The Story of an Unfinished Transformation to True Public Service Media

The Story of an Unfinished Transformation
to True Public Service Media

The case of Teleradio-Moldova

Nadine Gogu

Introduction

The national public broadcasting institution Teleradio-Moldova Company (TRM)
(official name: Institutia Publica Nationala a Audiovizualului Compania Teleradio
Moldova) is the national public service media in the Republic of Moldova. It

is funded from the government budget, operates in the entire territory of
Moldova, and provides programme services to all groups of population. It
currently has two TV channels - Moldova 1 and Moldova 2 - and three radio
channels: Radio Moldova Actualitati, Radio Moldova Tineret and Radio Moldova
Muzical.

The TRM has been a member of the European Broadcasting Union (EBU) since
1994. It has also signed a Memorandum of Understanding with DW (Deutsche
Welle) and co-operation agreements with EuroNews, TRT (Turkish Radio and
Television Corporation), TVR (Romanian Television Society), SRR (Romanian
Radio Broadcasting Corporation) from Belarus, Radio Television of Ukraine, BNT
(Bulgarian National Television), and LRT (Lithuanian Teleradio Company).'

The mission of Teleradio-Moldova is to address the needs of diverse

categories of citizens in terms of information, education and entertainment
and nurture respect for human beings, dignity, tolerance, public morality,
attachment to democratic values and the promotion of universal human

rights. The TRM should develop, produce and broadcast programmes on
national and international, social, political and economic topics and on culture,
entertainment, education, and sports. Programmes should be pluralistic,
impartial and innovative in order to provide the public with fair and equidistant
information, ensuring political balance, freedom of expression, freedom of

' Website Teleradio-Moldova, www.trm.md.

133



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

134

creation and beliefs. It must also respect the journalists’ right to develop and be
bound by self-regulatory codes of ethics.

Beside the national broadcaster, a regional public broadcaster (Gagauziya
Radio Televizionu, GRT) also operates in Moldova. It comprises a TV station and
a radio station. Both have coverage in the territory of the autonomous region
Gagauzia. The broadcaster’s founder is the Popular Assembly of Gagauzia (the
regional Parliament). The GRT operates in accordance with the Audio-visual
Media Services Code of Moldova and applicable local legislation. The GRT is not
included in the current analysis. This text will focus on Teleradio-Moldova as it
is the only national public broadcaster.

History of Teleradio-Moldova

The history of the national public broadcaster goes back to 1939, when Radio
Bessarabia was launched in Chisinau by the Romanian Radio Broadcasting
Company.2 In the period 1940-1941, radio services were part of the Radio and
Broadcasting Committee alongside the People Soviet Commissars of Soviet
Socialist Republic of Moldova (RSSM).2 In 1958, the central television of the
Soviet Union began to re-broadcast its content in the RSSM, with two to three
hours of content per day being locally produced in Moldova. In 1970, the TV
channel TVM was established and in 1990 it was restructured into the National
Radio Television (Radioteleviziune Nationald). In 1994, the State Company
Teleradio-Moldova was established and operated for a period of ten years. On
1 August 2004, following the adoption of the Law on the national public audio-
visual institution on, the Teleradio-Moldova State Company was granted the
status of National Public Broadcasting Institution Teleradio-Moldova.

It should be noted that in 2000 the TVM channel was renamed to Moldova 1 TV
Channel, the Moldovan Radio to Radio Moldova, and Radio Chisinau to Radio
Moldova International. In 2010, Radio Moldova was renamed to Radio Moldova
Actualitati.

The TRM currently comprises 2 TV stations (Moldova 1 and Moldova 2) and
three radio stations - Radio Moldova, Radio Moldova Tineret (Youth) and

2 Alex Lancuzov (2011) Radiofonie romaneasca: Radio Basarabia, Radio Romania Actualitati, 23
Novembre, http://www.romania-actualitati.ro/radiofonie_romaneasca_radio_basarabia-35596.

