
Public Service Media in Serbia: A State of Flux

215

Public Service Media in Serbia: 
A State of Flux

Introduction

In the days of Yugoslavia, each republic and autonomous province has had 
its own major RTV station in the respective capital. They were all networked 

such as buildings, studios, production facilities, transmission infrastructure 
and frequencies. In the second half of the 1990s, media systems started 
undergoing a restructuring process aimed at democratisation in all new 
states, including Serbia. European standards and rules on press freedom were 
assimilated in view of aspirations of the new states to join the European Union. 
Privatisation went underway. The major state broadcasting companies started 
to transform into public service media (PSM) after quite a long process of legal, 
organisational and operative adjustments to the new media environment.

History of public service media in Serbia

The media system in Serbia went from the socialist self-management period 
after 1990 to the phase dominated by the authoritarian political regime 
until 2000. Both periods were characterised by strong state/party control of 
media ownership, management and editorial policy. Faced with separatist 

amalgamated RTV stations in Belgrade, Novi Sad (Vojvodina) and Prishtina 
(Kosovo and Metohija) into a single, centralised state broadcaster in 1992. As 
a result, editorial policies were made to serve the political and propagandistic 
aims of the regime. Many disobedient employees lost their jobs. The end of 

from journalism and the media, but those goals have not been fully achieved. 



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

216

Radio Television Serbia remained a state company after 2000 for six more 
years while the restructuring into public service media was in process. The 

one in Novi Sad) and was taken over by international administration under the 
auspices of the UN. After Kosovo declared independence, the Kosovo section 
ceased to be part of the Serbian broadcasting system both institutionally and 
technically. 

Serbia is one of the Balkan countries still undergoing social transition and 
democratisation. Its goal to enter the EU is still a long bumpy road ahead. 
Serbia applied for EU membership in December 2009 and in 2012 obtained the 

the harmonisation of national law with ‘acquis communautaire’ were opened. 
At the same time, substantial economic, legal and social reforms took place, 

overall environment did not make it easy to achieve full press freedom. Mass 
media is barely hanging on to life due to numerous political, economic and 
professional obstacles. The media went from being a slave to an authoritarian 
regime to being under the thumb of the current pro-European regime. The 
powers that consider themselves entitled to having the media on their side 
after being ignored for a long time in the 1990s. Politicians exert pressure 

communication independently or in the role as a watchdog serving the general 

vulnerable.

Structure of public service media

experts, representatives of civil society and lawyers was convened to draft the 
new Law on Public Information. The legislation enacted after two years of work 
has laid the foundations of a brand-new media system in Serbia. The aims of the 
restructuring were to end media ownership by the state, legalise private enterprise 

regulatory body for electronic media, and strengthen public service media. The 



Public Service Media in Serbia: A State of Flux

217

1 

cost 3.5 million Euro.

(state-wide public broadcaster) (regional public broadcaster) 

RTS 1 (general)  
RTS 2 (general)  
RTS 3 (culture and art) 
RTS Svet (satellite) 
RTS HD  
RTS Drama  

 
RTS Kolo (folk music) 
RTS Trezor (archive programming) 
RTS Muzika  
RTS Poletarac (children) 

RTS Planeta 

Radio Belgrade 1 (general)  
Radio Belgrade 2 (culture and arts) 
Radio Belgrade 3 (science and education)  
Radio Belgrade 202 (music and 

RTV 1 (in Serbian) 
RTV 2 (in Serbian and minority languages) 

Radio Novi Sad 1 (in Serbian) 
Radio Novi Sad 2 (in Hungarian) 
Radio Novi Sad 3 (in minority languages) 
Oradio (Youth Channel) 

The Law on Public Information (2003) dismantled the state-owned Radio 
Television Serbia Company and transformed it into a public service broadcaster. 
The main broadcasting station in the autonomous province of Vojvodina got 
back its organisational autonomy, the goal being the same. Transmitters and 
uplinks for dissemination by terrestrial broadcast that used to belong to the RTS, 

1 CARDS (Community Assistance for Reconstruction, Development and Stabilisation) was the 

and accession process until 2007. 
 IPA (Instrument for Pre-Accession Assistance) is the funding mechanism of EU for both candidate 

and potential candidate countries heading towards EU membership. 



