Publications

Présidence de la République du Bénin / flickr / CC BY-NC-ND 2.0

Benin: Anspannung vor den Präsidentschaftswahlen

Beobachter befürchten im Falle einer Wiederwahl des derzeitigen Präsidenten Patrice Talon weitere Rückschritte bei der demokratischen Entwicklung des westafrikanischen Küstenstaats

Als Patrice Talon Ende März 2016 die Präsidentschaftswahl im zweiten Wahlgang mit rund 65% gegen seinen Widersacher und den bis dato amtierenden Premierminister Lionel Zinsou gewann, wiederholte er bei seiner Amtseinführung ein zentrales Versprechen seines damaligen Wahlkampfs: Er strebe nur ein einziges Mandat an und werde dieses zur Umsetzung der allseits geforderten, großen politischen und institutionellen Reformen nutzen. Am 15. Januar dieses Jahres erklärte er nach einer Werbetour durch das gesamte Land seine Absicht, eine zweite Amtszeit anzustreben, um sein Reformwerk weiter voranzutreiben. Auch wenn ihm laut beninischer Verfassung ein zweites Mandat offensteht, brachte ihm diese Entscheidung im Land selbst Kritik ein. Auch in den Nachbarstaaten, in denen das Thema „Amtszeiten“ seit den Präsidentschaftswahlen 2020 in Togo, Côte d’Ivoire und Guinea unzählige Polemiken hervorrief, wird seine Entscheidung kritisch beäugt. Die erste Amtsperiode Talons war vor allem durch seinen stark wirtschaftspolitisch fokussierten Ansatz geprägt und nahm gleichzeitig Rückschritte im Bereich der demokratischen und rechtsstaatlichen Entwicklung fortwährend in Kauf. Angesichts dieser Hintergründe und der jüngsten Entwicklungen bleibt die aktuelle politische Lage in Benin bedenklich.

Konrad-Adenauer-Stiftung e. V.

Parlamentswahlen stabilisieren Côte d’Ivoire

Am 6. März 2021 waren knapp 7,5 Millionen wahlberechtigte Ivorer aufgerufen, eine neue Nationalversammlung zu wählen. Zivilgesellschaftliche Beobachtergruppen qualifizieren die Wahl als inklusiv und heben den überwiegend friedlichen Ablauf hervor. Gut vier Monate nach der Besorgnis erregenden Präsidentschaftswahl mit über 85 Todesopfern gewinnt das Land am Golf von Guinea damit wieder an politischer Stabilität. Gleichzeitig sorgt der krankheitsbedingte Tod von Premierminister Hamed Bakayoko am 10. März 2021 für Trauer und neue Fragezeichen in Côte d’Ivoire. Erst im Juli 2020 verstarb der damalige Premier Amadou Gon Coulibaly, ebenfalls aus gesundheitlichen Gründen.

It is about their story

How China, Turkey and Russia influence the media in Africa

Guide Économique

À l’attention des élus d’Afrique francophone

Comprendre, discuter, débattre des questions économiques, prendre des décisions qui engagent la société - cela est possible si on maîtrise au minimum les notions de base de l’économie. Découvrez à cet effet notre Guide Économique pour les élus d’Afrique francophone et pour le grand public !

Afrique Foncier 002

Le magazine du programme Un Monde Sans faim (EWOH 2)

Reuters

Pandémie de Covid-19 en Afrique: plus de pauvreté, de crises et de conflits?

Aperçu sur la Côte d'Ivoire, la RD Congo, le Mali, l'Afrique du Sud, la Tanzanie, l'Ouganda

Le virus corona a également atteint l'Afrique subsaharienne. Nous rendons compte de la situation sur le terrain en Côte d'Ivoire, en RD Congo, au Mali, en Afrique du Sud, en Tanzanie et en Ouganda. Nous nous penchons également sur les questions de savoir ce que la politique allemande peut faire pour atténuer les effets négatifs du virus corona sur le continent et comment les États africains peuvent mieux se protéger contre de nouvelles pandémies.

Neil Palmer/flickr/Lizenz CC BY-NC 2.0

Entre coutumes et législation: les droits fonciers en Afrique de l’Ouest

Voies et moyens pour la mise en œuvre des droits fonciers actuels des femmes au Burkina Faso, au Bénin et au Togo

La majorité de la population du Burkina Faso, du Bénin et du Togo vit de l'agriculture et de l'élevage. Le cadre juridique de la gestion des terres est caractérisé par un dualisme entre le droit étatique et les droits coutumiers traditionnels. Les lois coutumières locales régissent encore principalement la propriété, l'utilisation et la cession des terres. Seuls quelques petits agriculteurs sont enregistrés comme propriétaires fonciers au niveau de l'État. Dans ce contexte, les femmes n'ont de facto aucun accès sécurisé à la terre - malgré leur rôle central dans l'agriculture et l'égalité juridique. Afin de renforcer le processus de mise en œuvre des lois foncières modernes et, partant, le rôle économique des femmes et la sécurité alimentaire, un dialogue intensif et une coopération étroite entre les femmes directement concernées, les organisations de la société civile, les autorités coutumières et religieuses, les pouvoirs publics et les autres décideurs politiques sont nécessaires.

