
56 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

FREE, BUT NOT INDEPENDENT
THE ROLE OF THE MEDIA IN SOUTH EAST EUROPE

Matthias Barner

It was no ordinary letter. When the Prime Minister writes 
a letter to the chief editors and managing directors of the 
most influential media outlets in his country, then people 
sit up and take notice. Bojko Borisov, Bulgaria’s head of 
government since 2009, wanted to know whether the 
media felt they were being put under any editorial pressure 
by the government. He received a swift reply which was 
printed for all to see. With one voice they answered no – we 
are professionals and we are independent. We have never 
been put under any pressure by either this government or 
any previous governments.1

The uniformity of the answers inevitably raises some 
doubts about their truthfulness. The fact is, such an event 
is a typical reflection of the situation of the media in 
the countries of South East Europe2 and highlights their 
relationship to politics and those in power. This could just 
as easily have happened in one of the other countries 
in this region. On the one hand it shows how the media 
themselves are effectively a part of politics and just how 
willing they are to be used as a tool in this kind of stunt. 
But it also serves to highlight the professional self-image 
that leading media representatives in the new eastern 
democracies seem to have. Freedom of the press is consti-
tutionally guaranteed and they believe they are bound to 
act in accordance with professional journalistic standards.  
 

1 |	 Cf. Novinite.com (Sofia News Agency), “Top Bulgarian Media 
	 Side with Prime Minister Borisov”, May 31, 2010,  
	 http://novinite.com/view_news.php?id=116713 (accessed  
	 October 10, 2011).
2 |	 This article relates to the countries covered by the KAS Media 
	 Program South East Europe: Albania, Bosnia and Herzegovina,  
	 Bulgaria, Kosovo, Croatia, Macedonia, Moldova, Montenegro,  
	 Romania and Serbia.

Matthias Barner is 
Head of the Konrad-
Adenauer-Stiftung  
Media Programme 
South East Europe 
based in Sofia.

http://novinite.com/view_news.php?id=116713


57KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

However, the question remains as to whether the media 
are not only free but do actually work independently, too. 
Anybody who looks closely at the media in South East 
Europe must surely entertain some serious doubts.

In recent years we have seen a growing trend away from 
guaranteeing free and independent reporting in many 
countries in East and South East Europe. Despite the fact 
that media markets have become as liberal and pluralistic 
as possible the work of journalists and the role of the media 
in South East Europe are becoming increasingly a cause 
for concern. Poor-quality reporting, inadequate training 
for journalists, a growing divergence between media law 
and media reality, coercive measures and administrative 
restrictions on the part of the state, political and financial 
dependencies as well as the blurring of lines between the 
private and state spheres are typical of the situation in the 
region. Remzi Lani, head of the Albanian Media Institute 
and a recognised expert when it comes to the situation in 
the region as a whole, describes today’s media landscape 
in the Balkans as “vivid, chaotic, non-transparent, over-
crowded, defragmented and partly free”.3

This somewhat negative picture is a cause for concern 
because even in countries like Romania and Bulgaria there 
are no signs that the media situation is improving, even 
though they are now members of the EU. This does not 
suggest that the European Union’s integration process has 
been particularly effective in this respect 
and raises the question as to whether the 
European institutions are doing enough when 
it comes to press freedom. A comparison 
of the press freedom rankings compiled by 
Reporters Without Borders for 2005 and 2010 shows that 
there is a trend away from press freedom in the countries of 
South East Europe (see table 1). Currently these countries 
are ranked between 47 and 104 in the statistics which cover 
a total of 178 countries worldwide. The Freedom House 
organisation shows no particular differences between  
 
 

3 |	 Remzi Lani, “Balkan Media: Lost in Transition?”, in: UNESCO 
	 (ed.), Professional Journalism and Self-Regulation. New 
	 Media, Old Dilemmas in South East Europe and Turkey, Paris, 
	 2011, 41.

A comparison of the press freedom ran-
kings shows that there is a trend away 
from press freedom in the countries of 
South East Europe.



58 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

There is no doubt that the media in 
South East Europe also played a de-
cisive role in the process of democra-
tic transformation.