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

218

meaning that the RTS used to enjoy a de facto monopoly position, were removed 
from RTS control and restructured into separate enterprises. Pursuant to the 
provisions of the Law on Public Information, the independent regulatory body 

to legalise all broadcasters after transparent tenders, apportioning (together 
with the Telecommunication Agency) frequencies and other technical resources 
to facilitate their work. Due to the complexity of the legal and organisational 
changes caused by the implementation of the Law on Public Information, the 
restructuring of the RTS and RTV into public service broadcasters was not 
completed until 2006. Since then Serbia has had two public service broadcasters 
– the RTS in Belgrade and RTV in Novi Sad. Both media institutions have a special 
role in Serbian social, cultural and political life. According to witnesses to the 
transformation, the change was more successful in terms of programming than 

In 2011, Serbian media have entered the next phase of their evolution. After a 
series of public debates with journalists’ associations, media owners and experts 

comprehensive rewrite of Serbia’s media legislation. A new set of laws – consisting 
of the Law on Public Information and Media, the Law on Public Service Media, and 

Law was in conformance with European principles and recommendations laid out 
in EU documents dealing with the digitalisation of audio-visual media services.

The legislative package establishing the public media sector still needs to be 
fully implemented. There are shortcomings in practice such as an unusual 

bodies. For example, the Law on Public Service Media was amended in 2015 
in order to regulate the funding of two public service broadcasters.2 In 2016, 
the broadcasters were funded partially from the state budget, augmenting 
a monthly licence fee3 collected through electricity bills. This solution, 
theoretically meant to be temporary, was extended for the next two years, 

2  
.

3 In the Law the licence fee paid by receiving sets owners is called tax (‘RTV taksa’) and shall not be 



Public Service Media in Serbia: A State of Flux

219

Article 35 of the Law on Public Service Media stipulates that a stable revenue 
stream is a precondition for the independence and institutional autonomy of 
this kind of media. Ever since the beginning, however, public service media 
were facing a steady erosion of earnings expected from the licence fees. Before 
the Law on Public Service Media was amended, only one-third of the total 
licence money (at that time the fee was 1.10 Euro per month) could be collected. 
Currently, the monthly fee amounts 220 RSD, equivalent to almost two Euro. 
From the income in the territory of Vojvodina, 30 percent is apportioned to 
RTS, the remainder to RTV. In the rest of Serbia, the monthly fees go to the 

growing production costs, however. This was the reason that, in 2016, both 
public service broadcasters were granted an additional 4 billion RSD (approx. 

provided in 2017 and 2018. The contribution from the state budget amounted 
to a total 80 million Euro, in other words.4 According to the president of the 
RTS Managing Board, 54 percent of current RTS income comes from fees, 
23 percent from the state budget, and 23 percent from advertising revenue 
(6 minutes of ads per hour are allowed both on TV and on the radio) and 
sponsorships.5

status of the public service media is the transparency of its business 

is therefore in order. It is obvious that the government is trying to maintain 

management is of the opinion that their future strategy must entail a gradual 

The Law that determines the public service media’s status, mission, and 
work stipulates an obligation to serve the public interest, to meet the needs 

Serbian Law on Public Information and Media (2014) stipulates eight criteria 
that public service media must conform to in the interest of the public. The 
requirements call for the protection of children and cultural identity, education 

4  
.

5  
.



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

220

and ecology, public health, artistic production, protection of national and 
cultural minorities, and for the supportive treatment of handicapped people. 
The Law on Public Service Media (2014) reinforces the obligation of PSM to 

duties. Areas of responsibility include: diversity of media content, freedom of 
expression of individual and public opinion, promotion of democratic values 
and human rights, respect to the plurality of ideas, equal treatment of all social 
strata without discrimination, support of the cultural identity of the Serbian 
people and other ethnic groups, development of media literacy, production 
of locally made documentaries and science programmes. The public service 
broadcaster in Vojvodina (RTV) is obliged to inform and promote the cultural 
identity of nine national minorities in their native language, via both television 
and radio channels. RTS has the mandate to meet the basic informational 
needs of national minorities outside the autonomous province. It does so by 
transmitting daily news programmes in Albanian and Romani. 

at their disposal. 