3 Website Teleradio-Moldova, www.trm.md.



The Story of an Unfinished Transformation to True Public Service Media

Radio Moldova Muzical. The radio and TV content produced by TRM include
newscasts, TV and radio shows, TV and radio talk shows, special projects,
and concerts. It also broadcasts movies, series, cartoons, TV shows provided
by international partners. A number of TV and radio shows target ethnic
minorities and children.

Structure of the broadcasting system

Public Service Media in Moldova
Teleradio-Moldova Teleradio-Gagauzia
(state-wide public broadcaster) (regional public broadcaster)
TV Channel: TV Channel:
Moldova 1 GRT
Moldova 2

Radio channel: Radio Channel:
Radio Moldova GRT-FM

Radio Moldova Tineret (Youth)

Radio Moldova Muzical

Teleradio-Moldova operates according to the Audio-visual Media Services
Code of the Republic of Moldova.* As an institution that serves public
interest, its editorial policy should be based on democratic values and
promote the cultivation of human dignity, civic spirit and national unity.

It should ensure fair, equidistant and impartial information to all groups
in society in Moldova and abroad, respecting political balance, freedom

of expression and pluralism of opinion. Radio and television programmes
and web materials should promote the values of national heritage and the
achievements of culture, science, national and international civilisation,
producing and broadcasting knowledge and entertainment programmes for
children, young people and adults.

In accordance with the Code on the Provision of Audio-visual Media Services,
the TRM pursues several objectives, such as:

4 Code on Audiovisual Media Services (2018),
http://www.audiovizual.md/files/Codul%20serviciilor%h20media%20audiovizuale.pdf.

135



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

136

ensuring access to information based on pluralism of opinion, impartiality
and equidistance;

providing access to information to all groups in society, including co-
inhabiting ethnic groups;

promoting democratic debate, exchange of opinion among different groups
in the population and the social integration of citizens.

The activity of the national public broadcaster is supervised by a Supervisory
Board (SB), which represents public interest in relations with the public
institution and national public media service provider. The Board consists of
nine members with varied professional backgrounds and is elected by the
Audio-visual Council®, the state broadcasting regulatory body.® According to
the Code on the Provision of Audio-visual Media Services the members of the
SB should represent areas such as mass media, legislation, communications,
international relations, culture, cinema, financial management, IT, academia or
engineering. At least three of the SB members should represent the regions.
Candidates should meet a number of criteria, such as to be citizens of Republic
of Moldova, to have at least five years of experience in the above areas, to
speak Romanian and at least one internationally used foreign language, to
have a good reputation and a clean criminal record, and not to have been
members of Supervisory Board or Audio-visual Council in the last six years.
The Supervisory Board approves the statute and bylaws governing the
activity of the public broadcaster, elects the Director-General, approves long
and middle-term development strategies and changes to the annual budget,
presents annual reports, etc. The operations of the national public broadcaster
are directed by a Managing Board consisting of the Director-General, Deputy
Directors, managers of audio-visual media services and managers of joint/
communal services. The Director-General is selected by the Supervisory
Board in an open competition. In order to organise the competition, the
Supervisory Board develops and approves an ad hoc regulation that sets out
the requirements and selection criteria.

In 2014, the TRM established an ombudsman service. It is an autonomous
entity and that acts as a self-regulation mechanism of the TRM. It also serves

> The members of the Audio-visual Council are nominated by the Parliament (2), the President (1),
the Government (1) and by civil society (5) and are elected by the Parliamentary committee on
mass media.

¢ Code on Audiovisual Media Services (2018),
http://www.audiovizual.md/files/Codul%20serviciilor%v20media%20audiovizuale.pdf.



The Story of an Unfinished Transformation to True Public Service Media

as a mediator in disputes between the broadcaster and the public, between
broadcaster’'s employees and between the employees and the management.
The goal of this service is to maintain and strengthen public trust in the public
broadcaster.

The budget of the public broadcaster comprises a subsidy from the state
budget and a component of own revenues. The state subsidy is determined
annually in the State Budget Act and should be equal to the subsidy for the
previous year, multiplied by the index of consumption prices for the last budget
year. In 2018, the state subsidy was approximately 122 million Moldovan Lei
(approx. 6 million Euro), which constitutes 87 percent of the total budget of

the organisation while the own revenue stood at approximately 18.5 million
Moldovan Lei (approx. 0.8 million Euro). The own revenue is generated from
selling advertising, programme content and co-productions, donations,
sponsorships and other legal sources.”