2005 and 2010, but the current statistics classify all the 
countries in the region as only “partly free”.4

Table 1
Press Freedom Index5

Country 2005 2010

Albania 62 . 80

Bosnia and Herzegovnia 33 .   47

Bulgaria 48 .   70

Kosovo 100 .   92

Croatia 56 .   62

Macedonia 43 .   68

Moldova 74 .   75

Montenegro 65* 104

Romania 70 .   52

Serbia 65 .  85
* Serbia and Montenegro

THE MEDIA AS A DEMOCRATIC FACTOR IN THE TRANS-
FORMATION PROCESS

The development of free and independent media is 
one of the key factors in the transformation process. A 

fully-functioning democracy requires an 
independent and diverse media landscape 
that can fulfil without restriction its dual 
role of information provider and watchdog 
in the social and political spheres. Why is it 

that the media in South East Europe are at the moment 
clearly unable to adequately fulfil this role? To answer this 
question we just need to take a look at what has happened 
since 1989. There is no doubt that the media in South 
East Europe also played a decisive role in the process of 
democratic transformation. The upheavals of twenty years 
ago brought about radical changes in the media. Censorship 
was done away with and journalists were no longer the  
 

4 |	 Freedom House, “Freedom of the Press 2011‟, 
	 http://freedomhouse.org/template.cfm?page=251&year=2011  
	 (accessed October 10, 2011).
5 |	 Reporters Without Borders, „Press Freedom Index 2005‟, 
	 http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=549  
	 (accessed October, 2011); id., „Press Freedom Index 2010‟,  
	 http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=1034  
	 (accessed October, 2011).

http://freedomhouse.org/template.cfm?page=251&year=2011  
http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=549  
http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=1034  


59KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

accomplices of dictatorial regimes. To an extent they also 
played a key role in the overthrow of communist rule. For 
instance, on December 22, 1989 citizens in the Romanian 
capital of Bucharest took over Ceausescu’s state-controlled 
TV broadcaster TVR and temporarily renamed it “Free 
Romanian Television” (Televiziunea Română Liberă, TVRL). 
The situation was even more complicated for the media in 
the countries of the former Yugoslavia because they not 
only had to contend with post-communist transformation 
but also military conflicts and the nationalistic and authori-
tarian regimes of the 1990s.

An assessment of the role of the media in the latest Balkan 
conflict throws up some contradictions. Here too, the media 
was of course a driving force in promoting democracy 
and helping to overcome ethnic nationalism. Well-known 
examples of this are Radio B92 in Belgrade, which played 
a not insignificant role in the fall of the Milosevic regime, 
and the newspapers Oslobodjenie in Sarajevo, Koha Ditore 
in Pristina and Feral Tribune in Zagreb. But there is no 
escaping the fact that the media were at the same time 
the instruments of their countries’ bellicose and national-
istic political parties. Inflammatory media campaigns were 
used to prepare the ground for the military campaigns to 
follow. The publicist Adam Michnik wrote that the “Balkan 
War first started in the newspapers, radio and television 
stations”.6

The media throughout the whole of South East Europe 
has undergone rapid and dynamic change since these 
post-communist and post-war upheavals. The Balkans 
are now something of an Eldorado for fans of TV and the 
kiosks of Belgrade, Sofia, Tirana or Skopje are full of local 
newspapers and magazines. Online information portals 
are also becoming more and more popular, while at the 
same time the countries’ constitutions guarantee freedom 
of opinion and freedom of the press. Broadcasting legis-
lation put in place during the initial transformation phase 
has already been replaced in part by new laws that take 
into account the digitalisation of the media. Freedom of 
information laws have also been introduced throughout the 
region which are amongst the most progressive in Europe.7

6 |	 Cf. Lani, n. 3, 45.
7 |	 Cf. ibid., 46 et seq.



60 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

There are many laws but there are no 
rules that say the laws actually have to 
be obeyed. Political, economic and cul-
tural factors have a huge influence on 
the extent to which laws are obeyed.

Nevertheless, the adoption of regulations that comply with 
European standards is one thing, but actually implementing 

them and legally enforcing them is another. 
This is the problem for the media in South 
East Europe. There are many laws but there 
are no rules that say the laws actually have 
to be obeyed. Political, economic and cultural 
factors have a huge influence on the extent 

to which laws are obeyed. Added to this is the fact that over 
the years structures and organisations have emerged that 
actually make the development of a democratic, pluralistic 
media landscape much more difficult.

