova (2017) BHT Beue n3nbyBa NnporpamuTe v Ha TbProBCKUS MYNTUMIEKC Ha
HYPTC, Capital.bg, 3 April, https://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2017/04/03/2947047 _
bnt_veche_izluchva_programite_si_na_turgovskiia.



Public Service Media in Bulgaria: Lack of Sustainability

BNT and BNR media content. The significance of this need is highlighted in the
RTA, which creates an obligation for the BNT and BNR to ‘make full use of the
latest available information technologies.”?

According to the rules on the structure and organisation of the BNT the
Multimedia Division of the organisation comprises three units: Web and
Multimedia Content, Web and Multimedia Programming and Design, and
Information Technology and Computer Services.*” More specifically, the Web
and Multimedia Content Unit is responsible for the production of information
and audio-visual products for the BNT webpage and for content management
on the webpage of the national television. The BNT also produces dedicated
multimedia content for its webpage. The tasks of the unit also include the
maintenance of BNT's presence on social media, including Facebook, Twitter
and YouTube.*?

Likewise, the rules on the structure and organisation of the BNR also

provide for the active presence of the national radio in the new digital
communication environment. The rules govern the work of the Multimedia
Programmes Directorate. The BNR Web Portal Newsroom operates as a self-
contained unit responsible for the ‘development and maintenance of a web
portal that provides a common platform for the websites of national and
regional programmes of the BNR and the productions of Radio Bulgaria’. The
newsroom makes decisions on the content of the BNR website, presents the
production of the national radio orchestras and arranges the online video

and audio broadcasting of all musical events organised by the BNR.** The
Rules also govern the work of main editorial directorate Binar Internet Radio,
which is responsible for ‘the development and maintenance of a multimedia
web platform with unique content blended with content from other BNR
programmes; the maintenance of seven music channels, and the recording and
broadcasting of concerts and other BNR events as well as the maintenance of a
proprietary library and podcast website featuring all BNR programmes.”4

4 Article 6, Paragraph (3), Point (3) of the RTA.
4 Article 39, Paragraph (1) of the Rules.

42 Article 39, Paragraph (4), Points (1) to (4) of the Rules:
https://p.bnt.bg/n/o/nov-pravilnik-bnt-2016-517.pdf

43 Section VI, Article 18, Paragraph (3), Point (2) of the Rules.

4 Section VI, Article 18, Paragraph (3), Point (3) of the Rules:
http://bnr.bg/aboutbnr/page/pravilnik-za-strukturata-i-organizaciata-na-bnr.

81



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

82

Steps towards the transformation and restructuring of the BNT newsroom (and
those of the other larger TV operators) into multimedia newsrooms were taken
after 2011.

At the time, the BNT modernised its website and started applying the
cross-media principle (disseminating the same content on all channels and
platforms).#* Similar changes were under way at the BNR.

The strategies for making full use of the digital environment soon began to pay
off. Despite the relatively limited resources available for maintenance, in 2018
the BNT website was ranked seventh among the most visited websites of media
with an online presence in Bulgaria.*® The BNR, on the other hand, continued to
rely primarily on its strong positions in terrestrial broadcasting.

Public service media under pressure

The instability of independent public broadcasters remains a pressing
problem in the Bulgarian media environment. In the last two to three
years, increasingly stronger criticism has been voiced, particularly with
regard to the BNT. For example, in the country report on Bulgaria under the
mechanism for media pluralism monitoring (MPM) for 2018 the following is
noted: ‘Worryingly, some recent tensions and disturbing tendencies have
affected the public service Bulgarian National Television (BNT), involving
programme management representatives (controversies with journalists
over editorial guidelines, gaffes related to quality of content, etc.). Such
ongoing developments influence the state of media pluralism in the country
and have the potential to rapidly change the whole picture, which remains
unstable.”

