Public Service Media in Romania: The Battle for Independence from Politics

Public Service Media in Romania:
The Battle for Independence from Politics

Romina Surugiu, Liana lonescu

Introduction

Public radio in Romania was established in 1928 and public television in 1956.
During the 45 years of communist rule the regime kept both under the total
control of the ruling elite. After the fall of Communism, in Eastern Europe in
1989, public radio and television had to change radically, almost overnight: first
the schedule and content of productions and then technology and regulations.
But above all, both public radio and television were supposed to escape from
political control - an ideal that has not been fulfilled to date.

After the 1989 revolution most employees continued to work for the public
broadcaster and in many cases a mentality of supporting the ruling power
stayed firmly in place.! Even if staff has been renewed over the last thirty years,
both journalists and managers are still afraid to openly oppose political control
and therefore fail in their mission of pursuing an independent editorial policy.
This will be elaborated on in further detail in this article.

On the other hand, the pressure put on public service media by political actors
was and remains strong. Politicians constantly attempt to use public media
services as tools of propaganda.? Political subjugation remains one of the main
problems of public service broadcasting, despite important efforts to improve
and modernise activities overall at both editorial and technical level.

' For adetailed discussion on the relation between public service media and politics in Romania,
see Cristian Ghinea and loana Avadani (2011) Case study report. Does media policy promote
media freedom and independence? The case of Romania, Hertie School of Governance (HERTIE),
Mediadem, pp. 21-23.

2 Arecent media report portrayed public service media institutions as ‘state propaganda tools’
that altogether with the national news agency cost the state budget between 2017 and 2018 the
impressive sum of nearly 500 million Euro; see Octavia Constantinescu (2018) Propaganda de stat
ne-a costat cat 100 de km de autostrada, Newsweek Romania, 23-29 November, p. 13.

191



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

192

History of public service media

The Romanian Public Radio was founded as the ‘Romanian Radio Telephony
and Broadcasting Corporation’ and subsequently renamed to ‘Romanian Radio
Broadcasting Corporation’ (Societatea Romand de Radiodifuziune, SRR) in 1936.

In 1956, shortly after the launch of radio and television service, the two became
part of the same corporation ‘The Romanian Radio and Television Corporation’
or Societatea Romdand de Radioteleviziune, SRRTV. However, they split again after
the fall of communism when the national Parliament approved Law No 41/1994
establishing two separate institutions ‘Radio Romania’ (RR) and ‘Romanian
Television' (TVR).3

During the communist regime, the editorial policy of both institutions was

subject to strong censorship, which precluded any independence, objectivity
and other features of the free press. Editorial policy and programme content
were strongly influenced by the ruling communist party and featured almost
exclusively its activities and those of the communist party leader. At the time,
there were no commercial media and no competition between media outlets.

After an experimental phase followed in the 1960s during which broadcasting
was limited to several productions. In the 1970s, the Romanian television began
to develop as a modern institution with diverse cultural, educational, scientific
programmes and imported content (especially from the US, France, the UK and,
of course, other socialist countries). The ideological imprint was ever-present
but it left room for a cultural thaw that dominated both radio and television
productions.* The situation with television changed dramatically at the
beginning of the 1980s when its broadcasting was severely limited, acquiring a
strong ideological bias:

‘By the mid-1980s, Romanian television broadcasting was reduced to two
hours on weekdays and four to five hours on the weekends. The diversity
of genres in the television schedule was replaced by content that was
predominantly politicized. (..) On the new schedules, news was the main TV

3 Law on Radio Romania and Romanian Television (1994) Legea Nr. 41 din 17 iunie 1994 privind
organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de
Televiziune, http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=14381.

4 Romina, Surugiu, Adriana Stefanel, Madalina Balasescu, Alexandru Matei, Vyara Angelova, (2018)
«Pdles culturels» dans les programmes de télévision, en Roumanie et Bulgarie, 1963-1983, Arhivele
Totalitarismului, Volume XXVI, no. 100-101, 3-4/2018.



Public Service Media in Romania: The Battle for Independence from Politics

output, complemented by political and economic programs and coverage of
Ceausescu’s work visits. Other genres on offer were heavily politicized to the
extent that they lost their defining generic characteristics. Music programs
promoted political songs dedicated to dictator Ceausescu and his wife Elena;
cultural programs talked about the political loyalties of cultural personalities;
scientific programs presented the superiority of Romania’s technical
advancements; and children’s and youth programs offered propagandistic
education for youth. This political harmonizing of broadcast output made
propaganda the dominant mode of address on Romanian television,
promoting the party ideology and building on Ceausescu’s personality cult.?