One of the key mistakes made in the beginning was that 
during the collapse of communism high party functionaries 
and members of the state security forces switched over 
to the private sector during the process of privatisation. 
This was also the case with the media. Even today there 
are old boy networks made up of oligarchs, media moguls 
and their straw men. Their goal is not to inform the public 
but to manipulate them for their own ends and to support 
their pursuit of power. The legacy of communism is much 
more evident in the countries of South East Europe than it 
is in Central and East European countries because in South 
East Europe regime changes began a lot later or were not 
fully implemented. There were no wholesale changes to 
the elite old guard, the power cartels simply rebranded 
themselves.8 This kind of thing is especially dangerous 
within the media industry because it compromises the 
media’s role as promoters of democracy and as “the fourth 
estate”. 

FOREIGN MEDIA OWNERSHIP – BLESSING OR CURSE?

In the past twenty years the West has invested a lot of 
money in the media in South East Europe. This has not 
just been through state funding or large-scale EU or OSCE 
programmes but also through strategic investments by 
Western European and American media companies. Many 
well-known names have discovered that the Balkans is a  
 

8 |	 Cf. Karl-Peter Schwarz, “Korruption als System”, Frankfurter 
	 Allgemeine Zeitung, February 6, 2011, http://faz.net/aktuell/
	 politik/suedosteuropa-korruption-als-system-1596430.html  
	 (accessed October 10, 2011).

http://faz.net/aktuell/politik/suedosteuropa-korruption-als-system-1596430.html
http://faz.net/aktuell/politik/suedosteuropa-korruption-als-system-1596430.html


61KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

profitable place to do business, including Rupert Murdoch’s 
News Corp, U.S. businessman Robert Lauder’s Central 
European Media Enterprises and the RTL Group. From 
Germany the WAZ Group in particular has become well-
known for its extensive involvement in South East Europe. 
From a Western viewpoint this investment was tied  
up with the hope of exporting European journalistic 
standards and so helping to further the process of democ-
ratisation. While this seemed possible in theory, it proved 
to be difficult in practice.

WAZ’s involvement in the region is a classic example of 
this. The company went on a buying spree all over South 
East Europe. In Macedonia and Bulgaria it ended up owning 
almost 70 per cent of the print media market.9 Its business 
model was always the same: buy up many of the country’s 
newspapers but let the editorial team remain independent, 
while centralising printing, marketing, advertising and 
administration in order to save money. The result was that 
while management practices were modernised there was 
no significant improvement in the quality of the journalism. 
Tabloid-style journalism continued to dominate, there were 
some dubious individuals amongst the editorial staff and 
there was no long-term strategy for developing young 
journalists. In order to succeed using this business model 
it was necessary to come to certain arrangements with the 
political elite and some dodgy middlemen were often used.

In Serbia in particular this business model ended in 
disaster. The Serbian government declared that WAZ was 
an undesirable institution. The government held a 50 per 
cent share in the long-established newspaper Politika 
through a state-owned company, while the WAZ Group 
owned the other 50 per cent. The result was a long-running 
dispute that had all the ingredients of a classic political and 
financial thriller.10 WAZ Group CEO Bodo Hombach pulled 
the plug last year and announced that “we do not see South  
 

9 |	 Cf. Marc Stegherr and Kerstin Liesem, Die Medien in Ost-
	 europa. Mediensysteme im Transformationsprozess, 
	 Wiesbaden, 2010, 19.
10 |	Cf. Michael Martens, “Im Reich der Oligarchen”, Frankfurter 
	 Allgemeine Zeitung, September 9, 2010.



62 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

Al-Jazeera Balkans intends to start a 
full broadcasting programme at the end 
of 2011 in the three regional languages 
of Bosnian, Croatian and Serbian. 

East Europe as a potential future market”.11 The close ties 
between oligarchs and those in political power are likely to 
poison the market. Although it has not yet completed its 
withdrawal from Serbia, WAZ has already sold its interests 
in Romania and Bulgaria. It is holding on to its interests in 
Croatia and Macedonia but rumours that they are soon to 
be sold have not gone away.

The WAZ Group’s experience in South East Europe is 
not unique. Although the involvement of Western media 
companies has resulted in the export of a considerable 
amount of know-how, the hoped-for improvement in quality 
has not really materialised. The private media boom and 
attendant foreign involvement in the transitional countries 
of South East Europe has not had the desired effect of 
promoting democracy. Looking back it is clear that foreign 
support is no replacement for a sustainable and profitable 
business model.12

AL-JAZEERA BALKANS – A SIGN OF CHANGES  
TO COME IN THE MEDIA LANDSCAPE?