In 2018, due to pressure from senior figures in BNT management, several
reporters resigned from the media. The senior producer of the BNT was

4 Valeri Marinov (2013) MynTumegninHuAaT Ho3pyM, Newmedia21, 20 September,
https://www.newmedia21.eu/proekti/multimedijniyat-nyuzrum.

46 Reuters Institute (2018) Digital News Report 2018,
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/digital-news-report-2018.pdf.

47 Orlin Spassov, Nely Ognyanova, Nikoleta Daskalova (2018) MOHUTOPUHT Ha MeAUAHWNS
naypanusbem 2017 - HabntogeHne Ha pyckoBeTe 3a MegunitHua naypannsbsm B EC, MakegoHus,
Coupbus n Typums, HaunoHaneH goknaa: bearapus, http://www.fmd.bg/wp-content/
uploads/2018/12/mpm2017_narrative_report_bulgaria_bg.pdf.



Public Service Media in Bulgaria: Lack of Sustainability

dismissed without either an explanation or prior notice. The producers of a
morning talk show on culture (Denyat zapochava s kultura) was also dismissed
after voicing a critical opinion on management interference with the choice

of topics and guests to be invited to the programme. Likewise, the senior
producer of the Sport Content Production Centre, a unit of the Information
Directorate, was similarly dismissed. Programmes discussing thorny or
sensitive issues have been taken off the air at the last moment, the referendum
programme being a case in point. The same applies to figures known to hold
dissenting opinions who were refused participation in various programmes.
The financial director, the senior accountant and other key figures responsible
for the financial and business dealings and management of the BNT were also
dismissed without any convincing reasons being cited.*® These developments
have given rise to speculation that news reporting and opinion journalism at
the BNT have been effectively put under control.*

In 2019, after the Director-General of the BNT Konstantin Kamenarov resigned
(on account of the entry into fore of a sentence for driving under the influence
of alcohol), the CEM appointed Emil Koshlukov, Programme Director of BNT1,
acting Director-General and later as Director-General. The appointment
triggered a strong reaction from different association as Emil Koshlukov is a
controversial figure due to his previous engagements in politics.>° How this
will affect the editorial policy of BNT and its relations to politics needs to be
observed further.

Regardless of the fact that it still employs some of the leading journalists in
Bulgaria who have frequently voiced critical opinions against the status quo in
Bulgarian politics, the BNR has also attracted criticism in recent years. In 2018,
the national radio was criticised over ‘the lack of a comprehensive development
strategy, its failure to attract competent staff, the corporate culture of fear

48 Vesislava Antonova (2018) NMpomeHunTe B BHT: PaBHMNC N0 MHTepecuTe Ha BAacTTa,
Capital.bg, 29 June, https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/prilojna_
ikonomika/2018/06/28/3207994_promenite_v_bnt_ravnis_po_interesite_na_vlastta.

4 lbid.

50 For example, the Association of European Journalists in Bulgaria (AEJ Bulgaria) declared that ‘the
appointment of Emil Koshlukov as acting Director-General is a blow against the integrity of the
public broadcaster’. The main cited reasons were that the incumbent had ‘a tendency to swap
politics for journalism’ and the fact that the incumbent was appointed at the BNT after declaring
an internship at Alpha TV, the television of the right-wing populist political party Ataka whose
leader has been sentenced for hooliganism and anti-social behaviour three times and espouses a
political ideology that can be described as anti-EU and extremist.

83



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

84

of dismissal and staff demotivation.” In January 2019, the CEM adopted the
BNR report on its programme, technological and financial activity for the
period June-November 2018. One aspect of the criticism levied on the BNR by
the Council concerned the failure to give airtime to a wider range of different
opinions and ideas in society.>? Despite this, key government officials continue
to propagate the view that the BNR has the most critical attitude towards the
government despite receiving a subsidy from the national budget as proof of
the lack of political interference.>3

However, in the fall of 2019 this image of being more critical suffered after
journalist Silvia Velikova got suspended by the new management, followed by
a five-hour broadcasting interruption of the BNR’s Horizont Channel. BNR's
leadership claimed that the shutdown was because of technical reasons, but it
widely has been linked to the temporary transfer of Velikova who is known for
exposing corruption scandals and is considered a critical journalist. The case
showed that there is a lot of pressure on journalists inside BNR and that even
the public radio is not immune to political influence.