A good example is the TV
schedule for 25 December
1989 (Christmas Day) that
was supposed to last three
hours and contained only
politicised programmes

(see image attached, that
was taken from the TV
guide Programul de radio si
televiziune). This TV schedule
was never broadcast
because on 22 December,
Nicolae Ceausescu’s
dictatorship was abolished
and on Christmas the
politicised programmes were
replaced by the news that
Nicolae Ceausescu had been
executed.

In the 1980s, radio
broadcasting succeeded
in retaining some of its
functions as educational

Pogina 4 THe-ea
TELEVIZIUNE Luni + 25 decomirie 198 | RADI
19.00 Telejurnal ROET]
00 RADIOPROGRAMUL
DIMINETTE
" o * Duletin de yirl
Chitorii PUTERNICA K'E 'a":'qﬁc?:nmw
ale Epocil de Aur MOBILIZARE PENTRU LaSktomis Congenatel.
ARG PESTE MUNTY INDEPLINIREA Sl e TR
: -t
ey EXEMPLARA e
o A PLANULUI £t B o
DIRECTI PE LUNA DECEMBRIE | yu50 Wainsn do vt
ALE DEZVOLTARI SIPEINTREGULAN | Mcnny mei madens
CERCETARII CUGHMTARIA NOGIRMEARLA | L0 T et e il wosed
STINTIFICE 4 SHEIAUZAREN PRODUSTIY | o amm
1M LUMINA : g s, | A Sl
HOTARIRILOR o0 din lasimily camirssioers du 1143 ANTENA SINDRCATILON
CONGRESULUI Lo 2 T :.;:7“‘:
AL HIV-LEA e e ol ergeamiies
AL PARTIDULUI Demcrall Sudorze Todes Soacy

revlutlonard n ac]imme
PARDCIPART  ACTIVA,  CON.
STENTA LA OPERA DI COM.

STRUCTIE & SOCITATN
SOCIMISTE 50 COMUMISTE
[Ea—

FATIORME  ALE  TNTEGRARI gt g

CHRCETARH STUNTINCE CU PR3- O

MP“- ELECTROPUTERL" . n,n '
Rodoctor Eopen Rulbie capitalului
Bocomamer

i Epdncter Flaria Mty
rldoric

Clatus. pastry péemistal Ce-li dorese un Lir,

et dulce Ramivie

Radaciar Marisars Musboascy Vorvel patriaiien. rvalufiosans.
21.50 Telejurnal

T Tchidarng pregramlet

‘Programul de radio si televiziune’ for 25 December

5 Dana Mustatd (2012) Television in the Age of (Post) Communism: The Case of Romania, Journal of
Popular Film and Television, p.136, http://dx.doi.org/10.1080/01956051.2012.697794.

5 Arheologie Tv 6.0, Blog secundar pentru Arheologie Tv, 3 January 2016, https://arheo6tv.
wordpress.com/2016/01/03/1989-52-24-30-decembrie-1989.

193



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

194

and entertainment tool. But censorship was very strong and employees were
paying a lot of attention on delivering content that respected the unwritten
rules of party-political propaganda.

Immediately after the fall of Ceausescu’s dictatorship, the Romanian Television
TVR added the word ‘Free’ (Libera) to its logo, resulting in the abbreviation
TVRL, as a first expression of the desire to discard the communist legacy. It
became clear that Romanian television had to redefine itself in terms of (a)
independence from political power; (b) assuming a public service role in a
democratic society; (c) professional programming and broadcasting output;
and (d) high-quality content.

The two public service media have functioned separately since 1994 but face
the same problems regarding their independence and dangerous relations with
political actors. They have also had to face stiff competition from commercial
media and a wide variety of audio-visual offers.

Nevertheless, both content and technologies have improved. Television faced
a harder fight for these changes to see the light of day compared to its radio
sibling. ‘The most urgent necessity that Romanian television faced at the time
was the increase in broadcasting hours from a few hours daily to full days and
from a one-channel model to a two-channel one. With this, there also came
the challenge to redefine the form of broadcast output from a communist to a
democratic model.”

Structure of the broadcasting system

The functioning of public service media in Romania is governed by Law No
41/1994. In addition, broadcasting is also regulated by Law No 504/20028 and
other decisions/regulations issued by the National Audiovisual Council of
Romania (CNA), which was established in 1992.