Although there is a trend towards reduced foreign 
media investment in South East Europe there are still 
some exceptions. Only last year the German multimedia 
company Axel Springer Verlag formed a joint venture 
with the Swiss company Ringier AG to invest in Slovakia, 
Poland, the Czech Republic and Hungary as well as in 

Serbia. The high-circulation Serbian daily 
newspaper Blic belongs to this Swiss-German 
joint venture. But what has attracted 
the most attention so far is the fact that 
Al-Jazeera Balkans intends to start a full 

broadcasting programme at the end of 2011 in the three 
regional languages of Bosnian, Croatian and Serbian. The 
Qatari broadcaster will invest around ten million Euros in  
 

11 |	Cf. “WAZ-Gruppe zum Ausstieg aus Südosteuropa bereit”, Han-
	 delsblatt, August 2, 2010, http://handelsblatt.com/
	 unternehmen/it-medien/waz-zum-ausstieg-aus-suedosteuropa- 
	 bereit/3504516.html (accessed October 10, 2011).
12 |	Dusan Reljic, “Mass Media, Post Conflict Transformation and 
	 Transition: Why is it Bodo and not Katharine?”, European Com- 
	 mission Speak up Conference, May 6, 2011, 18, http://ec. 
	 europa.eu/enlargement/speakup-conference/documents/ 
	 index_en.htm (accessed October 10, 2011).

http://faz.net/aktuell/politik/suedosteuropa-korruption-als-system-1596430.html
http://faz.net/aktuell/politik/suedosteuropa-korruption-als-system-1596430.html
http://faz.net/aktuell/politik/suedosteuropa-korruption-als-system-1596430.html
http://ec.europa.eu/enlargement/speakup-conference/documents/index_en.htm
http://ec.europa.eu/enlargement/speakup-conference/documents/index_en.htm
http://ec.europa.eu/enlargement/speakup-conference/documents/index_en.htm


63KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

One reason that Al-Jazeera’s entry 
into the Balkan market merits some 
attention is the fact that other media 
companies like the BBC and Deutsche 
Welle are pulling out of the region in 
ever-greater numbers. 

the Balkans in the first year alone. 70 to 80 million euros of 
direct investment are also planned for subsequent years.13 
The broadcaster has already moved into its glass head 
office in Sarajevo, many well-known journalists have been 
recruited and pilot programmes are running at full steam. 
This launch sparked debate amongst media experts before 
it even started. Is this a sign of changes to come in the 
media landscape of the Balkans? Will Al-Jazeera – which 
even before the Arab Spring was making a name for itself 
thanks to its high-quality reporting – actually be able to 
deliver the long hoped-for improvements in quality? There 
are also voices which fear that the network’s expansion 
westwards is predominantly motivated by geopolitical 
interests and that it tries to strengthen Islam in this part 
of the world. Bosnia and Herzegovina is seen in many 
Muslim countries as a gate to influence the Balkans and 
thus Europe.

The fact is that Al-Jazeera wants to be a key player in 
the regional media market. Edhem Foco, a Bosnian 
businessman and Islamic activist who acts as an agent for 
Al-Jazeera, comments: “We all speak basically the same 
language. There are many common points of reference 
and you need to position yourself in such a way that you 
can reach as many viewers as possible.”14 
The region is crying out for “an impartial TV 
broadcaster that is independent of national 
politics or state funding”.15 Another reason 
that Al-Jazeera’s entry into the Balkan market 
merits some attention is the fact that, while 
it is moving in, other media companies like 
the BBC and Deutsche Welle are pulling out of the region 
in ever-greater numbers. Together with Al-Jazeera Turkey, 
Al-Jazeera Balkans will be one of the first two regional 
subsidiaries not to broadcast in Arabic or English. Experts 
estimate that there are potentially 20 million viewers in the 
Balkan region alone. On top of that there are the citizens of 
the former Yugoslavia who now live in Western Europe and 
who will be able to receive the programmes via satellite or 

13 |	Cf. “Al Jazeera erobert den Balkan”, Deutsche Welle , March 4, 
	 2011, http://dw-world.de/dw/article/0,,14885001,00.html  
	 (accessed October 10, 2011).
14 |	Ibid.
15 |	Ibid.