Reuters

Sündenbock und Sehnsuchtsort

Staatsbesuch von Präsident Macron in der Cote d´Ivoire

Der Blick auf die ehemalige Kolonialmacht Frankreich ist in Côte d’Ivoire zwiegespalten. Nun wird Emmanuel Macron zum Staatsbesuch erwartet.

Presidence du Benin / flickr / CC BY-NC-ND 2.0

Ein Präsident überholt sein Land

Die Lage in Benin bleibt angespannt: Wahldebakel, Handelskrieg und nun die Ausweisung des EU-Leiters

Die Ausweisung des deutschen Leiters der EU-Botschaft Oliver Nette vor knapp zwei Wochen ist nur das letzte Glied einer langen Kette von Ereignissen, welche Anlass zur kritischen Betrachtung der jüngsten Entwicklung des westafrikanischen Landes geben. Bereits die Parlamentswahlen im April 2019 markierten einen deutlichen Einschnitt in die demokratische Entwicklung des Landes seit den 1990er Jahren.

Croissance avec obstacles

Choix et apports sur le développement économique en Afrique subsaharienne

Dans le débat sur la politique de développement en Allemagne, peu de sujets ont suscité autant de discussions que celui du développement économique de l’Afrique. L’importance croissante de l’Afrique pour l’Allemagne et l’Europe en général soulève des points qui, jusqu’à présent, étaient plutôt relégués au rang de niche. Les nombreuses initiatives en cours témoignent de l’intérêt porté à ce sujet. Ainsi le « Compact with Africa », approuvé sous la présidence allemande du G20, se fixe ainsi pour but d’accroître les investissements privés en Afrique avec à la l’augmentation de la croissance et la création d’emplois sur place.

Vers la série de publications

Cambodia 2040

What does it mean to be a Cambodian? This question holds considerable significance for the kingdom of a 16 million strong population. Is it the identity, culture, and legacy rooted in the history and splendor of Angkor? Or is it instead tethered to be the brutality of the Khmer Rouge regime? Over the past 20 years, Cambodia has been on the path from the failed state of the 1970s genocide to a growing low-middle-income country in the world.

Cambodia 2040 is a book series in cooperation with Future Forum that gathers the critical foresight of respected experts on all issues Cambodian on what the kingdom will look like in 2040. The series consists of three separate volumes, containing economic development, culture and society, as well as international relations and governance respectively.

Volume I – Cambodia 2040: Economic Development[M1] 

The first volume of the Cambodia 2040 publication series covers relevant topics of the future economic development of Cambodia in the year 2040 with a wide-ranging analysis, such as fiscal policy, industrialization, regional economic integration, economic diplomacy, social protection and so on. Authors from various economic backgrounds, including H.E. Dr. Leewood Phu, Mr. Chean Sithykun, Mr. Daravuth Sithy Rath, Mr. Vrak Thanit, Dr. Heng Pheakdey, Ms. Maureen Boyle, Mr. Oung Ty Keithya, Ms. You Sotheary and Ms. Kruy Narin, have contributed their insights to the projection of Cambodia's future economy. The recommendations made in this volume aim to show ways to achieve the countries’ economic goals in the next two decades.

 

The launch-event [M2] 

On January 22, 2020, Future Forum and KAS Cambodia launched the first volume of the Cambodia 2040 series at Raffle Hotel Le Royal in Phnom Penh. The program of the launch consisted of the official book launch, the panel discussion and a networking reception. A panel discussion was conducted fruitfully with the participations of Frank Steffel, member of the German Bundestag, Mr. Chean Sithykun, a former senior economist at the Ministry of Economy and Finance, Mr. Ou Virak, president of Future Forum and H.E. Dr. Leewood Phu, advisor to the Royal Government of Cambodia, as panelists.

 

Key takeaways from the authors

‘The main objectives of Cambodian fiscal policy in 2040 will be to keep the rate of inflation at between 2% and 3%, and to stabilize the kingdom’s macroeconomic environment.’ (Chean Sithykun, 2019).