Conclusion: dilemmas faced by the BNT and BNR

Ultimately, both the BNT and BNR are torn between the opportunity to act as
beacons of professional journalism and the possibility of falling into the trap
of undue influence that pushes them into blind servitude. In some respects,
both public broadcasters remain a role model and succeed in retaining the
trust of their respective audiences. At the same, there is a clear threat of
professionalism, and hence the professional function they perform, being
eroded. Instead of ensuring that they are better funded, the two public
broadcasters are pushed towards greater commercialisation of programmes,
becoming more vulnerable to vested interests (mostly through external
productions). This is first and foremost a threat to their ability to freely and
publicly voice critical opinions seeking to highlight problematic issues in
government and society. Instead of promoting and strengthening their valuable
social function, their very existence has been put into question and must be

' Union of Bulgarian Journalists (2018) Hako# aa e YyBan Hello 3a peliTuHruTe Ha BHP?, 15 April,
https://www.sbj-bg.eu/index.php?t=38944.

52 CEM (2019) Protokol No 3, 16 January, https://www.cem.bg/activitybg/1889.

53 24 chasa (2018) [lenyTaTuTe npuexa 6rogxerta Ha BHT, BHP 1 BTA 3a 2019 1., 29 November,
https://www.24chasa.bg/novini/article/7175774.



Public Service Media in Bulgaria: Lack of Sustainability

defended. The weakening of public broadcasters beyond a critically low level
may pose a real threat to democracy in Bulgaria.

InJanuary 2019, the Directors General of the BNT and BNR announced that

a joint working group would be set up to draw up a draft strategy for the
development of public broadcasters in Bulgaria.>* The need for changes

and guarantees for their successful continued functioning is apparent. We

can therefore remain hopeful that the strategy will not remain an empty
promise. The BNT and BNR should transform into innovative public institutions
capable of making full use of both traditional terrestrial broadcasting and the
possibilities provided by new technologies for the benefit of democracy.

Recommendations

1. Increasing the financing of the BNT and BNR.

2. Ensuring compliance with the obligation envisaged in the RTA to establish a
Radio and Television Fund.

3. Developing mechanisms that lower the dependence of public broadcasters
on the government (including by appropriate legislative amendments).

4. Election of Directors General of the public broadcasters with a qualified
majority of the votes of CEM members to ensure broader consensus and
political support for the decisions made.

5. Developing policies that safeguard and strengthen the public functions of
the BNT and BNR (including though amendments to the RTA).

6. Ensuring ongoing monitoring of the work of public broadcasters, including
by non-governmental organisations.

7. More active engagement of citizens in policy development at the level of
CEM and public broadcasters.

54 Dnevnik.bg (2019) BHP 1 BHT e roTBAT cTpaTerns 3a passuTre Ha 06LLeCTBEHUTE MeaunK,
25 January, https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2019/01/25/3380808_bnr_i_bnt_shte_gotviat_
strategiia_za_razvitie_na.l

85



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

86

Orlin Spassov holds a PhD in Sociology and is
Associate Professor at Sofia University, Faculty of
Journalism and Mass Communication. He teaches
Media and Communication Studies, Internet
Culture and Media and European Public Sphere.
Since 2010, Spassov has been the Executive
Director of Media Democracy Foundation in
Sofia. He has been involved in numerous projects
dealing with media pluralism, media freedom,
media and power relations, hate speech in the
media, journalistic practices, and many others. In
the last couple of years, he is project manager of Bulgarian team of the Media
Pluralism Monitor, an initiative involving all EU countries, managed by European
University Institute in Florence and sponsored by the European Commission.