http://dw-world.de/dw/article/0,,14885001,00.html


64 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

It is a cause for real concern when some 
of the few remaining quality newspa-
pers in South East Europe have to 
fight for survival while the tabloid pa-
pers seem to be going from strength to 
strength. 

cable.16 However, it is still too early to judge what impact 
Al-Jazeera Balkans will have on the media landscape of 
South East Europe. Even if the broadcaster succeeds in 
putting out good quality, politically balanced programmes 
in the future it is highly questionable whether this will have 
a significant influence on the rampant tabloidisation and 
deterioration of the content on offer from the media in the 
region generally.

QUANTITY NOT QUALITY

“Balkan Media losing the Battle with Tabloidisation?” This 
question was used as the opener to a background report 

by the BalkanInsight news portal that looks 
into the reasons behind the dumbing down 
of the media in the Balkans.17 It is a cause 
for real concern when, at a time of economic 
crisis, some of the few remaining quality 
newspapers in South East Europe have to 
fight for survival while the tabloid papers 

seem to be going from strength to strength. When on 
the very same day this summer two new tabloids were 
launched in Bulgaria, Vseki den (Every Day) and Bulgaria 
dnes (Bulgaria Today), you had to ask whether Bulgarian 
readers really needed two more scandal rags. The kiosks 
were already full of the yellow press. Yet the timing was 
perfect, because in the summer the rich and beautiful 
hit the Black Sea coastal resorts and the paparazzi are 
kept fully occupied. It only took a few weeks for Vseki den 
and Bulgaria dnes to become the second and third most 
popular papers according to national circulation statistics.

“We’ve reached the point where the media, controlled by 
politicians and tycoons and eroded by the economic crisis, 
seeks neither quality nor to investigate” is how the Serbian 
TV journalist Bojan Bosiljcic described the current trend.18 
But it doesn’t help that representatives from the media  

16 |	Cf. “Al Jazeera expands to Europe”, Newzglobe.com, March 28, 
	 2011, http://newzglobe.com/article/20110329/al-jazeera- 
	 expands-europe (accessed October 10, 2011).
17 |	Cf. “In Depth: Balkan Media losing the Battle with Tabloidisa-
	 tion?”, BalkanInsight, May 28, 2010, http://balkaninsight.com/
	 en/article/in-depth-balkan-media-losing-the-battle-with- 
	 tabloidisation (accessed October 10, 2011). 
18 |	Ibid.

http://newzglobe.com/article/20110329/al-jazeera-expands-europe
http://newzglobe.com/article/20110329/al-jazeera-expands-europe
http://balkaninsight.com/en/article/in-depth-balkan-media-losing-the-battle-with-tabloidisation
http://balkaninsight.com/en/article/in-depth-balkan-media-losing-the-battle-with-tabloidisation
http://balkaninsight.com/en/article/in-depth-balkan-media-losing-the-battle-with-tabloidisation


65KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

The media in South East Europe of-
ten simply repeat what the politicians 
say. There is little in the way of analy-
sis and not enough real scrutiny. 

are always looking to lay the blame on politicians and the 
business world, when in fact it is the journalists themselves, 
with their poor professionalism, their inability to maintain 
consistent ethical standards and even their susceptibility 
to corruption, that presents the main problem. There are 
“enemies in our midst”,19 writes Gordana Igric, Regional 
Director of the Balkan Investigative Reporting Network 
(BIRN).

One of the problems is the way the media 
report the political process. The media in 
South East Europe often simply repeat what 
the politicians say. There is little in the way 
of analysis and not enough real scrutiny. It is a form of 
press release journalism with a lot of what is said simply 
being reproduced for consumption. By doing this the 
media is helping to create a very superficial information 
culture. This not only shapes the information behaviour of 
the population at large but also compromises the profes-
sional identity of the journalists. One of the main causes 
of this weakness in the system is the fact that South East 
Europe has so far failed to set up any clear structures for 
training journalists and giving them the experience they 
need. The vast majority of young journalists simply join 
the profession without any proper training – and without 
training they are generally more easily manipulated. Hordes 
of young journalists pack press conferences in the capital 
cities of South East Europe. A lot of media owners like to 
hire young, inexperienced journalists who they think will 
be nicely compliant. Many of them are afraid to lose their 
jobs and so there tends to be widespread self-censorship 
amongst journalists, either because of harassment or 
because they lack a sense of professional identity.