7 Ibid. p.137.

8 Law on Broadcasting, Legea Nr. 504 din 11 iulie 2002 (Legea Audiovizualului),
http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=36987.



Public Service Media in Romania: The Battle for Independence from Politics

Public Service Media in Romania

Radio Romania
(state-wide public radio)

Romanian Television

(state-wide public television)

Channel:

TVR 1 (information)

TVR 2 (generalist)

TVR 3 (music, culture, local
productions)

TVR International (diaspora)
TVR HD (focus on youth,
education and sports)

Regional Channel:

TVR Cluj

TVR Craiova

TVR lasi

TVR Timisoara

TVR Targu-Mures

TVR Moldova (for Romanians in
Moldova)

National Channel:

Radio Romania Actualitati Radio
Antena Satelor (rural affairs and
folk music)

Radio Romania Cultural

Radio Romania Muzical

Romania International 1 (in
Romanian)

Radio Romania International 2 (in
ten foreign languages)

Regional Channel:

Radio Bucharest

Radio Cluj

Radio Constanta

Radio Vacanta (seasonal,
summertime programme of
Radio Constanta)

Radio Craiova

Radio lasi

Radio Resita

Radio Targu Mures

Radio Timisoara

Radio Chisinau (Moldova)

Internet channel:

Radio3Net “Florian Pittis"
Radio Romania Junior

195



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

196

Radio Romania (RR) and the Romanian Television (TVR) operate under the
control of Parliament. According to the law the RR and TVR are responsible for
information, education and entertainment whilst pursuing an independent
editorial policy. Each year, the institutions submit an annual report on activity to
Parliament.

They are led by a Director-General (PDG)®, a Board of Trustees, a Board of
Directors and regional Boards of Directors. The Director-General is elected

by a simple majority among the members of the Board of Trustees. The latter
are nominated as follows: one member by the President of Romania, one
member by the Romanian government, eight members by the political parties
represented in Parliament according to the quota of MPs, two members are
elected by the journalists working in the Public Radio and Public Television, and
one member is designated by the parliamentary groups representing national
minorities. The Board of Trustees and the Director-General are appointed for a
term of 4 years. The radio and television services have the same organisational
structure and operate according to similar management rules and procedures.
The Board of Directors and Regional Directors are appointed by the Director-
General on the basis of a competition. The Director-General and the Board of
Trustees are tasked with developing the general framework of functioning of
the institution: broad policies, main objectives, business and organisational
strategic planning, programming strategies, while the members of the Board of
Directors serve an executive function.

The funding model of the public radio and television services suffered a

major blow in 2017 when the licence fee was abolished: the model practically
transformed from licence fees being paid by households + advertising + a state
subsidy to 100 percent subsidy from the budget of the central government +
advertising. Until 2017, the budgets of the television and radio companies were
based on licence fees and advertising, the subsidies from the state budget
being offered only to cover broadcasting costs and support special projects/
broadcast for the Romanian diaspora. The licence fee was amongst the lowest
in Europe (4 Romanian Lei (approx. 90 eurocents) per month for television and
2.5 Romanian Lei (approx. 55 eurocents) per month for radio). The licence fee
was abolished for both radio and television on the grounds that they were
already partly funded by the state budget and that funding in full would ensure

9 The Romanian Law uses the French denomination: Président Directeur Général (PDG). In this text
the more common English term Director-General is used instead of President Director-General.



Public Service Media in Romania: The Battle for Independence from Politics

rigorous public control on the spending of the radio and television companies.'
According to media reports the Public Radio Company received a subsidy of
383 million Romanian Lei (approx. 85 million Euro) in 2017, and 375 million
Romanian Lei (approx. 83 million Euro) in 2018. The Public Television was
subsidized with 950 million Romanian Lei (approx. 211 million Euro) in 2017 and
440 million Romanian Lei (approx. 97 million Euro) in 2018."