Radio Moldova Actualitiati and Moldova 1 TV are among the most viewed/
listened broadcasters. Their rating is relatively high owing to their national
wide coverage according to the Public Opinion Barometer. For instance, in
October 2018 approximately 40 percent of the population said that Moldova

1 TV channel is their principal source of information.® The most recent media
survey conducted in October 2018 showed that the daily share of Moldova

1is 22 percent, with a daily rating of 15 percent and its market share of 8
percent.’ For Radio Moldova Actualitati these figures are as follows 21 percent
in daily share of the audience, a daily rating of 7 percent and a market share
of 13 percent.

According to media experts Teleradio-Moldova is underfunded, having run a
budget deficit of up to 40 percent in some years.'® Although in the last decade
the governments have repeatedly stated their commitment to reforming

and supporting the institution, no government has succeeded in providing

7 Code on Audiovisual Media Services (2018), http://lex.justice.md/md/378387.

8 Public Policies Institute (2018) Barometer of Public Opinion, November,
http://ipp.md/2018-12/sondajul-sociologic-barometrul-opiniei-publice-noiembrie-2018.

9 Dumitru Slonovschi (2018) Studiu asupra audientei tv, radio, internet si presa scrisa,
Centrul pentru Jurnalism Independent, November, http://www.media-azi.md/ro/
publicatii/%E2%80%9Estudiul-na%C8%9Bional-de-audien%C8%9B%C4%83-mass-
media%E2%80%9D.

o Fulfilment of objectives of the Strategic Development Directions of the National Public
Broadcaster Teleradio-Moldova for 2010-2015.

137



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

138

adequate funding to Teleradio-Moldova. In 2018, the Code of Audio-visual
Media Services was adopted but Parliament did not approve a fixed share

of the annual national budget for the public broadcaster Teleradio-Moldova,
meaning that it remains dependent on state funding." In 2018, public media
service providers'?, especially broadcasters, continued to be treated as ‘the
poor relative’ through underfunding and politically motivated nominations,
although formal public competitions took place with the participation of some
civil society candidates. The results of the competitions were a foregone
conclusion, perpetuating political control over public media. As a result,
experts believe that although public broadcasters benefit from a special status
and are supported by public money their editorial content often favours the
government of the day.”

Independence from political influence

The TRM is an autonomous institution and should operate in accordance with
the Code on the Provision of Audio-visual Media Services. Public authorities,
parties, commercial, economic organisations, social-political bodies and trade
unions are not allowed to interfere in the operation of the public broadcaster.
The editorial policy should be developed and adopted independently by the
governing bodies of the company.'* The values in which the activities of the
TRM are grounded include corporate responsibility to the public, quality,
credibility, relevant information, non-association with persons and groups

of interest, independence (avoidance of attempted internal and external
interference), political and social pluralism (presenting different opinions of
various social and political actors), equidistance, etc.”

Under the law, public media managers should be elected democratically and
should be free from any outside influence. In fact, neither the members of the
national public broadcaster supervisory boards nor their managers are totally

" IREX (2018) Media Sustainability Index 2018 - Europe & Eurasia, https://www.irex.org/sites/
default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-full.pdf.

2. Besides the public service broadcasters, there are print media which are funded by state
institutions, such as Official Gazette, specialized magazines issued by ministries, governmental
agencies.

3 |REX (2018) Media Sustainability Index 2018 - Europe & Eurasia, https://www.irex.org/sites/
default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-full.pdf.

4 Code on Audiovisual Media Services(2018), http://lex.justice.md/md/378387.
> Website Teleradio-Moldova, www.trm.md.



The Story of an Unfinished Transformation to True Public Service Media

independent of politics.'® The law guarantees the independence of public media
editorial policy. However, public broadcasters receive state funding, which
influences the nomination of leaders based on political considerations and
which, as most media experts believe, leads to self-censorship.