‘By 2040 Cambodia will have built upon the initial basis it established to embed itself further up the value chain, through the pursuit of policies and reforms for promoting foreign investment and cross-border trade.’ (Sok Kha, 2019).

‘Overall [in 2040], new actors with enhanced responsibilities and partnerships with expanded scope and areas of cooperation will materialize, providing more options and platforms for Cambodia to reinforce and expand the momentum of its policy actions geared towards fostering greater international engagement with other major actors in both Asia and other rising mega-regions.’ (Daravuth Sithy Rath & Vrak Thanit, 2019). 

 

Volume II – Cambodia 2040: Culture and Society

The second volume of this series sets out to paint a picture of the future of Cambodian culture and society in the year 2040 with authors such as Ms. Din Darathtey, Mr. Harry Catherine, Ms. Nhek Pichponreingsey, Mr. Khoun Theara, Mr. Sun Chhai, Ms. Hoy Sokkea, Mr. Soeung Sophat, Mr. You Sokunpanha and Mr. Chhorn Theara. The topics of gender equality, education, health, food, media, tourism, and many others are covered in this outing with the projection of possible future scenarios and constructive recommendations that will guide Cambodia to meet its goals in the next two decades.

 

The digital launch-event

In early July 2020, at the height of the COVID-19 pandemic, the original plan of launching volume 2 of Cambodia 2040 was shifted to a digital format that took place over the entire week from July 9 to July 16 on social media, including a networking reception with authors and editors and book pick-ups at KAS office. 425 hard copies of the second volume were distributed in just five hours after announcing the launch.

 

Key takeaways from the authors

‘The future Cambodian young people will define themselves to be an actualization of an ideal self, transformed from the old traditional Khmer identity by integrating traditional and modern elements of being Cambodian, and detached from the victimized stain of their Khmer Rouge past.’ (Din Darathtey, 2019).

‘Due to the positive effects of the newly revamped health education curriculum, the future population of Cambodia will be more inclusive and less ignorant about gender, sexuality, and sexual reproductive rights.’ (Harry Catherine and Nhek Pichponreingsey, 2019).

‘A crucial feature of the 2040 vision for education is the structure around STEM subjects (science, technology, engineering, and mathematic).’ (Rath Setha, 2019)

 

Volume III – Cambodia 2040: International Relations and Governance

The final volume of Cambodia 2040 gathers the contributions of many authors from relevant fields of international relations and governance, including Mr. Ou Virak, H.E. Ambassador Pou Sothirak, Ms. Pich Charadine, Mr. Chan Sam Art, Mr. Brevin Anderson, Mr. Him Reaksmey, Mr. Rasheed Griffith, Mr. Lor Samnang, Mr. Thomas Pearson, Mr. Chanty Pisal, Mr. Yann Aoudourm and Mr. Min Seiha. The recommendations for 2040 that are stated in this volume are set against the circumstances of Cambodia in the 2020s, covering the topics of global megatrends, geopolitics, Mekong subregion cooperation, soft power, foreign aid, rule of law, public administration and civil service. In 2022, for the third time, Cambodia is going to be the chair of ASEAN, a position that holds many critical challenges, including shaping the immediate post-COVID-19 future, political tensions in the South China Sea, geopolitical dilemma, political conflict in Myanmar and so on. However, this chairmanship will also bring the Kingdom the opportunities to strengthen its weight in the region politically and economically.

 

The digital launch-event

With the unexpectedly serious community outbreak of the COVID-19 pandemic in February 2021, the launch event of the third volume was also conducted in a digital format. On March 4, 2021, at the Factory Phnom Penh, all books of the series were launched at a panel discussion that was streamed live on Zoom and social media with a total number of around 200 watching. The panel was attended by H.E. Dr. Chem Widhya, Secretary of State of the Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation, H.E. Ambassador Christian Berger, German Ambassador to Cambodia, H.E Ambassador Pou Sothirak, CICP Executive Director, and Ms. Heng Omouy, founder and CEO of CamSolution. The panel was moderated by Ms. Isabel Weininger, KAS Representative to Cambodia. The audience fielded questions via Zoom and Facebook, leading to a lively Q&A.

Key takeaways from the authors:

As a relatively small state in terms of geographic size, populations, and economy – Cambodia has confronted and will continue to confront a very different foreign policy landscape than that of not just the great powers, but also its own ASEAN partners.’ (Pou Sothirak, 2019).

Over the next 20 years, Cambodia will become a green state by engaging in sustainable policies that set the gold standard for environmental management.’ (Chan Sam Art, 2019).

‘In 2040, the public sector requirements of the Cambodian citizenry continue to be shaped by enhanced economic performance, globalization, and domestic advancements in digital information and technology systems.’ (Yann Aoudourm, 2019).