According to the annual reports of activity the advertising revenues for the
Public Radio Company stood at 6 million Romanian Lei (approx. 1.3 million Euro)
in 2017 and at 6.3 million Romanian Lei (approx. 1.4 million Euro) in 2018.
According to annual report on activity the advertising revenue for the Public
Television Company stood at 18 million Romanian Lei (approx. 4 million Euro) in
2017 and 32.5 million Romanian Lei (approx. 7.2 million Euro) in 2018.1

Radio channels

Radio Romania currently broadcasts three national channels: Radio Romania
News, Radio Romania Cultural and Village Antenna. There are also Radio
Romania International 1 (in Romanian) and Radio Romania International

2 (broadcast in ten foreign languages). At the regional level, nine channels
operate, among them Radio Bucharest and a channel exclusively dedicated to
classical music - Radio Romania Music (under the slogan ‘classical music, jazz,
and more’). There are also two internet channels: Radio3Net Florian Pittis,

and Radio Romania Junior (for children and youth). Radio Romania’s offer is
complemented by RADOR Press Agency, Casa Radio Publishing House and
some radio music bands, among them the National Radio Orchestra, the Radio
Choir and the Children’s Radio Choir."> The historical radio archive is an asset of
great importance for the RR as it contains recordings that genuinely showcase
the history of Romania and its culture.'®

© QOctavia Constantinescu (2018) Propaganda de stat ne-a costat cat 100 de km de autostrada,
Newsweek Romania, 23-29 November, p. 14.

" Ibid.

2 Radio Romania (2017) Raport anual de activitate al SRR, p.15,
http://srr.ro/files/CY1923/75/RaportAnualRadioRomania-2018.pdf.

'3 Radio Romania (2018) Raport anual de activitate al SRR, p.28,
http://srr.ro/files/CY1923/75/RaportAnualRadioRomania-2018.pdf.

4 Romanian Television (2018) Raport de activitate al SRTV, p. 116,
http://media.tvrinfo.ro/media-tvr/other/201904/raport-de-activitate-al-srtv-pe-2018_69015700.pdf.

5 According to Annual SRR Report 2017, Raport anual de activitate al SRR, 2017,
http://www.srr.ro/files/CY1923/68/RadioRomania-RAPORTANUAL2017.pdf.

' |bid.

197



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

198

Radio audience
The RR has the highest audience share in different geographical areas and in
different segments of the population.

According to the Annual Report of the SRR in 2017 Radio Romania News
remained the most important radio station in Romania as regards its impact
on the public, with the highest market share and an audience of nearly daily 2
million listeners.

But in 2018, the audience of Radio Romania and mainly that of the principal
channel Radio Romania News began to decrease. According to a survey
conducted in the spring of 2018 by IMAS (Marketing & Sondaje and MERCURY
RESEARCH) the national daily average audience in a sample of 1.2 million
listeners for Radio Romania News was 1 768.3 corresponding to a market share
of 13.8 percent, followed by Village Antenna with 817.2 listeners and 6.7 percent
market share; and Radio lasi (a regional radio station) with 410.0 listeners and
2.8 percent market share.”

Focusing on the commercial segment represented by people aged 18 to 49 years,
for an overall total daily reach of 3 865.2 listeners, Radio Romania News had 279.1
or a 5.0 percent market share. At the rural level, (from a sample of 4 576.6 listeners)
Radio Romania News had 725.3 listeners or a 15.3 percent market share.

Television channels

The Romanian public television operates six channels: TVR 1 (with a focus on
information), TVR 2 (general content channel), TVR 3 (music, arts culture, and
local and regional productions, TVR International (news and programmes for
the Romanian diaspora), TVR Moldova (designed to offer the Romanians living
in Moldova information and programmes on Romania and EU) and TVR HD
(youth, education and sport). The broadcaster has five regional studios in Cluj-
Napoca (founded in 1990), Craiova (founded in 1998), lasi (founded in 1991),
Timisoara (founded in 1994), and Targu-Mures (founded in 2008).

The Romanian television also has an impressive archive of images (360 000
hours of images according to the official website), which it has been digitalising
in the last two decades.

7 Marketing&Sondaje and Mercury Research (2018) Rezultatele Studiului de Audienta Radio realizat
de IMAS, Spring, http://www.audienta-radio.ro/userfiles/items/Audienta%20radio%20-%20
Valul%20de%20Primavara%202018.pdf.



Public Service Media in Romania: The Battle for Independence from Politics

Television audience

According to a research of the state and prospects of media in Romania
television as a medium has been growing in terms of audience and advertising
investment since 2016. However, public television channels are not able to keep
up with commercial channels. TVR1 is preferred by senior viewers, both men
and women, living in small cities.”®

According to data published in January 2019 on primetime audiences the TVR2
was ranked number ten (173 000 viewers), the TVR1 number 12 (160 000 viewers),
and the TVR3 number 45 (14 000 viewers). The public television channels
combined have a rating of approximately two percent, while the most important
commercial channel (Pro TV) having a rating of ten percent.”