As various media monitoring reports and case studies show, the public
broadcaster Moldova 1 TV does not cover all events in line with these stated
objectives and the provisions laid down by law. The topics covered in news
reports broadcast during the main newscast ‘Mesager’ on Moldova 1 are at
variance with the stated public service remit of the organisation according to
which news programmes should be informative and comprehensive, educative,
current and original. Topics aiming to promote the central authorities’ activities
are inserted almost daily in newscasts. The coverage is mostly positive,
presenting dozens of reports and success stories on the activities of the Prime
Minister and the Speaker of Parliament. In September 2018, the newscast
Mesager, for instance, included a large number of news reports based on press
releases issued by government press centres, opinions of public servants and
electoral promises. In addition to news reports, some TV shows (magazine
genre, ethno-musical or entertainment) feature ministries, mayors, secretaries
of state, deputies and heads of districts. Almost all of them speak about the
ruling party’s merits and efforts to improve people’s lives."”

No single newscast in September 2018 was focused on topics of public interest.'®
When such reports are included, they were not tackled in depth. Some were

too general and superficial. Most reports were not comprehensive and did not
address issues in a way that could help viewers become more knowledgeable or
better informed about the topics discussed. The reports did not rely on different
sources, in most cases only on representatives of central authorities being cited.
Also, the opinion of representatives of the governing party - Democratic Party
of Moldova (PDM) - was presented in various reports. This type of coverage is
consistent with PR reports that promote the ruling party.'

6 IREX (2018) Media Sustainability Index 2018 - Europe & Eurasia, https://www.irex.org/sites/
default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-full.pdf

7 1bid.

'8 Aneta Gonta (2018b) Quo vadis, Moldova 1? Postul public de televiziune cade Tn capcana intinsa
de politicieni, Media-Azi.md, 3 October, http://www.media-azi.md/ro/stiri/quo-vadis-moldova-1-
postul-public-de-televiziune-cade-%C3%AEn-capcana-%C3%AEntins%C4%83-de-politicieni.

' Aneta Gonta (2018a) Limbajul de lemn, omniprezent in stirile de la Moldova 1, Media-Azi.md, 30
May, http://www.media-azi.md/ro/stiri/limbajul-de-lemn-omniprezent-%C3%AEn-%C8%99tirile-
de-la-moldova-1.

139



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

140

According to mass media monitoring reports relating to the last election
campaign, the public broadcaster maintained social and political balance in

its programmes dedicated to parliamentary elections, but observers found a
positive tone towards government actors.?° This warrants the conclusion that
the content produced by the public broadcaster is influenced by political actors,
pursuing ideological effects rather than fair and objective coverage of events.

The public broadcaster’s lack of independence has been flagged as a challenge
by civil society organisations and opposition party leaders on various
occasions. One of the most prominent cases occurred in 2015, when media
and civil society organisations reacted to the way the Parliament elected

four Supervisory Board members and the way the senior management of

the TRM was subsequently elected by this board. In a press statement a
number of media NGOs expressed their concern about '...the continuation of
reprehensible, anti-democratic and illegal practices and politically distributing
positions on the regulatory and supervisory bodies of the broadcaster’ and
urged real reforms for media development instead of media suppression.

The statement was issued after four Supervisory Board members of the TRM
were appointed by Parliament without any clear, measurable and transparent
criteria. Also, media NGOs made their own assessment of the way the Board
conducted the competition for the position of Director-General of Teleradio-
Moldova and concluded that the selection was flawed.?'

In 2017, the extra-parliamentary opposition parties, notably the Party for
Action and Solidarity (PAS) and the Political Party for Fairness and Truth (PPDA),
claimed that the public broadcaster is politically controlled. They organised
anti-government protests in September in front of the Parliament building

in Chisinau and then continued at the premises of the public broadcaster
Moldova 1. The participants in the protest adopted a resolution calling for
‘de-politicisation’ of the National Public Broadcasting Institution Teleradio-
Moldova, offering the extra-parliamentary opposition enjoying genuine
popular support airtime during primetime hours at least once per week to
allow it to share its position on the socio-political situation in the country. The
management of Moldova 1 TV rejected the request to grant one hour of airtime
per week to ‘the real opposition”. ‘In accordance with the provisions laid down

20 1JC(2014) Press Freedom Report Republic of Moldova 2014, Independent Journalism Center,
http://www.media-azi.md/en/press-freedom-report-republic-moldova-2014.