The RTS possesses ten television channels: three terrestrial (RTS 1, RTS 2 
and RTS 3 – a culture and art channel) and one satellite channel, RTS SAT. 
After public discussion, seven cable channels were added to its system: RTS 

music channel, an archive programming channel, and a children’s channel. 
All of these broadcast 24 hours a day. RTS also has a network of 23 regional 

and three choirs, a CD music and video production branch, a book publishing 
house, research and documentation centres, and an extensive audio-visual 

streaming its own radio and TV programmes abroad. It is intended primarily to 
serve the Serbian Diaspora but also to attract foreign audiences. The platform 
is a commercial endeavour which could improve RTS earnings (its use costs 50 
Euro per year).

Radio Belgrade, also a part of RTS, operates four FM channels: Radio Belgrade 
1 (general interest), Radio Belgrade 2 (culture and arts programme), Radio 
Belgrade 3 (science and education radio), and Radio Belgrade 202 (music and 
entertainment). The programmes of all radio channels are gradually shifting to 
multimedia services, using social networks and streaming. 



Public Service Media in Serbia: A State of Flux

221

RTS employs 2 300 full-time and 600 part-time media workers.

The Radio Television of Vojvodina (RTV) has 1 200 employees and several 
hundred freelancers. It produces and broadcasts a regional programme on two 
television channels, RTV 1 and RTV 2. It also runs three radio channels, all of 
which broadcast 24 hours a day. The second TV channel is used exclusively for 
information programming serving ethnic minorities and promoting the culture 
of minorities. Editorial teams responsible for the national minorities living in 

Macedonian and Bunjevac) create the entire programme in their respective 
native languages. RTV also has a large concert hall – Studio M – which serves as 
a radio and television studio. 

There is no doubt that the two public service broadcasters serve the public 

unclear that RTS and RTV alone are unable to meet all the demands stipulated 

programmes, music competitions, infotainment, celebrity lifestyle reporting, 
etc. globally dominate commercial broadcasting channels. This is exactly the 

trivial entertainment. Programmes dedicated to culture, education, children, or 
the sciences, on the other hand, are available on public broadcasting channels 
only. If someone wants to watch this content, he or she must turn to the public 
service media. PSM channels put emphasis on broadcasting Serbian-produced 
content – Serbian movies, drama, series, children’s programmes and cultural 

support amateur culture and the arts, and so on. There does exist an audience 

and market share shows that public service television (mostly RTS) outperforms 
national commercial broadcasters. It must be noted, however, that PSM mostly 

do this to save on production costs, in order to become sustainable.

The withdrawal of the state and local authorities from media ownership, except 
in terms of public service media, had dried up traditional funding sources. This 



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

222

year. In order to support the production of content serving the public interest 
by broadcast media (commercial and private, local, regional, e-portals, etc.), a 

year, the Ministry of Culture and Information launches a public tender for co-

creation is not always consistent with the legislative framework and often 
involves interference by the state administration, especially at local level. There 
are also problems involving the appointment of members of the evaluation 

two million Euro) were allocated. PSM are not eligible for this kind of support.

Relations to politics

Serbia (see above), political actors have a better chance to succeed in Serbia 
than elsewhere. The Regulatory Electronic Media Agency – REM (former RRA) – 
is the starting point of institutional control. Despite the fact that the Managing 
Boards of the PSM are formally appointed by the independent regulatory body 
(REM), the government is able to interfere in the process. The REM appoints 

Board of RTS and nine of the RTV after a public call. Board members serve for 

institutional structure of RTS and RTV provided for programme councils that 
serve as consulting bodies. The members of these councils are also appointed 
by the Managing Board. The councils are charged with following and evaluating 

experts are appointed to the Board, however. This additional problem indicates 
that the appointments process favours political operatives over individuals with 
actual expertise.