Independence of broadcasting

After 1990, the year when democracy was re-established in Romania, both
public radio and television were put under important editorial pressure

from the entire political class. The law that governs the functioning of these
institutions does not offer any tools to curtail the influence of political actors.
On the contrary, by stipulating the way in which the management of public
radio and television is appointed, it de facto establishes political control over
the institutions.

The editorial independence of the public radio and television has been and
remains questionable, regardless of the political party in power.

Support of government policy is achieved through editorial policy and is
mostly visible in the news segment at both radio and television level. Many
media analysts have pointed out that the influence of politics on public radio
and television is ensured by the political appointment of Director-General
(PDG) and the Board of Trustees (BT). The PDG is effectively selected by the
ruling parties and is either a party member or someone closely affiliated
with the ruling party and willing to do the government’s bidding. The Board

'8 Media Fact Book (2018) Initiative Media, Bucharest, p. 39-40,
http://www.mediafactbook.ro/public/files/MFB2018.pdf.

' Andreea lordache (2019) PRIME-TIME FEBRUARIE. Ultima luna de iarnd, crestere pentru Pro TV.
Antena 1 a pierdut locul doi pe national in favoarea Kanal D, paginademedia.ro, 01March, https://
www.paginademedia.ro/2019/03/audiente-prime-time-februarie-2019.

199



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

200

of Trustees consists of 13 members who represent the political parties in
Parliament. They are appointed according to a formula in which civil society
is poorly represented (see ‘Structure of the broadcasting system’).

The top management exercises control via subordinate management levels,
mostly politicised, even if not openly so. Sometimes, in order to increase
pressure and control, the PDG intervenes directly through so-called managerial
measures/decisions. They are in fact warnings directed at employees that
increase the institution’s intransigence and encourage secrecy (see section
‘Current discussion’ below).

If the management is political, the editorial content cannot be independent.
The influence of political power is particularly noticeable in newscasts and
news editing from the way segments prioritise topics that cast the government
in a positive light, using arguments, sources and guests that support the
government point of view.

Another lever the government uses is funding. Since 2017 funding has

been provided exclusively from the state budget. Before 2017, part of the
funding came from licence fees, which could have provided for more political
independence and journalistic freedom.

Sometimes the political positions of public radio and television journalists identify
with the government line. Journalists have learned to ‘resonate’ with what is
required. We notice that over time journalists in public media have learned to
meet the expectations of the political powers. A well-paid job, plentiful benefits,
and especially job security in a state-funded organisation have diminished their
impetus to protest against constraints on their editorial independence or to
criticise abusive interventions. Additionally, despite visible efforts, the trade union
is also failing to defend the professional interests of employees.

Like in many media organisations around the world, there are journalists who
criticise the editorial control on public radio and television publicly. However,
these initiatives have not succeeded in triggering real change in the day-to-day
operations of public service media.?°

20 For detailed explanations, see Razvan Martin, Alexandru Bradut Uimanu (2016) De ce si cum se
clatind TVR. Marturii din interiorul televiziunii publice, Active Watch, Bucharest.



Public Service Media in Romania: The Battle for Independence from Politics

Adaptation to the digital age

Digitalisation is not mentioned in Law No 41/1994 (the Act that currently
regulates the organisation of public radio and television in Romania) for
obvious reasons. A change in legislation is needed to adapt to current digital,
social, and economic trends.

In Romania, digitalisation was delayed relative to other European countries.
According to a report on digitalisation published in 2006: ‘the position of many
TV managers is that “things are working just fine” and that changes were being
implemented at a slow pace’.?" Although public service radio and television
offered extensive in-house training for journalists (including training organised
by the EBU), adaptation to digital technology was slow, with significant
resistance to change.??

Upgrades of radio equipment began in the early 2000s. Broadcasting and
production have now been digitalised. New FM transmitters, West Band, are in use.

In late 2003, Radio Romania International diversified its transmission

formats, becoming part of an international network of transmitters (satellite
transmission, internet via real audio and audio formats on demand, terrestrial
transmission over FM and AM via radio partnership, mobile reception, and Wi-
Fi).