One of the direct consequences of this is the fact 
that journalists and the media in general are held in 
low-esteem by the man in the street. The well-respected 
International Research and Exchange Board (IREX) 
suggests in its Media Sustainability Index 2010 that the 

 

19 |	Gordana Igric, “Media Freedom and its Enemies in the Balkans”, 
	 BalkanInsight, May 6, 2011, http://balkaninsight.com/en/
	 article/media-freedom-and-its-enemies-in-the-balkans  
	 (accessed October 10, 2011).

http://balkaninsight.com/en/article/media-freedom-and-its-enemies-in-the-balkans
http://balkaninsight.com/en/article/media-freedom-and-its-enemies-in-the-balkans
http://balkaninsight.com/en/article/media-freedom-and-its-enemies-in-the-balkans


66 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

public in this region generally display apathy towards 
the media.20 The media are considered by many to be 
simply an extension of the political classes – and trust in 
politics in the Balkans is at a very low ebb indeed. The 
sense of disenchantment and often downright contempt 
that many people feel for politics is now starting to spread 
to the media. People don’t see the media as trustworthy 
and independent but tend to believe they are basically 
controlled by politicians and oligarchs. As a result many 
good journalists are constantly changing jobs or just try to 
make their own niche. Many journalists have private blogs 
which they publish alongside their official work.

This retreat into niche areas actually makes it harder 
to establish any form of consistent and effective self-
regulation of the media. There is in fact a large number of 
journalist associations and self-regulation bodies in South 
East European countries but the associations often tend to 
compete with each other or embroil themselves in internal 
squabbles, as is currently the case in Macedonia and Serbia. 
In Romania they have around ten different sets of codes 
of ethics for journalists, yet not one of them is accepted 
by all journalists or the leading media outlets.21 Another 
problem is that the associations are often run by former 
communists. However, some self-regulation bodies have 
been formed that are based to an extent on the model of 
the German Press Council. For example, the Press Council 
in Bosnia and Herzegovina has taken on an important 
pioneering role in the region as a whole. However not all 
countries in the region have set up similar press councils or, 
if they have, they are not considered particularly relevant.

POLITICAL AND ECONOMIC PRESSURE

Although press freedom is constitutionally guaranteed in 
South East Europe and the region has a huge range of 
media outlets we should not allow this to blind us to the 
fact that editors are placed under constant pressure. In its  
 

20 |	Cf. Media Sustainability Index 2010, ix, http://irex.org/system/
	 files/MSI_2010_EE_Full.pdf (accessed October 10, 2011).
21 |	Cf. Peter Bajomi-Lazar, “Romania. A Country Report for the 
	 ERC-funded project on Media and Democracy in Central and  
	 Eastern Europe”, 14, http://mde.politics.ox.ac.uk/index.php/ 
	 publications (accessed October 10, 2011).

http://irex.org/system/files/MSI_2010_EE_Full.pdf
http://irex.org/system/files/MSI_2010_EE_Full.pdf
http://irex.org/project/media-sustainability-index-msi-europe-eurasia 
http://mde.politics.ox.ac.uk/index.php/publications
http://mde.politics.ox.ac.uk/index.php/publications


67KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

Enlargement Strategy report published in 2010 the Euro- 
pean Commission complained with regard to the western 
Balkans that: “Editorial independence is undermined by 
undue political and economic pressures.”22 While in earlier 
times under the communist system censorship of the media 
was practiced by the state, these days various groups 
apply pressure to journalists in different ways. “Although 
we have moved beyond the phase of repression it can be 
said without too much hesitation that we are going through 
a phase of pressure”, says Remzi Lani.23