21 1JC(2015) Press Freedom Report Republic of Moldova 2015, Independent Journalism Center,
http://www.media-azi.md/en/press-freedom-report-republic-moldova-2015.



The Story of an Unfinished Transformation to True Public Service Media

by law, the administration of the public television will not admit pressure or
illegal interference in its editorial activity and independence, regardless of the
authority or party it comes from’, the Teleradio-Moldova stated in a reply. The
management of Moldova 1 TV disagreed with what was perceived as PAS and
PPDA attempts at ‘discrediting and defaming the image of national television
through aggressive pressure and interference in its editorial policy’.??

It should be noted that experts who may express critical opinions towards

the government officials are rarely invited to the public broadcaster’s talk
shows. There are some reports pointing out that there is a so-called blacklist
of experts, politicians, editorialists who are not invited to talk shows because
they are too critical toward the central administration.?* Opposition politicians
say that the public broadcaster does not provide free airtime to the opposition
leaders and that the management mimics pluralism by inviting pseudo-experts
or parties that are not functional at all.

Adaptation to the digital age

Digitalisation process is still under way in Moldova. The government decided
to postpone the switchover to digital terrestrial television until March 2020,
arguing that broadcasters were not prepared to create regional multiplexes or
commence broadcasting through the national multiplexes; they had neither
the technical means nor the money to do so. The original deadline was 17 June
2015, which was later extended until 31 December 2017.

Moldova 1 TV station is accessible via on air broadcasting (digital DVB-T) on
DMV and in analogue mode (SECAM) on MV, through cable, sputnik TV, IPTV,
and also through the internet (SECAM). Moldova 2 TV is accessible via on air
broadcasting (digital DVB-T) and DMV, cable, Sputnik TV, IPTV and the internet,
Radio Moldova Actualitati, Radio Moldova Tineret are accessible via on air
broadcasting analogue and CV mode and the internet. Radio Moldova Muzical
is available through the internet. Most content produced by the TRM is also
available online on www.trm.md, where viewers and listeners can watch
programmes live as well as to search them in archives. Beside newscasts, TV

22 1JC(2017) Public Call of Moldova 1 regarding September 17t protests, Media-azi.md, 2 October,
http://www.media-azi.md/en/stiri/public-call-moldova-1-regarding-september-17t"-protests.

2 Victoria Popa (2018) Indezirabilii de temut, Jurnal de Chisinau, 3 December, http://www.jc.md/
indezirabilii-de-temut.

141



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

142

and radio shows, talk shows, there are also written news reports published
only online, under the NEWS heading.

Current debate about Teleradio-Moldova

The failure to reform the national broadcaster Teleradio-Moldova into a
genuinely independent public service media outlet appears to be one of the
most pressing issues. One of the main objectives of all parties in government
since 2009 has been to reform the TRM by modernising its management and
ensuring that it is properly funded. However, the reforms launched were
supported by international organisations rather than by local authorities.?* The
idea of a deep reform was to shape managerial and creative solutions needed
to face both types of challenges - underfunding (shortage of both material

and human resources) and serving public interest. Among the challenges

faced by the management were certain operating structural changes, ensuring
technologisation, enhancing personnel engagement, staff training, as well as
resisting potential attempts at interference in editorial policy. But deep reforms
and radical restructuring of the public broadcaster could not be achieved,
largely due to its financial dependence on the government, adverse legislation
and weak autonomy. In addition, lacking will power or personal autonomy

and maybe antagonistic interests of the management often restrained the
enthusiasm and ambition for reform to the advantage of ‘conservators’ in the
TRM who were opposed to reform.?