The digitalisation process has multiple aspects: editing and production and
signal broadcasting and reception. Requirements related to the former were
generally met, the initial reluctance of journalists being overcome in the early
2000s. Equipment costs have been high, which has put additional financial
pressure on public service media. At Radio Romania, there are radio stations
that broadcast online only, such as Radio 3 Net ‘Florian Pittis". There are also
dual air-and-online as well as air-only stations, with the choice of dissemination
method depending on geography, such as Radio Romania Music, a classical
music channel. In addition, the programmes of the main channels are streamed
live online in both audio and video formats.

21 Romina Surugiu, Raluca Radu (2009) Introducing New Technologies in Media Companies from
Romania, Portugal,Spain and Cyprus. A comparative approach, p. 11, http://mpra.ub.uni-
muenchen.de/40618.

2 |pid. p. 12.

201



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

202

Front entrance of Sala Radio ©Alexandru Dolea

The process of digitalisation of archive records started in 2010 and is scheduled
to be completed by 2025. According to Maria Toghina, Director-General of the
Public Radio at the time, no attempt will be made to remaster the files in the
archive to improve sound quality. The audio will be preserved the way it is, the
files being kept as historical documents.z

The public radio also intends to launch an internet portal at some point where
it will provide all the documents obtained in return for payment. The archive of
the public radio includes 4 shelf kilometres of written documents, 25 000 files,
and 12 000 photos. The audio archives include a total of about 132 000 hours of
recordings that would take, according to persons involved in the effort, 15 years
for a single person to listen to them.

2 Liviu Moldovan (2009) Digitalizarea Fonotecii de Aur, 1,5 milioane de euro pand acum, money.ro, 1
November, https://www.money.ro/digitalizarea-fonotecii-de-aur-1-5-milioane-de-euro-pana-acum.



Public Service Media in Romania: The Battle for Independence from Politics

Media digitalisation and the independence of media institutions were among
the topics addressed at the March 2019 conference on Modernizing Media
Services through Innovation and Dialogue, organised with support from the
European Commission and at the initiative of the European Federation of
Journalists, in collaboration with FAIR-MediaSind Federation of Culture and
Mass Media. A BBC representative underlined on that occasion: ‘There are
three levels of interest in digitising public-interest media: developing voice
platforms, focusing on mobile applications, and countering fake news."?

Current discussion in Romania about public service media

There is much debate in the public domain regarding public radio and
television, including criticism of the government’s attempts to limit freedom
of speech and interfere with the impartiality of journalists. At the same time,
another topic of interest is the lack of transparency regarding the way public
radio and television use their budgets.

Limiting access to inside information and, implicitly, restricting freedom

of speech are issues that go back a long time, as noted by media analyst
Brindusa Armanca.?® In February 2019, a document entitled ‘Warning regarding
the provision of information to Board of Trustees members’ caught public
attention. The document was issued by the Public Radio and signed by Georgica
Severin, former MP of the ruling party and current Director-General of the

SRR. The document was a warning to the employees of the Public Radio that

no information, data or documents should be provided to the members of the
Board of Trustees.

The document states that any request made by a member of the Board of
Trustees should be submitted in writing to the Council Secretariat and would be
subject to approval by the Director-General himself. Ignoring the requirement
would be regarded as a disciplinary offence carrying potential legal sanctions
for the employee.

24 George Banciulea (2019) Digitalizarea presei si independenta institutiilor de media, printre temele
dezbatute la conferinta dedicata mass-media, Agerpres News Agency, https://www.agerpres.ro/
cultura/2019/03/06/digitalizarea-presei-si-independenta-institutiilor-de-media-printre-temele-
dezbatute-la-conferinta-dedicata-mass-media--269890.

25 Armanca, Brandusa (2019) Radioul public vrea tacere, Revista 22, Year XXX, no. 4 (1489), 19
February - 4 March.

203



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

Brindusa Armanca notes that ‘what appears to be a simple administrative
regulation is in fact a measure typical of public media, very good at creating
secrecy and lack of institutional transparency through managerial directives.
In effect, the leadership of the public radio constrains the relationship of
the Board of Trustees with the employees in order to control the flow of
information, to suppress complaints, and to prevent awkward leaks."?®

What kind of information is envisaged? Contracts, management policy and
decisions, financial statements involving the institution’s numerous directors,
etc., i.e. material that should be available to the public according to the Law
on Access to Public Information. The core issue is financial data about ‘fees’,
bonuses, contracts, etc. In theory, this data should be managed transparently
by the SRR. In reality, the information is being withheld, as we have seen,
even from the members of the Board of Trustees, particularly to opposition
representatives on the Board whose representatives are either ignored when
decisions are made or subjected to constant harassment.