On the one side pressure is applied by politicians, either in 
the form of threats or insults. Political leaders in the Balkans 
are generally pretty thin-skinned when it comes to critical 
media reports. They have various measures available to 
them, including suing for libel or slander in the courts, 
which are also not always particularly independent. More 
subtle, but often more effective, are the financial ways that 
the state can exert influence on the media. These range 
from “paid for” news articles through to 
controlling the advertising business and using 
it to reward favourable media and punish 
those that criticise. Government advertising 
is an important source of revenue, especially 
at times of economic crisis. Many regional 
newspapers are highly dependent on regular patronage 
by the state. It goes without saying that this can lead to 
interference in the editorial process. The state often has 
an influence on the private advertising sector as well. In 
Serbia, for example, a handful of advertising agencies 
close to the ruling parties control almost all the advertising 
money.24 Advertising is in the hands of relatively few 
people in other countries in the region too and they have 
a significant influence on the livelihoods of publishers and 
media houses. Added to that there is the administrative 
pressure that can be applied by the state. In Macedonia 
the government accused the country’s largest private TV 
broadcaster TV 1 of tax evasion, which contributed to the 
company’s closure. The question needs to be asked why  

22 |	Expansion Strategy 2010-2011, 10, http://ec.europa.eu/
	 enlargement/press_corner/key-documents/reports_nov_2010_ 
	 de.htm (accessed October 10, 2011).
23 |	Cf. Lani, n. 3, 47.
24 |	Cf. Igric, n. 19.

Many regional newspapers are highly 
dependent on regular patronage by 
the state. It goes without saying that 
this can lead to interference in the 
editorial process.

http://ec.europa.eu/enlargement/press_corner/key-documents/reports_nov_2010_de.htm
http://ec.europa.eu/enlargement/press_corner/key-documents/reports_nov_2010_de.htm
http://ec.europa.eu/enlargement/press_corner/key-documents/reports_nov_2010_de.htm


68 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

The lack of transparency when it comes 
to ownership and funding in particular 
is perhaps the biggest problem in the 
media landscape of South East Europe. 

it was that the tax investigators only looked carefully into 
the affairs of the particular TV station that happened to be 
outspoken in its criticism of the government. 

On the other side businessmen with links to organised crime 
are also increasingly exerting their influence on the media. 
This kind of pressure from oligarchs can be even more 

dangerous as they often not only control the 
financial and personal resources of the media 
houses, but are also capable of using threats 
and intimidation when necessary. It helps 
that everything goes on behind closed doors. 

The lack of transparency when it comes to ownership and 
funding in particular is perhaps the biggest problem in the 
media landscape of South East Europe. It is often not clear 
who is behind which medium or media group. Nominal 
owners are mostly just front men, while the real owners 
hide behind off-shore companies abroad. As long as this 
lack of transparency in media ownership continues to exist 
then it will not be possible to effectively stop the trend 
towards media concentration. Behind the apparent plurality 
of media ownership lies the fact that there are only a few 
dominant players who are in a position to influence both 
the market and public opinion. 

This trend towards concentration of ownership has grown 
significantly in the region in recent years. In those places 
where foreign owners have left the market locals from the 
world of politics and business have stepped in. One of the 
most controversial groups involved is the New Bulgarian 
Media Group owned by media mogul Irena Krasteva. This 
former head of the Bulgarian state lottery Toto2 became 
well-known for very quickly buying up a whole series of 
local newspapers and TV stations, including the cheap 
daily newspaper Telegraph, apparently the most-read 
daily in Bulgaria. Rumours regularly circulate in Bulgaria 
about possible links between the media group and a bank 
which holds a considerable amount of capital from state-
owned businesses and which is apparently the source of 
70 per cent of the Krasteva group’s advertising income. 
Another rumour is that Deljan Peevski, Krasteva’s son and 
a Member of Parliament for the DPS, a party addressing 
the Turkish minority, is the one who really pulls the strings 



69KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

in the media empire.25 Similar alliances between politics, 
media and the business world are typical of the media 
landscape in the region. Direct interference by oligarchs, 
who not only represent their own business interests but 
are also closely linked to political parties, is fairly standard.

There is also a tendency towards the repoliticisation of the 
media, which was something nobody really expected to 
see in the former communist countries. One 
of the main reasons is the extreme political 
polarisation that we are seeing in many 
countries of South East Europe, especially 
in Albania, Macedonia, Croatia and Romania 
in recent times. This polarisation has spread 
to the media and clearly goes beyond those 
official public broadcasters who are mostly dependent 
of state funding and so have effectively remained state-
owned institutions.26 During the last presidential election 
in Romania at the end of 2009 a number of private TV 
channels really threw their weight behind the social 
democratic presidential candidate Mircea Geoana. Behind 
this campaign was one of Romania’s richest men, Sorin 
Ovidiu Vântu, owner of the media company Realitatea 
Media at that time.27 In Bosnia and Herzegovina the political 
and media landscape is very much split along ethnic lines. 
An analysis of media reporting during the parliamentary 
and presidential elections of October 2010, carried out on 
behalf of the Konrad-Adenauer-Stiftung, concluded that 
the media were firmly on the side of one politician or party, 
almost without exception.28 Fahrudin Radončić in particular 
caused something of a stir because he was the owner of 
the highest circulation newspaper in the country Dnevni 
Avaz and yet was also standing in the elections with his 
own party.