Some media experts believe problems are also rooted in the lack of
professionalism in the broadcaster’s management and its inability to
administer work efficiently. These claims are based on the conclusions set out
in two audit reports conducted in 2016 and 2017 by the Court of Audit.?° They

24 Petru Macovei, Nadine Gogu, lon Bunduchi (2014) Reformele in domeniul mass-media in perioada
2009-2013: Intre promisiuni si fapte, http://api.md/upload/editor/studiu-REFORMELE-rom-WEB-1.
pdf.

25 1)C(2014) Press Freedom Report Republic of Moldova 2014, Independent Journalism Center,
http://www.media-azi.md/en/press-freedom-report-republic-moldova-2014.

26 Maxim Stratan (2018) Audit la ‘Teleradio-Moldova': denaturdri, raportare neveridicd, contabilizare
tardiva si incompleta a veniturilor, Ziarul de Garda, 5 Aprilie, https://www.zdg.md/editia-print/
social/audit-la-teleradio-moldova-denaturari-raportare-neveridica-contabilizare-tardiva-si-
incompleta-a-veniturilor; All Moldova (2016) Curtea de Conturi a depistat lacune in modul de
gestionare a fondurilor publice de catre Ministerul Apararii, 28 June, www.allmoldova.com/ru/
news/curtea-de-conturi-a-depistat-lacune-in-modul-de-gestionare-a-fondurilor-publice-de-
catre-ministerul-apararii.



The Story of an Unfinished Transformation to True Public Service Media

concluded that there were gaps in financial management and violations in
the management of public resources, including gaps relating to acquisitions,
selling advertising and renting goods. The report noted that the Supervisory
Board, which is in charge of evaluating the performance of the broadcaster
and its management, failed to do so in a timely manner in order to prevent
inefficiencies in the disbursement of public funds.

The lack of financial resources and investment in technological upgrade is a
serious obstacle to institutional reform. However, obstacles are not solely
rooted in insufficient financing from the state budget. A more serious problem
that affects the image and credibility of the public broadcaster is the influence,
and even interference, of central authorities in the work of the Supervisory
Board of Teleradio-Moldova. This body has been continually criticised by
media watchdogs for polishing the government'’s image, serving the ruling
party’'s interests, and applying double standards when appointing the new
management of the public broadcaster.

Conclusions and recommendations

The reform of the national public broadcaster Teleradio-Moldova has not been
implemented and the organisation has failed to be transformed into a truly
independent and public service media.

As regards programme content, the public broadcaster Moldova 1 TV does not
fully perform its duties to inform the public about the issues of general interest
in a comprehensive, objective, balanced, and innovative way.

Most news reports that resonate with society are covered superficially,
providing brief one-sided information, while most reports that cover the
central administration and governing party activities are biased towards the
government, promoting its endeavours.

As a public opinion maker, Moldova 1 TV?” should be aware of the social
responsibility that rests with it to cover accurately and equidistantly the activity
of important stakeholders involved in tasks of public interest.

27 This refers only to Moldova 1 as there is no scientific data on the other channels, for instance
Radio Moldova Actualitati. So far, Moldova 1 has been the main interest for researchers, taking
into account the fact that Moldova 1 is among leaders in terms of viewership.

143



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

144

Public opinion cannot be shaped solely on the basis of press releases and
statements of the representatives of government bodies or politicians. Such
information should serve as a starting point to produce comprehensive
material that informs the public not only about successes but also on gaps and
problems in government.

The Supervisory Board should ensure that the public broadcaster serves
public interest and not the agenda of government institutions. It has to
assume responsibility for applying the law to ensure proper functioning of
the Teleradio-Moldova, imposing conduct and management standards for
employees as well as for the management of the TRM.

The Supervisory Board must monitor the audit reports on the financial
management of Teleradio-Moldova drawn up by the Court of Audit. It should
scrutinise on a permanent basis how the broadcaster’'s management follows
up on the recommendations set out in the audit reports and insist on their
implementation, as necessary.