At the TVR, the situation is hardly any better. In 2018, journalists complained
that the PDG was materially interfering with editorial policy, especially in the
news department.?’

At a conference organised by the European Commission and the European
Federation of Journalists in March 2019, the ongoing conflict at the TVR was
explained as a consequence of the lack of real social dialogue and transparency
as regards public money spending. Joining the conference, the Employee
Representative in the Board of Trustees of TVR, journalist Monica Ghiurco,
stated: ‘Extraordinary things have been accomplished in Romanian Television
thanks to professional (journalists). They do their jobs admirably, often
sacrificing personal resources to get respectable results. (...) If today we are
talking about suspicions of abuse of office and managerial overreach that a
parliamentary committee will investigate, this is a clear signal that no one is
willing to accept the state of affairs any longer.”®

% |bid.

27 Andrei Tudor Dumitru (2018) Dragos Patraru: Doina Gradea se implica de acasa, suna, dadea SMS-
uri, romanialibera.ro, 15.May, https://romanialibera.ro/politica/dragos-patraru-doina-gradea-se-
implica-de-acasa-suna-dadea-sms-uri-728566.

26 George Banciulea (2019) Digitalizarea presei si independenta institutiilor de media, printre temele
dezbatute la conferinta dedicata mass-media, Agerpres News Agency, https:/www.agerpres.ro/
cultura/2019/03/06/digitalizarea-presei-si-independenta-institutiilor-de-media-printre-temele-
dezbatute-la-conferinta-dedicata-mass-media--269890.

204



Public Service Media in Romania: The Battle for Independence from Politics

At the same conference, the President of the MediaSind Romanian Journalists'
Union, Cristi Godinac, stressed that the main challenge facing the two

public broadcasters is the elimination of the licence fee in 2017, which has
effectively transformed the public service broadcasters into state-owned
institutions that are strictly dependent on the Ministry of Finance. The PDG,

it was pointed out, is unable to cope with the situation and is ruling through
dictatorial decrees.?®

Conclusions

This report focuses on public radio and television in Romania, aiming to

outline a clear picture of the present state of both institutions. Many voices
from different areas (researchers, journalists, media analysts and politicians)
have provided evidence of constant political interference in public radio

and television in Romania that impairs the editorial independence of these
institutions and their credibility in the eyes of the audience. We argue that the
political influence may have also affected the economic situation of public radio
and television, although this aspect has not been explored in the report.

Legislative action is required to limit political interference in the operations
and organisation of public radio and television in Romania. The present Law No
41/1994 is obsolete because as it does not take into account digitalisation and
creates the conditions that make political meddling in the public service media
possible. There have been several reform initiatives but none has succeeded so
far.

In order to limit political influence, a new formula for the nomination of senior
managers of the public radio and television is needed. The present process
(with eleven members nominated by political parties or institutions and two
members elected by radio and television employees) results in constant
political pressure on both institutions and serves to institutionalise the political
influence on public service media in Romania. The Board of Trustees should
reflect the diversity of Romanian society, not the diversity of Romanian political
parties, in the sense that it should give a voice and vote to non-governmental
organisations, universities, and journalists’ professional associations. We argue
that the Board of Trustees should be composed of 13 members selected solely
from non-governmental organisations, universities and research institutions

2 |bid.

205



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

206

and journalist groups. No political party should nominate members to
leadership positions in public radio and television.

Also, in order to limit the influence of the political power on these two public
institutions, the law should clearly state that Parliament is not entitled

to dismiss the Board of Trustees in its entirety and to install an interim
administration sitting for more than six months. Romanian public service
media have been run by nominal caretaker boards from 2012 until today.
Administration on an interim basis means that managerial policy changes
every time the government does, creates confusion, and exacerbates political
pressure on public radio and television in Romania.

Romina Surugiu is Associate Professor of
Journalism and Media Studies at the University
of Bucharest, Faculty of Journalism and
Communication Studies. She holds a PhD in
Philosophy from the University of Bucharest
and worked as a postdoctoral researcher in
Communication Studies at the University of
Bucharest (2010-2013), and at the Uppsala
University (2012). Surugiu has published and
coordinated research on journalism practice and
specialised journalism, on the dynamics of work and gender in the media, and
on the history of the European television. She served as a Board member of
Romanian Public Television (2012-2015).