25 |	Cf. Novinite.com, “Bulgaria’s Watchdog Slaps Dumping Fine on 
	 Murky Media Tycoon”, June 29, 2010, http://novinite.com/ 
	 view_news.php?id=117614 (accessed October 10, 2011).
26 |	Cf. Marius Dragomir, “Am Scheideweg – Inhaberverhältnisse 
	 bei Rundfunk und Fernsehen in Osteuropa”, Osteuropa Recht, 
	 Special Edition issued at the conference 8th Frankfurter Me-
	 dienrechtstage 2009, 48-52.
27 |	Cf. IREX, n. 20, 95.
28 |	Cf. Media Plan Institute, “2010 Elections in BIH: How the Media 
	 Covered the Election Campaign‟, Sarajevo, 2010, http://kas.de/ 
	 medien-europa/en/publications/21626 (accessed October 10,  
	 2011).

The extreme political polarisation has 
spread to the media. During the presi
dential election in Romania in 2009 
few private TV channels threw their 
weight behind the social democratic 
presidential candidate.

http://novinite.com/view_news.php?id=117614
http://novinite.com/view_news.php?id=117614
http://kas.en/medien-europa/en/publications/21626
http://kas.en/medien-europa/en/publications/21626
http://kas.en/medien-europa/en/publications/21626


70 KAS INTERNATIONAL REPORTS 11|2011

It will be an uphill battle to create de-
mocratic and pluralistic media struc-
tures against a background of fragile 
democratic culture, of a lack of any real 
sense of responsibility and of a gene-
rally weak civil society.

This interlinking of media and politics can also be seen 
in other countries such as Macedonia, where politicians 
own their own TV stations. In neighbouring Albania both 
political camps have been sworn enemies for a long time 
now and exert massive pressure on the country’s media. 
During the 2009 elections party headquarters would 
produce so-called “ready-made news”, which the media 
would often broadcast or print verbatim. 

CONCLUSION: CREDIBILITY AND RESPONSIBILITY 

Twenty years on from the fall of the Iron Curtain and after 
twenty years of democratisation and transformation, the 
media landscape in South East Europe now finds itself 
at a crossroads and in an ongoing process of change 
which is affected by global, regional, political and cultural 
factors. Global factors include the pressure on traditional 
media outlets caused by the growing trend towards media 
convergence as well as the current impact of the economic 
and financial crisis on publishers and media houses.

However, one key factor in the development 
of the media in South East Europe will be 
how quickly they can get away from the kind 
of patronage-based and non-transparent 
structures that are standing in the way of a 

democratic, pluralistic media landscape along European 
lines. It would be wrong, of course, to just make knee-jerk 
criticisms of the media in South East Europe. Interest-
ingly, the media in the Balkans does tend to see itself 
in a kind of negative light. It will be an uphill battle to 
create democratic and pluralistic media structures against 
a background of fragile democratic culture, of a lack of any 
real sense of responsibility and of a generally weak civil 
society. But maybe these ups and downs are just a normal 
part of the process of evolution.

However, it is vital that the media finds a way of freeing 
itself from the influence of politics and oligarchs if it is to 
fulfil its role as “watchdog” and information provider for 
the public at large. To do this it will need a competitive 
business model so that its independence in the future can 
be guaranteed. Journalistic credibility and integrity will also 
be essential for success. It is precisely because journalists 



71KAS INTERNATIONAL REPORTS11|2011

in South East Europe currently work under very difficult 
circumstances that in future they will have to take their 
fate very much into their own hands, be more critical of 
their own weaknesses and not always be so ready to point 
the finger at others. It is time for the media in South East 
Europe to take collective responsibility instead descending 
into division and in-fighting. This is the only way that 
the media will be able to gain credibility and trust in the 
medium-to-long-term. 