To ensure independence, MPs, political party functionaries and persons 
holding stakes in any type of media (owners, major shareholders, close 
relatives or owners or major shareholders, etc.) are not eligible to serve as 



Public Service Media in Serbia: A State of Flux

223

members of the REM or as members of the managing boards of public service 
media. In fact, a majority of the seats on the REM council has to be allocated 

other institutions of civil society. Still, all candidates must be approved by the 

times in order to bypass the ban on installing political operatives on the REM. 

by the government. Since the last REM council election, however, there are as 
many members by the government as members nominated by civil society 
organisations due to unequal lengths of their respective terms. The REM 
council functions currently with six members. Three seats are vacant. The 
candidates for these seats failed to receive the approval demanded by the law 

and Media that forwards candidates to the parliament for approval. 

The regulator continues to lack independence in monitoring broadcasters 
to ensure they meet their programming obligations. REM’s assessment 
of media compliance with legislative provisions has always been delayed 
during election campaigns and published long time after it. It is true that all 
candidates receive equal time for campaign adverts both on public service 
radio and on television before elections. But the public is complaining 
about the absence of political debates and quality commentary on hot 
political issues both during election campaigns and in general. In the public 
service media’s day-to-day programming, the ruling parties’ representatives 
receive noticeably disproportionate airtime. Ruling party functionaries take 
advantage of the fact that they can appear in their capacity as government 
clerks and public servants; opposition politicians are being granted much 

therefore criticising the public service broadcasters as being politically biased. 
This provokes constant political tensions and even violent acts against public 
service media. As a result, the current regime abuses public service media 
less openly because it has enough obedient commercial broadcasters and the 
tabloid press on its side. In sum, the information content of the public service 
media is dominated by the parties in power (21 percent of the broadcast 

percent of the news programme time.6

6



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

224

Adaption to new technological developments

RTS Digital – which started in 2008. The switchover from analogue to digital 
broadcasting was originally set to occur in 2012. Due to a lack of investment 
and political follow-through, however, the date had to be postponed several 

possible due to the ITU (International Telecommunication Union) rules. Digital 

multiplexes. Multiplex 1 transmits national broadcasting channels including the 
public service broadcasters and covers 98 percent of the territory. Multiplex 
2 serves regional and local broadcasters and covers 90 percent. Multiplex 3 
handles regional and local free-to-air channels as well as to video on demand 
channels; it reaches 90 percent of the territory. Serbia has chosen DVB-T2 with 
MPEG-4 compression as its digital standard.

The public service broadcasters are adapting to changing audience preferences, 
especially among younger viewers. RTS and RTV make increasing use of social 
media and internet platforms. RTS maintains an internet portal, a Facebook 

audio-visual content, and a Twitter account. RTS also runs ‘RTS Planeta’, an 

ten sub-channels, and a Twitter account. The RTV website is available in eight 
languages, including those of national minorities. 

Current public debate on public service media in Serbia

Public discussion regarding the media system in general and public service 
media in particular was especially heated in 2018. The reason was the adoption 
of the new national ‘Media Strategy 2018–2023’. This process, led by a working 
group, was accompanied by round tables, public debates, and discussions 
lasting several months. The most active actors were professional journalists’ 
associations, interest groups, and media experts. The document catalogues 

review of the text. EU representatives have also expressed scepticism, so the 



Public Service Media in Serbia: A State of Flux

225

The media strategy claims that the public service media are not yet completely 

vulnerable groups and ethnic minorities (RTS); neither completely independent 

objections were expressed concerning the dubious ways public money is being 

that the public service broadcasters be re-established as entities independent 
both politically and economically. For example, a new legal norm of has been 

and employees – equal numbers of seats on the managing board. There are 
currently no voices asking openly for deinstitutionalisation, e.g. for privatisation 
of the public service media.

in order to increase their social accountability and transparency. In addition, 

proxy for the audience and their questions, complaints, and proposals. 