Public Service Media in Romania: The Battle for Independence from Politics

Liana lonescu PhD, is an Associate Professor

at the Faculty of Communication and Public
Relations, National University of Political Studies
and Public Administration (SNSPA) Romania. She
teaches media communication, print and audio-
video journalism, and advertising. For many
years, lonescu worked as a journalist, mainly for
the American broadcaster Radio Free Europe,
being awarded with an international prize for
broadcasting innovation and excellence. In the last
twelve years, she worked as a researcher/expert
for some EU projects focalised on journalistic
education and media communication.

207



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

Opinion Poll Romania

Chart 1: Are Public Service Media (PSM) important for democracy in your
country? (Base: Total Romanian sample, in percent)

| don't know/No answer, 6%

No, 17%

Yes, 78%

In keeping with other EU countries, the majority of Romanian respondents
believe that PSM play an important role for democracy in their country, namely
78 percent of them share this opinion. This perceived importance is higher than
in the non-EU countries of the total sample.

208



Opinion Poll Romania

Chart 2: In your opinion, are PSM free from political influence in your
country? (Base: Total Romanian sample, in percent)

I don't know, 10%

Yes, 34%

No, 56%

Romanians have the most positive attitude towards their public broadcasters
as compared to the overall target sample. One-third of Romanian citizens
believe that PSM are free from political influence (see Chart 2). With this result,
Romanians have the second most positive attitude towards PSM as a country,
after the citizens of Albania. There are significant differences among Romanians
with respect to their educational background: only 16 percent of respondents
with university degrees believe that PSM are free from political influence in
comparison to 49 percent of respondents with primary education that who
share this opinion.

209



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

Chart 3: How much trust do you have in following media? (Base: Total
Romanian sample, in percent)

Public TV 33%
Private TV 38%
Public radio  EX/IKIEIR 37%
Private radio 31%
Print media 37%
Online media 37%
mVery high  mHigh Little mVerylittle ®Notrust mIdon'tknow/no answer

For Romanian citizens, there are no real differences in the level of trusts in
public and private TV. However, the share of respondents who have a high

level of trust in public radio is the smallest. Generally, Romanians have a higher
level of trust in media as compared to respondents in other countries from

the region (see Chart 3). Significant differences were noted on the basis of the
age of respondents: citizens aged 18-29 years trust media less than average (in
first line, media like TV, both private and public, and radio, private and public),
while citizens aged 50-64 years trust media the most as compared to other age
groups in the population.

210



Opinion Poll Romania

Chart 4: How often do you use the services of Public Service Media (PSM)?
(Base: Total Romanian sample, in percent)

Never, 8%

Several times a month, 19%

Daily, 53%

Several times a week, 19%

Defeating expectations, when compared to other EU Member States like
Croatia and Bulgaria, Romanians use PSM less frequently: 53 percent of
respondents use PSM daily (compared to 69 percent in Croatia, and 71 percent
in Bulgaria). Of course, this percentage is significantly higher among senior
age groups: 65 percent of 50-64 age group use PSM daily as do 72 percent of
respondents aged over 64 years.

21



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

212

Chart 5: What type of funding do you prefer for PSM? (Base: Total
Romanian sample, in percent)

32%

0,
25% 24%

9% 9%

Tax subsidy Licence fees Advertisement Hybrid form | don't know

Unlike respondents in all other countries, Romanian citizens have one of the
highest preference rates for a tax subsidy; only Moldova has a higher response
rate in favour of this model. This shows that the recent abolishment of licence
fees in Romania and the introduction of funding by tax subsidy is seen as a
positive development by a quarter of citizens. Still a hybrid form of financing is
preferred by most respondents, with one-third of all interviewees stating their
preference for this model.



Opinion Poll Romania

Chart 6: What kind of content should PSM present? (Base: Total Romanian
sample, in percent, multiple answers possible)

94% 92% 92% 91%

$¢1

87% 85% 83%

78%
55% 519%
I I 10/0
& © © & )

e o o o °
< ; & & < . &
9 > N 2 9 9 o S S N\ N
RO A N I
R © & & QNP
& & B & &
K Q R > &
<</E> S &é >
. \Q{"b <</(\ 60
S ®
& &
& £
NS
X\O
&

As regards preferred PSM content, Romanians have highest expectations (see
Chart 6), together with neighbouring Moldova. Interestingly, the gender-based
difference with regard to sport programmes is not confirmed by the Romanian
sample. Although it is not a statistically significant difference, a higher
percentage of women would like to see more sport programmes (90 percent as
compared to 77 percent of men).

213