Opinion Poll Bulgaria

Opinion Poll Bulgaria

Chart 1: Are Public Service Media (PSM) important for democracy in your
country? (Base: Total Bulgarian sample, in percent)

| don't know/No answer, 8%

No, 11%

Yes, 81%

In the entire sample, EU countries generally consider PSM to be important for
democracy to a higher degree as compared to non-EU countries. 8 out of 10
Bulgarians share this opinion, without significant differences between various
demographic profiles (see Chart 1).

87



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

Chart 2: In your opinion, are PSM free from political influence in your
country? (Base: Total Bulgarian sample, in percent)

| don't know, 16%

Yes, 16%

No, 69%

However, respondents in Bulgaria do not differ from the rest in the region
regarding the question whether PSM are free from political influence. 69
percent said they PSM are not free (see Chart 2). This question did not present
demographic profiles that would express significantly different opinions.

88



Opinion Poll Bulgaria

Chart 3: How much trust do you have in following media? (Base: Total
Bulgarian sample, in percent)

Public TV 31%
Private TV 15% 19% 33%
Public radio 31%
Private radio 31%
Print media 19% 21% 33%
Online media 28%

B Very high M High Little mVery little ™ No trust

Bulgarians are generally very critical of media. As compared to other media,
public service media enjoy the lowest trust of Bulgarian citizens. 77 percent
either have little or no trust in public TV and 68 percent in public radio. This
distrust applies to a lesser extent to private media. Two-thirds of respondents
do not trust or have little trust in private TV and 59 percent distrust the private
radio stations (see Chart 3).

89



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

Chart 4: How often do you use the services of Public Service Media (PSM)?
(Base: Total Bulgarian sample, in percent)

Never, 5%

Several times a month, 6% -

Several times a week, 18%

Daily, 71%

Despite low levels of trust in PSM, Bulgaria is one of the countries in the region

where PSM have the largest audience: 71 percent of respondents use PSM daily
and 18 percent several times per week, meaning that 89 percent of citizens use
PSM at least several times a week (see Chart 4). Only young citizens, aged 18-29
years, have a lower percentage of their daily use, with 60 percent of referenced
age group using PSM daily.

20



Opinion Poll Bulgaria

Chart 5: What type of funding do you prefer for PSM? (Base: Total
Bulgarian sample, in percent)

38%
32%
20%
>% 4%
Tax subsidy Licence fees Advertisement Hybrid form | don't know

Preferences in terms of private TV and radio are also visible in the preferred
funding models, with a model similar to the financing of private channels
through advertising being introduced for PSM, followed at a short distance by
a hybrid model of financing. The direct funding of PSM through licence fees
(4 percent) and the current tax subsidy system (5 percent) are not seen as a
desirable model (see Chart 5).

91



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

Chart 6: What kind of content should PSM present? (Base: Total Bulgarian
sample, in percent, multiple answers possible)

4%

7
68%
66% 9 o
6 5%  65% oo
57%

51%
I 41% 399  39%

) © ) )

W & ¢ ¥ ¢ & &
e o X\ > o o Q o N o N
< ) Q° o> R R Q/&?’ & b& \,\_‘;Q &
L & RO 2 <2
8 & O N\ )
& O ) QO &
b\) (\tb Q < K
& & N &
N > C
<@ NG >
& ©
J Q
N & 2
~

With regards to content preferences, Bulgarians do not differ from others in the
region. They also confirm the gender-based pattern, with 74 percent of male
citizens preferring to watch sport programmes as compared to 50 percent of
women. However, there is higher percentage of female citizens (47 percent)
who would like to watch in-house film productions and series as compared

to 35 percent of men. Respondents with university education would, on
average, like to watch more cultural (79 percent) and educational (83 percent)
programmes.

92