Some commentators are suggesting the establishment of regional public 

retransmitting some of the national broadcaster’s content supplementing it 
with additional content of their own. This proposal is inconsistent with current 
transition policy, which has been consistently rejecting state ownership of the 

the increased vulnerability to political interference the system would create. All 
in all, the proposal is legitimate but unrealistic.

The public discussion on technical aspects was focused on the planned 
introduction of Direct Audio Broadcasting (DAB). The switch to DAB was 

state documents. Formally, DAB is still on the media strategy agenda, but the 
number of its supporters is constantly decreasing. Firstly, DAB is used in few 
countries only where the existing FM radio stations could not be upgraded. 
Secondly, this technology is obsolete in view of the newest digital transmission 
tools. The switchover would be therefore a bad investment; DAB not being 
expected to be economically viable. All things considered, implementing DAB in 
Serbia is not advisable.



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

226

Conclusion

For the time being, the public service media in Serbia (RTS and RTV) are safe 
and sound. There is nobody in the country suggesting their abolishment or 
privatisation. These broadcasters have survived successfully a wild, post-
transitional explosion of private electronic media and convergence with 
contemporary digital ones. They are very active in the social media space and in 
the online world in general, meaning they are well adapted to new patterns of 
media consumption on part of the general public. The public service media are 
able to compete with national, commercial broadcasters and even to win these 
battles in terms of popularity. Still, the most serious objection is that neither 

yet. The legislative package dealing with the public service media still needs 
to be fully implemented. At the same time, new legislative steps intending to 
democratise their institutional control and management are forthcoming. 

sustainability. The amount of money collected in the form of licence fees is 
increasing and now represents more than half of the PSM’s general income. 

to 500 RSD, or 4 Euro as stipulated in the Law), gradually replacing state 
subvention. This is in line with the Law on Public Service Media, which 

look like in the near future. 



Public Service Media in Serbia: A State of Flux

227

 PhD, Professor of the 
University of Belgrade, Faculty of Political 

Systems, Communication Theories, International 

is the author of seven books and textbooks and 
more than 150 articles in Serbian and foreign 
languages.



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

228

Opinion Poll Serbia 

Chart 1: Are Public Service Media (PSM) important for democracy in your 
country? (Base: Total Serbian sample, in percent)

importance of PSM in their country (see Chart 1) that is similar to that of the 

shares this opinion to a larger extent are the respondents over the age of 64 
years. 78 percent of them believe that PSM are important for democracy in 
Serbia.



229

country? (Base: Total Serbian sample, in percent)

countries in the region as regards to whether PSM are free from political 

percent of Serbians with university degrees.



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

230

Chart 3: How much trust do you have in following media? (Base: Total 
Serbian sample, in percent)

most, followed by public radio (27 percent) and online media (23 percent) – 

that they have no trust in media (24 percent) have singled out online media (see 

TV the least. 



231

Chart 4: How often do you use the services of Public Service Media (PSM)? 
(Base: Total Serbian sample, in percent)

Serbia is on the list of countries where daily use of PSM is higher than the 
average in the region, with 64 percent of Serbians using PSM services on a daily 
basis (see Chart 4). Unlike other countries where PSM use is the highest among 

respondents in the age group 30-49 years who have the highest share of daily 
use of PSM (72 percent). 



A Pillar of Democracy on Shaky Ground

232

Chart 5: What type of funding do you prefer for PSM? (Base: Total Serbian 
sample, in percent)

11%
7%

45%

27%

10%

Tax subsidy Licence fees Advertisement Hybrid form I don't know
 

best funding model for PSM. The second choice is a hybrid model supported by 
27 percent of respondents (see Chart 5).



233

Chart 6: What kind of content should PSM present? (Base: Total Serbian 
sample, in percent, multiple answers possible)

more cultural programmes, talk shows and series (see Chart 6). Expectedly, 

sport programmes (74 percent compared to 53 percent of women) while 
women would prefer more series (56 percent compared to 41 percent of 

educational programmes (81 percent) and investigative journalist programmes 
(65 percent).

 