Nadine Gogu is the Director of the Independent
Journalism Center (IJC) in Chisinau. Since 2002,
Nadine has been working with IJC helping to
carry out the organisation’s mission to promote
independent and impartial media in Moldova.
Under her supervision, since 2010, a number

of important draft laws have been developed

by IJC, including the draft Law on Freedom of
Expression, Law on Advertising, amendments

to the Broadcasting Code in order to ensure
transparency of media ownership, amendments
to the Law on Access to Information. Nadine
entered journalism in 1995 working as a reporter,
editor, and Editor-in-Chief at FLUX News Agency. Later on, in 2001, Gogu helped
launching ‘TIMPUL’ (‘The Times') magazine. Nadine is an instructor at Chisinau
School of Advanced Journalism where she teaches Media Ethics and Diversity
course.



Opinion Poll Moldova

Opinion Poll Moldova

Chart 1: Are Public Service Media (PSM) important for democracy in your
country? (Base: Total Moldovan sample, in percent)

| don't know/No answer, 8%

No, 14%

Yes, 78%

As compared to the rest of the region and in keeping with the trend in of the EU
countries in the sample, a higher percentage of Moldovans believe that PSM are

important for democracy in the country. This opinion is shared by 78 percent of
respondents.

145



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

Chart 2: In your opinion, are PSM free from political influence in your
country? (Base: Total Moldovan sample, in percent)

| don't know, 12%

Yes, 28%

No, 60%

Moldovan citizens consider PSM to be important for democracy (see Chart

1). However, they also believe that PSM are not free from political influence

(60 percent) (see Chart 2). Opinions differ significantly on the basis of level of
education: up to 74 percent of Moldovans with university degrees share this
opinion as compared to 52 percent with primary education and 57 percent with
secondary education who see political influence to a lesser degree.

146



Opinion Poll Moldova

Chart 3: How much trust do you have in following media? (Base: Total
Moldovan sample, in percent)

Public TV 36% L0 14% |
Private TV 45%
Public radio |58 28% 33%
Private radio  ESTINKIER 36%
Print media 36%
Online media 28%

m Very high mHigh Little m Very little ™ No trust

Moldovan citizens have greater trust (high or very high) in public service media
(39 percent - TV and 34 percent - radio) than in commercial media (17 percent
- TV and 19 percent - radio). Only online media enjoy similar levels of trust (36
percent).

147



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

Chart 4: How often do you use the services of Public Service Media (PSM)?
(Base: Total Moldovan sample, in percent)

Never, 13%

Several times a month, 13%

Daily, 53%

Several times a week, 21%

In terms of PSM use, the responses from Moldovans are similar to those of
the citizens of other countries in the region (see results in Chart 4). They also
confirm and repeat the age-based differences observed. Citizens aged 64+
years and 50-64 years use PSM daily to a greater extent than citizens aged
18-29 years - 72 percent of citizens over 64 years and 65 percent of those aged
50-64 years use PSM daily as compared to only 31 percent of citizens aged 18-
28 years who report daily use of PSM.

148



Opinion Poll Moldova

Chart 5: What type of funding do you prefer for PSM? (Base: Total
Moldovan sample, in percent)

45%
27%
11%
9%
: l .0
Tax subsidy  Licence fees Advertisement Hybrid form | don't know

Similar to their neighbours in Romania (see p. 212), citizens in Moldova believe
that best type of funding of PSM is a tax subsidy. Almost half of the population
(45 percent) would like to have this type of funding, followed by those in favour
of a hybrid model (27 percent). Moldova has the highest rate for funding
through tax subsidy in the entire region.

149



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

Chart 6: What kind of content should PSM present? (Base: Total Moldovan
sample, in percent, multiple answers possible)

99% 97% 95%  93% 92% 89% 88%
0

84%  83%  goy
I I I I I I I 70%

e S “ o i\ {\ © (\ o o A\Qf) S
< N X & @ R & 5% >N ©

O ?}c) > & 9 O ?}fo NN Qt_‘o
& * $ &L %
X ((\c) C . (\(Q O\\

% N S < S
& i;\\ Q @ o

¢ & RS

& < N
AQ’
\){/)ZQ S
o)
S
\Q

The similarity between Romania and Moldova is also reflected in the opinion
of respondents on the type of content they would like to see on PSM, showing
a greater demand for PSM as compared to other countries in the region.

Regarding this question, citizens of Moldova did not present any statistically
significant differences.

150



